► Första matchveckan för Frölunda. Jösses, det märks. ► Här även en del av vad ni kan ha missat.
Rasande intensitet på Frölundas måndagsträning, trots att vi bara skriver tolfte augusti. ”Det är inte träning, det är match!”, hojtade Roger Rönnberg nyss.
FEM DAGAR TILL första träningsmatchen, den mot ett Jacob Peterson-löst (axeln) Rögle i Kungsbacka (18.00). Frölunda verkar snabbt vilja in i match-mode – intensiteten på måndagens träning skojar man inte bort.
Roger Rönnberg började tidigt i de matchlika övningarna gasta om att det inte var bra nog, inte skarpt nog, och sedan kom det där om att det skulle tränas som det vore match och inget annat. Nicklas Lasu, han kastade ilsket in någon pryl i båset.
Tydligt att det ställs krav från start.
Gäller att snabbt komma in i säsongen.
Noterbart i övrigt är att Noah Dower Nilsson som väntat kastat sin gröna (ej tacklingsbar) tröja, Henrik Tömmernes är tillbaka efter att ha stått överí fredags. I övrigt tränar Frölunda nog med de formationer man hade i förra veckan. Dower Nilsson ska in någonstans, men redan på fredag mot Rögle spelar han säkert inte.
Axelopererad i vintras, som bekant.
Rögles Frölundabekanting, en viss Jacob Peterson, har också genomgått en axeloperation. Han kommer skynda långsamt. Medverkar inte i de första träningsmatcherna.
Frölundas spelare 24/25, förväntningar och funderingar
► Knappt en vecka kvar till Frölundas första träningsmatch. Vilka spelare är ni extra nyfikna på? ► Här ger jag er mina tankar om de 25 lirarna som ska göra’t. Ha gärna åsikter – jag lovar att försöka svara på eventuella frågor. Rögle i Kungsbacka på fredag, så kickar Frölunda igång försäsongen. Nya spelare blir spännande att följa. Men – även gamla. Häng med, förväntningar och funderingar. Läs och tyck. FÖRST, FÖR VI hade den här diskussionen redan i fjol och jag fick en del mothugg när jag gång på gång poängterade: Ta inte försäsongsmatcher på för stort allvar. Ni minns kanske […]
LÄS MER
Cederqvist gillade supporterträningen men längtar till något annat
► Behöver Filip Cederqvist lära sig finska? Hur var det att träna inför publik? Vem var junioren som ersatte Henrik Tömmernes? ► Svar här. Nye Filip Cederqvist sa spontant om att träna inför sisådär 200 supportrar i Frölundaborg: – Jättekul! Men han längtar mest till Scandinavium: – Det har jag haft i huvudet hela sommaren. DEN HÄR SKARAKILLEN hade Frölunda i tankarna redan som ung när han lirade landhockey i en Tomi Kallio-tröja. Nu är han själv en av de som småkillarna och -tjejerna har som idol. – Något jag kämpat för, att få vara här, sa Filip Cederqvist och […]
LÄS MER
Press på Frölundas stjärnvärvning: ”Vet vad jag kan göra på isen"
► Det är press på Arttu Ruotsalainen, Frölundas nyförvärv nummer 1, så att säga. Killen måste nog leverera. Hur hanterar han den pressen? ► Kan ni förresten gissa vem som snackade upp Frölunda så att Ruotsalainen valde en flytt till Göteborg? Jere Innala har tagit adjö av Frölunda. Men han fixade sin egen ersättare: Arttu Ruotsalainen. Nå, Innala hjälpte i alla fall till. – Jag känner honom, han sa bara bra saker om organisationen, berättar Frölundas nye finländare. Som har en hunger för att göra mål. Nog bra, det. BRA, DET? TJA, inte så svårt att räkna ut – hur man än […]
LÄS MER
Sista chansen för Rönnberg, jämför sin desperation med Djokovic
► Sista säsongen med Roger Rönnberg – som jämför sig med Novak Djokovic. ► Rönnberg ser ett bredare Frölunda, han är övertygad om att en kritiserad forward kommer leverera på en högre nivå. Tolfte säsongen som Frölundatränare. Tolfte och sista. Vad innebär det för Roger Rönnberg? – Ännu mer desperat jakt i och med att man vet att det är sista chansen. Jakten på SM-guldet, i så fall Rönnbergs tredje med Frölunda – den har börjat nu. Och Erik Thorell, han kommer leverera i vinter, det närmast lovar hans tränare. HAN TAR EMOT inne i en ödslig barack som nu ska rivas, […]
LÄS MER
11 Kommentarer
Vet att det inte tillhör herrarna men hur gick det med karvinen i fredags? Hon var med i första och andra perioden men utgick i 3:de.
Hej, Madde. Jag nämnde det i lördagstexten där jag skrev om damerna: ingen fara med Karvinen enligt Kim Martin Hasson. Inte heller med Alva Johnsson som också utgick.
Tack för svar. Skönt😊
Hur såg de femmorna ut som de startat upp säsongen med ?
Undrar varför Jantunen trendar på EP.
Hittar inga nyheter om honom.
Filmen från 2022 om hans liv, den där alkohol- och drogproblemen togs upp, släpps nu på en streamingtjänst.
Ok, tack för svar.
Som prästen skrev i marginalen när han plitade ner predikan ” svag argumention höj rösten ” 🙂
Det går inte att kommentera detta inlägg
Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.
Ja, jag talar för mig själv, vem annars? Vad hockeyspelare tycker om fotboll, vilken mat man gillar bäst, vilken film man gillar bäst etc etc…kan inte bli mer ointressant. Men det finns ju supportar som dyrkar spelarna på alla plan och tycker sådant här är intressant., som du tydligen.
La in den för några timmar sedan. Kommer inte åt varför det där händer, försöker kolla papperskorgen flera gånger per dag, nu var ju tyvärr upptagen en stund på dagen.
0-0 mot Tunisien och sen två förluster så är VM äventyret över för svensk del och då kan man börja njuta av fotbollen som spelas utan att vara irriterad. 😉
Jo men tar man sig vidare från gruppen som tvåa då får man möta Brasilien i 16 delsfinalen. Då blir man förnedrad. Så jag hoppas man vinner gruppen då blir det en lite enklare väg.
Vad sades det om sommaren 1994 när svenska fotbollslandslaget blev bronsmedaljörer.
Jo, att Sverige påmindes om att vara en bananrepublik.
Varför det och vilka var ingredienserna för att kallas för något sådant.
För det första dålig ekonomi (statsfinanser) samt varmt väder (det var nämligen värm...
Jag är sen på pucken här, men vår gode Ohlsson glömde en sak i sin utförliga analys. Hur agerade han och övriga tränare i båset sista halvan av säsongen? Såg man ett jävlaranamma, känslor och engagemang när allt plötslugt gick emot? Nej, tränartrojkan stod handallen, uppgiven och närmast apatisk. Na...
Jag tror inte man vågar vänta allt för länge ändå.
Tror att Sjöström &Co är väl medvetna om att en toppcenter MÅSTE in. De är ju också väldigt tydliga med det.
Tror det kommer bli, för oss, en tämligen okänd center. Gissar på en nordamerikan. Som blir klar nån gång i mitten juli. Efter draft...
Så svårt är det väl inte? Som sportchef kan man inte riskera att sätta ett dåligt lag på isen. Du kan inte chansa. Gå på det du vet. Och om det dyker upp något bättre senare är vi i en sådan position att vi kan ta den med.
Vet att det inte tillhör herrarna men hur gick det med karvinen i fredags? Hon var med i första och andra perioden men utgick i 3:de.
Hej, Madde. Jag nämnde det i lördagstexten där jag skrev om damerna: ingen fara med Karvinen enligt Kim Martin Hasson. Inte heller med Alva Johnsson som också utgick.
Tack för svar. Skönt😊
Hur såg de femmorna ut som de startat upp säsongen med ?
Hej, Jan. Skrev om backparen och kedjorna i förra veckan, bland annat i dessa texter:
https://rakapuckar.com/cederqvist-gillade-supportertraningen-men-langtar-till-nagot-annat/
https://rakapuckar.com/press-pa-frolundas-stjarnvarvning-vet-vad-jag-kan-gora-pa-isen/
Hur ser det ut för Hasa?
Vågar man sätta honom med Tom igen? Det gick ju så bra innan. Kanske köra Folin med Högberg?
Nej, så här i början spelar Hasa med Sundin. Jag har flera gånger skrivit om backpar och kedjor, klicka på någon av länkarna nedan så får du all information du behöver. 🙂
https://rakapuckar.com/cederqvist-gillade-supportertraningen-men-langtar-till-nagot-annat/
https://rakapuckar.com/press-pa-frolundas-stjarnvarvning-vet-vad-jag-kan-gora-pa-isen/
Undrar varför Jantunen trendar på EP.
Hittar inga nyheter om honom.
Filmen från 2022 om hans liv, den där alkohol- och drogproblemen togs upp, släpps nu på en streamingtjänst.
Ok, tack för svar.
Som prästen skrev i marginalen när han plitade ner predikan ” svag argumention höj rösten ” 🙂