SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Kaptenen får inte ha fel: ”Kommer göra stor skillnad för oss”

► Gick det snett när Frölunda blev något mer ordinarie? Går det snett ännu en gång eller kan Roger Rönnberg försena sitt avsked?
► Dagen före semifinal 6 mot Luleå (ställningen 2–3) stod jag ett tag med både honom och kaptenen Max Friberg.

26 Kommentarer

      • I diskussionen om varför Frölunda förlorat de två matcher sen Edstrom kom säger Friberg nåt om tappa huvudet 🙂

        • Mm, men det var ju en gång, det. Kanske inte kan ske igen – om det inte skruvas på för dåligt. 😉

  1. Jag tror absolut inte laget fick hybris för nr 75 s återkomst. Däremot var känslan när han skulle komma tillbaka att i just det skick 75 förmodligen skulle vara I så skulle laget försämras. Tycker det märkts i timing och ork.

    75 är en bra och viktig spelare och förhoppningsvis kommer dessa 2 matcher vara till hans fördel i morgon.

  2. Jag har också tänkt den tanken att vi bara förlorat sedan Edstrom kom tillbaka. Självklart ligger inte detta på honom, vore helt befängt om någon analyserade på det sättet. Däremot är jag lite nojig att alla slappnar av för att de känner trygghet att man är tillbaka i sina ordinarie kedjor, när det krävs omorganisering så blir alla automatiskt mer skärpta och inser att de måste steppa upp. Precis som de sista grundseriematcherna när vi hade så många ordinarie borta och spelade fantastiskt bra.

    • Precis så. Absolut inget ligger på Edstrom. Mer att det släpptes några procent på förståelsen för vilken disciplin och vilket tålamod som krävs för att vinna.

  3. Jag tror Petersson är med i laget i morgon, men kommer matchas försiktigt. Bra att få igång honom.
    Och Thorell verkar ju inte hålla, svårt för 17-åringarna att orka spela på den här nivån över tid. Allt tyder väl på att han testades för match på dagens träning. Men vi får se.

    • Du tror det? I en måste vinna-match där kravet är att laget ska tillbaka till det man tappat? Då måste rehabteamet känna att JP är oerhört nära max vad gäller rörlighet och kapacitet. Det är inte enstaka spelare utan kollektivet som kommer ge Frölunda chansen.

    • Jag tror absolut inte laget fick hybris för nr 75 s återkomst. Däremot var känslan när han skulle komma tillbaka att i just det skick 75 förmodligen skulle vara I så skulle laget försämras. Tycker det märkts i timing och ork.

      75 är en bra och viktig spelare och förhoppningsvis kommer dessa 2 matcher vara till hans fördel i morgon.

      Håller med ! Hoppas jag inte förmedlade att jag la skuld på nr 75. Menade absolut inte det.

  4. Jag har dock lite svårt att förstå varför Routsalainen envist spelas som center?
    Både han och Ceder har varit som bäst med Edstrom mellan sig. Varför sattes inte den kedjan ihop igen?
    Fortsatt med Hasa som vikarie mellan Friberg och Weiss?

    Weissbach-Hasa-Friberg
    Cederqvist-Edstrom- Routsalainen
    Stenberg-Rouhomaa-Thorell
    Born-Lasu-Westergårdh

    Det ger laget klart bättre balans, i mina lekamanna ögon

  5. Ja Edstrom har ju tagit istid från andra….. kan säkert ha skapat en viss osäkerhet. Man ändrar ju på ett ”vinnande” koncept
    Hoppas vi slipper avtackning imorgon.
    Har Henrik hört nåt om hur planen ser ut ifall man torskar i match 7 ? Ang. Roger menar jag.

    • Att han tagit istid av andra har inte försämrat något. Inte så att Edstrom varit dålig, dessutom har Noah Hasa fått återvända till Lasu-kedjan. Men omedvetet spreds kanske lite, lite övermod.
      Nej, vet ej något om RR-planer – men jag utgår från att de finns.

  6. Som jag nämnde redan innan säsongen så behöver Frölunda ett ramstarkt försvar och två riktigt bra målvakter för att gå långt. De matcher de tror att de kan vinna på sin offensiv då förlorar dem …..

  7. Ruotsalainen-Cederqvist fungerar inte riktigt, sämst plus/minus i slutspelet, svår skapa chanser framåt. Där borde något ändras.
    Men framför allt: ge Lasukedjan 17-18 min i istid. Begriper inte varför de inte matchas hårdare.

    • Håller med. Är mycket skeptisk till att ha Ruotsalainen som center nästa säsong. Någonstans tror jag ändå att man hoppas på Rydahl, då åker ju Ruotsalainen ut på en kant direkt.

  8. Att inte våga uttala eller formulera ett tydligt problem på grund av olika hänsyn är en synnerligen bra grogrund för suboptimering alternativt flockbeteende. Edströms insats i förra matchen var gränsande till katastrofal. Det betyder inte att han är en dålig spelare. Att konsekvent ligga ett par tiondelar efter i en match som i söndags håller inte. Speciellt inte som han i sin position drar ned både Max och Linus. Man måste dock ha förståelse för att det inte finns några genvägar till att spela igång en spelare. Jag både tror och hoppas, i den ordningen, att Edström nu är inne i det och att han kommer att lyfta i kväll. Mot en ganska säker seger i kväll är mitt grundtips.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15