► Heta känslor på Frölundas måndagsträning. Spelare tände till, blev förbannade på varandra.
► Jonathan Sigalet sa ifrån till Roger Rönnberg – fast i ett annat ärende. Träningen höll på att slita för hårt. Se även vad Joel Lundqvist tycker i ärendet.
► Viktor Ekbom? Bara en lårkaka. Snart spelbar igen.

DET VAR EN sådan där träning när det var smågrinigt över lag.
Max Friberg var rätt tydlig i båset med vad Gustav Lindström borde ha gjort bättre med ett nedlägg (fattade jag det som), Mats Rosseli Olsen fick klubban slagen ur händerna av Ponthus Westerholm och kontrade, på väg av isen: ”Ska jag slå dig i ansiktet?”
Inget fel på intensiteten, alltså. Roger Rönnberg, tränaren, sa spontant:
– Härligt. Jag sa till grabbarna, så länge man pratar om beteendet, så länge man inte kallar varandra för namn, är det väl bra. Bråka får man väl göra så länge man reder upp det med respekt, och det gör det här laget bra. De (spelarna) sätter reglerna själva. Jag behöver väldigt sällan gå in och korrigera. Så är det i ett vinnande lag. Jag älskar att det tävlas, Fantastiskt.
Jonathan Sigalet var framme hos Rönnberg efter ett tag.
Anledningen: träningen var på väg att bryta ner spelarna.
Med sju matcher på 15 dagar fanns en oro hos kanadensaren och Rönnberg lyssnade:
– Han sa: ”Nu ligger vi på gränsen, Roger. Kortare byten.” Så vi kortade ner för att inte tippa över kanten och dra på spelarna onödig mjölksyra. Det kan vara allvarligt, om man kör för långa och tunga övningar.
Nyckeln just nu: håll övningarna korta, undvik mjölksyran.
Kaptenen Joel Lundqvist resonerade klokt i ämnet:
– Det är en balansgång, en fas överlag i november. Man kommer från en försäsong där man tränat hårt, får ofta en skjuts in i september/oktober, men sedan kommer november … alla känner nog det här med (att man saknar) ljus och energi. Du måste jobba mer för att skapa energi i ditt sätt. När man håller på med sådant här (professionell idrott), då gäller det att känna av balansen, inte köra för hårt. Som matcherna är, det gäller att hitta den där energin till varje match. Man vill ha ut något av varje träning, men det gäller att göra rätt saker.
** Ta ledigt någon dag?
– Nja … man vill inte bara gå åt det hållet, att vila sig i form. Men det är en balansgång, att hitta rätt nivå.
** Känner du att ni spelare har något att säga till om här? Är Roger Rönnberg lyhörd för era önskemål?
– Vi diskuterar, han lyssnar. Mycket har också att göra med hur vi reser, sömn och sådana bitar. Resor sliter, så en sådan här vecka när vi är hemma (tisdag/torsdag) … man får ta det (belastningen) lite på uppstuds.
Inget snack om att det här är en viktig fråga. För Frölunda. För alla lag. Skillnaderna i kvalitet är rätt små. Trycket i benen avgör mycket.
Lundqvist:
– Så lika som alla lag spelar i dag, med hög press och mycket skridskoåkning – man ser direkt om ett lag har energi eller tvärtom.
***
Viktor Ekboms skada var inte värre än en lårkaka. Västgöten spelar nog mot Brynäs på torsdag.
Mot Rögle på tisdagen (redan 7700 biljetter sålda) tycks Tim Söderlund vara extraforward igen, Ponthus Westerholm var på träningen tillbaka med brorsan Pathrik och Rhett Rakhshani.
Mattias Nörstebö hade Ekboms backplats med Jacob Moverare. Inga ändringar i övrigt. Joel Mustonen med trots sina nackproblem.
***
Det blir charter ner till Brno nästa vecka. Med tanke på det tuffa spelprogrammet (Örebro borta torsdagen efter) känns det som väl spenderade pengar.
’**
Frölunda undersöker helgens trista händelser i Löfbergs Arena när ett fåtal supportrar störde hyllningen av Ole Kristian Tollefsen.
Problemet: det finns inga bilder som pekar ut de skyldiga, och utan bevis är det snudd på omöjligt att agera.
I framtiden kommer säkerhetsansvarige Bertil Carlsson att ha en kamera på magen, en sådan där som en del poliser bär. Det hade förenklat saken i lördags – men problem hade ändå funnits:
Tveksamt om det finns regelstöd för att stänga av för respektlöst beteende. Tyvärr.
