SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Kometa Brno 1, Frölunda 4 – matchtexten

► Frölundas resa till Tjeckien gav mycket bra:
► Kopplat CHL-grepp på Kometa Brno.
► Power play fungerade. Spelarna fick känna att de kunde göra mål.
► Oron: Ryan Lasch gick av skadad. Men sannolikt bara en säkerhetsåtgärd.

Chay Genoway (5) och Ryan Lasch är några av Frölundaspelarna som firar efter 4–1-målet. Foto: TV3 sport.

KOMETA BRNO–FRÖLUNDA 1–4: Roger Rönnberg ska kanske tacka sin tränarkollega Libor Zabransky.

Tjecken (som själv såg matchen från läktarplats) valde nämligen att ställa över ett stort antal ordinarie spelare, bland annat hela förstakedjan, satte en 18-åring i mål, allt för att spara laget inför en viktig match i ligan.

Det hjälpte Frölunda som vann tack vare:

## Tre mål i power play (2x Patrik Carlsson, Chay Genoway).

## Effektivitet.

## Heta spelare – som Patrik Carlsson och Mats Rosseli Olsen. Båda gjorde viktiga mål, Carlssons 1–1 (19.34) tog laget in i matchen efter darrig start, norrmannens 3–1 läser ni mer om nedan.

Frölunda lyfte med målen, tackade och tog vara på för dumma Brno-utvisningar, hade 4–1 efter 31 minuter, spelarna såg allt säkrare ut då, vågade släppa loss, och det fanns en hel del glädjeämnen.

Tvillingarna Westerholm med Samuel Fagemo snurrade bra, Joel Mustonen drev på framför allt med utmärkt bistånd av Mats Rosseli Olsen, Tim Söderlund ersatte Ryan Lasch och såg riktigt pigg ut – och vad än Patrik Carlsson gjorde så höll det högsta klass.

Dock – små saker avgjorde. Marginalerna på Frölunda sida. Dramatisk sekvens rätt tidigt i mellanperioden bestämde utgången av matchen.

Gustav Lindström bjöd hemmalaget på ett jätteläge, Karel Plasek vevade puckan i ribban, tog egen retur, puckan dansade ner på mållinjen där Jonathan Sigalet rensade.

Mål, trodde publiken. Och jag. Och … ni?

Spelet gick vidare, starkt agerat av Joel Mustonen, hux flux var Mats Rosseli Olsen fri – och norrmannen visade hög kvalitet när han från nära håll satte trissan i nättaket.

Videokoll följde. 2–2 eller 3–1 Frölunda? Det sistnämnda gällde – och Roger Rönnbergs gäng hade kopplat ett viktigt grepp.

Med framgången lyfte Frölunda.

Om det blivit 2–2? Får vi aldrig veta.

Frölunda behövde detta, kan flyga hem med sänkta axlar, fokusera på Örebromatchen på torsdag, Örebro som förresten sparkat tränaren Niklas Sundblad, lyft upp Niklas Eriksson och tagit in Jörgen Jönsson i organisationen.

Dra inga jätteslutsatser av den här matchen. Så bra var det inte.

Men underskatta heller inte vikten av att få in lite självförtroende, göra mål, få igång PP, vinna en match igen.

***

Ryan Lasch? Tacklades hårt in i sargen, hade problem att stå upp, hämtade sig, kom ut till 5/3-spelet, noterade sin tredje (!) assist  men spelade sedan inte mer.

Med stor sannolikhet en ren säkerhetsåtgärd.

TILLAGT 21.01:
Tränaren Roger Rönnberg hälsade:
– Känning av en gammal skada. Undersöks i morgon. Vi är positiva.  

Amerikanen låg bakom det mesta i power play-spelet, som vanligt fungerar detta bättre i CHL där motståndarna inte är lika pålästa. Men det behöver ju inte Lasch be om ursäkt för, Nyckeln till segern, var han. Som så ofta förr.

Den där gamla skadan, sannolikt knäet som Lasch vred till igen då. Eller kanske en fot. Nå, ska inte vara allt för illa, jag gissar spel mot Växjö på lördag, om inte redan mot Örebro.

***

Priset till matchens fegis går till hemmabacken Tomas Malec.

Ryan Lasch hade tacklats illa in i sargen, gled omkring, hade tagit sig så långt som till eget bås efter att ha försökt slå ett pass eller två i under den avvaktande utvisningen.

Då kom Malec och körde på Lasch (bilden nedan).

Inte jättehårt. Men efter signal. Och medvetet agerat mot en skadad spelare.

Heder åt Jacob Moverare som stod upp.

***

Retur mot Kometa Brno i Göteborg på tisdag. Tjeckerna behöver vinna med tre mål för att ta det till förlängning.

Mer ordinarie lag då, kanske?

***

Man ska ha respekt för att det är svårt att ha alla rätt när man refererar en snabb sport som hockey, men:

Så många fel som den här kommentatorn hade, så många namn som blev galna, det är faktiskt oseriöst, oprofessionellt av Viasat.

Folk betalar pengar för kanalen. Har rätt förvänta sig mer.

***

Johan Gustafsson hade problem med att kontrollera pucken några gånger, släppte några farliga returer, men gjorde också en viktig straffräddning när Kometa Brno kunde fått 2–4-kontakt sent i andra perioden.

***

Jag räknade till tre öppna lägen för Simon Hjalmarsson. Inte någon gång träffade han pucken ordentligt.

Revansch på torsdag?

***

Helt annat – yngre – Kometa Brno än vad vi hade förväntat oss.

Coachen Libor Zabransky valde att vila (?) flera av sina stjärnor, det snackades om sju, åtta ordinarie.

Hela förstakedjan med Martin Zatovic, 33, Peter Mueller, 30, och Petr Holik, 26, stod över. 40-årige kaptenen Leos Cernak var inte heller med, även toppbacken Ondrej Nemc, 34, saknades.

JVM-målvakten Lukas Dostal (född -00) vaktade kassen, ytterligare en del unga spelare fick chansen.

***

## Fakta:

1–0 (9.57) Bedrich Köhler 5/4 (Zohorna, Mikyska)
* Retur som Zohorna högg på, snabbare än både Johan Gustafsson och Mattias Nörstebö. Köhler fick öppet mål.

1–1 (19.33) Patrik Carlsson 5/4 (Lasch, Rakhshani)
* Frölunda fick upp tempot, sidledspass av Ryan Lasch som Carlsson förvaltade.

1–2 (20.17) Patrik Carlsson 5/4 (Lasch, Genoway)
* Snabbt spel i PP, Carlsson prickade bortre krysset. Vackert.

1–3 (27.21) Mats Rosseli Olsen (Friberg, Mustonen)
* Starkt jobb av Joel Mustonen banade väg, plötsligt var Rosseli Olsen fri framför mål, han trädde upp pucken högt från nära håll.

1–4 (30.54) Chay Genoway 5/3 (Lasch, Carlsson)
* Skott från Genoway där Lasch – förstås – satte upp spelet.

 

Så spelade Frölunda

Kedjor:
49 Rhett Rakhshani–20 Joel Lundqvist–81 Ryan Lasch
11 Samuel Fagemo–7 Pathrik Westerholm–27 Ponthus Westerholm
59 Simon Hjalmarsson–72 Patrik Carlsson–17 Sebastian Stålberg
51 Mats Rosseli Olsen–40 Joel Mustonen–12 Max Friberg
9 Tim Söderlund

Backar:
56 Jonathan Sigalet–10 Gustav Lindström
5 Chay Genoway–15 Anders Grönlund
8 Viktor Ekbom–18 Mattias Nörstebö
3 Jacob Moverare

Målvakt: 
37 Johan Gustafsson (33 Johan Mattsson)

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07

Önskar dig en glad midsommar och en skön sommar ! Prenumerationen rullar på som vanligt.

Av ToreL
2026-06-16 19:34

Önskar en härlig sommar till dig Leman!

Av LarsL
2026-06-16 19:13

Tack för den här säsongen Henrik. Ett lysande jobb som vanligt. Hoppas du får en trevlig midsommar och en härlig sommar.

Av Daniel Rafalski
2026-06-16 19:08

Glad midsommar 🍻🇸🇪

Av Peter Johansson
2026-06-16 19:04

Delar den bilden, kan inte riktigt se att de hamnar i SHL. Skulle vara om det är tokfullt i NL och hos lagen som betalar bäst.

Av HenrikM
2026-06-16 17:58

Framför allt ska man nog se att rätt många miljoner investerades. Inte så dumt, kan jag känna, när egna kapitalet är så maffigt. Sedan även de uteblivna semifinalerna. Säg tre sådana och vinsten kanske gått upp med ... nu höftar jag ... fem miljoner.

Av Henrik Leman
2026-06-16 17:54

Känns ändå surt med bara 3 miljoner. Med en ökning på biljettpriset för säsongskort och fulla hus. Klart man kan med detta också räkna in att truppen i år var rätt dyr och en del gick till den.

Av Virlank
2026-06-16 17:47

De mindre klubbarna, där hade SHL-klubbarna nog kunnat matcha totalen om man verkligen velat. Alltså om man betänker högre levnadskostnaderna i Schweiz, att spelarens fru/flickvän kanske har jobb i Sverige men inte i Schweiz, skolavgifter m.m.
500 K i Sverige, trots våra skatter, hade i några fall k...

Av Henrik Leman
2026-06-16 16:23