► Roger Rönnbergs framtid – hänger den ihop med Kristofer Näslunds? Nej. Fast jo, kanske en del ändå.
► Intressant fundering: är det rimligt att en tränare stannar fler än tolv år?
Kristofer Näslund till 2027, betyder det att Roger Rönnberg förlänger och blir kvar lika länge?
Kan göra det. Måste inte. Men säg så här:
Om Rönnberg vill tror jag aldrig Frölunda säger nej.
Om det nu inte går åt helsike i vinter, förstås. Och där kommer ju inte juryn tillbaka på ett jäkla tag …
JAG TALADE EN stund med sportchefen Fredrik Sjöström, han var tydlig med att inte koppla ihop assisterande tränaren Kristofer Näslunds nya kontrakt med huvudtränaren Roger Rönnberg vars kontrakt går ut 2025:
– ”Näsans” avtal var utgående (2024), mer därför vi ville få detta klart.
Sjöström hyllade Näslund, lyfte fram dennes lojalitet, hårda jobb, dedikation och kunskap vad gäller att jobba med Frölundas backar.
– Det tror jag kontraktet (tre år) signalerar, sa Sjöström.
Det går annars att reagera på tajmingen, många supportrar har gjort det, Frölunda har ju släppt in 36 mål och stundtals haft rätt stora defensiva problem i höst.
– Haha, jag fattar väl kanske det, men allt i vårt spel är inte perfekt, det vet vi om, det är inte så vi vill att det ska se ut. Vi har haft tuffa perioder andra år där vi fått till det – och då är det Näslund som varit med och vänt den negativa trenden, påpekade Sjöström.
Nå, ansvaret på de assisterande tränarna Näslund och Anders Burström ska inte övervärderas, i Frölunda är det Roger Rönnberg som styr, han har valt sina assisterande, alla har de Luleårötter, de trivs bra tillsammans, borta är tiden då andra assistenter kom och gick för att det inte riktigt stämde i tränarkabyssen. Med en förlängd Näslund är frågan given:
Stannar även Roger Rönnberg till 2027?
Jag har flera gånger berört framtidsfrågan med honom, aldrig fått ett vettigt svar, precis som fallet var med Joel Lundqvist är Rönnbergs fokus på nuet, nästa träning, nästa match, men det är klart – förr eller senare behöver Sjöström och klubbdirektören Christian Lechtaler ta diskussionen.
2025 kommer Rönnberg ha varit Frölundatränare i tolv säsonger. Som HV71 och Brynäs – fast tvärtom.
Skämt åsido, frågan går att ställas, är det verkligen rimligt att Rönnberg stannar ännu längre? Själv kan jag argumentera både för och emot, kan se nytt, kan se gammalt, kan se gammalt i annan form, men jag var mer nyfiken på Sjöströms funderingar. Han sa:
– Jag vet inte om det finns någon speciell gräns eller inte. Spelare, ledare, tränare – varje situation är unik. Vad vill klubben? Vad vill spelaren/ledaren/tränaren? Det går inte riktigt att säga, för en del är fem år långt, för andra … Joel (Lundqvist) var kapten i 14 säsonger. Så jag har inte riktigt något bra svar.
Än har parterna inte börjat snacka, Rönnberg har ju nästan två år kvar, men Sjöström och sportchefskollegan Andreas West planerar ju långt fram i tiden – så snart är det kanske dags.
** Efter den här säsongen, nästa sommar?
– Det är nog logiskt, då bör vi ha en aning.
Roger Rönnberg har skaffat sig en stark ställning i svensk hockey, dels via sina meriter från juniorlandslaget och SHL, dels via sitt sätt att uttrycka sig. En stor profil har han blivit, en som går hem hos många.
Rönnberg har skaffat sig en oerhört stark ställning i Frölunda (två SM-guld, fyra CHL-triumfer) även om senaste framgången är drygt tre och ett halvt år (CHL) respektive knappt fyra och ett halvt (SHL) år tillbaka i tiden.
Förutsatt att nuvarande säsong inte slutar i ett fiasko, skulle Rönnberg någon gång under sommaren 2024 visa intresse för att bli kvar i klubben, haka på Näslund till 2027, få med sig Burström – jag tror aldrig att Frölunda säger nej.
Borde Frölunda göra det? Ja, om 23/24-upplagan inte lyfter, om nysatsningen inte slår väl ut – absolut. Rönnberg var tydlig med att han fick de spelare han pekade på, då krävs också att han leder laget till ett i alla fall klart godkänt resultat.
Men … slutar den här säsongen på ett bra sätt för Frölunda, om laget/gruppen lyfter, presterar bra när det gäller … visst, då kan jag känna att … tja, varför byta? Jag tror kontinuitet är bra. Å andra sidan, det finns en gräns, alla har vi ett bäst före-datum. Handlar om noggrann kontroll.
Den här säsongen avgör mycket.
För mig och mina åsikter.
För Frölunda, kanske.
För Rönnberg också, möjligen.
Säg så här, försiktigt uttryckt: Näslund till 2027 gjorde i alla fall inte möjligheten mindre vad gäller Rönnberg med samma kontraktslängd.
***
På onsdag gör Pontus Johansson sin femte match på lån hemma hos Djurgården. Det kan bli en förlängning, men det hänger lite på hur Tom Nilsson mår. Kan bli att ”PJ” kommer tillbaka, Frölunda ser så att Tom håller, sedan lånas den unge stockholmaren ut igen.
***
Centerjakten går vidare. Frölunda har, enligt Fredrik Sjöström, inte hittat något man ”fastnat för.”
***
RR har gjort otroligt mycket för Frölunda, det kan ingen förneka. Vidare är jag för kontinuitet, något som är bristvara i dessa tider. Med det sagt så tror jag även på förnyelse och jag är lite tveksam om det kan ske med samma tränare vid rodret så länge?
Nu menar jag inte man ska förnya bara för förnyelsens skull. Det jag vill är en ny röst, med nya visioner och idéer. Känslan är att Frölunda värvar in bra spelare som dock inte klarar av att maxprestera. Man värvar in spännande löften som inte riktigt blommar ut. Spelet ser mer eller mindre identiskt ut och man har bara en växel som motståndarna har lärt sig att läsa av. Jag tror att det är flera expertkommentator (Sanny, Wikegård mfl) varit inne på detta. Tabellplaceringen och slutspelet är också ungefär i samma härad de senaste åren.
Jag tycker att man ska våga titta lite på Växjö som gjort ett fantastiskt jobb med transitionen från Hallam till Jönsson. Varför då inte ta in en spännande andretränare som kan fasas in med viss overlap med RR? Hallam gick med vördighet och exakt detsamma vill jag ha för RR. Vill inte se honom lämna via bakförren efter en fiaskosäsong (säger absolut inte att det är så det kommer att sluta i år!).
Och Hallam gjorde bara en säsong för Växjö?
När han slutade hade han gjort fler säsonger än Rönnberg.
Samma härad? Stor skillnad att bli krossade av RBK för att därefter skicka ut regerande mästarna FBK och sedan ge kommande mästarna en rejäl fight där deras målvakt står på huvudet.
Jönsson jobbar för övrigt med samma koncept som Hallam med en tight defensiv. Alltså i samma hjulspår.
Du vill byta ut Rönnberg, men att nästa tränare står för något nytt?
Herre jisses.
En ny röst kan betyda mycket. Även om de stora penseldragen är de samma så kan olika ledarstil göra skillnad. Detta ser man en hel del inom näringslivet där företagets huvudsakliga strategi är mer eller mindre densamma men man vill få in en ny röst och ny energi. Små skillnader i ledarstil kan göra mycket. Det är samspelet mellan människor vi pratar om här.
Vad gäller antalet säsonger RR vs Hallam så är det ingen naturlag vi pratar om. Poängen var snarare att även en framgångsrik tränare kan bytas ut för att börja en ny era.
Och till sist, ja samma härad. Frölunda har inte varit i närheten av varken serieseger eller SM-guld senaste åren.
Bra tankar Henrik! Håller med i ditt resonemang.
En annan grej som kom hör nu i slutet av förra veckan, krisen i supporterled med tanke på vad som uppdagas kring Goa Gubbar. Jag har hört från ett par som varit med i GG kring detta så blev på ett sätt glad nu när detta kom fram till slut. Vad säger du och vad säger Frölunda om detta internt som förening??
Jag har inga direkta åsikter om GG mer än att det är för jävligt om pengar som skulle ha gått till välgörenhet inte har gjort det. OM. Jag saknar kunskap här. Har bara skummat GP:s text. Utmärkt jobb, för övrigt.
Vad gäller Frölunda är det förstås bra med en fungerande supporterklubb, men det är knappast the end of the world om GG minskar.
Har du hört något från Lechtaler eller Grauers kring deras syn på uppgifterna om GG?
Supportrar finns inte pga en supporterklubb, dom finns rack vare laget. Att folk lämnar GG gör dom rätt i (bara kontanter…stinker svarta pengar..), men dom kommer inte lämna VF för den sakens skull, Pinsamt att det fortgår!
Helt klart, enig med dig. MEN GG är trots allt Frölundas officiella supporterförening och därav min fråga då jag anser att dom drar ned hela föreningen i smutsen.
Att anställa näslund från första början var ett stort misstag.
Att nu förlänga med samme man är ett ännu större misstag.
Alltså, de personer som argumentera Emot ex Rönnberg, om han stannar längre, vad finns där ute på marknaden för ersättare som kan bygga laget framåt? Jag tro knappast vi vill hamna i en situation som Hv gjort sista åren med tränarbyte hit och dit säsong efter säsong. Ge mig vilka alternativ de kan finns ni som skriker efter nytt.
Mitell, Robban två namn.
Bör vara realistiska namn, inga av dessa är nog särskilt aktuella att lämna fbk eller saik?
Tror lätt Robban hade velat coacha Frölunda, Mitell också. Men kanske inte nu när man förlängt med en tränare.
Du tror på allvar att Mitell vill till Frölunda?
Då måste Rönnberg vara högaktuell för HV71.
Johan Lundskog eller Viktor Stråhle. Stråhle är kanske lite kontroversiellt med tanke på hur han lämnade klubben senast, men har gjort ett bra jobb i Björklöven.
Hallam vore välkommen!
Kalle Kula, Stråhle har väldigt intressant & underhållande offensiv hockey.
Problematiken är komplex då Roger mer eller mindre ställt ultimatum gällande sina assisterande. Vilket är synd då ingen är större än klubben. Att föreningen vill ha kvar Roger är väl uppenbart när man ser tex förlängningen på Näslund. Att Roger presterat som bäst med kompetenta personer runt omkring sig har vi svart på vitt på. Laget behöver inte en ny huvudtränare men Roger behöver kompetenta assisterande. Det saknas just nu.
Oavsett hur kompetenta de två assisterande är, gissar att dynamiken i grupp som är gamla polare och dom jobbat ihop ett tag är så där. Vem utmanar, ifrågasätter, kommer med nytt tänkande?
Nu är det kanske så Roger vill ha det och i så fall tycker jag inte man ska förlänga kontraktet när det väl går ut.
Johan Lundskog
Som sagt. Man kan ju fundera på vilken kravbild man har om man tycker att 3 år till är rimligt.
Visst jag köper att Rogers ord är lag och att de assisterande inte har så stort inflytande. Men man kan väl inte i ena andetaget hylla det stora arbetet och hur bra man lyckats med att sen förminska påverkan.?
Tror Färjestad jobbar på att förlänga med Mitell.
Blir nog förlängning med Rönnberg?
Inte ofta som man blir så mållös som jag blev när jag läste om förlängningen med Näslund. Ett försvar som i år sett ut som yra höns. Noll förbättring sen han kom. I år värre än någonsin. Och då förlänger man. Man tar sig för pannan. Har så sett fram emot att få en ny back coach som kan defensivspel. Att förlänga med Näslund såg jag inte som en möjlighet, trodde det var uppenbart att lida ut hans kontrakt.
När Näslund nu förlängt gör ju Roger det oxå till hundra procent! Jag hade hellre sett en ny tränare, Rikard Grönlund hade varit perfekt, han tränar nåt lag i Finland nu!
Rikard Grönborg! Sorry
Ja den muntergöken vill man gärna se i Frölunda. Fi fan.
Varför så negativ? Kom igen, upp med humöret. Allt är bra, guld och gröna skogar.
Sannolikt kommer vi ha de tre polarna från Luleå till minst 2027. Oj vad lusten och glädjen till föreningen försvann. Jag är helt tom. Kan ni fatta, först 2028 kan vi våga drömma om guld och kul hockey igen. Fan vad tröstlöst.
Jävlas skit
Förmodligen längre än så då en ny tränare behöver lite tid på sig så kanske 2030 möjligen….
Tycker det är dags för rönnberg att gå vidare,frölunda behöver nytt spelsätt om frölunda ska vinna sm guld igen
Suck, varför? Vad har Rönnberg kvar att bevisa, den frågan förstår jag verkligen inte. Frölunda säger emot sig själv när man så envist verkar vilja hålla kvar hela tränarstaben men spelarna där skulle det minsann förnyas rejält.. Den omrenoveringen skulle gjorts i större drag.
Byta spelare gör knappast någon större skillnad när spelidén, coachning och systemet ändå är så gott som det samma år efter år nu..
Grönborg, Mitell eller Hallam 🙂.
Mer sannolikt Rönnberg blir kvar. Helt ok om Rönnberg är kvar men hade gärna sett 2 andra bredvid. Defensiven är inte bra för tillfället och därför lite underligt med förlängning.
Även om Frölunda skulle göra en fiasko säsong ordentligt och åka ner i allsvenskan så sitter Rönnberg säkert på sin plats. Helt klart
Styrelsen är ju handlingsförlamad och feg.
Kraven på tränare i Frölunda är ju inte stora i verkligheten. Det heter att man går för Guldet varje säsong???
Lär tidigast bli Guld 2028,fast kanske inte. Sjöström ger väl Rönnberg ett 10års kontrakt 2025
Sir Alexander Chapman ”Alex” Ferguson var i Manchester United (1986–2013[7]) det gick ju väldigt bra.
* Engelsk mästare: 1993, 1994, 1996, 1997, 1999, 2000, 2001, 2003, 2007, 2008, 2009, 2011, 2013
* FA-cupen: 1990, 1994, 1996, 1999, 2004
* Engelsk ligacupmästare: 1992, 2006, 2009, 2010
* UEFA Champions League: 1999, 2008
* Cupvinnarcupen 1991
* Interkontinentalcupen: 1999, 2008
* Community Shield 1990, 1993, 1994, 1996, 1997, 2003, 2007, 2008, 2010, 2011
Källa Wikipedia.
I år har vi också våra nyförvärv och juniorer samt Friberg levererat som önskar jämfört med tidigare år. Fast de kan säkert lite bättre
Skytteligan i SHL i höst.
12:a Friberg
15:e Strömvall
24:e Tömmernes
26:e Innala
41:a Högberg
48:e Öberg
(Och roligast av allt)
54:e Edstrom
Av ca: 300-320 spelare.
Och hur många titlar har vi under de tre polarna? Eller seriesegrar?
Frölunda har haft en nedgång efter guldet 2019. Man behöver hitta tillbaka till vinnarspåret igen.
Oh harre djavvlar. Har nu läst de senaste ”analyserna”. Saken är klar. Bland skribenterna här finns såväl ny sportchef, ny tränare och nya assisterande. Vad är problemet, anmäl Er till tjänstgöring. Såg idag hur den bespottade backtränaren ägnade mycket tid åt en back som förlorar många sargduellar. Backen var mottaglig och Näslund tålmodig. Så här jobbar teamet, MEN de SPELAR inte matcherna, det gör spelarna. Var ligger deras ansvar? HV tappar fyra mål på lika många minuter i sista perioden. Protest? Inkompetens? Skitsamma, ”jag har 200 papp i månaden!” Nubben som lägger allt sitt fokus på travet? DÄR är han framgångsrik!
Jag upplever det som att såväl spelsystem som truppbygge har förändrats och i min mening stagnerat över tid. Frölunda 2016 och Frölunda 2023 skiljer sig åt rätt mycket (jämför ”gå ut och spela, går det illa så försök igen” med ”jobba hårt och lär dig systemet”) och det är i ljuset av den gradvisa förändringen, till det sämre, som man nu reagerar på att Näslund får ytterligare tre säsonger. Robert Ohlsson, Klas Östman, Johan Lundskog, Pär Johansson. Alla var assisterande som utmanade Roger och hans sätt att tänka på ett annat sätta än Burström och Näslund nu gör. Sjöströms egen kommentar om ”laglojal och driven” säger en del i sig.
Spelet har stagnerat, vi har sjunkit till ett mittenlag under grundseriespel och går sedan in i en vägg (Rögle, Luleå, Växjö) någonstans i slutspelet. Är det då så konstigt att folk vill se någon form av förändring?
Att folk tycker att allt är bra, får stå för de – men när en förening hela tiden går ut och säger: Vi ska vara ett topplag som alltid ska vara med och slåss om guldet, då är det fasiken inte guld och gröna skogar. Säg då istället: Vi nöjer oss med att vara ett mittenlag i några år framöver, guld får bli längre fram, eller liknande. Nu ska det vändas på stenar efter varje säsong och stora analyser ska dras, ändå är det samma problem säsong efter säsong. Då är kritik befogad och kommentarsfältet här är till för diskussioner, om både A och B, men även Ö.
Frölunda har kapacitet på alla plan inom föreningen att vara med och slåss om guldet på allvar, varje säsong – men man ”nöjer” sig med utveckling och att vinna kommer i andra hand.
Det grinar emot hos många i den mån att det börjar gnällas på andra användare. Man får inte tycka längre, utan kamma medhårs och var med i ”myset” så blir det guld framåt vårkanten.
Heja heja!
Sanny Lindström sa en bra sak i sin podd. Jag höll intr med om allt mrn han menade på att såhär långt är det knappt någon i Frölunda som lyft sig. De lyfte Innhala men ingen mer. Näslund har jag svårast med. Försvaret har inte alls varit bra sedan 2019 och det är inte många backar som utvecklats åt rätt håll. Burström? Spelet framåt ser intr mer effektivare ut än andra år. Jag tror på RR minns trotsat tränar karusellen 2006-2013. Vem skulle kunna ta över VF? Johan Lundskog kanske…
Lundskog skrev ju ett tvåårskontrakt med Mannheim i våras så det är ju högst rimligt att ta med honom i diskussionen.
Det här är ytterst intressant och inte sitter jag på svaret men det är tydligt att det är ”underliggande” siffror och inte resultat som väger tungt i denna förening numera, eftersom man gång på gång lyckas övertala hur bra man är EGENTLIGEN.
Sedan ska man aldrig glömma. All empires fall.
Och här kom svaret på att Sjöström är direkt inkompetent , och med det så försvann allt intresse för Frölunda HC , kommer inte lägga en krona till på FHC ,, tills herrarna Sjöström, Bjurström och den direkt inkompetenta Näslund är borta ur föreningen, Ha det gött alla , och lycka till i framtiden
Har gärna Rönnberg kvar. Men de borde verkligen bryta med de assisterande (vilket nu inte kommer ske). Trist…
Roger får ingen utveckling alls eftersom han inte utmanas av sina assisterande. De nickar glatt och håller med. Måste ha assisterande som kan komma med åsikter emot det Roger tycker och tänker, för att få upp diskussioner osv. Det skulle lyfta Roger, men när ingen av de assisterande är speciellt talförda och vågar sätta emot så stagnerar utvecklingen.
1 GG verkar va en bra affärsidé för den där Viera…, inte konstigt att VF inte vill gå ihop med dom.., ta bort eller granska Viera..!
2 Rönnberg ligger nog på bland det starkaste CV’t bland tränare från Norden, jobb kommer inte saknas.., behåll RR, vänta in Hallam tills han tröttnat på TKro, Under tiden, byt ut assisterande mot något vasst som påverkar och byt sportchef..
Jag kommer ihåg när RR kom hit och vi hade duktiga assisterande tränare. Då fick vi hit de största talangerna såsom Wennberg, Janmark, Grundström, Bengtsson, Erik G, Lehkonen, Wikstrand (ja, han var extrem talang innan det kom fram att han inte kunde vara borta från mamma) osv. De kom hit för att utvecklas under bra tränare.
Numera kommer inte denna typ av talanger till oss av det enkla skälet att de (korrekt) anser att de får bättre utveckling under andra tränare.
Men detta tycks inte oroa föreningen. Vi står och stampar i mitten av tabellen men ingen verkar bry sig.
Är det officiellt nu? Har vi självmant blivit Blåvitt?
Det är lite oroväckande att antalet talanger som faktiskt kan gå in och göra skillnad från dag ett blir färre och färre. Men RR fick väl väldigt bra koll när han skötte juniorkronorna.
Jag tror många ville hit. Här fick de bra utveckling. Nu är dessa spelare långt långt ifrån oss.
Underbart! Vi fortsätter att rulla på… Gött med Näslund på tre år som verkligen fått ordning på defensiven. Ett fantastiskt arbete.
Ja, visst är det härligt! Vi har många fantastiska år att se fram emot, precis lika härliga som de senaste åren med propagandahockey all the way!
Det är förjävligt! Spyr på den skrala kravbilden som finns. Finns det ens några krav att prestera resultat? Då syftar jag på framskjutna placeringar i grundserien och att ta sig långt fram i ett slutspel.
Huvudsaken är väl att det är bra snack och harmoni utanför rinken.