► 031 eller 08? Arvid Söderblom eller Magnus Hellberg?
► Sverige behöver en trygg målvaktsetta in i VM:s slutspel.

Jag tycker fortfarande att Sverige har ett spännande lag i VM.
6–0 på Slovenien: job well done.
Fundering, dock: vem blir nummer 1 mellan stolparna? Göteborg vs. Stockholm. Fördel Göteborg?
I TVÅ FÖRLUSTMATCHER mot mycket bra (Kanada) och bra (Tjeckien) motstånd har Djurgårdens Magnus Hellberg, 35, startat.
Absolut inte dålig. Svåra uppgifter. Men heller inga klockrena ”jag ska ha förstaspaden”-insatser.
I två vinstmatcher mot okej (Danmark) och svagt (Slovenien) motstånd har Chicagogöteborgaren Arvid Söderblom, 26, stått.
Goda insatser. Men – i sådana matcher finns sällan chansen att skicka en nummer 1-signal. Hovås HC-fostrade Söderblom nöp två frilägen, gjorde ytterligare någon räddning, men i ärlighetens namn var det ju en promenad i parken mot ett slitet Slovenien som gick en holmgång mot Slovakien kvällen före.
Tre gruppspelsmatcher kvar nu, Italien (fredag), Norge (lördag) och Slovakien (tisdag). De två första kan bli svåra för en keeper att imponera i, så … den som startar mot Slovakien och gör det bra är nummer 1 i kvartsfinalen?
Givet Söderbloms nolla på onsdagskvällen, givet hans vinster, hans trygga uppträdande, visst känns det som liten fördel göteborgaren just nu, tycker ni inte?
Med Anton Frondell in i laget – äntligen! – fick Simon Holmström en lagkamrat av klass (Rasmus Asplund och Oskar Sundqvist växlade som centrar). Frondell noterade 0+2, stod för en insats som lovade gott, var inblandad i Robert Häggs 4–0 och Mattias Ekholms 6–0. Chicagostockholmaren ger Sverige ännu en kedja som kan hota.
Linus Karlsson spelade fram födelsedagsbarnet Jacob de Rose till 2–0 och 3–0, de två med Emil Heineman fungerar väl. Calle Grundströms fjärdeenhet med busfräcke Jack Berglund och Jakob Silfverberg låg bakom 1–0, det som Lucas Raymond gjorde när han just hoppat in på isen.
Raymond med Viggo Björck och Ivar Stenberg i 5/5? Lite väl mycket plotter och lekstuga ibland, men … herregud, om man inte får leka lite mot ett trött Slovenien – när ska man då få göra det i ett VM? Den här trion har lett och kommer att leda Sverige.
Lucas Raymonds prickskytte i PP (5–0) – en läckerbit. Killen gör sitt fjärde VM i rad. Om göteborgaren brinner för hockey? Dolly Parton, björnar i skogen och allt det där …
Prickskytte och Lucas Raymond är tvåmålsskytt! 🎯
📺 Sverige-Slovenien på Viaplay & Viaplay Sport pic.twitter.com/akTcxLghmp
— Viaplay Hockey (@ViaplayHockeySE) May 20, 2026
Okej, sex baljor på Slovenien ska inte överskattas, absolut inte – men heller inte viftas bort. Underskattning? Nix. Bra fokus, professionell inställning? Japp, nästan hela tiden (och när det behövdes var alltså Söderblom vaken). Nu måste det göras igen mot Italien och Norge, lite tuffare mot Slovakien, sedan ser vi vad det här laget mäktar med i en kvartsfinal.
Kanada är storfavorit, i övrigt är det öppet även om Schweiz ser starkt ut inför hemmapubliken.
Sveriges lag är spännande, jag vidhåller detta, med Anton Frondell in växte blågult ytterligare.
***
På torsdagseftermiddagen (16.20) ska Norge ta sig an Kanada. Med lite tur får vi se Frölundas Tobias Normann stoppa puckar från Sidney Crosby & Co. Säg så här – killen kommer få att göra. Normann, alltså. Eller … kanske Crosby också?

Är inte ens en diskussion enligt mig Arvid står .
Söderblom ser i mina ögon betydligt stabilare ut. Alltid i balans, alltid rätt placerad, möter skyttar, sjunker inte ihop mm mm.
Han är solklar etta hos mig.
Absolut, Arvid har haft lättare motstånd.
Men är för mig solklar etta också.
Precis!
Skiter Dolly Parton i skogen? Ja, håriga vilddjur skiter i skogen!
Hepp!
Och björnar sover på rygg!
Håller med tidigare talare.
Tycker, tyvärr som vanligt, när det kommer till Hallam att han kör på fel målvakt. Han borde åtminstone låtit Hellberg och Söderblom stått varsin av matcherna mot Kanada och Tjeckien. Hellberg har inte imponerat.