► Måndag, dags igen – er chans att vara med och interagera här på sajten.
► Välkomna att ställa frågor, ha åsikter, tycka till.
FULL FART FÖR herrarna, Ingolstadt i Tyskland (CHL-kvart 1) på tisdagskvällen, sedan hemmamatcher i SHL, först Djurgården, sedan Brynäs då det är Drottning Silvias-match. Den årliga kulmen på insamlingen till barnsjukhuset, ni vet. På söndagen presenterade förresten Frölunda sin tröja – vad tycker ni? Jag tyckte den höll toppklass; bra jobbat, Dawid.
Visa detta inlägg på Instagram
Damerna har back-to-back den här veckan, två bortamatcher i Stockholm, Djurgården torsdag, SDE fredag. Snabb chans till revansch för 2–4-förlusten hemma mot bokstavslaget på söndagen.
Ni läste kanske min söndagskrönika där jag bland annat noterade det något märkliga att det SHL-ledande herrlaget får med sig färst PP av alla lag i ligan. Eftersom jag inte tror på stolliga konspirationsteorier om domare som vill jämna ut eller (haha) ger vissa lag fördelar så tyckte jag verkligen det var värt att lyfta, som ett slags ”det var som fan”-grej, alltså.
Sitter inte inne med några svar. I texten nedan ger dock Kristian Huselius några intressanta tankar.

Hur många spelare behöver Frölunda skicka till de olika hemmalandslagen den här gången, alltså till Swiss Hockey Games 11–14/12? I veckan får vi svar. Även detta kan ni läsa om i texten ovan.
Efter veckans matcher drar Ivar Stenberg och Max Westergård på JVM, Isac Born (första poängen för säsongen i lördags) kommer hem från Malmö. Han behövs, Frölunda har Erik Thorell (nyår) på skadelistan och är tolv seniorforwards med Born.
––––––––––
Den här texten är gratis så att alla kan vara med och ställa frågor. För att fullt ut följa med i Frölundas öden och äventyr – KLICKA HÄR för att prenumerera.
–––––––––
Kålleredsfostrade Isac Born trivs i Malmö, jag håller det inte för alldeles otroligt att han kan återvända dit på permanent basis när Frölunda är full trupp efter JVM, om Thorell är hel, om inga andra är skadade. Håller inte för otroligt. Betyder inte att jag säger att det blir så, inte ens att det är vad jag tror. Men … inte otroligt. Bara så.

Frölunda tränar i dag måndag: 11.15, matchar i Ingolstadt tisdag, har resdag onsdag, möter Djurgården torsdag och tränar 11.30 fredag.
Damerna tränar tisdag 15.00 och onsdag 08.15 (Slottsskogsrinken), sedan är det alltså dubbelmatchande i Stockholm.
Om ni är några som vill kika förbi och titta, alltså.
Okej, er tur, välkomna med frågor, det kan handla om vad som helst inom hockey (eller för den delen journalistiken webbsajten). Svar kommer kanske inte i ottan – men de kommer.














Varken en fråga eller åsikt, mer en reflektion på temat ”sicken jäla start Frölunda gjort!”
De 10 senaste säsongerna (52 omgångar) har segrande lag haft mellan 97 och 111 poäng. Snittet är 104 poäng.
Om Frölunda fortsätter i nuvarande takt så kommer de att landa på 129 poäng!
Intressant !!
Ja, det är verkligen relevant att ställa sig frågan: ”Kan det verkligen rulla vidare så här?” Tveksamt. Det är också viktigt att minnas att inga SM-guld delas ut under grundserien
En klassiker. Bollen är rund mm.
Ett uttryck som en viss Dahlen ältade oerhört många gånger under sin tid som tränare hos oss var: Du får aldrig bli för låg när du förlorar och heller aldrig för hög när du vinner. En balansgång.
Intressant av Husse !!
Såklart att vid match genomgång inför möte mot oss så är det med stor respekt man går in i detta och att det såklart poängteras att utvisningar aktar vi oss jävligt noga för.
Jag håller inte med Husse. Bara att kolla senaste gänget matcher. Många solklara utvisningar motståndarna tagit MEN som domarna inte blåst på. Det tycker JAG är intressant!
Ni tycker olika. Gott så.
Jag är klart benägen att hålla med dig, STM. Tydligt i bl.a. de senaste två bortamatcherna att antingen har Frölunda otur så att domarna inte ser när motståndarna felar eller så är nivån olika. Tror inte det beror på favorisering eller att man vill jämna ut, däremot är domarna människor och påverkas av mycket (hemmapublik t.ex.) Tror också det ligger en del i psykologin som någon lyfte i en annan tråd, man ”påverkar mindre” när man ger motståndarna PP tack vare att Frölunda har bra PK och/eller ofta leder, samtidigt som motståndarna (och deras publik hemmaplan) blir nöjda när de får ett PP med sig.
Jag som skrev detta i en tidigare tråd. 😉
Lamprologus – vi verkar överens med andra ord!
har alltid älskat CHL och hemmalandslagen, men i år vete tusan, kanske beroende på att vi ligger där vi ligger.
Borde nästan vara tvärtom, va? Om du är rädd för skador i ditt lag, menar jag. Nu finns ju goda marginaler. Men du syftade kanske på något annat?
Nu när det snart spelats halva säsongen, hur bedömer du lagen? FBK, Brynäs och Luleå har fortsatt svårt att hitta stabila prestationer.
Hur tror du Frölunda tänker när Ivar är borta? Vem går in på hans plats?
Vad är det Frölunda gör så bra som gör att det är svårt att komma in på mål och göra mål?
Vad tycker du om Max Lindholm hittills?
Kaptenens kedja har haft det tufft men ändå nåt embryo till något senaste matcherna? Kanske för att Weissbach börjar komma in i det?
Tror du Frölunda ger Born en rejäl chans under JVM? Vågar man släppa spelare under säsong? Vill väl ha en bred trupp?
Hur bra är Ingolstadt?
Hej!
1. Att bedöma alla lagen blir lite mastigt här och nu, ber att få återkomma.
2. Bra fråga. Ingen kan ju ersätta på riktigt. Kanske sätts Cederqvist in där, Born med Hasa och Lasu. Vore en enkel lösning. Bara en tanke.
3.Det undrar nog många. Man spelar oerhört uppoffrande, sätter en stolthet i att skydda eget mål, har också ett närmast intakt lag från förra säsongen, spelarna känner varandra, synkar.
4. Bra. Enkla svaret. Stark, lagom grinig, kraftfull. Gör mål, skyddar pucken skickligt.
5. Jag tycker att Max Friberg varit mer delaktig i det offensiva spelet i de senaste matcherna, det betyder mycket för den kedjan. Jacob Peterson gör ett jättejobb, nu börjar även Linus Weissbach komma igång. Efter tre veckor är han i slutet av sin försäsong.
6. Oh, ja. Man är tolv forwards med Born som absolut kommer få spela. Vad som sker sedan, en bit efter JVM när Frölunda är 15 forwards, om alla då är skadefria – det får vi se.
7. Toppar tyska ligan, slog Zug med stora siffror borta, tuff motståndare.
Tror det är en kombination av flera saker som gör att vi inte får med oss utvisningar i samma utsträckning som andra lag. Frölundaspelare står upp och har generellt bra tyngdpunkt, det vill säga svåra att få omkull även om man går in med relativt oschyssta medel. Domarna tar sällan utvisning om spelaren inte ramlar eller reagerar kraftigt på tilltaget. Vi har inga flashiga lättvikar-rollspelare i offensiv zon, de får med sig utvisningar av flera skäl, inte minst låg vikt. Domarna tar knappt för fasthållning och crosschecking, här kan man bli bättre genom att faktiskt försöka åka skridskor när man är fasthållen istället för att stå still vid sargen, då blir det mer uppenbart, även om man inte sitter fast mer bara för att man försöker åka iväg.
Ska man överdriva lite verkar domarna se det som att allt är en kampsituation fram tills att någon ramlar eller börja rycka med diverse kroppsdelar, gärna huvudet. Då frölundaspelare fokuserar så mycket på att slå sin gubbe och vinna puck så har de inte tid att fokusera på att visa att de blir oschysst behandlade.
Tack för inspelet. 🙂
Väl skrivet Sincan
Om (OM!) Frölunda skulle lyckas bärhandtag ett guld till våren. Hur många matcher är det då t.ex. Born måste gjort med Frölunda för att få en medalj. Vet ju att det är ett visst antal men minns inte.
Vet ju att vi genom åren haft någon som spelat med något motståndarlag när säsongen slutat men ändå erhållit en guldmedalj tidigare guldår…
Bärga*
Oj, den går jag bet på. Tror mer att det är så här, ett vinnande lag får X antal guldmedaljer, de som spelat färst matcher kanske ingen medalj får.
Vare sig vi talar om och bedömer spelare, domare, journalister eller kommentarer, så måste vi ha med oss att vi är människor. Vi har bra och dåliga dagar. Gör bra och mindre bra saker i vår vardag och i vår profession.
Och det är väl tur det. Tänk om vi hade alla rätt – alltid!
Det skulle vara konstigt eftersom även då måste någon avgöra vad som är rätt.
Som en konsekvens av dessa tankar tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt med alla videobedömningar.
Visst. Detaljer kan avslöjas som påverkar matchavgörande. Men var går gränsen? Varför då inte kolla alla utvisningar? Alla offsider?
Dessa granskningar som tar flera minuter drar ner tempo och stämning.
Låt det vara levande.
Det blir fel ibland, men det blir det ändå. Även om allt videogranskas.
Jag kan ha fel, men så här tänker jag i flygande fläng denna måndagsmorgon.
Nu skickar jag iväg, sedan kan såväl ni som jag granska det jag skrivit och kanske då rata och dissa alltihop.
Vad tycker ni debattörer, som så ofta har kloka tankar, om videogranskningar?
Roligt med dina tankar, Ingemar. Om jag får, lite snabbt, komma med ett inspel så har jag inga problem med videogranskningar vid vissa förutbestämda tillfällen. Jag hade aldrig velat se det för att kolla offside, men för att se om en målvakt störts eller ej, om en tackling är matchstraffsful eller kanske inte ens värd utvisning, den typen av saker – här tycker jag det är bättre att det blir rätt.
Håller med, att videogranska offside, gärna via coaches challenge, är ett otyg. En aspekt av en bedömningssport är ju att det är just bedömning, inte 100% mätbart, vilket gör att utrymme för chansningar/tjuvande finnes.
För många år sedan seglade jag ihop med en skeppare med öknamnet ”Principen” (egentligen föga smickrande) och som högste höns avslutade han alltid alla diskussioner ombord med sin ständigt återkommande mening: ”Det hela är en principsak” och därmed förkastades allt annat övrigt tänkande från andra överbord.
Principiellt tycker jag att videogranskningar är bra, men visst – inte alltför många och långdragna sådana och precis som du skriver Ingemar så drar det ju ner på både tempot och stämningen och det håller jag verkligen med dig om.
* Ha iaf i dag, en bra dag – Ingemar! 😉
Kul att få läsa, att Isac Born trivs i Malmö.
Kanske han och Oskar Blomgren har hittat varandra (som Göteborgs grabbar) även utanför isen och på så vis kunna göra livet ännu mer angenämt ihop också på deras fritid, där på plats i staden.
* Vet inte alls hur de har det med fjällor (flickvänner) – men lika gamla är de iaf. 😉
De lirade TV-pucken ihop så lite grand känner de varandra sedan tidigare. 🙂 Born har sin flickvän här i GBG, Blomgren … här jag ingen aning.
Några spelare för diskussion nästa år? Förlänger Innala och/eller Ruotsalainen? Hur ser det ut för andra förlängningar?
Tips. Hockey News hade en bra genomgång i en podd förra veckan.
Den genomgången är inte svår att göra, det är mest att läsa innantill.
Målvakter:
Lasse och Normann har kontrakt.
Backar: Egli lämnar, sannolikt F Hasa också om han inte får något slags topp 6-”löfte”, det tror jag inte han får. Folin, Heens, Nilsson, Högberg, Tömmernes har kontrakt.
Fowards: Stenberg är förlorad, Westergård behöver något slags ”spellöfte” för att stanna, kontrakten går ut för Noah DN, Arttu Ruotsalainen, Jere Innala och Linus Weissbach. Här är det svårt att veta vad Noah, Detroit och Frölunda vill, men … känns inte en ettårig förlängning vettig? Finländarna nämnde jag ovan, Weissbach … spontant känns det väl fullt tänkbart att parterna jobbar vidare tillsammans.
Övriga har kontrakt. Kan några lämna ändå? Tja, skulle Niederbach göra en supersäsong … kanske, men tveksamt. Isac Born? Får han inte spela i vinter/vår är väl en flytt trolig.
Inte en aning. Frölunda skulle säkert vilja, men … Innala, här tycker jag Schweiz känns givet, kanske vill även Ruotsalainen testa NL igen. Har inte hört något här, men ju längre det dröjer, desto mindre är nog Frölundas chans.
Vem blir extraforward under JVM? Hur är läget med Kongsback Klyvoe? Skadad?
Någon junior kommer säkert kallas upp, Måns Toresson är en sådan som visat sig klara SHL, speciellt i en extraroll. Kongsbak Klyvö, senast jag hörde något snackades det årsskiftet för comeback. Har jag för mig, Kan ha drömt. Alldeles oavsett behöver han ju matchas igång först. Kanske kan U18-landslagets Bosse Meijer få vara med och träna, men han fyller 17 först om drygt två veckor, det är nog lite att ta i.
Är det inte dags för Robban att börja göra om kedjor som uppenbarligen inte fungerar?
9-40-12 och 21-25-44 får inte speciellt mycket uträttat.
Hade personligen gärna sett 9-40-44 och 21-25-92.
Det kommer ändringar under JVM, kommer krävas eftersom Stenberg och Westergård och lämnar. Gissar att inget annat heller ändras före det. Sedan … jag håller inte riktigt med dig om att kedjorna du nämner inte fungerar.
Det jag baserar det på är att jag upplever att Innala och Ruotsalainen ofta stängs ner förhållandevis enkelt och effektivt. Hamnar ofta ute vid sargerna och får jobba därifrån. Hade behövt en tredje länk som är lite mer grit, lite bättre på att skapa ytor för Innala och Ruotsalainen att jobba på.
Vad gäller 9-40-12. Max Friberg känns fortsatt iskall och så länge som han är iskall så ser jag gärna någon annan där som kan bidra mer framåt. Kedjan har är redan balanserad med Jacob som jag tycker bidrar såväl fram som bak och är jobbig att möta, drar på sig bevakning. Vad den behöver är kreativitet.
Jag förstår. Goda tankar. Håller ändå inte riktigt med. Tycker att 44:s spelskicklighet gör kedjan med 25/21 välkomponerad. Ej lika framgångsrik som i början, säger inte att den aldrig kan/ska ändras, men jag ser inte samma behovs som du. Men visst, med Stenberg borta kanske NDN tar hans plats, Cederqvist in med 25/21.
I fallet Friberg är han ju tydligt på väg upp, dumt ändra nu. När Thorell är hel efter nyår, när JVM-killarna är hemma och spelbara, då kan det dock hända saker, kanske.
Jag tycker kedjan har gått ned sig lite efter senaste landslagsuppehållet, vilket kanske inte är så konstigt då två tredjedelar av kedjan spelade landslagshockey. Hoppas Routsalainen och Innala får vila detta landslagsuppehållet
Ligger en del i detta.
Tycker Frölunda spelar helt ok generellt och resultatet kan ju ingen klaga på.
Men skulle det kunna vara så att de fortfarande befinner sig lite i en svacka spelmässigt?
Puckar och resultat studsar med men känns som det offensiva spelet inte riktigt klickar hela vägen.
Jag upplever det iaf som det finns flera nivåer till här och många spelare som inte presterar på sin förmåga (offensivt). Det bådar ju för en fin vår om inte annat!
PP upplever jag som att det också har potential att bli bättre över båda enheterna eller tror du man är nöjd med spelet i special teams (PP – 36.73%, PK – 85.96% Total = 122,69) där bara Skellefteå är vassare.
Statistik och resultat talar emot mina påståenden, men känslan är ändå där att det finns mer att plocka ut av enheter, spelare och spelformer.
En annan fråga, tror du det finns tillräckligt med fysik, speciellt för att gå långt i ett slutspel?
Jag håller med, det sprakar inte lika mycket som ett tag i början, men det tror jag är naturligt, inget lag maxpresterar i 52 omgångar, man har sina piggare och tyngre ben/hjärnor. Dessutom kommer nog andra lag ikapp (närmar sig) Frölunda som var rätt tidigt ”färdigt” om du förstår (närmast intakt lag).
PP är bra. Mycket bra. Kan det bli ännu bättre? Visst, som spelet i övrigt. Det är grejen med en grundserie + slutspel-sport – du SKA bli bättre för att toppa formen när guldet spelas om.
Om det går som det ska, alltså. 🙂
Fysik finns det. Nog. Hockeyn har ju förändrats, inte livsviktigt med ”kilon” som förr, mer attityd. Och den finns. Så just den detaljen kommer inte fälla Frölunda – om man faller …
Ändå intressant att expertena på TV4 pratar om att Färjestad inte är ett grundserielag utan byggt för slutspel osv. Man undrar ju då om Frölunda inte är byggt för slutspel?
Utesluter det ena det andra?
Nej verkligen inte, men har funderat kring retoriken. Jag upplever samtidigt att Frölundas backar ibland kan bli lite passiva när de sätts under fysisk press och inte alltid har den där kylan. Samt att Frölundas forwards kanske inte är de mest fysiska trots att de ibland har storlek och intensitet. Men visst den ena utesluter ju inte det andra. Men kanske mest är orolig för att Frölunda blir ett ”grundserielag” och inte ett ”slutspelslag”. Men som du skrev ovan har ju hockeyn ändrats och inte kräver liknande fysik som tidigare.
Kanske vill TV4 också bygga upp säsongen och framhålla alla lag så då bygger man narrativet att Färjestad har mer förutsättningar för att bli tunga i slutspelet eftersom de börjat lite svagt med FBK-förväntningar.
Att Frölunda (ej bara backar) kan bli lite passiva under press har ju inte med storleken att göra utan att spelsättet (konstruktiv, spela sig loss) kräver snabbtänkthet, kvicka fötter och spelbarhet hos medspelare.
Jag har inte sett det här med Färjestad och slutspelslag i TV4. Lite svårt att säga så mycket mer i det ämnet.
Isåfall ska Färjestad satsa på att ta sig till slutspel först och främst. Det har sett allt annat än tiptop ut den senaste tiden 🤣
Tack för alltid bra texter.
Gällande utvisningar, vilket jag också tycker är kontstigt men ändå ett försök att svara:
1, Huselius är inne på något. Att lag är väldigt tydliga i sin game plan mot Frölunda.
2, Frölundaspelare filmar eller förstärker väldigt sällan. Finns mängder med exempel. Ett är att Hasa tog sig in i fel bås till och med istället för att ligga kvar.
3, Frölunda är ofta i ledning och behöver inte jaga vilket ofta leder till utvisning.
4, Skellefteå skillnaden var tydlig i matchen senast. Skellefteå är bara fart fart fart de driver spelet likt Frölunda gjorde tidigare och då får man med sig fler utvisningar. Frölunda spelar mycket smartare och motståndarna för inte möjlighet att ta utvisningar.
Hockey News säger att Sjöström kommit långt med finnarna Innala och AR. Något du hört? Lönen +300tkr/mån?
Har du någon åsikt om Samuel Johannesson som ryktas ersätta Egli? Kan han komma redan denna säsongen?
Friberg är inte alls på sin vanliga nivå. Skadad?
Svår fråga det där med utvisningarna. Punkterna 3 och 4 är intressantast även om de inte förklarar allt.
Jag vet att tydliga försök görs, mer än 300 000 betalar svenska klubbar sällan, Frölunda nästan aldrig, och får 21/25 riktigt bra Schweizerbjudanden gör 270 och 320 K knappt någon skillnad. Handlar mer om vad spelarna vill, om kanske långtidskontrakt med trygghet och bra lön kan väga upp kortare (?) sejour med betydlig bättre?Johannesson är en sådan det snackas om, av den enkla anledningen att han är en svensk, spelskicklig back som kanske vill hem från Nordamerika. Därför nämns hans namn. Liksom Lassi Thomson. Denna säsongen? Nej, det kan jag inte se? Varför?
Friberg upplever jag är på väg upp. Klart bättre i veckan som gick. Säger sig vara kvitt den skada som störde.
Tack för svar.
Intressant statistik under RR senaste 5 säsongerna har man varit: 2a, 7a, 8a, 1a, 2a i antal PP.
Betydligt mer drivande och mer fokus på fart. Men otroligt mer ineffektiva.
Hallåhallå! Har vi sett nåt liknande historiskt, i antal inspelade poäng efter en halv serie? Jag minns att Växjö var överlägset suveräna 2017/18 men tror ändå inte de var på den nivån efter halva säsongen.
Och visst, det kommer säkert en svacka och dipp osv osv. Men frölunda kan alltså med ”endast” 1,48p per match resterande serien landa 100 p. Stabilt.
Har inte gått igenom gamla säsonger men undrar om vi sett något liknande. Åtminstone var det i så fall länge sedan.
Fick gräva lite men tog de tre mest framgångsrika seriespelen och då ser det ut så här:
Växjö 2017/2018
Efter 23 matcher – 53 poäng
Efter 26 matcher – 56 poäng
Färjestad 2001/2002
Efter 23 matcher – 52 poäng
Efter 26 matcher – 60 poäng
Frölunda 2004/2005
Efter 23 matcher – 53 poäng
Efter 26 matcher – 59 poäng
Så vitt jag kan se har Frölunda presterat de 23 bästa matcherna någonsin och behöver 4 poäng på 3 matcher för att ha gjort bästa första halvan av en säsong.
Spelar ju ingen roll om man åker i kvarten sen men ändå kul med statistik.
Snyggt!
Hatten av för det grävjobbet! 👍
Minns inte när Frölunda hade en så uttalad förstakedja senast kan det vara på Niklas tid, ABC-kedjan? Blir mkt intressant att se hur jvm påverkar den och vem som ersätter Ivar. Få har du spelsinnet Ivar har inte NDN, Thorell känns ju närmast i det avseendet väl?
POP-kedjan kanske, iaf om man ser till hur de matchades offensivt
Där ser man, jag som inte tycker Frölunda har EN uttalad toppkedja. Länge var det 21-25-44 som ledde, nu har det varit 11-27-41 ett tag. Det tror jag är bra.
Ser man till poängproduktion så är det väl så?
Nu är 11-27-41 ledande, ja. Tidigare 21-25-44.
Laget som spelar bäst borde ju egentligen ha flest power play, rent logiskt eftersom de sämre lagen behöver ta till regelbrott för att förhindra målchanser, vilket vi ju också ser gång på gång i matcherna. Det hakas och spelas ryggsäckhockey gång på gång. Tänk om domarna faktiskt skulle börja spela efter regelboken? Man pratar ofta om att NHL är en så snabb liga, men jag tror också att det mycket beror på att NHL tog krafttag mot spelförstörande hockey för ett antal år sen och att spelarna helt enkelt inte kan bromsa spelet på samma sätt som i SHL.
Håller helt med vad gäller skillnaden i bedömningar mellan NHL och SHL. Har tagit upp det ett antal gånger. Synd att det är så här. Samtidigt ska man minnas att en del gillar när man ”får göra lite,”, crosschecka, hålla fast lite lagom. ”Det är inte innebandy” brukar det heta.
Jag vet. Och varje gång det pratas om ”nu ska vi beivra spelförstörande moment” så gnälls det från tränare efter två matcher. SHL skulle behöva bestämma sig, och sen backa sin domarkår. Låt de blåsa på allt spel förstörande. Det skulle bli en halv-hel säsong av mycket mer utvisningar, men sen skulle spelarna ha lärt sig. Det är inte värt att sitta två minuter om man alltid åker på det.
Medhåll. Absolut medhåll.
Hur ser du på damernas sviktande form och svaga prestationer den senaste tiden? Beror det bara på att det gått runt sjukdom i laget eller finns det andra djupare förklaringar bakom? Börjar tappet av spetsspelaren och ledaren Karvinen visa sig nu?
Hasa verkar ju av allt att döma vara på väg bort efter säsongen, kan det därför inte vara läge att försöka få till ett byte liknande det man gjorde med Westerlund och Printz? Även om Frölundas defensiv är grymt stark så kan jag i bland tycka att det utöver Folin saknas en stor och stark back.
Vad gäller det sistnämnda – nej, det tycker jag inte. Håller inte med. Vad gäller det förstnämnda, jag detaljstuderar damernas matcher för dåligt för att ha en tydlig åsikt, men … spelet har väl ett tag varit så där. Att man nu förlorar några matcher i klar serieledning, jag tycker inte det är så konstigt. Dock ser jag absolut inte Frölunda som något givet guldlag. Chans, absolut, men det har Brynäs och Luleå också.
Om det ska bli guld krävs det mer än bra målvaktsspel och individuell briljans från duon Lundin Holopainen. Vilket varit det som räddat Frölunda på senare tid.
Springer du på Holst eller Martin så får du gärna be om en kommentar till den senaste tidens prestationer och varför det spelmässigt ser så krampaktigt ut.
En fråga till, Henrik.
Syns Erik Thorell där i faggorna (gymmet)?
Han kan ju alltid träna benen sina med lite hjälp.
Att lyfta vikter är väl kanske ännu inte så lämpligt för hans del.
Oh, ja, Han syns till. Kör rehab, tränar fys.
Han lyfter vikter även då, fast med benen 😊
Tydligen blev det väl lite oklart om det här med att lyfta vikter och som i ET:s fall här för närvarande; förmodligen med endast en bestämd kroppsdel ’i första hand’ – nämligen båda benen sina och där ena armen kanske fortfarande ännu inte är inkluderad med tanke på hans handledsskada.
Återkommer till detta med videokoll. Visst är det bra att den möjligheten finns. Borde användas mer för rättvisans skull. När domarna uppenbart är så inkonsekventa, osäkra och svaga som vi sett i många matcher är det bra att videokoll finns att ta till.
Som vid attack på oskyddad måkvakt, offside och brutala tacklingar som domarna missar. Spelet går ju så fort atr domarna inte hinner med heter det ju.
Jag har heller inga problem med videokollar. Inte i alla sammanhang, men ofta.
hm, jag börjar nog falla lite åt andra hållet. Att jag saknar när domarna fick ta beslut på isen och att det då och då blir misstag. Det brukar ju jämna ut sig över en säsong. Visst sitter vissa saker kvar som offsidemålet mot Djurgården och pucken som var ”inne” mot Modo. Det här med rättvisa hit och dit, livet är inte rättvist någon annanstans så varför skall det vara det på en hockeyplan. Reglerna finns ju men ibland upplever man att domarna inte vågar ta beslut och har tappat i pondus för det är ju ändå inte de som bestämmer.
Säger inte att jag har rätt och alla andra har fel men jag romantiserar nog dåtiden i just den här frågan.
Man får tycka olika. Kul att ni gör det. 🙂
Håller med dig Philip.
Blir lite mycket ”rättvisa ” ibland..
Snart så skall väl alla dåliga målvaks aktioner göras om (Obs, ironi)
Det finns väl ingen som missat att vi skulle ha haft fler utvisningar med oss i våra två senaste bortamatcher, men det fick vi inte. Det ska blåsas oavsett färg på tröjan när det är en regelvidrig förseelse, räcker så…
Sedan varför det inte görs. Fråga domarna och dess ledning.
Okej.
Känslig fråga Jojje, finns nog inte en enda domare som vill eller törs besvara den…
Tyvärr är Innala och Ruotsalainen uttagna till Swiss.
Yes.