► Synd om Frederik Dichow. Är spontana tanken.
► Men Frölunda fortsätter hitta sätt att vinna. Utan att topprestera. Nu 3–2 på Malmö.
Frederik Dichow hann rädda Frölunda innan han fick lämna isen i Malmö Arena.
Vilken skitsäsong han har, dansken. Men skönt om det bara var kraftig kramp.
Frölunda har något annat, nog med kvalité för att ofta vinna. Men jäklar, det krävs ödmjukhet i det här läget.
DET HÄR VAR bara sjunde starten för Frölundas danske keeper Frederik Dichow. Tredje sedan förste november. Tror ni det skapar trygghet för en målvakt? Nä, inte jag heller. Men Lasse Johansson har varit så bra, Frölunda har varit så beroende av ett starkt, tryggt, matchvinnande målvaktsspel, att man inte vågat spela Dichow mer.
Dansken dominerade i allsvenskan med Kristianstad förra vintern, i SHL är han oprövad, ser stundtals flaxig och lite osäker ut (Marcus Sylvegårds 2–2-mål vill han nog ha tillbaka), puckarna kan ibland hamna lite var som helst – men vi får också se stora räddningar.
Som mot Malmö på annandagen – och ett rätt givmilt Frölunda behövde det verkligen.
Nio minuter in på sista perioden fick Dichow armen på pucken och rånade Christoffer Forsberg på det 3–3-mål hela arenan sannolikt räknat in. Den paraden blev dock för mycket för vänsterljumsken – trodde jag. På presskonferensen talade dock tränaren Roger Rönnberg om ”klassisk dansk kramp”, och var det inte värre än så, då andas säkert hela Frölunda ut.
Jag filade annars på formuleringar om att nu ge Lasse Johansson ett eget omklädningsrum så han klarar det där förbaskade, envetna förkylningsviruset, men tji fick jag …
Synd om Dichow, dock. Gjorde många bra saker. Hade mått gott att få stå matchen ut och känna sig som en vinnare. Intressant att följa fortsättningen av säsongen, hur många matcher får 21-åringen, hur klarar han backup-rollen?
Frölunda var som bäst sedan Johansson kommit in i tredje perioden, man tvingades döda två Malmö-PP, slet hårt när hemmalaget gick för kvittering med sex utespelare – och höll undan. Starkt.
Annars tyckte jag att Frölunda verkligen matchade Malmö i att slarva i egen zon. Christian Folin var en jätte, övriga i laget skulle må gott av att se Folins alla byten på video och ta lärdom.
För många puckar hostades upp. Ofta var Frölunda inte alls tillräckligt noggrant i egen zon, slarvade med urspel, ville för mycket, skulle dutta sig fram till något snyggt.
Det kunde lätt ha straffat sig, Dichow klev upp och levererade stort några gånger.
Men Frölunda har också en matchvinnande kvalité i sitt försvarsspel numera, det här med att skydda egen bur, inte gå bort sig under press. I andra perioden hade Malmö ett verkligt monstertryck i säkert två minuter, tre, fyra kedjebyten mot samma fem man i Frölunda – men inget 3–3-mål.
Faktiskt fick Frölunda bästa läget, även om Loui Eriksson var dödstrött i det halva friläget.
Den sortens defensiv, den sortens tålamod, vinner man matcher på. Nio på de elva senaste nu. Och attityden, inställningen till match, tryggheten i vad man ska göra, den tycks verkligen finnas hos spelarna.
Frölunda pendlade i prestation den här annandagen, stundtals riktigt bra perioder, och man plockade fram nog med offensiv för att betvinga jumbon; det var fina mål, alla med kvalité på olika sätt.
1–1 – Jan Mursaks arbete i egen zon, Anthony Grecos fart, Mursak på rätt plats sedan.
2–1 – Christian Folin som stod upp, Jacob Nilssons vassa prickskytte, båda utnyttjade att Oliver Lauridsen ställde till det för sig.
Frölunda vänder i Malmö på en minut! Vilken start på andra perioden… 💥 pic.twitter.com/S6faHPMO22
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) December 26, 2022
3–2 – Joel Lundqvist förnämliga närkamps- och puckvinst, Anders Grönlunds smarta pass, Max Fribergs skott och Patrik Carlssons påpasslighet.
Frölunda har något bra på gång, men dagar då rörlighet och spelbarhet inte är på topp, det här att fullt ut hjälpa lagkompisen, när det inte riktigt finns där – då krävs att fler spelar hockey som Christian Folin.
Den ödmjukheten är livsviktig för Frölunda.
Föder man inte motståndare med lägen så finns segerchanser mot alla lag.
Snabba funderingar:
## Så stabil och trygg som Anders Grönlund var ihop med Folin, måste vara omöjligt att klaga på honom den här gången.
## Det var nog rätt att döma bort Emil Sylvegårds mål (hade betytt 3-3), jag tyckte han medvetet tryckte till lite med armen/handen, men väldigt små marginaler här. Till Frölundas fördel. Ofta är det på viset numera. Dra era egna slutsatser.
## PP är fortsatt svagt. Ett helkasst, ett som såg okej ut men aldrig gav riktigt bra chanser. Jag vidhåller att en större förändring är nödvändig.
## Hoppas Mats Rosseli Olsen tappade balansen när han fick med sig en märklig utvisning i tredje perioden. Hoppas verkligen.
## Rögle och Henrik Lundqvist-hyllningen på onsdag. Det blir en speciell kväll.
***
Målen:
1–0 (15.21) Oliver Lauridsen (Lerby, Söderberg)
* Carl-Johan Lerby la pucken på mål, ingen hittade den utom Lauridsen som kunde veva in en retur för 1–0.
1–1 (20.57) Jan Mursak (Greco, F Johansson)
* Bra agerat i egen zon av Mursak som satte igång anfallet, lite senare använde Anthony Greco sin fart, kastade in trissan på mål där Mursak stod rätt och vaket kunde lyfta in pucken.
1–2 (22.02) Jacob Nilsson (Folin)
* Christian Folin bröt Oliver Lauridsens passning, Nilsson uttnyttjde a) att Lauridens tappade position samt b) att keepern Daniel Marmenlind gick ner rätt lågt. Pucken satt upp mot första krysset.
2–2 (28.05) Marcus Sylvegård (E Sylvegård)
* Pucken studsade rätt nere i rundeln för Malmö, bra av Sylvegård som bröt in och sköt snabbt – men det kändes som att Frederik Dichow blev lite liten och nog borde ha haft pucken.
2–3 (31.12) Patrik Carlsson (Friberg, Grönlund)
* Joel Lundqvists närkampsvinst skapade möjligheten, Frölunda vann pucken i anfallszonen, smart av Anders Grönlund som peggade upp Max Friberg – Patrik Carlsson rakade in returen.
Hur var det nu enligt vissa här…skulle inte Roger Rönnberg sparkas? 🙂
Nu var det 3 mycket sköra poäng som spelades in. Insatsen är inte något att skriva hem om, den saken är klar
Alltid finns det ju något att klaga på.
Finns och har väl funnits rätt goda anledningar till varför det borde vara dags för en ny röst. Egentligen kanske det ”kunde räckt” med nya assisterande, men den dörren har ju Rönnberg stängt med hot, så då kvarstår få andra alternativ. Vissa kanske tycker det räcker att med nöd och näppe lyckas slå Malmö som är ohotat sist i tabellen. Andra kanske tycker att man skall hitta tillbaks till den identitet man hade med Robban och Roger vid spakarna, där man vill föra spelet och vågar satsa på skickliga spelare samt att man vågar lyfta fram unga killar på ett helt annat sätt än vad som görs idag. En vinst här och där förändrar ju inte det faktum att vi är inne på tredje säsongen med usel effektivitet och ett spelsätt som är bortom tråkigt.
Nu klagar du på andras åsikter…
Ja du, man vann över jumbon med ett nödrop. För att få till ngt som liknar förnyelse, är det nog nödvändigt att sparka RR. Du får gärna fortsätta hoppas på att Rönnbergs envishet gällande exvis Lasch/Innala ska bära frukt, eller att PP ska börja leverera. RR lär inte lösa endera och det är nog nödvändigt för att gå långt i år.
Ja du, har följt på Frölunda sedan mitten av 70-talet och Rönnberg är den klart bäste coach klubben haft. Vi som kommer ihåg fem år i allsvenskan under 80-talet, kvalspel mm och många haverier, har att jämföra med. Det är bara åren 2002-2007 som kan mäta sig med Rönnebergs period. Men ni hävdar vissa här att Roger måste ut. Jomenvisst…🤡😳.
Jag tycker inte att RR skall ut, tycker att kritiken är onyanserad. MEN klart bästa coachens haft är ju, otvetydigt, Conny Evensson.
Coachen vi haft , skulle det stå
På vilket sätt är den onyanserad?
+1
Tycker fortfarande Frölunda som klubb hade mått bra av en renovering av spelsystem och lagbygge. Hade gärna sett en ny idé från någon annan.
Förstår att ”Defense wins championships” man det är riktigt tråkigt att kolla på.
Tydligen att spela så för de som har lite kvalité då flertalet lämnat.
Passningsspelet håller fortfarande inte då det är trögt, okoncentrerat och att flera spelare saknar talangen för att klara av det i högt tempo. Det ställer till det med förstapassen ur zon där man spelar fast sig till och från. Tempot i PP faller också på långsamma passningar med dålig kvalité som MÅSTE gå via Lasch istället för att utnyttja hela zonen (lite bättre idag med att andra kanten fick vara med).
Att man vunnit en hel del på slutet och att man ligger högt i tabellen är ju en kortsiktig glädje men för klubben ser jag det över tid och det är svårt att spela tråkhockey om man vill attrahera bra spelare, juniorer och utvecklas. Det finns såklart den tandlösa helylle-publiken som tycker att en seger är en seger. Det har varit många matcher som vunnits på tur och hade ligan varit lite bättre offensivt hade det inte räckt med Lasses fenomenala målvaktsspel.
Roger kom in med något nytt och byggde upp något som var vägvinnande i flera år och guld bärgades både här och ute i Europa. Inget kan ta ifrån honom det. Han är en av de största anledningarna till det tillsammans med Grauers som fick ihop det bakom kulisserna.
Det betyder inte att man kan kritiseras när man inte lyckas att vidareutveckla. I den här branschen borde man inte kunna leva på gamla meriter utan kraven är höga.
Ja men jisses, det viktiga är ju att man vinner matcher. Vinner man matcher klagas det på spelet. Ser hellre ett tight Frölunda som vinner matcher än gladhockey där matcher oftare förloras.
Förra säsongen kom de väl top fyra och semifinal. Det är väl ok.
Tror det är bra kortsiktigt att vinna matcherna. Men på sikt gynnar det inte klubben att spela så här.
Analyserar man de senaste åren är Frölunda på väg neråt i kvalité efter ett par på toppen i SHL. Skellefteå hade också en dipp men är på uppgång igen.
Förra året sprattlade man till i slutet efter ett flertal horribla insatser och lyckades slå ut ett skadeskjutet Växjö. Det är inte på den nivån jag vill se Frölunda iaf.
Har svårt att se att man skall klara av Färjestad, Skellefteå eller Växjö över 7 matcher med den nuvarande gameplanen som kräver oerhörd koncentration och disciplin.
Men tycker du att det är glass och ballonger nu så är det också ok. Man får tycka olika!
Kul inlägg ” tror det är kortsiktigt att vinna matcher” menar du då att det är långsiktigt att Förlorat matcher, du kan nog bli coach i Frölunda
Nej Pelle, tror nog du förstår vad jag menar.
Men för att förtydliga så menar jag att det är bra kortsiktigt att vinna matcherna på de sätt som spelas nu med det material man byggt upp. Men för att bygga upp en långsiktig verksamhet där vi varje år har chans på guld och våra juniorer utvecklas samt att vi attraherar de bästa spelarna/juniorerna, då räcker det inte med det man åstadkommer nu.
Skellefteå är ju ett bra exempel som hade det närmaste vi kommer en dynasti i modern tid, men som hade en svacka i hela verksamheten men nu verkar ha hittat tillbaka till det som gjorde helheten framgångsrik.
Att vara dryg hjälper ju varken ditt argument eller klubben vi antagligen båda önskar det bästa. Man får tycka olika men man kan hålla god ton.
+1
Han ska alltid sparkas numera, på denna sidan är det bara gnällspikarna som skriver. Roligare att höra på EXPERTERNA på Cmore som lyfter Frölundas förvandling, hyllar innala, Grönlund osv, här halshuggs de efter varje match, Sorgligt Att läsa här ❤️💚❤️💚❤️💚 i med och motgång
Tack för det!
+1
Och? Laget har spelat fruktansvärt trist hockey sen 2019. För min fel får dom gärna sparka RR direkt. Föresten så är Conny Evensson den överlägset bästa tränare vi haft
Frölunda gör mycket bra och får mer stolpe in i många närkamper. Synd om dicken som skadar sig nör han väl får stå och gör en bra match.
Hoppas köttbullarna smakade leman och att du önskade dig poäng av tomten.
dicken?
Om du inte märkt det så har Axelsson lagt av!
Sen är det lite kul att du är här inne och yrar samtidigt som Lakers match pågår!
Antar att det är ironi från din sida ?
Min önskan gick hem: 3–0 hemma mot Oxford.
Ipswich är ju ett klassiskt lag som är värd all respekt. Håller fast vid mina favoriter från 80-talet också dem vita från Leeds
När jag bodde i Leeds såg jag många matcher på Elland Road!
Kul att se supportrar här inne också 😉
Leeds forever
Det finns bara en Dicken, ingen Rajjan och ditt Joel-hat är bara patetiskt! Du kan absolut inget om hockey Lejkan. Håll dig till spånken och lämna oss ifred tack!
Fast nu berömde ju herr lakers Frölunda så det enda ni stör er på är alltså att han använde fel smeknamn?
Bortsett från det trötta hatet mot Joel så kan han väldigt mkt om hockey. Rajjan är dessutom ett fenomenalt smeknamn på trötta Lasch!
Blocka folk som neggar Kung Joel, Kaptenernas Kapten enligt ett enigt hockeysverige,
Så repeterar, Blocka Folk som neggar Joel.
Han fick kramp
ingen vidare insats alls annat än av folin. ser ut som yra höns emellanåt. Dichow står konstigt i många situationer, men räddar oss också i många situationer på nåt märkligt sätt. Såna där studsar som hela tiden gick emot oss förra säsongen studsar kanske lite mer med oss detta året. När borgman inte spelar ser laget rätt vilset ut faktiskt, men en styrka o vinna såna här matcher när inte allt är på topp. Malmö borde spela med mer desperation o intensivitet, som dom sista 4 i dagens match. Dom borde ju vara så enormt desperata iaf med tanke på deras position i tabellen. På onsd e d livematch… för o hylla Henke…. matcherna brukar ju gå åt fanders vid såna känslomässiga tillfällen men d tar vi då. God fortsättning o gott nytt 2023
Tyckte det var en rätt stabil insats idag. Tur förtjänar man och Frölunda är där numera! Gott!
Ena PP’t såg riktigt, riktigt bra ut – hade förtjänat mål.
I PK spelade vi grymt stabilt!
Ser bra ut, finns att bygga vidare på!
Ingen topprestation men samtidigt är man något bättre än Malmö. Utöver Malmös jättebyte skapar man inte jättemycket utöver några skott utifrån.
Du nämner Rosse men inte Rosdahls förstärkning? Den var ju värre.
PP behöver göras om. Kan man få igång Lasch och hitta en bra forward kan det bli en trevlig vår.
Som min gode bordskamrat Nisse på puben sade: ”Malmö får banne mej lära sig att spela med sina egna hockeyklubbor och inte försöka ta – stjäla dem från motståndarlaget.” 🙂
I Mursaks fall så fick han en utvisning emot sig medan det för MRO blev det motsatta rätta.
Precis min syn på det hela, Edward.
Hej! Är det tröjhissning på onsdag för Henke eller bara en hyllning för Henke?
Absolut ingen tröjhissning. Så mycket hann ju inte Henrik spela i Frölunda innan han åkte över till NHL.
Han ska hyllas för sin fantastiska karriär.
Det spelar ju ingen roll vad Frölunda gör, vinner dem så spelar dem dåligt och har tur.
Förlorar dem så skall hela ledningen sparkas.
Frölunda har en trupp som kan utmana vilket lag som helst. Vi ligger 3a spelet är helt ok det kan bli bättre men det kommer 🙂
Helt rätt, gnällspiksforum det här
Tack för ännu en bra text och god fortsättning! Folin är verkligen klockren nu när laget spelar smartare, inte för att han brukar vara dålig annars men nu äger han verkligen spelet!
Mif hade inte spelat på 10 dagar undra på att de kom ut hungriga. VF hade bara haft 3-4 dagars återhämtning på sig. Tyckte de krigade på bra, framförallt i boxplay. Folin var planens gigant, Carlsson okej och Grönlund stabil.
Frölunda spelade 20/12, dvs 6 dagar sedan.
Fel tråd kanske, men det blir nog kval till J-vm inför nästa år.
Ja säkert leder 8-0 efter 2 perioder
Ja här sitter man och är gött sur efter 3 fina pinnar. Helt ok match lite missar och bort slängda puckar av oss dito av Malmö hyfsat till bra spel där emellan. Men utvisning på Mursak, blir Rosdahl inte anmäld för diving/filmning i efterhand kan vi lägga ner det här med att försöka stävja den typ av situationer. Ja Rosseli ser också ut att förstärka, men den med Mursak/Rosdahl herre jävlar vad noll koll de randiga har där
5000 kr på MRO?
Jag tror inte att Rosse blir straffad. Han var för övrigt mycket bra idag tycker jag.
Skönt med 3 poäng, men Ojojojoj så ospetsigt och trubbigt detta lag är. 0 fantasi eller skills.
Å hur i helsike skulle en ”värvning’ förändra detta? Är man nöjd med det Burström presterat som offensiv coach??? Totalt fantasilöst.
Laget är ju jättedåligt som ligger trea. Ett jättedåligt lag🤡. Not.
Sedan är det en annan femma att laget behöver en storväxt center/playmaker och gärna en utpräglad målskytt också. Först då, kanske man har chans på guldet i vår.
Tur förtjänar man med hårt arbete och rätt prioriteringar
Ynka 10 personer på bortastå! Klacken, finns den bara ibland eller
Viktigare att vinna när man spelar sådär bra, än att spela som gudar och förlora. I slutändan är det poängen som räknas.
Förlängningen med Lasu tycker jag var viktig, men, men nästan ännu viktigare med Nässén. Han kommer bli viktig kommande säsonger.
Frölunda ligger på en rätt trygg 3e plats i tabellen, när det väl lossnar för Greko, Innala och Luie kan det bli riktigt bra.
Lash är inte så dålig som många tycker. Ja. Han är ingen försvarsjötte, men varje match slår han minst ett par riktiga smörpass. Det är inte hans fel att övriga just nu inte gör mål på dom chanserna.
Bäst ikväll förutom segern var att Växjö inte ens kunnde pilla in en puck i mål.
Nässén viktig, verkligen? Kanske, svårt att säga men inte så att han kommer leda laget offensivt, en center för en fjärdelina på sin höjd.
Jag räknade antalet smörpass från Lasch i matchen mot Brynäs, noll stycken. Idag var det inga smörpass heller, däremot lite bättre intentioner offensivt. Dock inget som motiverar en utgift på 300K i månaden, i synnerhet inte om man väger in att bristerna defensivt är så pass stora.
Faktum är att Lasch är så svag just nu att han borde vilas
Nässén kommer vara viktig som defensiv kraft i en annars offensiv kedja, han behöver bara få rätt lekkamrater. Det var många som inte förstod varför Elmer Söderblom fick så mycket speltid för två säsonger sedan, men han utvecklades enormt mycket till förra säsongen. Allt handlar ju inte om att göra mål, utan lika viktigt är det ju att kunna tänka defensivt.
Lash har väl i stort sätt satt upp Innala vid otaliga gånger för direktskott i år, att sedan Innala har haft ett behov av att ta emot och lägga upp pucken innan han skjuter är ju faktiskt inte Lash fel. Dessutom vet vi ju nu att det är något som hämmat honom ett bra tag. Sjukdom eller skada vet jag inte.
Men samtidigt har du rätt i att Lach just nu inte motsvarar förväntningarna med en sådan kostnad. Men vi får väl återkomma till det efter säsongen.
Powerplay har inte fungerat på ett helt år, redan strax före förra julen gick luften ur och det har inte hämtat sig. Om Lasch är hämmad av något är det f.ö. märkligt att han får spela så mycket i en spelform som är så pass viktig.
Frågan är om det verkligen kommer att lossna. Nog för att det kan ta tid för omställning, men Greco och Innala har ändå spelat en halv säsong. Har det inte lossnat efter en halv säsong så är det ju inte mycket som talar för att ett par matcher till skulle göra någon större skillnad. Har inga större förhoppningar här faktiskt. Just nu spelar vi inte på ett sätt som är gynnsamt för någon offensiv spelare, vilket då kanske inte är så konstigt varför offensiva spelare som kommer hit ser ut som kattskit.
Ja. Det håller jag med dig om. Men jag anser att det faktiskt är Rogers fel. Hade Innala, Greko och Mursak fått fler chanser tillsammans hade det nog sett annorlunda ut. Förstår problemet att det då blir en kedja med Lach, Loie och Nässén. Men i ärlighetens namn så fick ju dom inte heller så många chanser.
Jag gillar verkligen Roger, men ibland känns det som han är envisare än en hungrig fluga.
+1, Roger ger ordet tjurskallig en ny dimension!
Jag tror de flesta resonerade likadant efter Lehkonens mediokra första säsong. Just sayin’…
+1
Fast Lehkonen är född 95, dvs han var väl 19 år första säsongen? Lite skillnad på förväntningar på en ung kille.
Klart det är skillnad när Borgman spelar och inte spelar, men fan vad trygg jag känner mig när Tom
Nilsson är på isen.
Verkligen. Hoppas dom förlänger med Tom om hans ljumskar bara håller. Kan bli riktigt bra då om även Tömmernäs kommer. Nu skall bara Hasa få lite mer speltid också.
Konstigt med de som skriver här, är det Frölunda fans?? Alla är världsbäst på teoretisk hockey och vet precis hur man ska göra och i synnerhet vad Roger ska göra, hoppas att ni är aktiva i pojk eller juniorhockey så vi får fram så lysande ledare i framtiden som kan leda Frölunda mot nya segrar.
Det räcker inte ens att Frölunda vinner, nej då har vi tur och när vi förlorar så är vi kass T.OM när vi vinner är vi kass.
En rekommendation till alla som vecka efter vecka gnäller här, byt favoritklubb eller byt favoritsport
Tack för mig
+1
Ett alternativ till att gnälla på laget är att gnälla på att folk tycker något, om ett lag och en idrott som de uppenbarligen brinner för. Att ditt engagemang ser annorlunda ut betyder väl inte att ditt sätt är det rätta?
Men gnällspikar driver inget framåt, 80% här är ju negativa.
Exakt detta. Vad fan ger folk rätten att ifrågasätta folks supporterskap? Det finns inget rätt supporterskap, alla tacklar det på olika sätt, men nej, i vissa människors ögon finns det bra och det finns dåliga supportrar. Extremt nedlåtande översittarattityd som enbart skapar splittringar bland supportrar.
Lär er att människor ställer och har krav på den förening som vi alla älskar (notera att jag tar med alla, till skillnad från vissa andra exkluderar jag ingen ). Utan engagemang, kärlek och lidelse för sitt favoritlag skapas ingen förändring. Istället får man en samling JA-sägare och nickedockor ty det ju är hemskt att ställa krav på folk och saker…
Jag håller helt med dej Pelle! En stor del av ”fansen” (hmm) hittar bara fel! Vi ligger alltså 3a, lyckas vinna 9 av det 11 senaste i SHL och ändå är vi kassa i deras ögon. Men det är tyvärr samma personer som år efter år sitter här på RP och gråter ut hur dålig den och den spelaren är i stället för att hitta något positivt att skriva om! Kommenterade match trådarna fram till förra året men avstår numera då nyansen på kommentarerna har mycket mer att önska…
Som tur är så är mina vänner som håller på Frölunda mer positiva än gnällspikarna här på RP!
+1
Bra rutet, Jan!
Ja vi minns ju din nyans när du hotade med misshandel, Janne.
Och när han klagade på allt och alla här inne. Alla var okunniga och kan ingenting om hockey.
Men det står jag för! Ca 95% som skriver här inne har aldrig någonsin spelat hockey på en högre nivå, därav mina kommentarer om dessa sk soffcoacher…
Har själv spelat samt har en som som spelar hockey på elit-nivå bla spelat i Frölunda elit så en viss koll har jan som många inte har här.
Tja du, att det var ”folk” som skrev under andra namn tidigare då sidan var öppen för alla är kanske nytt för dej….
Tycker inte Rosseli skall straffas för något. Hans klubba blir tydligt fasthållen. I hans bestämdhet att inte släppa den så blir det att han tappar balansen. Solklar interferens där.
Jag tror inte att någon tycker frölunda är ett ”dåligt” lag. Man ligger 3a, vilket är betydligt bättre än förväntat i år. Ingen kan klaga på resultaten och tabelläget.
Tror frustrationen hos många, inkl mig, är sättet man spelar på. Hur Burström och Roger coachar, rent generellt.
Jag, personligen, tycker det är otroligt tråkigt att titta på frölunda sen 2-3 år. Känner ingen nerv, bryr mig knappt och mår dåligt över hur man satt spelsystemet, där all fokus ligger på att ”göra jobbet varje dag”. Uselt PP, uppspelen går långsamt, spelare är stillastående och man söker sargspel hela tiden.
Allt går ut på att ”nöta ner” motståndaren och utnyttja misstag. Det har jag tröttnat på. Känner ingen glädje alls längre. Tittar så klart, men är obrydd.
Laget vinner just nu, men det har man gjort en hel del senaste åren. För att sen hamna i en dipp och när det väl gäller så viker man ner sig. Eller, laget och spelsystemet håller helt enkelt inte.
Jag tror många, jag det ÄR många, har tröttnat på den bristande underhållningen. På läktaren speglas det med. Men framförallt har folk slutat titta och följa laget. Iaf i min omgivning.
Segrar är det viktigaste, absolut. Men laget kommer självklart inte kunna gå hela vägen till final. Spelet är för statiskt för det och Burström o RR håller fast vid det som förr fungerade. Ta en spelare som Lasch, han är bedrövligt dålig. En belastning i 5-5 spelet. Just nu tyvärr lika dålig i PP.
Hade Lasch hetat något annat hade klubben skickat honom omgående, precis som man gjort med andra ”som inte levererat”. Det är dagens sanning. Folk bedömer honom fortfarande på gamla meriter.
Hockey är en resultatbaserad sport och bygger på färskvara och prestation här och nu. Vad laget gjorde för 4 år sedan eller att saker fungerade då, spelar ingen roll här och nu! Samma gäller för spelare.
Men, som sagt, ingen är missnöjd med lagets segrar och tabelläge just nu, däremot är vi lite formade av de senaste årens prestationer. Dock är jag numera likgiltig inför matcherna och kan helt enkelt inte njuta av att se frölunda spela hockey. Slöseri med tid. Ofattbart tråkigt och upprepande.
Men det är jag.
Svårt för vissa här inne att kunna ha två bollar i luften samtidigt. Bara för man tycker laget spelar tråkigt och att man vill lite mer är man medgångssupporter mm.
Tror de som kritiserar andra allra mest här inne inte ens ser matcherna live.
Hej Danne. Ja, vissa matcher i år har varit tråkiga. Men tror du inte att Frölunda har anpassat sitt spel lite mer till motståndarna? Varför ska man föra spelet med ett samlat lag för att sen åka på en kontring och mål? Självklart hade jag också velat se ett Frölunda som 2016 men just nu har vi inte dom spelarna. Sen tycker jag man har spelat bra mot tänkte topplag som saik i chl, leksand borta, Örebro borta och nån match till.
Håller med Danne.
Ja, vi vinner och ligger trea i serien. Men spelet vi bjuds på är inte av den underhållning man blivit van med från tidigare. Finns inte alls samma skicklighet i laget, det är den stora skillnaden. Sedan är det bra att Roger blivit lite förändringsbenägen på vissa punkter, men är fortfarande för envis när det gäller andra. Som PP tex.
Vi kan gå långt i ett slutspel, då vi har en defensiv grund och stark målvakt. Sedan gäller det att förvalta lägena framåt. Frågan är om det håller hela vägen? Det är ytterst tveksamt. Finns lag med betydligt mer spets framåt och vi kan inte ha en Lasch som inte producerar på sin normala nivå. Han är vår stora topp, men presterar långt därifrån just nu.
Hur den frågan ska lösas är en stor gåta…
Får vi igång Lasch till normala nivåer, då kan det lossna i PP och vips, så kanske vi får in ännu mer självförtroende och blir ännu vassare bara för att PP börjar leverera betydligt mer.
Trea i tabellen utan ett PP av denna värld, det är starkt. Riktigt starkt faktiskt. Därför vore det ytterst intressant att se vad som händer OM det börjar fungera…
Lossna i pp? Kom ihåg att vårt pp har varit uselt i flera år. Lasch och Spacek hade några månader lekstuga tills motståndarna lärde sig. Utöver detta har vårt pp varit riktigt svagt. Därför ser jag inte att det kan lossna. Det är inget som är låst. Vi har ett förväntat pp med tanke på de spelare och tränare vi har.
Per: Detta är precis de du nämner, kolla denna statistiken. Burström PP är så mycket sämre än både Landeskog, Stråhle
Powerplay Frölunda
Johan Lundskog
Grundserien 2016/2017: 22.49 %
Slutspel 2016/2017: 20.93 %
Grundserien 2017/2018: 25.68 %
Slutspel 2017/2018: 4.17 %
Grundserien 2018/2019: 21.14 %
Slutspel 2018/2019: 34 %
Viktor Stråhle
Grundserien 2019/2020: 24.71 %
Anders Burström
Grundserien 2020/2021: 18.79 %
Slutspel 2020/2021: 12.00 %
Grundserien 2021/2022: 24.40 %
Slutspel 2021/2022: 16.67 %
Grundserien 2022/2023 so far: 17.14 %
+1
Angående Lasch så är det något som inte stämmer för honom i år.
Dels har haft en kraftig influensa som sugit ut kraft, uthållighet. Men ni som såg matchen noterade kanske också att när han tog emot en passning så av någon anledning fick han så ont att han skrek och la sig på isen. Kom knappt ut till båset. RR har ju tidigare i intervjuer talat om några saker som hindrat Lasch att vara den spelaren han egentligen är.
För mig såg det ut som om han har en typ av skada som hindrar honom i sitt spel.
Någon som vet något mer om det?
Gott slut och ett gott nytt år till er alla.
Såg ut att kunna vara någon form av magskada, men det är en ren gissning. Kan vara vad som helst.
Hur kan inte Lesund varit anmäld för sin bentackling igår?
Mycket befogad fråga! Exakt samma tackling som Ejdsell fick 3 matcher för…
Annandagsmatch mot ett lag med tveksam formkurva som har bytt lagkapten har de senaste åren betytt förlust. Högst troligtvis en match med ett stort spel och skottövertag för Frölunda där sedan motståndarna åker upp och hänger ett par enkla.
Men inte i år.
Man tog sig samman fastän det var segt på vissa håll.
Tuff match för Dichow, han behöver återkommande matcher för att få upp tajmingen. Räddningarna finns där men ibland genom ett stort överarbete. Hoppas att det bara var kramp.
Gott med tre poäng.
Dichow har litegrann den stilen, likt Hudacek. Ser lite fladdrigt ut och ibland kommer det räddningar som är svåra, där det är mer tur än skicklighet. Som när Olofsson gick runt buren igår och skulle lägga in den köksvägen, då var han helt borta men på något sätt så lyckades han få ut sitt ena ben. I sista stund. Hade tur också.
Nu är det klart. Aftonblaskan kommer med svaret, Skellefteå eller Växjö tar hem guldet. Han är tämligen säker på det, Wennerholm.
Han har aldrig fel heller så vi kan sluta följa SHL… 🙂
haha kappvändarnas kappvändare! När Skellefteås segersvit bryts kommer han utse en ny guldkandidat.
Precis så. Har aldrig varit med om att han haft rätt, utan att ändra sig sisådär hundra gånger…