SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Lasse cool efter påkörningarna: ”Jag tror inte det kommer fortsätta så här”

► Vad har Lasse Johansson gjort SHL-domarna för ont? Är det okej att köra på målvakter nu?
► Kan man undra.

Situationen med Dan Sexton och Lasse Johansson i Växjö. Foto: C MORE (skärdump)

Påkörd mot Färjestad. Påkörd mot Växjö. Utan åtgärd från domarna.
Lasse Johansson tar det med ro, Frölundas målvaktstränare Kristoffer Martin säger dock:
– Det är inte omöjligt att han (Dan Sexton) gör det medvetet. Men jag vill inte föra något krig mot domarna, jag tror de kommer titta på det, jag tror de kommer bli tuffare i nästa match.

–––––
Glöm inte den fina dealen som Glenn Ullevi erbjuder er prenumeranter:
Tio procents rabatt på notan.
Varje gång, oavsett om Frölunda spelar eller inte.
Koden: KALLIOS KLUBBA
.
–––––

REDAN SITUATIONEN MED Henrik Björklund i kvartsfinalen mot Färjestad var anmärkningsvärd. Påkörning från sidan. Träff rakt i huvudet. Den tog rätt illa, nu sipprar det fram att Lasse Johansson länge var tveksam till spel i match 7 uppe i Karlstad.

I Växjö på tisdagen hände det igen. Dan Sexton. Från sidan. Påkörning av Frölundakeepern.

Gemensam nämnare för de båda situationerna: ingen utvisning. Trots att det självfallet skulle vara det (målvakt är ej tacklingsbar). Inte mer än så, alla kan lägga ner dumt snack om anmälningar och avstängningar, men att det skulle ha varit utvisning såväl i Göteborg som Växjö – det är självklart.

Domare missar saker precis som spelare. I sig inga konstigheter. Men två så stora misstag på kort tid med samma målvakt inblandad gör att det faktiskt (skämtsamt) går att undra vad Lasse Johansson gjort de randiga för ont.

– Haha, det vet jag inte, säger Lasse, till synes cool, utan minsta kritik att rikta mot domarhåll.

– Inte så mycket att säga om. Jag förstår att det kan vara lätt för domarna att missa sådana saker. I båda fallen är en back där, svårt att veta hur mycket inknuffad han (anfallaren blir). Det är inte där vi ska lägga fokus. Bara att fortsätta, spela till domaren blåser. Upp till dem. Det är bara att spela vidare.

Det här är en mycket större fråga än just Lasse Johansson och Frölunda. Handlar om målvakters säkerhet, om det plötsligt blivit okej att köra på dem, vad som i så fall hände med allt snack om att värna burväktares hälsa.

Kristoffer Martin, Frölundas målvaktstränare:

– Det enda domarna säger till Lasse att han spelar utanför målgården vilket han inte gör.

** Men det spelar ju ingen roll, man får inte köra på en målvakt ändå, alldeles oavsett var på isen han är.
– Helt rätt. Den är från blindside, det är det som är problemet; om jag står här, och du åker på mig, så spelar det ingen roll. Antingen blir det interference, eller så blir det blindside, det blir en fara för målvakten. Men de (domarna) pratar bara om att målvakten spelar utanför, det säger de varenda gång, vilket han inte gör.

** Det låter väldigt konstigt eftersom regeln är så tydlig gällande att målvakter ej är tacklingsbara. Så länge inte anfallande spelare blir inknuffad, givetvis. Men vare sig Björklund eller Sexton har ju blivit det.
– Jag vet inte. Det jag vet är att situationerna i går gick vidare till någon typ av domargrupp som tittar på det. Det fick jag i går av ”PutteSjöberg (domarsupervisor/domarcoach). Han försvarar inget, han säger att situationerna är olika, det han säger är att de tittar på det.

** Men ni fick höra att det borde ha varit utvisning på Dan Sexton, precis som på Henrik Björklund?
– Ja. Samtidigt … han säger ju det, men domarna säger inte det.

Lasse Johansson är en aggressiv målvakt, spelar långt ut för att skära av vinklar, gillar att utmana skyttarna.

– Det är inte omöjligt att han (Sexton) gör det här medvetet. Det är därför man frågar domarbasen om det, varför det är som det är. Han säger att ska tas upp, att båda de här är utvisningar, påpekar Martin.

Lasse Johansson om sitt spelsätt, om påkörningarna kan göra honom mer försiktig:

– Nej, det ska det inte göra. Jag kommer spela precis som vanligt.

** Ser du en trend i detta?
– Nej, jag tror inte det kommer fortsätta så här. Det ska vara lite tuffare tag. Men för många (påkörningar) är inte bra, då är det risk att något händer.

Kristoffer Martin poängterar efter samtal med domarsupervisorn Patrik Sjöberg:

– Jag vill inte föra något krig mot domarna, jag tror de kommer titta på det, jag tror de kommer bli tuffare i nästa match.

***

Frölunda hade rätt få spelare på is, sju utespelare plus målvakterna Frederik Dichow och Viggo Andrén. Inte ens Joel Lundqvist.

När den gubben frångår sina rutiner kan man undra …

Tränaren Roger Rönnberg dementerade dock att det skulle röra sig om någon skada. Angående den tuffa tacklingen på tisdagen, den då kaptenen tycktes ta sig åt axeln, sa Rönnberg bara:

– Jaså?

Låga odds på att Joel Lundqvist, 41, spelar match 4 mot Växjö torsdag kväll i Göteborg.

Frölunda leder semifinalserien 2–1, för den som till äventyrs missat detta.

***

Regelklargörande:

En målvakt är aldrig tacklingsbar, oavsett innanför eller utanför sitt målområde. Vid målsituationer bedöms det dock olika, om en utespelare ”haft kontakt” med målvakten utanför dennes målområde, som en naturlig del av spelet – då ska målet inte dömas bort. Men anfallande spelare får inte medvetet tackla/trycka till målvakten, behöver ta ut visst säkerhetsavstånd.

Det här att Henrik Björklund träffade just huvudet på Lasse Johansson hade inget med utvisning eller ej att göra, det kunde däremot ha gjort förseelsen grövre.

 

42 Kommentarer

  1. Är det inte ovanligt mycket snack om domarna i år? Sämre kvalité på dömandet detta året, eller är det bara extra mycket gnäll? Man glömmer snabbt hur det har varit tidigare.

    • Det är alltid ÅT HELSIKE för mkt domargnäll i Sverige.
      Här handlar det inte alls om gnäll, mer om målvakters säkerhet, något som tidigare prioriterats i svensk hockey. Två Lasse J-situationer i rad fick mig att reagera.
      Domare missar mindre än spelare. Men de här situationerna förstår jag inte.

      • Nu är väl problemet att det är så fruktansvärt inkonsekvent nivå på domarinsatserna. Att det missas någon enstaka grej här och var är en sak, men när det är 5,6 eller sjuttioelva solklara situationer enligt vilken regelbok man än väljer som missas konsekvent match, efter match efter match. Trots att dom är 4 man. Addera sedan att det inte heller finns någon konsekvent linje i anmälningar och avstängningar trots att dom kan veva repriser tills ögonen blöder (ja, inte strikt sett domarna, men räknar in hela det diciplinära organet i detta då det genomgående är för dåligt). Och grädden på moset är att dom dessutom generellt har så katastrofalt dåligt spelsinne så dom konstant är ivägen för både puck och spelare, är väl inte konstigt att det är livat från supporterhåll? Det gör ju en hel del för att döda underhållningsvärdet. Titta på NHL, mindre rink, mycket snabbare och ändå är dom sällan ivägen, eller åtminstone anstränger sig för att hålla fri lejd, hoppar och sätter sig på sarger etc. Svenska domare ser ju så loja ut så fan en annan hade hållt sig mer ur vägen, och jag kan knappt stå på ett pr skridskor.

    • Ja, en hel del av domargnället är bara löjligt. Den här situationen, dock, när en domaren står och rå-glor på situationen utan att för den sakens skull kunna göra en vettig bedömning? Han ska absolut stå till svars för det. Läxförhör om han kan regelboken överhuvudtaget, avstängning bör definitivt följa.
      De får oförtjänt mycket skit, men nivån går upp och ner i match efter match. Det är för dåligt. Hade de hållit en jämnare och högre nivå hade du sluppit en hel del gnäll i efterhand, punkt.

  2. Spelet blir snabbare och snabbare och dessutom har förstärkningarna gjort sitt inträde på riktigt denna säsong. Dessvärre hänger inte domarna med längre, att det skulle finnas 14 bra domare vid en full omgång är ju givetvis utopi

    • Håller med. Snabbare spel och förstärkningar gör det väldigt svårt för domarna att se om det är utvisning eller förstärkning. Dock borde domarna lära sig vilka målvakter som aldrig förstärker.

  3. Känns som att nivån på målvakter är så hög i SHL att många lag strävar efter trafik framför målvakten. Det borde leda till att målvakterna också blir mer utsatta och att pååkningar ökar. Men tveklöst är att domarna måste ta utvisningar vid överträdelser som dem mot Lasse, annars sätter de ribban att de är ok att chansa.

  4. … sen att Lasse J pratar bort pååkningarna – nästan förklarar att domarna inte har det så lätt – gör Lasse ännu större – vi som ser repriser kan konstatera att igår var det ingen som puttade in Växjöspelare i vår Lasse…så jobbar stora idrottsmän.

  5. Bra att spelarna inte lägger fokus på domarna medans man spelar. Det är ju helt uppenbart att man vill få Frölunda att tappa fokus.
    Joel är den som i.s.f skall föra spelarnas talan.
    Han är (kaptenernas) kapten.

  6. In ko på isen. Folin rykte han var modig som tacklade rosen utan spelet. sprider sig snabbt och fler vill göra samma sak.
    Förresten fel av mig. en helig ko på isen har vi.

  7. Det känns verkligen som roger har spelarnas öra. Roger vågar förändra, och spelarna accepterar.
    Borgman mer slipad, lasch är ok med mindre speltid, och back-hasa (vilken TALANG) får ökat förtroende.

    Imponerad över rogers management. Känslan är att Frölunda blivit en lagmaskin.

    • Vi ska heller aldrig glömma att valet av Roger blev kritiserat från vissa håll i supporterled eftersom ”Roger inte är en vinnare”.
      Nu är han den mest framgångsrike coach Frölunda någonsin har haft. Det är inte bara tur, och ärligt talat – vem hade i så fall kunnat göra det bättre?

  8. Någonstans kan jag känna att när det blir en situation med en målvakt, att det då skall vara praxis att kolla på video för att bedöma. Det händer inte så ofta så det lär knappast bli för tidsödande. Kan man önska att lägga till ”coach’s challenge” också när vi ändå håller på. 🙂

  9. Något som förvånar mig, är att det är otillåtet att tackla icke puckförande spelare, men inte om han är målvakt??
    Då verkar andra regler gälla?
    Så frågan om hur ful tacklingen, (påkörningen), var, om det var en förstärkning eller t o m filmning, borde väl börja med:
    Var målvakten överhuvudtaget tacklingsbar?

  10. Varför inte ta in utländska domare till slutspelet. Slipper allt tjat om svenska domare

  11. Ofta hör man ursäkten att det går fort där ute. Så vad kan man göra för att underlätta för våra kära domare?

    Sandpapper under spelarnas skridskor?
    Tyngre utrustning?
    Två extra huvuddomare?

    Eller helt enkelt krympa rinken med 2m på varje långsida så det blir mindre is att hålla koll på?

    Nä. jag vet inte hur våra domare ska hinna med annars. Utvecklingen säger ju inte att det kommer gå långsammare i framtiden.

  12. Problemet med domarna har varit att både insatserna, och bedömningsnivåerna har skiftat (för) mycket….
    Vissa matcher har varit prickfria, andra har haft ”märkliga” beslut…..

    Ena stunden släpps förseelser i en match, som i en annan match bestraffats med både Game, böter och avstängning….
    Har varit några remarkabla missar, bla Björklunds tackling på Lasse, där Domaren såg situationen men helt valde att fria…

    Man borde tagit en 5a på armen, kollat, å vid justerat till en 2a….. för utvisning var det.
    Så skedde i matchen mellan Luleå och Skellefteå…..

    • Säger bara en sak….. Öhlund!!! Den gubben har inte haft många rätt i sin karriär….

  13. Efter påkörningen från blindside i huvudet på Lasse i matchen mot FBK har jag helt gett upp beträffande domare, situationsrum och pajasnämnden. Det finns ingen logik. Det finns inga tydliga regler. De, liksom snutarna i AIKs låt spejar och de tar. Helt random. Vansinne är, eller rättare sagt vansinnig blir man om man försöker finna mönster i ett fullständigt stokastiskt (slumpmässigt) utfall. Därför ingen reaktion från min sida när femton, sexton eller sjutton kör över Lasse. Det enda jag vet med säkerhet är att när Rosse gjorde samma sak mot Timrå för något år sedan fick han väl närmare 5 matchers avstängning. Fast, så är det ju med stokastiska utfall att mannan bara se på historien, men mannan inget, noll, nada, lära av den.

  14. Tycker en stor del av problemet denna säsong år den här ”femma på armen”. Vem vet när domaren har en femma på armen och när dom kommer på att dom hade det först efteråt? Tycker den tolkningen gjort att likvärdiga situationer döms helt olika.

    • Dom bedöms olika då femma tillkommer först när man ser om någon ligger kvar eller inte

      • Tycker dom släppt lite på det där. Nu gäller det att ligga kvar på ett övertygande sätt. 🙂

    • Det där med ”femma på armen” hade dom förut också. Men då stod fyra zebror vid sekretariatet och hade gruppsamtal. Nu får dom kolla på video det är enda skillnaden.

  15. Synd och skam att Lasse förstärker gång efter annan. Sånt pysslar inte Larki med.

    • Du är ju för fan dummare än tåget,
      Så har ni skådespelaren Rosen som faller hur lätt som helst när Folin åker förbi.

    • Om du ändå skall hetsa, så kan du väl åtminstone ha koll på namnet på eran egen målvakt. 😂 Trevlig påsk! 🍻😎

    • Ännu en herr Fakers eller? Maken till svammel kommentar 🤣😂🤣😂 Stavningen ska vi inte ens prata om..

  16. Vad gäller att ”ha en femma på armen” så blir det helt godtyckligt eftersom det mig veterligen inte är ett annat tecken så ingen annan än domaren vet om han har det.

    Eller är det så att de sträcker upp armen på något annat sätt vid en 5:a? Jag tror inte det.

    Om inte, och den regeln inte ska ändras, så borde ett särskilt tecken införas för 5 min utvisning.

    Men med det sagt så vore bästa och enklaste lösningen naturligtvis att alltid tillåta videogranskning. Så är problemet löst.

    • Är ingen skillnad mot förr än videogranskningen. Förr hölls det gruppsamtal mellan de fyra vid de utvisningar som var tveksamma 2 eller 5 min.

  17. Skönt , Leman och andra i kommentarsfältet som väger upp debatten gällande domarna. Den är alltför ofta onyanserad och missriktad. Det känns som att det räcker att domarna missar 2 eller t o m 1 ! utvisning så blir de kapade längs med fotknölarna. Att sitta framför en skärm och ”skrika” Idiot , Dåre, Sopa och ännu värre är bara så otroligt lågt.Nä, skärpning och se mer nyktert och mindre partiskt! Sen är inte domarna fridlysta. Fair kritik med riktiga argument är helt ok.

    Med det sagt: Kom igen nu Frölunda! Efter ikväll tror jag på ledning 3-1!

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15