► Första måndagen 2023. Ska vi ta en liten frågestund på det? Gör vi, va?
► Morning Mailbag. Välkomna.
JAG HAR INGA problem att förstå det faktum att några av Frölundas matcher den senaste tiden sett en del energilösa insatser av en spelare. Det var helskotta, så så seg den här förkylningen är. Snyter fortfarande ut hjärnan om förmiddagarna efter nattens vågräta position. Nå, det blir väl bra med den saken. Hoppas jag.
Hur blir det med tre hemmamatcher för Frölunda den här veckan? Intressantare fråga.
Resultatmässigt?
Publik- och stämningsmässigt?
Inte minst det sistnämnda blir intressant att följa. Riktigt bra mot Rögle, hemmapubliken skrek så fort en Frölundaspelare ramlade. men den matchen var ju Henrik Lundqvist-dopad. Helt annan sak nu.
Här är programmet för den som glömt:
Tisdag: Timrå
Torsdag: Leksand
Lördag: Luleå
Nicklas Lasu kommer missa de två första matcherna, det minns ni säkert, och det är ett avbräck. Å andra sidan får Jacob Nilsson spela center igen, tycker han varit bäst där.
Annat att diskutera:
## JVM-kvartsfinal i eftermiddag, Sverige–Finland, redan 17.00 (12.00 borta i Halifax). Kan Ruotsi rå på Suomi den här gången och ta revansch för i sensomras? Kan de svenska spelarna tävla hårt nog, vara ett lag? Spännande.
## Intressant läge för Örebro, redan klart att tränaren Niklas Eriksson inte blir kvar, på nyårsdagen avslöjade Mr Madhawk att Rodrigo Abols spelar med Rögle från och med i höst. Enligt Mr Madhawks känslor kunde/ville inte Örebro matcha Rögles bud, enligt Abols själv (Nerikes Allehanda) fick han inte ens ett kontraktsförslag och var väldit besviken. Spännande här också.
## Apropå Rögle, en – tycker jag – väldigt bra center kommer ”bli över:” Ludvig Larsson. Undrar vem som hugger på skåningen.
Nå, slutbabblat från min sida. Ni styr vad vi ska ta upp när det är Morning Mailbag. Välkomna!
***
Morning Mailbag är alltid upplåst, öppen för alla att läsa. Andra texter är exklusiva för prenumeranter. Den som vill haka på och följa Frölunda behöver bara betala 2,30 kr/dag – klicka här.
***
***
Lite Lucas Raymond på nyårsaftonen för den som vill.
What an effort by Lucas Raymond to set up Pius Suter for Detroit's opening goal. 🚨 #LGRW pic.twitter.com/G3gOuOjQsT
— Ryan Hana (@RyanHanaWWP) January 1, 2023
Frölunda har sätt lite halft sega utt det senaste tycker jag men det som är det värsta av allt i dagens frölubda är ju power play det är ju helt kast måste börja få in mål där man hade många bra chanser mott rögle att kunna göra mål i power play men gjorde som sagt inte några förändringar där vad du kan se låta pp2 få lite mer spel tid en pp1?
Jag har tidigare skrivit att jag har svårt att se PP lyfta utan någon rejäl förändring, inte bara en gubbe ut och en gubbe in. Senast något bättre i PP1, Lasch och Friberg växlade plats så att amerikanen iaf ibland hamnade bakom mål.
Enormt viktigt att PP fungerar i alla fall drägligt. Och att PP2 verkligen konkurrerar.
God fortsättning!
Vad är din analys av Liam Dower Nilsson och hur ser hans framtid ut 2023? Var tidigare bofast i ungdoms- och juniorlandslag men tappade sin plats denna säsong. Fin försäsong för att inte alls räcka till i SHL och knappt i Hockeyallsvenskan.
Kollade nyss hans stats: 12 matcher med VIK, 0+5 och ursvaga -10 vilket är sämst i laget trots få matcher, istid drygt 16 minuter i snitt.
Min känsla: han behöver minst en säsong i HA till.
Och – vilka juniorer tror du på inför nästa säsong, vilka kan rimligen ta en plats?
Jag håller med, Liams säsong så här långt är inte alls vad han och Frölunda hoppades på. Att killen som var kapten i ett U18-VM för inte så länge sedan inte platsar i JVM, klart det svider. Men så är det i unga år, det går upp och ner, man kan behöva fajta sig genom motgång.
Har ej sett honom i Västerås, svårt uttala mig, men inte stått ut, nej.
Frölunda nästa år, Liam kommer säkert få en chans, sedan återstår att se om han gör större avtryck då. Ludwig Persson, Bik Karlskoga, är en spännande forward, men vill Frölunda göra plats även här nästa säsong, vill WSH att han åker över och spelar AHL … jag vet inte. Noah Hasa känns kanske inte riktigt redo än. Säger jag som sällan ser allsvenskan.
Svåra frågor.
God fortsättning herrar!
Kan flika in här, vad gjorde att Frölunda valde att skicka Liam till just VIK? Klubbens höst har varit fullkomligt kaotiskt, inget har ju kuggat i. Visst speltid blev han väl utlovad när klubben haft/har skadeproblematik på centersidan, men svårt då för Liam att göra verkligt avtryck kan jag tycka när förutsättningarna kanske inte finns just där, just nu?
Det är mer än jag vet, varför det blev just Västerås. Men jag förutsätter att roll och speltid avgjorde.
Hur var nyårsfestligheterna för dig, Leman?
Förkylt med hockey och annat TV-mässigt hemma i soffan.
God fortsättning och krya på dig.
Tack! Ta i trä … klart bättre. Men den var seg, den jäkeln.
Repeterar Szembergs Tweet från igår. Intressanta kommentarer följde. Vad tror gänget här inne?:
”Alla svenska spelare lirar seniorhockey. Nästan alla kanadensare spelar juniorhockey. Ändå ser det ut som män mot pojkar. Kanada på en annan nivå. Någon som kan förklara?”
Att spela för att överleva är sämre än att spela för att dominera.
Jag hade tweets i ämnet också där jag diskuterade med några kunniga. Några snabba puckar:
* Generellt ligger nordamerikanska unga nästa alltid före svenska i fysisk mognad, jag tänker inte bara hockey, det är en kulturell fråga, man är ”man” tidigare, ett tuffare klimat rent allmänt. Ofta kommer svenskar sedan ikapp.
* Det finns en fara att vi fokuserar lite för lite just det här på att tävla, vinna kamper, i unga år, att göra det som ett lag, göra allt för att vinna.
* Man bör minnas att det som varit hittills bara är seedningsmatcher, nu börjar JVM på riktigt med kvartsfinal i dag. Efter Finlandsmatcher kan vi bättre bedöma.
Med tanke på hur många spelare Sverige utbildar för NHL så ska man nog vara försiktig med att döma ut ungdomsverksamheten.
Precis så, Per. Precis så. Man bör över huvud taget hålla i hästarna och inte dra för stora slutsatser på enstaka matcher. I grund och botten gör svensk hockey väldigt mycket bra.
Jag har haft nöjet att se ett par juniormatcher på plats i Kanada och herregud sicken skillnad det är om man jämför med vår J20 serie.
Kanada har en helt annan bredd, går inte att jämföra på samma veckodag ens
En viktig sak är att vi inte utbildar ”stjärnspelare” längre, alla ska in i ett fack, laget före jaget, ingen får sticka ut, ingen får spela som en lirare. Vi producerar mest utfyllnadsmaterial och stabila pjäser i NHL numera, med ett fåtal undantag, och då tänker jag främst på de yngre generationerna innan Erik Karlsson, Hedman osv. Dahlin, Raymond och Söderblom är undantag, men där undrar man lite över hur mycket som är deras egna spel och hur mycket som är den svenska utbildningens förtjänst… Dessutom kommer de från samma seniorklubb.
Om ni tycker jag har fel, hur många Svenska landslag de senaste åren har inte väckt frågan ”Vem ska göra målen?”, just att det är vem och inte vilka är ett tecken på hur djupt inrotat detta är.
Sandin Pellikka har inte sett särskilt bra ut än så länge. Valpig, svag i närkamper och står inte heller ut offensivt. Förvånande med tanke på hans SHL-spel?
Vad ska vi göra med spelare som Fredrik Claesson som väljer att spela i en terrorstat i arméns lag under pågående krig? Kan han stängas av från spel i övriga Europa/SHL?
Med Tömmernes ”klar”, hur ska Frölunda formera backsidan nästa säsong?
Om Joel slutar uppstår flera hål på centersidan. Hur ska de fyllas?
Klingberg, är han tillräckligt bra offensivt för att göra skillnad i SHL? Jag är tveksam.
Sandin Pellikka: Bara sett en match i JVM, därför svårt för mig att dra slutsatser. Men det jag sett i SHL, på mer regelbunden basis, skvallrar om att här finns stor potential. Sedan går det förstås inte alltid som man vill …
Claesson – svårt göra mer än det förbundet gjort, tror jag. Ej uttagningsbar i ”landslag.” Svår gränsdragningsfråga. Om Pia Sundhage fått sitt drömjobb i Nordkorea tror jag få svenskar reagerat. Lika illa i mina ögon. Som sagt – svår fråga. Ärligt talat fäster jag ingen stor vikt vid vad Claesson gör. Ett undantag.
Tömmernes – se den här texten: https://rakapuckar.com/tommernes-var-vantat-men-vad-i-ovrigt-har-frolunda-plats-for-och-rad-med/
Joel: Frölunda vet att man behöver ha in en bra center (eller två), exakt vem/vilka får vi se. Finns förstås ett antal spår. Många fans drömmer om Simon Ryfors, men det här med honom som måna andra, ingen vet ens om han vill hem till Sverige. Även detta adresserade jag i länkade texten ovan.
Klingberg: Det tror jag han är, det tuffa beslutet kommer om han vill ha ett … tja, ska vi säga treårskontrakt. Hur bedömer Frölunda läget då, vilka pengar vill man lägga? Andra klubbar kommer konkurrera. Samtidigt: Klingbergs spelsätt tror jag varit bra för Frölunda.
Herregud, alla sitter på så höga hästar. Häng dig själv som använder mobiltelefon där metallen för batterierna grävs fram av slavar i Afrika.
Så vad ”ni” ska göra med Claesson det kan ju ni ha ett ö-råd om och sen stanna på den ön.
+1.
God fortsättning Henrik! Har det vid något tillfälle förts en seriös diskussion om storleken på rinkarna i Sverige/Europa?
Seriös? Mitt svar här blir (tyvärr) nej.
Läste att Arvid Aronsson var på gång till LHC. Synd att inte Frölunda högg på honom. Finns det något gammalt groll som spelar in?
Nej, det tror jag inte spelar roll här. Mer att alla gamla Frölundjuniorer inte kan hamna i Frölunda. Sedan … vad Arvid känner, Frölunda, det kan förstås inte jag uttala mig om. Men att Arvid ser ut att få sin SHL-chans i LHC är inget som får mig att höja på ögonbrynen, så mycket kan jag säga.
Oklart också om Arvids nej till Frölundas A-lag när han var junior spelar in. Han ingick ju i den gruppen som vägrade och därmed lämnade för att få fortsatt utveckling.
Det var just detta som åsyftades. ”Juniorgate” för några år sedan. Men jag tror som sagt att detta spelar noll roll. Om Arvid bedömts som en back för Frölunda nästa säsong tror jag han fått den chansen. Om han velat. Nu är det nog inte så.
Om du funderar på Frölunda`s säsong hittills.
Vilka tre spelare har överraskat dig mest positivt?
Joel Lundqvist och Jan Mursak är de två jag hittar.
Tom Nilsson
Ungefär som förväntat, tycker jag.
Vilket tror du är skälet till att man gick tillbaka till att låta Lasch och Innala spela ihop? Man kan ju inte varit blind för att linan med Innala, Mursak och Greco såg väldigt spännande ut de få matcherna de fick tillsammans?
Finns nog flera skäl här.
* Innala värvades för att spela med Lasch, finns inneboendemålskyttekvalitéer, Frölunda tror fortfarande dessa ska bli synliga.
* Innala är bra på att bära in pucken i offensiv zon där Lasch är som bäst; med Lasch, Nässén och en fortsatt lite famlande Loui läggs nästan allt det ansvaret på Nässén.
* Kanske upplevs Innala, Greco, Mursak för offensiv?
* Lasch är en spelare som behöver vara på hög nivå, kanske upplevs det som slöseri att spela honom med Loui innan denne är på höge nivå?
Ja, låter rimligt att man kan resonera så i ledningen. Dock är det lite som att man anser att om inte kartan och verkligheten stämmer överens så är det kartan som gäller.
Det går onekligen att fundera på det, ja.
Tror också de gör ett försök att få igång Eriksson genom att byta ut Innala mot Eriksson i den linan.
Jag tycker sportcheferna är lite fega. Finns ju nästan alltid en eller två importer i alla klubbar som de inte får ut Max av. Borde inte kunna göra mer byten med varandra eller är de skraja för att avslöja vad de betalar för spelarna. Nu tar jag bara några exempel som Halbgewachs och Blichfeld mot Greco och innala. Sedan delar klumparna 50% på varje kontrakt. Den typen av trader borde många klubbar försöka med. Alla känns väldigt fega.
Generellt är det inte trejder på samma sätt i Sverige som i Nordamerika. Har förstås att göra med att spelarna har mycket sämre betalt, de är inte handelsvaror på samma vis. Detta sagt, nordamerikanska importer har inte rötter här på samma vis, fruar/flickvänner har oftast inte jobb, dessa är lättare att trejda, men … nä, traditionen inte den samma helt enkelt.
Just i Frölundas fall ser jag inte att något hade hänt ändå. Mer ett principiellt svar.
Precis det jag menar. Inget händer på en död marknad.
Det låter som du har fått samma skit som jag, har varit kass sen julhelgen och det biter sig kvar med en envishet utan dess like, krya på oss!
Vilken/vilka av Frölundas juniorer som kan tänkas vara aktuella nästa säsong är utpräglade målskyttar, eller finns det inga sådana i juniorleden?
Lite svårt att se någon vara redo, om jag ska vara ärlig. Om inte Ludwig P fick chansen lär Noah DN knappast få det heller. Och det ÄR stor skillnad på J20 och SHL. Men Otto Stenberg bör du se mer av nästa säsong.
De som spelar i Allsvenskan i år bör väl börja i A-laget nästa säsong?
Nej. Flera har ju svårt i HA och bör nog stanna där. Alla blir ju inte SHL-spelare även om de drömmer om det…
Willan: Du menar att Ludwig P, Liam DN och Noah Hasa alla ska ha platser i en forwardstrupp bestående av … tja, säg 14 man, där fans kommer skrika i falsett om det inte värvas SPEEEEEETTTTTTS?
Jag har lite svårt att se det, måste jag säga.
Men det går heller inte att säga nu, hur de tre ovan avslutar sina respektive säsonger spelar stor roll. Sedan är Ludwig P WSH-draftad, här kan finnas ett sug att åka över tidigt.
Frölunda har kanske bästa off-backen i tömmernäs, allround i Borgman och def i Folin.
Tom Nilsson och Grönlund utmärkta övriga. Målvakterna stabila.
Hur tror du strategin är gällande ekonomin i lagsamma ställningen nu? Borde vara fullt fokus forwards? Och först och främst: ngn på laschs nivå.
Med tanke på hur Tom Nilsson har presterat i år så tycker jag inte att han ska behandlas som en ”övrig back”. Tycker faktiskt att Tom varit en av de bärande backarna i år, och ska därav få en rejäl roll nästa år kanske i ett backpar med Borgman (om han nu får ett nytt avtal).
Absolut, var mkt positiv till tom innan han värvades. Jag är inte förvånad över hur han presterat.
Solklar förlängning på honom.
Helt med dig här, Tom är en av våra bärande backar, om dom inter förlänger med Tom, Då är det underbetyg till Sjöström i stora mått!
… och Rönnberg. Viktigt att alla förstår det. Gemensamma beslut som fattas här.
Detta som principiellt instick.
Jag tror Tom förlängs med såvida inte ljumskproblemen oroar.
E23: Du syftar på nästa säsong? Du förutsätter att det förlängs med både Tom och Grönlund? Ja, så kan det förstås bli. Tömmernes, Folin, Borgman, Pontus J, Hasa, plus Tom och Grönlund, en smidig lösning i så fall för Frölunda, och så återstår att se hur man hanterar tjänstledige Leskinen skulle denne vilja ge upp NHL-drömmen eller helt enkelt inte få något kontrakt.
I det läget … mm, mer krut forwards, så kan man se det.
Ja, tycker tom och Grönlund är perfekta givet sammansättningen, räknar med att båda får förlängt.
Det gör nog inte alla här inne. Vad gäller Grönlund. 😉
Skulle verkligen inte tro att det förlängs med Grönlund
Har så klart många tankar och funderingar men det som sticker ut förutom det bedrövliga PP spelet är: går det verkligen å släppa Mursak om han fortsätter spela såhär bra?! Han verkar vilja stanna så här verkar det helt upp till Frölunda. Dina intryck av Anders Burström? Var väl underkvalificerad när han fick jobbet… gott nytt år!
Förstår din tanke. Så bra som Mursak är kan man tycka frågan borde ställas: ”Kan du tänka dig ett ettårsavtal med lägre lön?” Samtidigt behöver Frölunda föryngra, vi vet heller inte hur många spelare som klubben redan har klara eller på kroken för nästa säsong.
Vad gäller Burström bör alla inse en sak: i Frölunda bestämmer Rönnberg, likt Abbott bestämmer i Rögle. Burström/Näslund har sina ansvarsområden, absolut, men om man (syftar nu inte på dig) tror det är just Burströms fel att PP är dåligt så är man snett ute.
Tack för svar, helt enig. Om det överhuvudtaget skulle bli aktuellt med förlängning bör Mursak vara beredd på en lönesänkning ja. Ja exakt nej det vet vi ju inte hur många dem redan har kontrakterad. Men man kan väl säga att vi renoverade backuppsättningen inför denna säsong men att det slog fel med Nordsäter. Helt rätt av Frölunda o föryngra back sidan och tacka av Ekbom för fina år etc. Men tycker man vavlöst och inte riktigt ger Hasa chansen. Nej jag klandrar inte Burström för det men spännande o höra från dig som är så insatt att Rönnberg styr med järnhand
Vi vanliga dödliga vet förstås inte exakt hur snacket går inne i tränarkabyssen, visst har Rönnberg öron för både Burströms och Näslunds tankar, visst har de ansvar, men ville mest poängtera det här med att man inte bör lägga för stor skuld (eller motsatsen) på assisterande i en organisation som Frölundas. Därför jag suckar lite när jag ser folk skriva att Näslund eller Burström borde sparkas. Tveksamt till vilken nytta, kan jag känna.
Man bör också påpeka att Rönnberg är snabb att ta på sig ansvar i motgång, han skyller heller inte ifrån sig på assisterande.
Oförmågan att under flera år inte kunna få till ett godkänt pp är för mig skäl att tänka nytt. Varför ska tränare behandlas annorlunda än tex Sunken? För mig är det mångåriga haveriet i pp ett betydligt allvarligare problem för lagets prestationer och resultat än sunkens insatser.
Jag skrev under förra veckan att jag tycker att Frölunda borde formera laget annorlunda nästa år då den efterlängtade föryngringen ska ske. Jag tycker att man på forwardssidan bör formera en juniorkedja där man har 9 seniorer på avtal från start och 5-6 juniorer som ska vara med och tampas i en 4e kedja. De 9 seniorspelarna ska vara betraktade mer som dyra ”spetsspelare” än i dagens Frölunda och därav ha det stora ansvaret i att göra poäng och äta en stor del av istiden. Ett exempel på spelare i en juniorkedja kan vara tex Otto Stenberg och Ludwig Persson samtidigt som de seniorspelare jag tänker på är tex spelare som Ryfors, Johnsson, mfl. På backsidan hade jag gärna sett något liknande koncept där man kanske formerar två par med toppbackar där tex Folin – Tömmernes kan vara 1a backpar och Borgman – Nilsson kan vara 2a backpar. Därefter ser jag gärna 4a juniorbackar eller billigare alternativ tampas om istiden. Jag tänker mig bland dessa 4a att Milosevic, Hasa, Pontus Johansson och Angseved bör ingå. Om man under säsongen sen skulle märka att ”juniorerna” inte lever upp till den standarden som väntades så har man ändå toppspelare att falla tillbaka på och en budget för att värva mer breddspelare som är något lättare att få tag på under säsong. På de juniorerna som man märker inte kommer kunna ta en plats lånar man ut till Allsvenska lag. Henrik, vad tror du om ett sådant upplägg för att starta den föryngringen som Frölunda strävar efter inför nästa säsong?
Respekt för sättet att resonera. Lite dyrare och billigare, om jag förstår dig rätt. Ser dock inte att Frölunda under nuvarande ledning kommer välja den vägen, även om backsidan lite grand kan bli så om man inte värvar något mer ”stort namn” utöver Tömmernes.
God fortsättning! Hoppas alla sjuka kryar på sig så vi får ett friskt 2023.
Jag tycker Mursak varit en av Frölundas bästa spelare den här säsongen, är precis som PC, gör sina medspelare bättre (bäst i en kedja med Innala och Greco, men det tycker ju en stor majoritet här oxå). Ryktet säger att det inte blir ngn fortsättning nästa säsong för Mursak i Frölunda, vilket vore synd. Är han för dyr eller vill han hem?
Jag har skrivit om det med Mursak, kanske har du läst, så det är nog mer härifrån ”ryktet” kommer då. 🙂 Mursak var i en text här inne tydlig med att han inte hört något från Frölunda, och sådant brukar vara ett rätt tydligt tecken. Se i ärendet mitt svar till ”Hockeyråttan.”
Mursak är vår bäste och viktigaste spelare. Självklart förlänger vi därför inte.
Medan jag skrev diskuterades redan Mursak, inge bara jag som funderar alltså
Nej, det är inte bara du. Men du är alltså på rätt spår. ;o)
10.000 kronorsfrågan Henrik.
Just, just idag – vad tror du om följande?
1) Slutplacering denna säsong i SHL-tabellen för Frölunda?
2) Om du tror på slutspel. Hur långt går Frölunda i slutspelet?
3) Slutar Joel efter denna säsong?
God fortsättning!
Oj, så svårt. Det blir ju verkligen gissningar. Jag ”tror” inget eftersom jag inte vet hur lagen kommer förstärka, drabbas av skador.
Men .. topp 6 är rimligt för Frölunda. Semifinal också.
Betyder inte på minsta vis att jag säger att det blir så. Sorry, dötrist svar, men det blir verkligen gissningar snarare än vad jag tror.
Vad jag känner är dock att om Frölunda ska bråka med de bästa så behöver man få in en hyggligt bra forward samt göra ngt åt sitt PP.
Joel glömde jag. Ja, måste jag tro något så tror jag att detta blir sista säsongen.
Vad tror och tänker du om framtiden för Lasch? Det troliga är väl att Frölunda har tålamod (och Rönnberg stor tillit till honom) men i år han ju verkligen inte spelat eller levererat som den stjärna och poängspelare han ska vara. Bidrar mycket lite i 5-5, ska vara drivande i PP men det har ju havererat sedan mitten av förra året. Är Frölunda beredda att släppa honom för att ge plats åt någon annan?
Nej. Är det korta svaret. Jag tror inte Frölunda tittar på att bryta med Lasch. Däremot jobbar man hårt med att få ut mer av honom, därav återföreningen med Innala. Ledningen tror ju på den kombon.
Tror faktiskt Lasch kan haft Covid och har sviter av det. Han står inte att känna igen och han ser själv frustrerad ut. Tror vi får se en mer riktig Lasch framöver….
Covid eller bara vanligt sjuk, spelar kanske mindre roll, men visst hsr han påverkats. Bra formkurva som frisk, riktigt stark, påkopplad mot Rögle
Grejen är dock att Lasch verkliga värde brukar vara i PP. Här behöver Frölunda göra något.
Lasch har inte varit på topp sedan serien startade annat än i enstaka matcher. PP har t.ex. varit genomgående uselt sedan förra vintern.
Lösningen på att få igång Lasch vore att sätta honom med den toppcenter som Frölunda inte har samt med den vassa målskytt man också saknar.
Utan detta, dvs med nuvarande personal, presterar laget bättre i 5/5 utan Lasch.
Lasch är en fantastisk passningsspelare som ser isen bättre än de flesta. Utan en rätt bra målskytt i hans omgivning försvinner lite av 81:ans värde. Det gäller i 5/5 såväl som i PP. I det sistnämnda fallet har Lasch ett eget ansvar, men det är förstås långt ifrån så enkelt som att det svaga PP-spelet är hans fel.
Det är heller inte lätt att vara Laschs center, det krävs stort defensivt ansvar – plus medverkan i offensiven, utan att vara den som styr. Simon Hjalmarsson gjorde ett utmärkt jobb här.
Man hoppas ju på spets in innan 15/2, MEN samtidigt ser marknaden rätt död ut och Frölunda vill ju (med fullan rätt) jobba långsiktigt och hitta nyförvärv som kan tänkas passa även nästa säsong – inte bara panikvärva för våren.
Om man inte hittar något bra ser jag hellre att klubben gör sitt bästa med det man har och istället sparar på kulorna inför nästa säsong.
Som många sagt här skulle jag gärna vilja se Mursak fortsätta (tycker inte bara han varit bra i år, han har varit bland våra bästa ett par år) och ser nog ett tvåårskontrakt där. Tror ett år blir svårt att få till med lönesänkningar men två bör gå.
Joel känns mer och mer som han slutar (med spelmässigt flagga i topp) även om jag tror han håller en säsong till om han själv vill? Tror kanske han är nöjd nu…
Vad tänker du Leman att de värvar framåt i spets nästa säsong? En center och en vinge?
Jag tror Frölunda och Mursak är färdiga med varandra.
Till nästa säsong behövs lite av varje, tog upp det till viss del i Tömmernestexten. Stoppar nog inte med en center och en vinge, men hänger också på hur man gör med juniorer, om t.ex. Liam DN är en tänkt fw, om Ludwig P är det, m.m.
Ja det kan nog så vara.
Ja när det gäller framåt ska bli kul att se vad som händer. Tänker man kanske måste gå på center och vinge av klass och som får lön därefter (gärna spelare man redan vet funkar i SHL) och sen fyller med några fynd från HA.
Våra junisar tror jag inte mycket på tyvärr. Vi är inne i en dålig generation där. SHL är bättre som liga, de räcker inte till längre. Många av de verkar inte ha tålamod att ”lära” (= mycket speltid på försäsong, tugga få minuter i SHL… OCH ta det…).
Ja, alla nyförvärv kommer förstås inte vara lika stora. Intressant att se om Frölunda hittar något allsvenskt på forwardssidan, var ett tag sedan.
Vilka juniorer menar du haft dåligt tålamod?
Juniorer är ju kanske fel ordval. Tänker vi haft några unga på senare år som valt byta klubbar (och ofta utan bättre utfall) för att tålamodet inte funnits. Vi pratar även LDN som jag tycker inte tog chansen. Nu är jag verkligen tveksam om han ska tillbaka alls. HA är nog i ärlighetens namn hans toppnivå just nu….
Niederbach, Lysell och han finnen…står helt still nu….
Ah, du tänker så långt tillbaka. Förlåt. Vesalainen, syftar du på. Blev inte mkt av honom. Även Niederbach har haft svårt i utvecklingen, inte säkert att det gått bättre i Frölunda än det gjorde i Rögle.
Lysell bör inte räknas in här, det fanns lite annat.
Jacob Peterson går väl in där med.
Precis som FBK hade med Olle Lycksell. Som valde att lämna för egen utveckling pga alla värvningar.
Men med facit i hand hade han fått spela i 1a till 3e lina hela året i minst 50 omgångar pga av alla skador.
Men hade han stannat så hade han fått vinna nåt med 😏
Jacob passar inte in här. Han behövde lämna för att ta nästa steg – och som han gjorde det i Karlstad.
Ja det gjorde han verkligen.
Blev en personlig favorit faktiskt, synd bara att de är så sugna på NHL bara.
Även om man förstår det.
Så du tror inte att han kunde fått sitt genombrott i Frölunda? Om han fått förtroendet vill säga.. Ganska ofta tycker jag det bara är en riktig bra sommarträning mellan säsongerna i den åldern som gör susen.
Nej, det klickade inte riktigt här. Jacob var redan bra, inte så att sommaren mellan Frölunda och Färjestad gjorde att det lyfte.
Hur känns förtroendet för Filip Hasa rent generellt? Tycker det verkar lite konstigt att han har fått stå åt sidan för (av sjukdom plågad) Anders Grönlund. Är det inte märkligt att någon som har/haft sådana besvär, tom problem med flåset, spelar istället för Hasa?
Nu konkurrerar inte Hasa med Grönlund (defensivt stark, viktig i PK) utan mer med Pontus J. Hasa växer med speltid men … Pontus J går före. Intressant att se om man vekligen satsar på Hasa nästa säsong.
God fortsättning Leman och krya på dig.
Hoppas man inte går in i nästa säsong igen med ambitionen att funkar det inte så hittar vi någon på vägen. I år är det extra tydligt att den marknaden finns inte längre då alla lag vill förstärka. Naivt att tro att varje år skall en junior överraska som Söderblom. Man måste ha en säkrare trupp med bättre balans än i år.
Ja, det lär hända en hel del på forwardssidan till nästa säsong. Spännande se vad det blir.
Vad tror du om Jacob Nilssons framtid i Frölunda?
Tror han kan få förlängt om han fortsätter ta steg framåt som nu. Beror också på vad i övrigt Sjöström & Rönnnerg har i säcken framåt för nästa säsong.
Nilsson är bra just nu. Kunde han få det att lossna i målskyttet, ner med axlarna, skjuta direkt, så är det en spelare jag försökt förlänga med. Bra både som center och vinge.
Skulle vilja se Mikkel Aagaard i Frölunda, Center & gör mycket mål o producerar i Allsvenskan.
Han kommer lyckas i SHL, för han har det som behövs i SHL.
Det där är en kille som är eftertraktad av SHL-lagen. Bra spaning. Men kanske går Modo upp.
God morgon Henrik:) har prövat att sova bort flunsan som även däckade mig i helgen så sent in i debatten:) måste nämna Rossen vars poängproduktion ligger på samma nivå som Lasch, Innala och Greco. Överbetyg till Rossen eller underbeyg till resten?
Krya!
Både och, det blir mitt möjligen diplomatiska svar här. 🙂
Tack! Anade ett diplomatiskt svar där:) om man skall djupa lite i Frölundas framgångar hittills så är det ju ”järngänget” som bär laget. Det är ju bra men dem blir ju knappast yngre så visst måste man lyckas bättre med att få fram juniorer samt nyförvärv som levererar på en högre nivå?
Så är det absolut.
Aagaard är sjukt spännande spelare som Sjöström måste kolla in, gjort det strålande denna säsongen, Frölunda har värvat tidigare av Modo och däras talanger Kalle och Olofsson kom därifrån, jag tror personligen inte Modo tar steget till SHL i år, Djurgården kommer att få ihop laget när alla skadade spelare är tillbaka, kan inte se Modo slår Djurgården i bästa av 7 matcher med det laget på pappret vimlar det med rutin när det skall avgöras@
Du kan lugnt räkna med att landets alla SHL-sportchefer har koll på Aagaard.
Håller för övrigt, tycker att Djurgården borde vara bästa laget. Borde. Men …
* för övrigt MED
Ponera att Frölunda går till slutspel och åker ut i en semifinal:
1. Hur säkert sitter Roger? Eller är det möjligtvis hans parhästar som hänger löst om så?
2. Hur säkert sitter Sjöström som misslyckats (om så) med sina värvningar?
3. Kommer verkligen alla spelare som har kontrakt även över nästa säsong och som varit med och ”förlorat” några år nu verkligen sitta säkert? Jag tänker att spelare som Lasu, MRO, Nässén, Lasch, Carlsson, samt Innala om så givetvis kommer ifrågasättas.
4. (En lite annorlunda fråga som gäller oavsett om det går bra eller dåligt) Blir Loui kvar? Visst har han blivit något bättre, men han har enligt mig inte kommit upp i sin väntade standard än. Om han gör det kan det vara otroligt värdefullt och då bör väl en förlängning ligga på bordet?
1. Få tränare sitter så säkert som de i Frölunda. 🙂 På gott och ont. Mest gott. Att åka ut i SF är ju i sig inget som på ngt vis kräver ett tränarbyte, det handlar ju mycket mer om det spelmässiga, hur såg grundserien ut, kvartsfinalen, semifinalen? I en organisation som Frölundas, precis som Rögles, där huvudtränaren handplockat sina assisterande, är det förhållandevis poänglöst att göra sig av med dessa.
2. Lite samma här, värvningar är ett lagarbete där Rönnberg i högsta grad är delaktig, inte minst när spelarna sedan ska användas, så … det är väl mer om Sjöström och Rönnberg inte längre skulle klicka. Inget jag hört något om.
3. Ser inte att någon av de som du nämner kommer brytas med, men det skriver jag förstås på basis av vad jag sett hittills. Om någon av dessa spelare helt skulle tappa det, så att säga, kanske bänkas som Sundström … visst, ”allt” kan hända. Men med bara tolv forwards bänkas ingen.
4. Samma här, omöjligt att svara på i dag. Som Loui spelar för tillfället är han ju ingen spelare att förlänga med, men kom tillbaka i början av februari …
Alla sportchefer går bom ibland. Se på Abbott i Rögle, så många missar. Även Evertsson i Växjö har gjort ett antal missar genom åren.
Såg att Dick Axelsson för en tid sedan rankade sportchefer, gav Sjöström högt betyg och menade att han är uppskattad hos spelare och det är nog enbart en bra egenskap,
Ja, få sportchefer är så bra som de hemma i soffan. 😉
Rent principiellt, alltså.
Sedan hade jag satt rätt lite värde på just Dick Axelssons åsikter i någon fråga, men det är förstås möjligt att han var mer seriös den här gången.
Något nytt om Johan Sundström? Tänker även om de blir någon fortsättning i karriären överhuvudtaget i någon annan klubb? Många månader sen han lirade match senaste.
Nej. Radiotystnad från såväl Johan som hans agent. Min gissning är att han laddar för nästa säsong. Någonstans. Men – bara gissning.
Det finns väl inga SHL lag som kan tänkas plocka upp en Sundström inför nästa säsong? Eller vad tror du? Jag själv hade inte velat ha in en stukad spelare som dessutom stått vid sidan en hel säsong iallafall!
Jag tror absolut det kan finnas klubbar som är intresserade. Men frågan är till vilken peng.
Nå, han kanske hoppar med någonstans redan här säsongen, vem vet.
Willian95 fanns många ishockeyspelare som tog det lugnt och rehabade säsongen 2004-2005.
Kan du tänka dig dom spelade bara i NHL och fortsatte sin karriär både piggare och bättre, vissa tom förlängde sina karriärer.
Så ibland kan ofrivillig ledighet vara bra.
Ps lockoutsäsong i NHL
Ja, man ska inte överdriva det här med ett år utan hockey. Men lönekraven för en spelare som inte gått så bra för eventuellt sabbatsår måste förstås sänkas.
Tror du Petteri Limdbohm är kvar nästa säsong? Tänker på oavsett om han steppar upp och blir den backen många trodde på förhand. Han är inte billig och nu när Henrik Tömmernes är klar så har jag svårt att se honom vara kvar. Den lönen lägger jag gärna på en bra forward.
Som några redan skrivit så har vi tre toppbackar i Borgman, folin och Tömmernes. Sen är Tom strax under. Sen tycker jag Hasa och Grönlund ska vara kvar och sist men inte minst så har vi Pontus. Där har vi sju backar. Pontus tycker jag har blivit lite bättre nu när han inte behöver ta ett så stort ansvar som när Borgman var borta. Han kan bli riktigt bra nästa säsong. Sen hade jag fyllt på med 1-2 juniorer/billiga backar med potential att bli bra. Så hade jag försökt göra om jag var sportchef.
Tog upp mycket av detta i texten om Tömmernes: https://rakapuckar.com/tommernes-var-vantat-men-vad-i-ovrigt-har-frolunda-plats-for-och-rad-med/
Nej, tror inte Lindbohm blir kvar, även om jag tycker han är rätt bra.
Jag tycker också att han har blivit bättre och bättre. Jag ser gärna att han är kvar om det finns plats för honom och om man har råd. Men står det och faller mellan honom och en bra forward så hade jag valt en forward. Men om det ekonomiska är avgörande för en back eller forward.
*Menar
Svårt att se Frölunda lägga de pengarna där. PL var nog mer tänkt som en ettårig lösning. Men vad vet jag …
Vad tjänar Petteri egentligen? Tycker han är en toppenback och en härlig karaktär! Han har iallafall varit det sen Frölunda ändrade sitt sätt att spela på.
Det vet jag inte exakt, men skulle tro han letar efter ett rätt bra kontrakt, och … med all respekt för Frölundas kassakista, pyntar man 3x+200 K för Tömmernes, Borgman, Folin så undrar jag om inte de stora pengarna i övrigt läggs på forwardssidan.
Bara mina funderingar. Inget jag vet.
Willan95: Linbohms lön 175 000-200 000
Har inte Borgman 300k i månaden i lön? Tack för intressanta svar!
Willan95: Borgman 250k
Borgman fick ett kanonkontrakt, runt 250 K/månad trots back och flerårsdeal. Lindbohm är svårare, ettårs, kan ha funnits sign-on och den typen av saker, men en back med hans meritlista, 175 är säkert rimligt.
Henrik, lite det jag också var inne på. Att man lägger redan mycket på folin, tömmernes och Borgman. Då hade jag lagt dom pengarna på spets framåt.
Ligger inte backarna på högre än 200.000? Tänker på Borgman. Tömmernes lär väl få mer än 200.000. Min känsla bara med tanke på vilken back han är.
Jag skrev ju +200. 🙂
Du hann före Henrik. 😀
Haha. Ser nu att du gjorde det. Sorry.. dags för mig att skaffa glasögon..
Vad hade Leskinen haft i lön om han kom tillbaka? Någon som vet?
Borgman tjänar 275K i månaden, uträkning från hans avstängning och bötesbelopp.
Vad gör Sverige?
Spelar uselt!
När man ser detta sopgäng som representerar Sverige i JVM så undrar man hur dåliga är Frölundas juniorer som inte platsar här…… 🤷♂️🤷♂️🤷♂️
Leman: Är du på träningen eller är hemma & kurerar du dig med JVM? 🙂
Som vanligt för Sverige när motstånd blir bättre. Yra höns i laget, drogs inga lärdomar efter Kanada matchen tydligen.
Glömde de Svenska spelarna sina Bamse tidningar i bussen?
Sverige är nu lillebror till Finland vad det gäller ishockey. Tråkigt. Svensk hockey behöver en omstart.
Ja vi skickar en massa spelare till NHL men spetsen på dessa spelare är inte vad den förr har varit. Mer kvantitet än kvalitet.
Vilka avgjorde OS senast för Sverige jo Foppa, sudden, Lidas och Henke!
När lagen möts nu för tiden känns det ofta så
Men spelare för spelare känns det väl ändå som att vi har ok spets i NHL för tillfället
https://www.flashscore.com/nhl/standings/#/jkdXuB14/top_scorers
6 spelare på topp-40 är väl bäst i Europa iaf (även om sånt går upp o ner under säsongen)
Om man ser på topp 20 är ju Ryssland bättre. Dom har ofta extremt skicklig spets.
Lillebror det vete faen! Vi har 10 spelare topp 100 och Finland har 3!
Karlsson och Dahlin i topp när det gäller backar.
Två perioder kvar att visa om svensk juniorhockey kan hävda sig mot toppnationer såsom de finska lejonen.
Borde finnas stor förbättringspotential med tanke på hur första perioden såg ut.
Knappt ett skott på mål.
Djäkla tempo och fokus på träningen. En formation fullständigt flög förbi sina motståndare. Som en MIG. Hoppas att de tre också får spela ihop imon. Grönlund och Borgman inte med….. Två (bra) juniorbackar. I övrigt såg det ut så här: 2/6, 5/40 och 25/43. Kedjor 12/20/72, 21/67/81, 17/22/51 SAMT MIG! (IMG)
Så MIG kedjan återförenade igen? 🙂
Tack för rapporten, LG52.
My
My pleasure!
Läste att Borgman har en fotskada 🙁
Ja, missar tydligen morgondagens match och är därefter dag för dag, enligt GP.
http://www.gp.se/1.89136780
Nu är de officiellt med Tömmernes som skrivit på för fyra säsonger.
Minst ett år förlänge. Men svårt att få ner kontrakten på spelare som är över 35.
Han är ju dock 32.
Inte under alla år på kontraktet va?
Flöjtande från denne Herr Lakers, igen.
Vi får ha överseende med honom nu. Svider gott i hans kropp att Frölunda plockar in en sån jättevärvning inför nästa säsong.
Svider aldrig när Frölunda plockar in spelare. hoppas Frölunda får in två riktigt bra centrar så det blir roligare att se Frölunda. Tycker klubbar oft skriver förlänga kontrakt. Sunken och Rajjan är två kontrakt som just nu skulle varit något år kortare kanske. Att betala snormycket pengar för spelare inte bidrar drar ner mycket.
Hua. Se ditt Fakers istället.
Ja helt otroligt. Den första ”fan” jag sett som är så intresserad av en annan klubb än sin egen.
Men är nog inget fan av något hockeylag utan bara ett nättroll…
Är roligare när Växjö vinner mot de bästa lagen med de bästa spelarna.
Wow, Tömmernes officiellt!
4a år! Kommer därmed göra sin sista säsong (enligt detta kontrakt) som 36-åring, känns rimligt och smart av Frölunda!
Inte under alla år på kontraktet va?
Man hoppas ju att presentationen av Tömmernes inte blir något plåster på såren/sminkar över det faktum att Sjöström inte kommer hitta någon spetsforward innan 15 februari.
Det tror jag inte. Att det släpptes nu har väl snarare med att ligan i Schweiz går ut med sånt här nu mitt i säsong.
Jo, det förstår jag med. Precis som med Nygren till Färjestad. Jag var mest ironisk 🙂
Gustav imorgon får vi kanske se MIG kedjan ihop, något positivt? 🙂 De tränade ihop idag.
Är det sant?! 🥲
Backsidan ser riktigt vass ut. Lätt bäst i SHL. Nu behövs ”bara” lite rokader på forwardssidan också.
Galet starkt att vända av Sverige
Go vinst
Oj, oj. Tömmernes och Borgman topp fem utanför NHL imo. Sjuka backar.
Galen topp-3 på backsidan! Nu gäller det att få till något vettigt med resten av backarna, och sedan lägga allt krut på forwards!
Nu fattas bara langa upp kontraktet till Tom, så ser detta för jävla bra ut.
Otroligt!!
Nu är det baktungt värre inför nästa säsong. Lasse i kassen och sen Tömmernes, Borgman och Folin.
Nu saknas bara någon som kan sätta en puck i nät framåt…
Tömmernäs på blå i PP!!!!
Tömmernes. Jävla autokorrect.
Först och främst god fortsättning på dig HL, ser framemot allt du har att erbjuda på sajten 2023.
Vad tror du man gör med Mursak inför nästa säsong? Tror inte det gått någon obemärkt förbi att han i princip varit vår bästa spelare i år. En sån som Mursak kan vara väldigt nyttig att ha känner jag trots åldern.
Min kommentar inför pågående/nästa säsong: INTE Folin med Borgman, tycker Folin tar ett steg tillbaka då. Folin, Borgman, Tömmernes i varsitt backpar. Bort med Grönlund, nu räcker det. In med Hasa på riktigt. Kombinera/variera med Tom, Pontus J samt Hasa, se vilka som fungerar ihop över tid. Tycker verkligen Mursak gjort sig förtjänt av ett nytt 1-års kontraktsförslag. Han kan förmodligen tänka sig ett litet lönesänk, det låter ju så mellan raderna…? Sen en undran angående pågående säsong: Har RR någonsin provat Greco med Lasch? Kan inte påminna mig det, och isf varför/varför inte? Vi har ju en avslutare med Greco i rätt omgivning väl…?
Håller med om att Folin, Borgman och Tömmernes bör få ”chefa” varsitt backpar!
”Glömde av” Leskinen, kan väl inte vara så väldans dyr/ månad eller? Pröva honom, gärna tillsammans med Folin. Tom Nilsson med Borgman, Hasa med Tömmernes, Pontus J är jag osäker på. Han är stundtals briljant, stundtals otroligt oberäknelig. Kan hända vad som helst där känner jag.