► God morgon på er, dagen före CHL-semifinal 2 – vill ni så snackar vi hockey.
► Morning Mailbag. Välkomna.
DEN HÄR VECKAN innehåller en fredagsmatch, inte så vanligt i SHL, men Frölunda drar till Jönköping för att tampas med desperat HV71 i ett Husqvarna Garden som väl lär koka.
Förr festade spelarna på Trädgår’n i Nya allén.
Nu åker de till trädgården i Jönköping.
Nya tider.
För HV71 väntar en back-to-back, man ska till Örebro på lördagen. Frölunda är däremot spelledigt, spelarna (och deras respektive) kan se fram emot något så ovanligt som en ledig helg.
Nå, först ska Frölunda försöka ta sig till CHL-final tisdag kväll, flyger till Luleå för att börja om på noll, så att säga. Det blev ju 2–2 i semifinal 1. Ingen Leo Komarov i hemmalaget, det vet ni. Anthony Greco behöver således inte berätta hur många NHL-matcher han har (två). Tveksamt också om Mario Kempe är redo för comeback.
Fråga: har jag rätt eller fel när jag tror att det finns en del supportrar där ute som inte alls blir ledsna om Frölunda missar final och då kan ”fokusera fullt ut på SHL”? För spelarna och ledarna vore det ju en enorm besvikelse att inte gå vidare, men hur är det med er?
Ingen värdering. Ingen åsikt är fel. Jag är bara nyfiken.
Texter från i helgen som ni kan ha missat om annat än hockey stod på programmet.
Såg ni U18-VM-finalen i går kväll? Den var över innan den ens hunnit komma igång. Kanada för bra. Men det förtar inte de svenska tjejernas fina VM-insats. Bör vara värdefullt för svensk damhockey.
Okej, er tur, släng i väg vad ni har, frågor, funderingar, synpunkter, tankar. Jag är på Frölundas träning som vanligt, kanske går det att få en kommentar av Pontus Johansson, han som mår betydligt bättre än befarat.
Morning Mailbag. Välkomna.
***
Älskar linjemannen, han är cool, fattar att Sellgren inte vill åt just honom, att det är sådant här som händer när man ger sig in för att avbryta ett gruff.
Allt måste verkligen inte bestraffas och anmälas. Stor skillnad på denna och Komarovsituationen. https://t.co/pSaC70i1s6— Henrik Leman (@henrikleman) January 15, 2023
***
Fniss.
Herregud, det finns alltså tre:
Hellström
Loui
Dahlberg— Henrik Leman (@henrikleman) January 15, 2023
Otroligt att Frölunda kommer undan med att ge Johan Sundström 3,5 miljoner kr utan någon som helst motprestation. Var är kritiken från media? GP är svaga som vanligt.
Håller med! Jag kan inte förstå hur det kan vara bättre att låta Johan sitta på en soffa än att spela honom när man ändå betalar honom. Största slöseriet på resurser jag har varit med om.
Komma undan? Det här är ju inga inga konstigheter alls. Sedan kan alla självfallet ha åsikter om huruvida det var rätt att vilja bryta, om han skulle ha fått fortsatt förtroende – men nu valde man att ta adjö, man såg ingen bra framtid tillsammans.
Tanken var att komma överens om ett utköp, typ hälften av återstående lön, sedan skulle Johan bli fri att teckna kontrakt med annan klubb – men detta gick inte. Parterna kom inte överens. Johan har valt att istället – vilket självfallet är hans fulla rätt – ta emot en lönecheck varje månad och tacka nej till bud från andra klubbar, t.ex HV.
Parterna skildes åt i maj.
Inte så jätteglatt mellan dem som ni förstår.
Aldrig någonsin i sådana här sammanhang finns det en chans att man ska börja arbeta ihop igen.
Det vore lite som att Kalle vill skiljas från Elisabet, hon blir ledsen, efter sex månader kommer Kalle tillbaka: ”Du, jag hittar ingen ny, vill du flytta in igen.”
Just här och nu är Johan heller inte i någon bra hockeyform, så den här typen av tankar behöver folk släppa.
Valet att släppa Johan kan diskuteras. Det som följde, det blev som det blev, finns inget som Frölunda ”kommit undan med.”
Heller ingen kritik mot Johan, anser jag. Han är självfallet i sin fulla rätt att ta emot lönecheckarna, väntar nog med hockey till nästa säsong, eller så har han tröttnat helt. Vem vet.
Haha sjukt bra jämförelse HL 😂 fattar inte varför ni tror att Sundström ELLER Frölunda skulle vilja sammarbeta igen?! Skulle han fått en ny klubb så skulle ju ingen gnälla över honom!
Är väl inget omöjligt.
Jo, Fullständigt omöjligt. Jag ber alla att förstå detta. Ämnet känns överflödigt för vidare diskussion.
Vad är anledningen till att musiken måste stängas av när spelet är igång i hockey? Var på handboll i Scandinavium i lördags och där spelas låtar mitt i spel utan att spelarna störs. Domarens pipa hördes tydligt genom allt så det kan knappast vara anledningen.
Bra stämning under hela matchen och hela publikhavet levde med och sjöng.
Bra fråga. Olika kulturer i olika sporter, enda svar jag har. I golf och tennis, t.ex, där ska det ju vara knäpptyst.
Leman, du är helt ute och cyklar här. Jämföra med ett äktenskap? Konstig jämförelse och faktiskt förvånande. Inga konstigheter? Jomenvisst🙃. Ingen skugga över Johan Sundström? Det finns mycket som Frölunda kunde gjort här för att sätta press på Sundström.
Leman, du låter som om du vore anställd av Frölunda när du kommenterar Frölundas agerande😀.
Inte alls. Jag försöker bara förklara självklarheter för dig, lite förvånande att du inte förstår. Och det har ju inte ett skvatt med att ta någons parti att göra, däremot går det att ha full förståelse för båda parter.
* Frölunda ansåg att det inte skulle bli något bättre med Johan, det behöver man absolut inte hålla med om, man kan fundera över hur han matchades, vad som var hans fel, vad som var klubbens, men nu valde Frölunda den vägen, ville köpa ut. Så gör klubbar ibland. Du behöver förstå att det inte är så konstigt.
* Johan har inte varit intresserad av att nappa på annan klubbs bud, inte heller ville han bli utköpt. Det är hans fulla rätt att agera så, han behöver inte frivilligt ge bort pengar. Kan inte förstå varför han ska kritiseras.
Sedan … jag kan inte exakt hur SHL har skrivit sitt avtal med Sico, fackförbundet, men gissningsvis står det i avtalet mellan klubb och spelare att denne är anställd för att spela i Frölundas A-lag. Där vill Frölunda inte ha Sundström, då kan man heller inte ”sätta press” på honom att spela i juniorlaget, eller hur du nu tänker.
Vad gäller liknelsen med ett äktenskap så är den faktiskt träffande här. De flesta förstår att det är på den nivån det hela är, att det inte finns på kartan (ens om Sundström vore tränad) att han hux flux skulle komma tillbaka till Frölunda. Större chans att hon Elisabeth, faktiskt …
Det konstiga är ju att man inte kräver att en spelare tränar, är disponibel för sin arbetsgivare medan man har betalt. Det skulle dessutom öka hans marknadsvärde och på så sätt bli enklare att bli av med. Eller är han så klappkass att detta inte är möjligt?
Det här att först säga ”Vi vill inte ha dig, vi vill köpa ut dig” och sedan ställa krav på att denne ska träna bara för att han inte låter sig köpas ut, jag har väldigt svårt att se någon klubb agera på det viset.
Utan insikt i avtalen SHL/Sico respektive klubb/enskild spelare så kan jag inte fastslå vad som är tekniskt möjligt, men jag ser inte detta hända. Ser inte poängen med det. Klubben skrev ett långtidskontrakt som blev fel, då får den stå sitt kast.
Till att börja med, ett svar på dina två frågor.
1. Jag tycker absolut att det är synd om Frölunda inte går vidare till finalen. Jag är inte superhypad för CHL, men det är ju såhär dags det börjar bli roligt, när man har chans på titlar. Allt fram till kvart/semi är ju bara en transportsträcka som ofta gör att det blir lite mycket matcher på kort tid för spelarna.
2. Jag såg matchen igår, och jag måste säga att jag tycker att studio/kommentatorer nedvärderade tjejernas insats igår. Det var väldigt mycket ”det är synd att de spelar så dåligt idag, när de har spelat så bra innan”. Jag tycker inte att det handlar om att de inte spelade bra. Tvärtom, det var bara Kanada som var så väldigt mycket bättre, och även om Kanada darrade i semin så hade resultatet sett likadant ut mot USA eller Finland i finalen om Kanada hade spelat som de gjorde igår. En fantastisk turnering av tjejerna som gör att man får förhoppning för framtiden.
Egen fråga. 0 pp mål på 10 matcher nu (med CHL inräknat). 0 på 25 försök. Hur långt tålamod har folk högre upp än RR med att det hackar på det här sättet? Jag vet att Roger har förtroende för Lasch (tidigare säsonger, bakomliggande statistik, om det bara släpper så…) men snart måste det ju grymtas högre upp i hierarkin. Kanske inte från Sjöström där jag tycker att det är för mycket kompishäng mellan RR och FS men ovanför det? Vill Frölunda ha häng på guldambitioner tror jag det är avgörande att man får igång PP.
1. Ok.
2. Det blir lätt så när det handlar om unga tjejer, vi tenderar att tycka mer synd, ställa lägre krav, än om det varit t.ex. U18-grabbar. Detta sagt, jag vidhåller vad jag skrivit: jättebra turnering av det svenska laget, det borde skicka goda signaler för framtiden, skapa optimism.
3. Det tror jag också. Utan ett PP är guld otänkbart. Det må grymtas, men det är Roger som bestämmer. Och här handlar det ju inte bara om att ”ha förtroende för Lasch”, det är var han spelar, att man inte ställer högre krav på alla spelares attackpsyken m.m.
Med tanke på hur mycket skit svenska tjejer fått som spelar hockey så förstår jag inte alls din kommentar om att man tycker mer synd om tjejer än om killar.
Okej. Det vet jag inte om de fått, men även så: förstår inte kopplingen mellan detta och tonläget gällande 17-åriga hockeytjejer i dag.
Jag ser inte tjejer som svagare individer än killar.
Personligen hoppas jag man vinner mot Luleå. Blir ju bara en match till då och det är bra reklam för Frölunda i Europa samt att det ger lite klirr i kassan.
Hur sannolikt är det att Frölunda tar in en forward? Hör du att nåt är på gång?
Vad tycker du om Grecos och Innalas säsong? Är Frölunda intresserade av att förlänga?
Tycker du Louis formkurva går åt rätt håll? Borde finnas lite mer att ta ut?
Vad saknas för att Lasch ska producera mer?
Omöjligt svara på frågan om forwerd. Inte så att Frölunda inte vill. Det vill man. Mycket. Men finns det någon? Du ser hur marknaden är. Få spelare, få namn där ute. Inget hört, nej.
Greco mycket bättre med tiden, framför allt när Frölunda började spela ett spel som passar honom, alltså med fart. Ändå är jag osäker om Frölunda vill. Kanske. Tror dock år 2 kan bli ännu bättre. Men allt hänger ju på vad mer Sjöström & Co har på G.
Det behöver finnas betydligt mer i Loui.
PP. Saknas. Det är ju där Lasch alltid gjort sina flesta poäng, i 5/5 inte lika framträdande.
Henrik helt ärligt! Du som är opartiskt journalist och har gått omdömen måste väl innerst inne se att detta Frölunda är inget guld lag med detta lag, och som jag hävdar att dom inte kommer att räcka till i en eventuellt kvart eller semifinal mot lag som Växjö, Skellefteå eller Färjestad i bäst av 7 matcher?
Eller ser du något som jag inte ser som kan blir en uppenbarelse?
Inte har jag väl heller skrivit att detta är ett guldlag? Växjö, utmanat av Skellefteå och ett skadefritt (när?) Färjestad, är ju de tre heta.
Däremot kan jag mycket väl se Frölunda gå till semi.
Skulle man sedan på något sätt (fan vet hur) få till ett PP så … mer skiljer inte, det ska man ha klart för sig.
Leman är inte opartisk… bara lös allt han skrev under pandemin.
Jag är – som andra journalister – givetvis opartisk när det kommer till lag. Vad gäller större frågor, må det röra tacklingar, spelsätt eller publik & pandemi så jag självfallet åsikter. Konstigt vore det annars.
Först CHL: det är nu turneringen är intressant. Jag hoppas stenhårt på final och guld. En titel är en titel och här är SHL, Liiga och NL:s bästa lag med.
Dessutom: dryga 5 Mkr in på kontot och är övertygad om att en seger gör Frölunda till en mer attraktiv klubb för spelare och ledare att komma till. EN CHL-seger ger avtryck, och det skapas en vinnarattityd i gruppen.
Ang forwardsjakten: tror du att en spelare som Johan Persson i Mora skulle kunna vara intressant att – mot en slant till Mora – få loss resten av säsongen? 21 mål i HA. Stor och stark. Van vid rinkstorleken. Kommit upp i åren, kanske ingen framtidsspelare, men möjligen säkrare kort än chansning från Liiga eller AHL?
Jättespännande tanke med Johan P. Just den typ av värvning som hade varit kul att göra för ett SHL-lag. Johan lite till åren, misslyckats i SHL förut, haft kanontid i Mora, lyft där. En vår i SHL hade varit … ja, spännande.
Men Mora vill väl upp? Svårt se klubben lyssna på bud från SHL i det läget.
Mm, 5,5 miljoner skojas inte bort.
Är det 5.5 till vinnaren?
Isåfall kan inte Frölunda haft några utgifter under turneringen..?
FBK drog in 1 miljon på chl och gick +- 0
Men Frölunda kanske körde budgetflyg 😊
Allt beror ju på hur långt man går.
Färjestad är väl som bäst i kvarten?
Frölunda har ju 5 finaler och 4 segrar, då får man mer deg.
Jag ser mycket hellre en CHL final än en vanlig shlmatch, fattar inteens att folk kan tycka det är en fjanttunering! Som att svenska cupen i fotboll eller typ FA och vad alla turneringar i England heter skulle vara en ”dålig” turnering att vinna bara för man möter motstånd från en annan division!
En fundering, Nässen va den första som fick förlängt, hans formation med lasch och Loui funkade inte, han blev flyttad till Lasu och mro, har inte alls sett bra ut därefter, hur man man förlänga med en spelare som knappt slår sig in topp 12 iårets lag? Ser du något som inte jag ser eller är det bara för att behålla en utfyllnadsspelare?
Nu funkar ju MIGkedjan bäst men ingen annan som sticke ut, lite sent att fortsätta hitta nya vägar men skulle det ändå inte vara spännande om Friberg fick spela med mursak igen? Gick ju bäst där förra året
27-9-12
81-20-21
51-31-67
22-72-28
Förstår tanken men jag känner inte att Nässén är så dålig, tycker han gör bra saker varje match, men … visst, det blir för lite av det.
Okej, Lasch och Loui ansågs behöva en center som bar mer puck, var lite kaxigare, lite längre fram i karriären, men ärligt talat: har Jacob fått 21/81 att lyfta så mycket mer än Nässén fick?
Denne är en ”tredjekedjecenter” som kan komma att stanna i Frölunda i tio år, ge sitt blod för klubben, så att säga, och han kommer bli lite bättre hela tiden, utan massiv lön. Den förlängningen har jag inga problem att förstå.
Jag hade absolut inte splittrat den enda kedja som fungerar, 9 med 27 och 28, men visst … sedan kan allt diskuteras.
2+2 i poäng på 26 matcher och +4 i +-. Självklart är det fler parametrar än så, men sett till vad Frölunda behöver och har svårt för känns det inte som den mest självklara förlängningen enligt mig, han är dessutom 23 år, ingen 18-åring som kan skickas ner till juniorerna och har några år kvar av ungdomlig utblomning till en senior-spelare. Jag hoppas jag har fel men jag förstår inte riktigt det hela.
Respekt för det. Man ser saker olika.
-4, i +-, mvh snubblade
🙂
Nässén är ju bara 22 år. Svårt att ha sådana krav på en ung spelare. Han är dessutom en ganska klok i sin defensiv även om han ännu inte får ut så mycket framåt. Men samtidigt spelar han i ett lag som också sliter med just den detaljen.
Roger har ju pratat om honom som är lagom bra, kanske inte tillräcklig för NHL, men som kan bli en stabil SHL-spelare i många år. Starka ledaregenskaper och kanske en blivande kapten efter Joels efterträdare. För mig så hade jag velat att han blev lite bättre på att teka och det fysiska spelet, men i övrigt så ser jag en fin 3:e/4:e center i ett flertal säsonger
Lite grand det jag försökte få fram ovan. En spelare att lita på i många år. Men självklart måste krav ställas även på honom att bli bättre, ta för sig mer.
Jag tror Nässén kan bli en bra och stabil fjärdecenter den dag Lasu lägger av. Möjligen kan jag känna att han skulle må bra av att få spela mycket i en bra klubb i HA en säsong. Få spela i mer offensiva lägen. Vara bärande i BP.
Nässén är än så länge väldigt mycket mellanmjölk. Han är inte dålig på något men heller inte mer än en ”tvåa” på en femgradig skala i något.
Han är ingen fysisk spelare, svag på tekningar, ingen målskytt, ingen kreativ framspelare.
Men finns såklart utveckling, verkar vara en bra kille med höga ambition.
Han är redan en bra fjärdecenter (om man ska använda sådana termer), så att skicka honom till HA tycks för mig poänglöst. Han behöver dock ta för sig ännu mer, bli ännu skarpare i lägen som kommer. Han kom sent in i säsongen, har hattat mellan center och vinge, håller nu på att bygga upp något med Lasu och Rosseli Olsen. Bör kunna bli bättre. Jag känner bara, därav att jag nämnde det i söndags, att 31/51 med Jacob Nilsson såg såpass bra ut att … Frölunda tappade något där.
Har inte Frölunda nog med 3e/4e-centrar? Svårt att bygga ett framgångsrikt lag med uteslutande sådana.
Förr var det som att Frölunda endast gick för att göra highlights-mål och inga skitmål. Nu är det som att hela spelidén bygger på att om alla bara kämpar extra hårt, så trillar pucken på något magiskt sätt in i mål, man fokuserar 0 % på att systematiskt få till det i den farliga skottsektorn.
Frölunda har just nu tre offensiva varianter:
1: Åka ner i hörnet och stanna där eller ta ett varv bakom kassen och hoppas att något händer.
2: Ge sken av att åka ner i hörnet men gör istället en tvärvändning och kollar efter pass till någon som kommer släpande.
3: Friberg slår sin gubbe, går in på kassen och gör mål.
Problemet är att alla (med få undantag) gömmer sig bakom den som har puck och hoppas att denne ska göra något utöver de två varianterna. Jag är trött på spelare som är anonyma, som kan bättre, jag är trött på dessa offensiva varianter. I matchen mot Växjö var både Frölunda och Växjö inne på att man som enskild spelare måste slå sin gubbe för att skapa något, ändå gör man inte ens en antydan till att göra så. Man vet att man måste slå sin gubbe men verkar i varje situation tänka ”njaa, inte denna gång”.
Vad är det för bakomliggande statistik Roger har? Är det om man följer den offensiva spelmodellen enligt 1 och 2 ovan?
Hej! Det du skriver stämmer inte. Ledsen. Frölunda får till väldigt många skott i skottsektorn. Sedan kan supportrar förstås hoppas på bättre utdelning – men det är en annan femma.
Inte heller stämmer det du skriver om de tre offensiva varianterna. Räckte att se period 1 och 2 mot LHC för att förstå detta. Omställningsspelet hotar, man hotar via kontrollerade ingångar, man hotar på olika sätt.
Däremot, och här kan jag hålla med, så bågas det av lite för ofta (Mursak är ”bra” på det), man väljer bort förstaavslut för att leta back på blå, och lite för ofta blir det sedan inget av det hela.
Frölunda saknar fortfarande tillräckligt bra skottmentalitet, få in folk på mål, kasta puckar på mål istället för att leta ett ”ännu bättre spel.”
Jag vill gärna ha fel, så du behöver inte vara ledsen, men jag skarvar ju lite väl mycket åt det negativa för att lyfta fram det jag stör mig på. Problemet, som jag ser det, är att dagens hockey ofta kräver mer än ett skott i skottsektorn, speciellt om man har blött krut, dvs inte sätter den där det finns nät. Bland annat behöver det komma en spelare med fart och kraft mot den riktning som returen förväntas studsa ut med, ofta står en Frölundaspelare still framför kassen och precis i skottögonblicket blir denne kraftigt låst/störd så det blir lite Bambi på hal is om pucken, turligt, skulle dimpa ner vid dennes skridskor. Loui är dock väldigt skicklig på att få tag i pucken ändå, det är kul att se! Men det är ofta tydligt att motståndarna får ett par jättelägen för att skotten läggs med en plan b, smarta returer, och där räddar Lasse oss oftast med en bra förflyttning, eller en back som kastar sig, sällan vi utmanar motståndarnas målvakt på det sättet. I skott utifrån är det viktigare med någon framför mål som täcker, men närmare mål kan det vara bra att ha en som kommer i fart mot kassen, mot returen, ser sällan det.
Att avsluten (i ett Frölundaperspektiv) behöver vara bättre, där är vi ense. 🙂 Vad jag ville ha fram var att offensiven inte på minsta vis är så begränsad i sin uppbyggnad som du skrev. Även det jag tog upp, bättre attackmentalitet, fler förstaavslut, fler skott i tidiga lägen.
Hur långt kontrakt har Lasch? Är eran med lasch som poängkung över? Hoppas jag sitter här med dumstrut i april när VF tagit guld o lasch blivit slutspelets MVP……
Lasch har nästa säsong också. Jättesvårt att spekulera här, men utan ett PP värt namnet är förstås eran över, den saken är klar.
Klart man vill till CHL-Final! Slutspelet i CHL är betydligt intressantare än serielunk i SHL.
Det tror jag Frölunda känner också. Känns som de ”håller igen” mellan CHL-varven. Ikväll blir det fullt ställ och seger!
Sen en fråga. Har du ställt frågan om Mursaks framtid för Sjöström? Vad säger han? Tror du det finns en öppning ändå? Allt annat vore galet.
Jag börjar svänga när det gäller Lasch. OM inget är fel (en riktig skada som hämmar honom), så är han märkbart sämre i år. Blivit svagare i närkamper, inget tryck i grillarna, det går sakta, ser loj ut. Om det nu som sagt inte beror på något…
Jag har vänt här – känner att man kanske ändå ska bryta med Lasch och tacka för allt han gjort men att resan tyvärr tar slut här. Han verkar inte hänga med i SHL längre. Kanske något finskt lag vill köpa loss honom? Finns säkert SHL-lag med såklart. Men tror det skulle vara bättre för Lasch att byta liga. Hänger inte med längre. Tyvärr.
Det finns ingen serielunk i SHL, det ska gudarna veta. Men att Frölunda vill till final, att det betyder massor för klubben, för spelare, för ledare, att så är fallet i alla de klubbar som deltar – det är förstås självklart.
Nu var det ett tag sedan jag talade Mursak med Sjöström, men det har inte varit på tapeten. Och när spelaren inget hör så här långt in på säsongen, räkna med att klubben vill något annat. Det kan ju vara flera jättebra spelare på ingång. 🙂
Vad gäller Lasch, låter lite som du kommenterar amerikanen från i höstas. Som läget är just nu är han nu verkligen inte svagare i närkamperna, han vinner kamper ibland (trots allt är han liten), han skyddar pucken, men i 5/5 gör ingen mål på hans passningar, i PP … tja, du ser ju hur det ser ut. Långsamt. Det är PP som är nyckeln, det är där han brukar excellera. I 5/5, där han har alltid haft sina brister.
PP är ju problemet – men Lasch har svårt fysiskt när han blir attackerad – delvis pga storlek men också attityd. Hur man hanterar detta är inte lätt med ett år kvar på kontrakt. Det får ju inte bli en ny Sundström.
Att frölunda fortfarande ligger topp4 är till stor del att det defensiva spelet fungerar bättre och att Lasse är briljant. Han får bara inte bli skadad – även om Dickov har gjort hyffsat ifrån sig men han får ju inte så mycket matchträning. Hur löser man det …
Tycker inte Lasch har svårare i det fysiska spelet nu än tidigare år. Det är alltid i PP som han varit dominant och samlat poäng.
Håller med, det spel- och poängmässiga lyftet kom till stor del via stabil defensiv, vuxen hockey samt tillräckligt bra offensiv.
Ja, Dichow behöver få spela. Luleå har kört sin backup (Ward) i CHL, Frölunda valt annan väg.
Visst är det skillnad mot Komarov-situationen, men Sellgren vet ju om att han hålls i av domaren och trycker till, fullt medvetet. Klart detta borde bestraffas, i alla fall i min mening. Känns inte alls som att han i det läget vill åt (komma fram) till motståndaren, utan mer att han skyfflar undan domaren. Så tolkar jag situationen.
Jag tycker det är jätteskönt att detta inte leder till något, att linjemän inte måste skrika bloody murder varje gång de bryter upp en infekterad situation och råkar bli lättare träffade på armen. Måtte denne linjemän bilda skola. Helt annan sak, självfallet, om en spelare medvetet slår/trycker mot en ”zebra.” Som i fallet Komarov.
Intressant. Undrar hur du får ihop detta med den absolut nolltolerans som gäller med handpåläggning på domarna.
Här har du helt fel
Olle; Precis. Antingen har man nolltolerans, eller inte. Domarna har tillräckligt med problem när det gäller olika bedömningar gällande liknande situationer.
Nej, Olle – du ”tycker” jag har fel. Själv blir jag jätteglad när domare har spelkänsla, i det aktuella fallet förstår att Sellgren på intet sätt var ute efter linjemannen.
Tänk, så många avstängningar det skulle kunna bli om de randiga letade fullt ut.
Jag tycker som Sanny och Svensson säger i sin podd. Det är inte säkert att det här var en superallvarlig situation, men det ska inte vara en bedömning som en enskild domare gör utan alla situationer borde gå upp till DN som får kolla på det. Gör de en bedömning att här var det ingen överträdelse – låt det vara så då, men Sellgren borde fått en anmälan.
Okej. Jag håller inte med. Men respekt för åsikten.
Angående Sellgrens handpåläggning: det är ingen enskild linjeman/domare som avgör om detta är straffbart. Finns det en disciplinnämnd – och det gör det ju – så är det den och ingen annan som beslutar. Varken domare på isen eller situationsrum kan ta ställning här. Likheten inför lagen kräver att DN bestämmer här. Godtycket i svensk hockey är redan allt för utbrett.
Finns ju inget att diskutera då det är solklart vad som gäller med att röra domare. Spelar noll roll vad meningen eller tanken var.
Nu har SHL bajsat ner sig när nästa fall dyker upp då de först fäller Komorov och sen friar Sellgren
Har man den minsta lilla kunskap om rättsskipning inser man självfallet att enskilda domare inte ska bedöma den ena eller andra gällande våld på domare. Godtycket måste naturligtvis bort.
Det är heller inte enskilda domare som avgör utan SHL med sitt situationsrum. Man valde här att inte ta Sellgrensituationen vilket jag tycker är jättebra. Linjemannen var cool, hade spelkänsla, precis som i NHL där detta är vardag. Linjemannen skrek inte att han var kränkt, förstod att han kan få en liten knuff när han gav sig in i situationen så där, SHL:s situationsrum visade prov på samma känsla.
Jag tror ni älskat det om t.ex. Folin eller Joel varit i Sellgrens situation. 🙂
Har frågat innan, har man verkligen förlängt med Burström??? Isåfall, vart är prestationskraven? Det måste väl även gälla ledarna? Man vinner inga matcher på eget offensivt spel, utan endast om man har ett ramstarkt försvar.
Kanske är lite väl mycket ryggdunkningar på kontoret.
Det är inget nytt, Burström förlängde för snart ett år sedan, till 2025 – samma som Rönnberg. Näslund har till 2024, har jag för mig. Frölunda har ju valt att jobba så här, Rönnberg har lite grand handplockat sina ”medhjälpare”, så jag ser inte att Burströms förlängning skulle ha förvånat.
Sedan kan alla tycka att Rönnberg borde ha två starkare ass.tränare, större namn, men det var nog inte vad han ville – och Frölunda ville ha honom. 😉
Sedan är kritiken mot Burström överdriven, tycker jag. Som om han skulle kunna vara något slags mirakelman. Men det är en annan femma.
Hej HL! Kan inte du förklara Burströms roll? Vad är storheten? Efter att VF slutat med just starka ass. Tränare så har även resultaten uteblivit kan detta ha något samband?
Hej, Benji. Jag vet inte om Burström har någon storhet. Säger varken bu eller bä. Men det är väldigt svårt att bedöma i en tränarkonstellation där RR styr rätt mycket.
³
Hej HL! Finns folk här som har redovisat PP-siffror under åren med Burström (ser ej bra ut). Utan att djupa mig i statistik kan jag tycka att det är självklart att det offensiva spelet ser annorlunda/sämre ut idag än det gjorde med R Olsson. Så nej, Burström behöver inte vara mirakelman, men FHC skulle må bra av en lika stark ass som man hade förr om åren.
Burström har ju inte visat något. Han är ansvarig för offensiven och pp och vi är sämre där än på länge.
Jag förstår inte varför så många är så ängsliga gällande krav på tränare. Fullständigt obegripligt med denna slappa inställning till krav och prestationer i en elitverksamhet. Det håller naturligtvis inte på sikt att inte ställa krav och vi ser ju det, offensiven blir bara sämre och sämre för varje år.
Det är mycket möjligt att Frölunda skulle behöva en starkare assisterade, som t.ex. Lundskog. Nu vill ju dock inte Frölunda och RR ha det så, därför blir det lite fånigt med sågandet av Burström. Som jag svarade någon annan, en assisterande tränare i Frölunda blir väldigt svårbedömd.
Märkligt resonemang. RR handplockar både spelare och tränare. Självklart måste även de handplockade tränarna kunna utvärderas. Precis som alla spelare ständigt görs.
Ja ok. Tack. Hade missat det.
Mirakelman nej, det förstår jag, men han har ju inte direkt gjort underverk med vår offensiv, lite krav tycker jag att man kan ställa
Se mitt svar till Olle ovan.
Well, det var du som skrev:
Sedan är kritiken mot Burström överdriven, tycker jag. Som om han skulle kunna vara något slags mirakelman. Men det är en annan femma.
🙂
Min poäng var att nej – kritiken är inte överdriven, i både statistik och underhållning är det sämre nu än under RO. Och nej – han behöver inte vara en mirakelman men visst borde en förening med FHC’s höga svansföring kunna ställa högre krav på offensiv utveckling och följaktligen offensiv tränare.
Sen om du HL inte vill djupa i ämnet via genomgång av siffror, intervjuer bakom linjen fans inte har åtkomst till, mm – ja det har du såklart din fulla rätt till. Men jag hade tyckt att det varit intressant! Och kanske är vi fans helt fel ute!? 🙂
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar här. Kan du förtydliga? Gör gärna det.
Vad jag försökte få fram är att efter t.ex. Ohlsson/Lundskog har Frölunda/RR valt mindre högröstade tränare, mer sådana som handplockats för att fungera under RR. Att det läget rikta hård kritik mot t.ex. Burström tycker jag därför inte blir riktigt seriöst.
Han kan vara helt kass.
Han kan också vara riktigt bra.
Det är svårt för oss på utsidan att veta. Och det går absolut inte att titta på t.ex. PP-statistik och bara använda det som skäl för att A är bättre än B … eller tvärtom.
Jag framhärdar i fallet Sellgren. Det är situationsrummets plikt att just i en fråga av den här typen anmäla till disciplinnämnden. Det är inte situationsrummets godtycke som i så många andra fall skall bedöma om här begåtts ett regelbrott eller inte. Ärendets art gör att det ovillkorligen ska upp i DN. En självklarhet enligt mig.
Låt oss enas om att vi är oeniga, Zäta. 🙂
Nu är jag på väg mot Frölundaborg. Om jag inte hinner svara på allt direkt. Men jag lovar försöka. 🙂
Leman: att jämföra äktenskap och ett avtal mellan en klubb och en hockeyspelare blir bara dumt. Hoppas att du inser det själv. Jag ids inte ens förklara en sådan självklarhet.
Nä, fins ingen självklarhet här alls mellan Frölunda och Sundstöm. Sjöströms alldeles för långa avtal kostar Frölunda minst fem miljoner allt som allt. Det Frölunda skulle gjort, är att se till att Sundström tränar i gymmet motsvarande en arbetsvecka, varje vecka, vecka efter vecka och han får ändå tillhöra A-laget. Vägrar han, är det arbetsvägran och så bort med Sundström. Det är ju nämligen så, att båda parter måste uppfylla sitt avtal och Sundström har en lön som motsvarar en toppslepare och har Sundstyröm levererat sportsligt? Nej, det har han inte. Fattar han det själv? Kanske inte, men innerst inne gör han nog det. Det är skämmigt alltihopa. Dåligt skött av Frölunda och pinsamt ochnärigt av Sundström.
Sundström har gjort bort sig med sitt agerande. Nämn en enda hockespelare på elitnivå som gjort så här…säg max 30 år gammal och under ett helt år.
Mycket troligt att han är klar med hockeyn eller så får han söka sig utomlands, tror inte han får de bästa rekommendationer från Frölunda till nästa anställning
Jag ger upp här, HL. Upplever att du inte.riktitgr tar till dig när jag verkligen försöker förklara.
Vi släpper detta.
Önskar dif en trevlig dag.
*dig
Leman, du förklarar tyvärr ingenting, utan kommer med konstiga analogier och är snett ute.
1. Det finns inget naturligt i detta fallet.
2. Frölunda kunde gjort mycket mer för att sätta press på Sundström. Svagt.
3. Detta är ett specialfall. Inget annat.
4. Att Sundström beter sig egoistiskt och hämndlystet fattar ju alla.
5. Media borde granska detta hårdare. Två hockeypersoner på GP, och vad tillför dom? Sällan det kommer initierade artiklar från dessa två.
Skall man förklara ngt för mig, måste den som förklarar veta mer, eller vara visare. Så är knappast fallet här…
Om man inte vill förstå, HL, så hjälper det inte hur insatt den är som försöker förkara.
Sorry. Jag har nu gjort allt jag kan. Förstår inte heller varför det ska kastas skit på GP.
Adjö för i dag.
*förklara
Detta säger väl egentligen allt:
”Skall man förklara ngt för mig, måste den som förklarar veta mer, eller vara visare. Så är knappast fallet här…”
Förmodar att HL har tillgång till avtalen mellan VF och Sundström samt mellan spelarfacket och SHL då för att kunna påstå sig både veta mer och vara visare än de flesta.
Eftersom GP har två hockeyreportrar och de har resurser. Hur många kritiska reportage gör man om Frölunda? Nästan inga. Att kritiskt granska är just en del nu av journalistiken.
HL! Vänd dig till Frölunda med ditt dravel! Vad skall Leman göra åt det! Tönt….
Kalkar man sig Kjelle så är man per definition en nolla.
Men helt seriöst, om dom ”tvingar” Sundström att börja träna med laget, vad tror du blir bättre? Skulle DU göra ditt bästa på ett jobb som du vill sluta med chefen säger att du inte får på ett år!?
Säg att Sundström skulle hoppa in i en match, skulle ha verkligen försöka göra sitt bästa lr skulle det bli som att spela 5-4 hela tiden han är inne?
Självklar vinner inte Frölunda ett jävla dugg på att Sundström skulle komma in i laget! Bara betala och se glad ut och inse att man gjorde fel från början, bara glömma och gå vidare!
Vem har påstått att han skall träna med laget? Inte jag. Jag skrev att han skulle träna i gymmet…OCH det skall Sundström göra själv. Inte med laget.
Haha vafan har Frölunda för nytta av att han tränar själv i ett gym? 😂 Och vad vet vi om han gymmar lr inte?!
HL syftar på att Frölunda borde ha satt mer press på Johan så att Johans incitament att spela i en annan förening skulle öka. Lite som staten gör med sjuka och arbetslösa.
Vem har sagt att Sundström skall träna i gymmet för att få spela? Det är alltså en slags straffkommendering.
Ingem Pontus J på träningen. Om ni trodde det. Men skadan ska inte vara allvarlig.
Inga konstigheter i övrigt, alla friska och med utom 2 och 25
Återkommer snart med text. Bl.a. om mindre PP-förändring.
Bra!
Han behöver tiden i gymmet mer än han behöver tiden på isen. Har sällan sett en spelare som undviker att tackla, bli tacklad eller vara först ner i sarghörnet.
Efter 15 sek in i byten förlorar han alla närkamper, blir puck stirrande och har väl inte lyckats låsa upp en spelare/klubba framför mål.
Såg att du också kallade han Dahlin light. Hur ska han någonsin kunna leva upp till det? Han klarar inte ens att leva upp till den Pontus J du beskriver. Utan Tim Nilsson vid sin sida hade det sett ännu värre ut, så många ggr han städar.
Pontus är, vilket jag fått medhåll på från klokare människor, lik Dahlin i sitt spelsätt. Sedan behöver han bli bättre. Men likheten är lätt att se. Jag hoppas du inte lyckades tolka Dahlin light som att jag skrev att Pontus skulle bli lika bra.
Önskar man sitt favoritlag förlust i en semifinal så är det nåt som är fel enligt mig. Oavsett utgång så är det ju max EN match kvar efter idag och att få spela en finalmatch inför ett fullsatt Scandinavium eller inför 15 000 i häftiga Tapparas arena, det lär knappast förstöra resten av säsongen. Är ju bara se 2019 vilken injektion den segern blev för resten av SHL säsongen. Och tog ju även dubbeln 2016 så uppenbarligen påverkar inte CHL Frölunda negativt. Och eftersom klubben älskar turneringen och även vissa fans (inkl jag) så ska dom som hatar turneringen bara va tysta. Om man som supporter inte gillar CHL men ser att det betyder mycket för spelarna och i alla fall en grupp supportrar, kan man då inte bara vara tyst med sitt hat och unna dom som tycker om turneringen att göra det? Går Frölunda till final blir det en häftig match inför storpublik oavsett vilka vi möter och självklart vill man som supporter uppleva det.
En final är alltid häftig. Intressant att se om Frölunda i så fall får arrangera den.
Hej…..vet du Henrik om det finns intresse från Frölundas sida att förlänga med Greco?
Det hoppas jag inte. Vi behöver ha in spets som levererar. Jag hade hoppats mer på Greco.
Sett till hans målskytte hade jag hoppats på mer, helt klart. Men ja, gillar vad jag ser av honom nu
Ingen kontakt tagen än.
En fråga om Simon Ryfors (ja, du fått många)
Men hade inte han varit den exemplariska värvningen för Frölunda? Han fyller alla krav Frölunda söker.
Ryfors hade självfallet varit en kanonvärvning. Och jag vet att Frölunda försöker. Men som jag svarade Herr Lakers nedan: först ska Ryfors vilja lämna Nordamerika, sedan ska han välja Sverige före Schweiz. Långt dit.
Någon som lyssnat på Johan och Sammy podd? Och vet vad som sägs angående Frölundas centerpartiet?
Centerjakt*
SImon Ryfors aktuell nästa säsong, frölunda jagar honom hårt.
Alltså precis vad jag skrev i går. Det läste ni säkert. 🙂
Haha vafan har Frölunda för nytta av att Sundström tränar själv i ett gym? 😂 Och vad vet vi om han gymmar lr inte?
Svaret skulle vara till HL lite högre upp…
Jag tror att vidare diskussion med HL i detta ämne tenderar att bli fruktlös.
Syftet skulle vara att förse Johan med trista arbetsuppgifter så att han till slut anser att det är bättre att spela hockey i tex hv. (Vilket naturligtvis inte finns).
Ryfors mot Joel. Vem mer ska in som center?
1. Absolut INGET är klart med Ryfors, vad jag vet. Skrev mest i går att jag vet att Frölunda försöker. Likt Rögle. Men först ska Ryfors (som går bra i AHL) över huvud taget vilja lämna Nordamerika, sedan ska han välja Sverige före Schweiz. Långt dit.
Vill självklart att vi krossar Luleås och vinner CHL! Så tycker jag.
Många här inne tycks hålla med. 🙂
Eftermiddag på sig:) tänkte att jag skulle bidra med lite input gällande CHL. När det närmar sig slutspel så ökar mitt intresse ungefär som när VF skall mäta sig mot topplagen i SHL. När man möter Växjö, SAIK & FBK då vill man ses att dem står sig bra mot förväntade semifinallag blir viktigare än mot övrigt motstånd om man nu inte är inblandad i ngn typ av streckstrid då är alla matcher lika viktiga. För mig är det helt fantastiskt att man tillhör topp 4:a just nu då man inte har lyckats med att värva in spets och att PP är tja vad säger man…en gåta kanske. Att värva en spelare som man gjorde med Lasch där arbetsbeskrivningen är ”du är här för att styra vårt PP och göra poäng där” är ju lurigt när detta inte funkar. Bli som att anställa en busschaufför som kör som en gud i början för att sedan inte klara av sina turer oavsett om han får välja buss själv. Att man kämpar stenhårt för att få igång Lasch är ju av den enkla anledningen att han kostar för mkt att ha på bänken hade han vart anställd utan nyss nämnda kravspec hade han inte lirat PP alls just nu. Medhåll eller mothugg?
Visst är det så. Lasch är här för att spetsa, primärt i power play, man tror på honom där, då bänkar man inte honom.
Ungefär så enkelt är det.
Sedan tror jag ju på konkurrens, jag hade låtit PP2 tävla på samma villkor, men det är jag, det …
Jag har alltid gillat CHL. Sen får man ta det för vad det är. Det blev väl (troligtvis?) inte den produkt arrangörer, deltagare och övriga inblandade hade hoppats/räknat med. Så kan det bli i bland. Och det är nog svårt att hockeyn ska kunna skapa en motsvarighet till fotbollens Champions League så länge inte de bästa ligorna är med. Men med det sagt tycker jag det är kul att få inblick i hockeyn som spelas runt om i Europa.
Vidare tror jag det bygger på vinnarmentaliteten som är viktig att ha för att gå långt även i SHL.
Gällande morgondagens specifika match så är jag taggad för att:
Slutspel är slutspel. Alltid bra att bygga på erfarenheten. Vinner man stärker det laget. Spela final osv. Man kan hoppas på en ”2019” effekt.
Jag vill tro att det stärker varumärket Frölunda internationellt och på sikt gör klubben attraktiv för skickliga spelare.
Det är alltid kul att slå Luleå.
Gällande U-18 så såg jag bara delar av matchen och la märke till Hellman från Frölunda. Hon stack ut tyckte jag (eller så var det bara så just vid de tillfällen jag såg). Men hon var tuff i närkamper och visade lite pannben. Kul.
Jag funderar lite på ”Winter Classic” som de kör i NHL… skulle man inte kunna ta efter det här hemma? Att det varje år är en utomhusmatch. Missade tyvärr rekordmatchen men var på Frölunda – Skellefteå på Ullevi. Det var ju coolt trots pissväder och förlust.
Har du någon känsla för hur man ser på sådana tillställningar i SHL? Antar att inte alla lag har tillgång till lämpliga arenor, men några borde väl ha det? Förutsätter att det är vissa arenor som är byggda för att kunna fyllas med is? Att det krävs lite extra utrustning osv.
Många kloka tankar. CHL blev inte vad arrangörerna hoppades, precis så, men nu finns turneringen, de flesta klubbar gillar den, spelarna älskar att slåss om en titel, slutspelsvana är en faktor att ta med, och för en framgångsrik klubb som Frölunda så ökar också marknadsvärdet ute i Europa.
Det är som det är, helt enkelt.
Som jag skrev någon annan gång, de som går på matcherna har rätt kul, de som stannar hemma har jag full förståelse för. To each their own, och allt det där.
Winter Classic, jag vet inte … känns lite som att intresset dog ut efter att några klubbar kört sådana matcher. Jag har inga problem med det. 🙂
Nä…det är väl en smaksak. Plus att vintern i exempelvis Växjö (Sveriges golvbrunn enligt…jag minns inte vem) skiljer sig lite från vintern i låt oss säga Luleå. Detta ger ju också alla lag olika förutsättningar såklart. Men med sådana förutsättningar som Frölunda och Färjestad hade den där gången tycker jag det är en cool grej att köra med jämna mellanrum iallafall.
Jag förstår. Säkert fler än du som velat se något sådant. 🙂
Vad ser du på loui erikssons framtid kommer ha få förlängt med frölunda ett år till eller vad tror du händer här hade gärna sätt han 2 år till i frölunda tror han hade klarat det utan problem vad tror du och hur ser du på chl matchen imon hur stor chans har frölunda att gå vinnandes ur matchen imon hade varit kul att höra dina tankar om detta 🙂
Stora skillnaden på Lasch då och nu är alla grova felpass, det har han inte gjort tidigare.
Är det bara en självförtroende grej eller har han tappat förmågan att läsa sina medspelare?