► Frölunda, ett tag djupt nere i diket, är uppe på vägen igen.
► Det är nu medlemmarnas ansvar att hålla sig kvar där.
► Kan de enas om ett klubbmärke? Blir det istället som jag sett på sociala medier, en orgie i åsikter och förslag där alla tycker sig ha rätt?
► Hoppas för Frölundas skull att det inte var en Pandoras ask som öppnades i fredags. Lätt att vara emot. Svårare att vara för.
DET LÄT SÅ bra på presskonferens 2, efter att det där oerhört märkliga klubbmärket dragits tillbaka så skickade Frölundaordföranden Mats Grauers i princip över pucken till medlemmarna och sa:
Ta hand om den.
Gör något bra med den.
Ta den i mål.
Givetvis med tillägget att ”det är styrelsen som fattar det formella beslutet”, men mer eller mindre fick medlemmarna ansvaret att bestämma hur Frölunda skulle gå in i framtiden vad gäller logga, Grauers var inne på att styrelsen säkert inte skulle gå emot ett medlemsförslag.
En 180-graderssväng jämfört med hur det var förut.
Då fick medlemmar och fans skicka in förslag (cirka 700) för syns skull, sedan bestämde styrelsen ändå.
Är det givet att det går bättre nu när medlemmar får bestämma? Tja, sämre kan det knappast bli, men det är nog ändå ingen motorväg med höga räcken som Frölunda befinner sig på.
Det går att köra ner i diket igen.
Det finns risk att det här tar tid, att det här blir en jobbigare process än vad känslan var i fredags.
Medlemmarna har ett riktigt stort ansvar nu, att resonera klokt, vuxet, sansat, och enas kring något seriöst och bra.
Daniel Ekelunds uppskattade – i mitt tycke riktigt snygga – klubbmärke blev symbolen för det som Frölundas supportrar uppfattar som en lyckad revolution där ”folket” segrade (i själva verket spelade ju plagiatkrisen, nazi-kopplingen, kritik från partners, kritik inom föreningen väldigt stor roll).
Det var då, det. Nu … jösses, så många framtagna förslag jag sett på sociala medier (eller som skickats till mig), med allt från tridenter och Götaplatsen till ett tecknat Scandinavium. Många väldigt snyggt gjorda, skickligt gjorda.
Och så får vi inte glömma detta som fortsatt hojtas här och var:
”Vi ska ha VFHC-märket!”
”Behåll indianen, låt inte PK-vänstern vinna!”
Jag tänker osökt på riktiga revolutioner där folk av olika åsikter enas om att störta diktatorn men sedan splittras och slåss om makten i ett antal olika falanger. Revolutionens barn tenderar att äta varandra.
Blir det så när Frölunda i kommande vecka kallar till medlemsmöte? Kanske inte. Men risken finns. Det är lätt att enas när man är emot. Mycket svårare när man ska vara för något.
Därav inledningens fundering om Pandoras ask.
För Frölunda som förening hade det varit tacksamt om en majoritet medlemmar höll fast vid Daniel Ekelunds (Visma Graphics) förslag, möjligen tittade på små justeringar men ändå rätt snabbt valde väg.
Om det istället blir en kakofoni av olika röster, om Frölunda står fast vid att medlemmarna ska bestämma … jag återkommer till vad jag skrev:
Dessa har pucken nu.
Dessa har ansvaret.
Går det att enas och gå med Daniel Ekelunds förslag, vinner något annat, eller finns det kanske konsensus kring en ny utredning där Efraim Larsson (redan avlönad av Frölunda, har för ändamålet synnerligen passande specialkunskaper) blandas in?
Det blir onekligen spännande att följa fortsättningen, om den blir kortvarig eller lång och utdragen.
Tänk om det till och med finns anledning att travestera Winston Churchill:
”Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.”
Äh, så illa är det nog inte. Men citatet är så bra att jag ville få in det …
Trevlig söndag! Tack för att ni läser och betalar.
***
Jag hade texten nedan i fredags där jag tryckte på att det ändå var bra av Frölunda att lägga sig platt, be om ursäkt, medge sitt misstag, må det ha varit en omvändelse under galgen. Men när någon ber om ursäkt är inte vägen framåt mer skäll, det vet alla som uppfostrat barn (eller för den delen hundar).
För den som inte minns och inte orkar läsa ikapp:
a) Tröjorna till 2022/2023 beställs redan nu, Frölunda kommer alltså spela med indianen under hösten. Kanske blir det ett byte till nya loggan runt jul. Om SHL ger sitt okej.
b) Nej, det är inte ett alternativ att fortsätta med indianen, det klargjorde Mats Grauers i fredags. Fullt så mycket makt ska inte medlemmarna få, om de nu skulle vara indianvänliga.
***
Pandoras ask? Från den grekiska mytologin, Pandora hade fått asken av Zeus, den innehöll olycka och allsköns elände. Det var den korta versionen. Längre här.
Winston Churchill? Brittisk premiärminister under större del av andra världskriget, en av världshistoriens främsta retoriker. Frasen med ”… end of the beginning” är från ett tal 1942 när de allierade äntligen fått uppleva en framgång (El Alamein) och krigslyckan var på väg att vända.
Från lite lätt arrogant attityd till självrannsakan och ödmjukhet, inte illa. På sitt sätt storstilad vändning, får man allt berömma.
Jag hade inte sett nåt annat förslag än Daniels förrän ditt inlägg nu. Herregud va ju flera snygga förslag 🙂 Jag tycker nog faktiskt den gröna klassiska är den snyggaste fast jag ser att det är indianfjäder till höger och vänster om texten ”Göteborg”. Nu när man slopar indianen så ska kanske inte fjädrar va med i nya loggan. Men den är snyggast enligt mig, även om Daniels förslag också är superbra!
Håller med dig till 100%
Ja, den va snygg!
Men är väldigt lik Västra Frölunda IF:s logga.
Tycker fortfarande Daniels är klart snyggast.
Oj oj oj, har alla domdär märkena skickats in till styrelsen? Sen efter det valde det dom nu valde?! Alla va grymt mycket snyggare än jävla ”FFH” märket dom valde!
Skulle varit nöjd med vilket dom än valde (även Ekelunds) men personligen skulle jag gått på ”treudden” kanske tillåmed i grön/röd/vit udd!
Borde väl bli röstning mellan ett x antal förslag (som styrelsen väljer ut) efter det går man bara på det som fick flest röster? Svårare behöver det väl inte bli?!
Som du skrev varför låt PK folket bestämma .Vi har ett fint märke i indianen.Så bytet e helt onödigt och omotiverat och inget egentligt skäl har gets till oss medlemmar .De e märkligt ..Men det förslaget som nu ligger är det minst dåliga ..Så kanske på röd botten.
Det med kållesum e åxå bra om den ska vara kvar.Dock måste folk SLÄPPA VF..De e en annan klubb..
Bli medlem i föreningen Frölunda HC! Tillsammans blir vi starka! https://www.frolundahockey.com/supporter/medlem
Medlemskap kostar 500kr för enskild per säsong, 800kr för familj per säsong eller 3500kr för ständigt medlemskap livet ut tills ni dör.
Jag tror Daniel Ekelunds förslag kommer vinna tämligen enkelt. Sedan får vi sitta och diskutera alla detaljer. Det kan nog bli lite svårare tror jag.
Nej det är fortfarande inte en annan klubb. Se det som ett giftermål där efternamnet byts men du tillhör fortfarande samma familj.
Jag tror Scandinavium blir kvar längre än Frölundas ny klubbmärke. Denna kommun kan inte komma till skott de närmaste 50 åren…..
Suck
Du har givetvis helt rätt i din analys! Ska det ske nåt bra mirakulöst snabbt måste medlemmarna lägga band på sina löst tyckande och förstå att det är viktigt att enas snabbt om ett …. högst två alternativ. Tyckande om att ha kvar indianen är fruktansvärt oseriöst och leder ingenstans.
Bli medlem i föreningen Frölunda HC! Tillsammans blir vi starka! https://www.frolundahockey.com/supporter/medlem
Medlemskap kostar 500kr för enskild per säsong, 800kr för familj per säsong eller 3500kr för ständigt medlemskap livet ut tills ni dör.
Jag tror Daniel Ekelunds förslag kommer vinna tämligen enkelt. Sedan får vi sitta och diskutera alla detaljer. Det kan nog bli lite svårare tror jag.
*Mitt inlägg lades tydligen in i någons kommentar först, så jag gjorde om.
Jämför man dessa förslag med Ekelunds, så ligger hans fortfarande i topp. Det är en fin balans med färg, form och placering när det gäller design, och det är lätt att det ser amatörmässigt ut om man inte vet vad man håller på med, som förslagen ovan. Det är klass på Ekelunds förslag, och det syns att den är gjord av någon som håller på med design. Den enda som var lite cool, var den med tridenten, men den var lite tom, samt att den saknar koppling och säger inget om Frölunda.
När öppningen kom att ta tillbaka den föreslagna loggan bad jag min bror, som är grafiker inom spelindustrin, att skissa på en. Den är gjord på några timmar och skall nog ses som en prototyp.
Men kul att ni gillar dem!!
Dessutom har han ju tänkt steget längre med fler nedbrytningar av loggan för olika användningsområden.
https://www.vislagraphic.com/frolunda
Efraims design gillar jag personligen.
https://www.gp.se/image/policy:1.27132967:1587644726/image.jpg?f=Wide%26w=1200%26%24p%24f%24w=834285a
https://www.gp.se/image/policy:1.27132967:1587644726/image.jpg?f=Wide%26w=1200%26%24p%24f%24w=834285a
Loggan é från 1984. Men själva tröjdesignen é Efraims. Jag tycker dock axeltaggarna é mycket snyggare.
Efraims är riktigt snygg. Dessutom har han designat om reklammärkena och gjort dom som vita tryck på tröjan istället för som idag med dom ditsydda märkena i alla regnbågens färger.
+1 på den tillsammans med Ekelunds.
Så länge emblemet har klassiska gröna ränderna accepterar jag mkt. Ekelunds gör det snyggt, och är redan etablerad. Svårt se att ngn annan ta hem det.
Jag tycker om iden med Poseidons treudd. Går det att kombinera den med Ekelunds förslag?
Det där med en treudd kan vi ju stryka direkt, Porsche och Maserati lär ju ha mer muskler än Hansdotter och Fastighetsägarna när vi snackar plagiat, och det var ju inte liiiiiiiite uppenbart där. Sedan vet jag inte personligen om jag tycker Scandinavium är rätt väg att gå, jag är ledsen men det är en riktigt kass arena ärligt talat, det är inte en ”hockeylada” som ex. Borgen innan ombyggnaden där själva ”sunket” var en del av upplevelsen. Det är bara en på tok för dåligt utrustad arena i form av faciliteter, akustik etc. Krävs ju fullsatt för att det ska bli riktigt tryck i plåtburken, då är det finfint dock, men det är för mycket begärt att det ska vara fullsatt jämt.
Finns väl även ett företag inom dyk-branchen som heter poseidon och har ett liknande märke?
Treudd i sig är inget skyddat varumärke. Det är formen och sammanhanget som avgör. Ungefär som en sköld, klubba eller puck.
Ekelunds förslag med bredare guldring och med fjädrar på sidorna!!👍👍
Är det inte bara medlemmar som visar vaccinpass som rösta? 😉
Eklunds loggo har ju fått så mycket publicy att jag har svårt att se någon annan komma ifatt. Han kan ta 500.000. väl värd en tesa och spara lite i företaget.
Kör på den och modifiera vid behov något
Inte för att jag jar något att säga rill om i frågan men det geönay märket som väver in Göteborg och 1944 är ganska stiligt också. Kanske inte lika mäktigt som ekElundas. Men jag ser det som att scandinavium är avbildat där med sin lite konstiga form. Så målar man den grönrandigt samtidigt som man antar märket får mandet enhetligt.
Herr Lakers; Va fan det är söndag middag och du är fortfarande full?!
EKELUND!
Skulle man inte kunna tänka sig märket rakt men stava Frölunda, (snett stående över tröjan) med form F i av hamnkran, H.et i form av Hisingsbron och C:et i form av ett kant stående Scandinavium? På så sätt skulle med få med Göteborg som den sjöstad den är. Detta är bara en tanke!
Det hade nog mest sett roligt ut. Förmodligen plottrigt också. Tycker att kopplingen i ett emblem skall vara till klubbens historia och inte stad. Skulle man ha med en koppling till Göteborg så borde den funnits där tidigare.
Ekelunds märke riktigt snyggt , jag gillar även gröna märket med Poseidon i siluett. Enkelt och stilrent . När man ser dessa olika förslag som är här är det skandal att Frölundas styrelse valde det fula märket som man la fram i Onsdags.
Bra och klokt skrivet som vanligt Henrik.
Tycker alla loggor va snygga men tycker även att det blir för mkt text om det ska stå både Frölunda hockey club o FHC.
Räcker med ett av det.
O så undrar jag om det inte ska vara 1984 istället för 1944? Va ju 1984 Frölunda HC bildades när dom bröt sig loss från Västra Frölunda IF ?
1984 var namnet Västra Frölunda HC och inget annat! Du och många andra här behöver lära historiken. Västra försvann 20 år senare
Kör på Ekelunds förslag och gör så den kan använda spå flera sätt. Bara skölden, hela märket, skölden + text, guldig sköld osv osv.
Exakt. Basen är skölden. Sedan kan man bygga på med Frölunda. Men Göteborg blir lite fel att slriva, västra Frölunda är ju egen postadress. Kaka på kaka.
Helst ser jag bara Frölunda. Och 1944.
Att skriva hockey club blir övertydligt. Dessutom svengelska…. Äldre Frölundaemblem hade inte hockey eller fotboll el liknande. Behövs inte.
Less is more. Frölunda räcker. Och inga utsmyckningar som kransar etc, det är inte vintage Frölunda.
Ekelunds sköld räcker. Och Frölunda med hans härliga seriffteckensnitt (historiskt korrekt).
Så länge det är ett klubbmärke där det syns att det är Frölunda HC, gärna Ekelunds som bas och lite varianter beroende på bakgrundsfärg (grönt, rött och vitt skall ju fungera) och storlek (skall ju funka på tröjor och merchendise, mössor, halsdukar, barnkläder osv) så är det ok för min del..
Låt medlemmarna rösta fram från ett urval och be proffs skapa varianterna från det förslaget. Vi kan inte tjafsa en gång till.
Personligen är jag sugen på att få lite info om hur laget hanterat det långa avbrottet, hur ser trolig startuppställning ut utan OS spelarna och kommer Spacek hem i tid…
Som tabellen ser ut nu så tror jag att de kommande 4 matcherna kommer ge oss svar på om vi blir topp, mitten eller slask efter grundserien 2022. 4 vinster så vi med i toppen, 4 förluster så är säsongen körd, mittemellan så finns både hopp och risk för förtvivlan bland oss supportrar
Är livrädd för fortsättningen då medlemmarna skall få större makt över märket.
Är livrädd för en massa åsikter såsom ”mitt förslag är det enda rätta”.
En massa lekmän skall ta över. Som oftast har ringa erfarenhet av föreningsliv och demokrati inom sådan verksamhet.
Är livrädd för en kompromisslös batalj.
Som kommer att skada Frölunda som förening.
Som exempel kan man kanske ta upp GAIS.
Där har vägen lett rakt ner i avgrunden, dålig ekonomi och spel i division 1.
Det gick himla bra när proffsen fick sköta det hela!
Jag delar din uppfattning. Vi verkar ha många självutnämnda experter och revolutionärer som vill söndra och skada här. Det kan bli mycket värre.
Gillade treudden direkt! Tydlig koppling till Poseidon och Götaplatsen. Sen att den kan arbetas mer på är en annan sak. Tungt symbolvärde.
3 matcher på Lundberg. Säkert inte meningen men ful tackling med hög skaderisk. 2 på Åberg. Var den lindrigare än den Lundqvist fick 5 matcher för?
Nåt nytt om Spacek?
Tror medlemmarna kommer överens om Ekelunds och så får man göra några småjusteringar bara.
Många snygga förslag. Men tycker det skriker lite för mycket nostalgi och gammalt. Känns lite Hockey Allsvenskan över de…
Hade gärna sett något mer modernt och internationellt. Som känns mer proffsigt.
Men blir nog bra oavsett. Jag hejar på Frölunda oavsett logga.
Grejen med Ekelunds förslag är att det är riktigt snyggt och man behöver inte pilla med en massa detaljer, det är good enough. Hålla på och peta med fjädrar, kranar och fan vet allt kommer bara fördröja processen. Till slut har vi ett förslag per medlem, många sannolikt variationer på samma tema (Ekelunds med fjädrar vid sidan, Ekelunds med text i vitt etc.). Som Leman är inne på, det kan bli ohållbart. Nu gäller det att visa lite kompromissvilja och enas relativt omgående.
Återgå till 1984-märket! Daniel Eklunds är jättefint, men jag ser bara Minesota Wilds märke där vilddjuret ersatts med NFL:s sköld.
NFL-skölden behöver helt klart justeras innan förslaget är fullständigt!
Skölden är hämtad från Frölundas första klubbmärke, Det längst till vänster på bilden i länken. Så tycker absolut den ska efterliknas.
https://www.frolundahockey.com/artikel/zebmakggf-24601/kom-med-ett-forslag?fbclid=IwAR04ErmmrIGyJBJRepTfQV2ftj_QXnGA2bMKIKyRL5Hmqj6XrhGRYncGDVc
Som jag minns presskonferensen så var det tämligen oklart hur det fortsatta arbetet skulle fortlöpa i detalj? Jag tolkade det mer som Frölunda skulle, i större utsträckning än tidigare, bjuda in till dialog med medlemmarna. Inte att de lämnade över bollen helt, i princip. Men det kan vara en tolkningsfråga givetvis.
Vi får se vad som kommer ut av medlemsmötet.
Känns inte som att styrelsen vill stressa fram det nya klubbmärket heller vilket är positivt.
Spännande iallafall.
Bra text som vanligt herr Lehman.
En undran, varför verkar dessa förespråkare för indianen ha så svårt att ge sig? Tycker själv att indianen är snygg men den kommer ju inte att vara kvar. Det är väl bara att ge upp? Precis som alla VF förslag?
Sedan funderar jag på vad detta nyförvärv kommer att tillföra? Han har ju inte direkt öst in mål i KHL. 8+9 på över 40 matcher. Känns inte som en Kallio värvning direkt men hoppas att jag har fel. Sedan till sist, vad tror du att det krävs för att få igång målskyttet med den trupp vi har. Det är många som underpresterar i målskyttet, Mursak, Sundström Friberg etc.
Ekelunds förslag blir perfekt.
Daniel Ekelunds märke är överlägset snyggast och ser mest proffisionellt ut. Hoppas det blir det!
Men vafan… lägg ner nu. Vi supportrar slöt upp demonstrativt bakom Ekelunds förslag och Frölunda backade. Ska vi då splittra oss i frågan igen? Släpp det där töntiga med fjädrar och treudden nu!
Jag personligen vill gå tillbaka till ett av de gamla klubbmärkena då jag har ståndpunkten att ett klubbmärke aldrig ska bytas ut, men förstår att det inte håller att alla ska dra åt tusen olika håll…
+1
Håller med. Inte läge att dra åt tusen olika håll. Vi behöver kompromissa, tänka vad är mest realistiskt att vi kan enas om.
Håller med även jag, Daniel har ju redan visat på vilja att ta emot feedback från oss Frölundaiter och gjort lite olika versioner på märket. Arbeta med det som grund.
Att i det uppkomna läget bara ta Ekelunds bidrag kan ju knappast vara det omtag som många medlemmar nu vill se. Men för att undvika haveri behövs tempo, men också förslag att ta ställning till.
Låt under en kort tid fler förslag komma upp till ytan, vid sidan av Ekelunds. Klubben gav ju faktiskt ALLA chansen hösten 2020 och enligt en artikel i GP i december 2020 hade Grauers och styrelsen bett att få se de totalt ca 25 (23-28) bästa när arbetsgruppen gått igenom de 700 inkomna förslagen. Visa även de 25, eller klubbens kanske 10 bästa av de 25?
Att komma vidare kan tyckas omöjligt men ett sätt att hålla tempot är att förslag möts i duell, och förloraren åker ut. Det blir några dueller men bör kunna gå att genomföra på ett möte. Tror det är bra att valet av nytt märke till slut görs med absolut majoritet, dvs att fler än 50% är för. Därför bör processen leda till en finalduell. Inför semifinal, eller final, kan märkena få professionell hjälp med grafiken. Det blir alltså två röstningstillfällen.
Hur många medlemmar som är beredda att samlas för att rösta vet jag inte. Behövs till och med Svenska Mässan? 🙂 Kan detta vara ett rimligt sätt att hantera frågan?
Ekelunds förslag bra men måste bli cleanare för att funka bra i mindre strlek och digital miljö (tycker jag som inte är designer).
Bort med ”kransarna”, bara onödiga. Bort med det vita med streck runt skölden, blir kaka på kaka. Gör hellre skölden större. C-:et i FHC ser konstigt ut.
Men – i det stora hela bra.
Den stora frågan: hur resonerade Frölunda och referensgruppen när de valde bort detta förslag? Varför ringde Grauers till en liten reklambyrå som omsätter 12 millar? Känner han dem eller ägarna sedan tidigare eller varför just denna byrå?
Om jag tolkade det rätt så hade två stora reklambyråer redan varit involverade och misslyckats innan Sould fick chansen i somras. Så gissningsvis ville man väl pröva något mindre och personligare när man hade avfärdat de stora.
Sen, oavsett märke, måste Frölunda rycka upp sin bedrövliga merchandise.
Ställ gärna frågor om det HL.
Uppfattar att många supportrar länge varit kritiska?
Någonting är ju tack och lov på gång där i och med Markus Karlssons intåg som merchansvarig, bl.a. har retro-merch tillkommit. Sedan får vi se om de behåller intersport som partner när det avtalet går ut nu efter säsongen (om jag fattat det rätt).
Låter lovande, hade inte koll på det. Tack för info!
Sista loggan förknippar jag med både Lamborghini och Maserati. Vi åker la dit på plagiat igen isåfall 😂
Tänkte detsamma 😅😅 Har vi inte lärt oss något av förra veckan… 🤦🏻♂️
Eller kustjägarna. 😊
Ekelund! Enda jag skulle vilja se ändras är att vi går från HC till HK.
Jag gillar också Ekelunds Förslag starkt!
Det känns som en mycket bra avväggning och innehållet känns ”Fröunda”.
Enkel stilren text, utan konstigheter.
Troligtvis bäst utan årtal (frölunda & årtal blir snabbt förvirrande om man ska börja gräva i det).
Skölden gör att det känns mer traditionellt, och känns som en fin koppling till VFIF-tiden.
Ränderna gör ju att ”VF” representeras, i form av formerna. Och påminner samtidigt lite subtilt om Scandinaviums siluett.
Kransarna gör ju att även en liten historisk koppling då finns till VFHC-loggan. (Vill man, så kanske man till och med kan tolka det som om de små ”bladen” är fjädrar. Ifall man önskar känna någon slags koppling till indian-märket).
Och fonten på ”FHC” känns till och med som att den kan anas ha spår av ”Indians”-fonten om man väljer att se på det på så sätt. Man kan tolka in mycket.
Jag tycker att Ekelunds förslag innehåller väldigt mycket, på ett stilfullt enkelt sätt. Jag har svårt att se något annat märke lyckas med så mycket. Innehållet i Ekelunds förslag ser jag betyder något (och kan betyda något), för de flesta!
Bland de andra förslagen. Fina. Men de där scandinaviums tydligt vågiga siluett visas tycker jag blir för mycket anknytning till själva byggnaden, arenan.
Treudden är lite ”fräck”, men samtidigt väldigt ”NHL” i mitt tycke. Och vad exakt ska treudden symbolisera för frölunda bör man fundera på. Treuddar har historiska och mytologiska symboliker. Men frölunda har ingen tydlig koppling till den (mer än en staty på en plats).
* Havsguden Kung Neptunus med sina krona på skallen och en treudd i den ena handen.
När man som sjöman eller passagerare för den delen med ett fartyg för allra första gången passerar ekvatorn. Går över ”linjen” som det heter – så kunde man få vara med om ett s.k. Linjedop.
Det var iaf en tidigare äldre traditionell ceremoni till sjöss – med om vartannat en sammanblandning av både hårdhänthet och skämtsamhet.
Och där man slutligen blev döpt av ”Kung Neptunus” himself(en utspökad besättningsman) och därmed också då blev upptagen i hans rike för alltid. 🙂
Jag tycker Daniels är bäst, men man borde få in 1944 också.
Bra att det är även fansen som får vara med och avgöra, och inte enbart medlemmarna.
Tror man skulle fråga medlemmarna om också supportrar skulle få vara med och bestämma även om man sa att man skulle lyssna på alla. Kan ha fel här.
Ekelunds klubbmärke är det överlägset bästa förslaget. Möjligen saknar jag lite mer rött i det, eller är det bara jag?
Jag gillar verkligen Daniels förslag men tycker att serifen på C:et gör att det mer ser ut som ett L. Ändra det och kör!
Ekelunds föslag är bra…men gillar även klubbmärket längst till vänster…ännu mer Frölunda. Ekelund har dessutom tagit fram flera förslag och förstår inte varför just detta körs fram. Finns ännu snyggare varianter som Ekelund utevcklat med Göteborg längst ner och 19 och 44 till vänster och höger. Dessutom tycker jag man skall ta bort skölden…den bara stör.
På tal om Churchill…Så tror jag att han också är pappa till detta uttryck, när en kvinna efter en hätsk debatt uttalade: – Om du hade varit min man…så hade jag förgiftat ditt te…varvid Churchill svarade… – Ja..o hade du varit min fru…så hade jag druckit det…
En liten anekdot bara nu när det krigas om klubbmärkets vara eller icke vara…
Hoppas ni kan enas…jag kollar bara på hockey…
Ta Daniels förslag men ta bort hockey club, och sätt dit Göteborg. så har många andra lag. FHC kan stå i mitten
Ett förslag:
https://www.linkedin.com/posts/andresrosashott_youarewelcome-framaevttillsammans-logo-activity-6895339225047199744-Ajio