SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Frölunda–Växjö 220405 – försnack och eftersnack

Ännu en kvartsfinal där Frölunda långa stunder dominerade mot Växjö men a) tog för dåligt betalt och b) slarvade bort mål och momentum.
Ännu en kvartsfinal som gick till förlängning – där avgjorde Stefan Elliott genom att peta in en retur (4–3). 3–0 Frölunda nu i den här serien.
Här snabba analysen. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN

LYSSNA PÅ KLIPPET

Så var matchen

Första perioden
Mål:
0–1 (5.50) Richard Gynge (Lycksell, Claesson)
* Långt tryck, sedan Olle Lycksell show, han fann till sist Gynge vid bortre stolpen där Stefan Elliott missade att ta bort klubban på Växjöspelaren.

1–1 (13.36) Patrik Carlsson (Friberg, Johansson)
* Fint växelspel där Carlsson vid sargen gav pucken till Friberg, störtade på mål, undgick markering och satte 1–1. Egentligen ett PP-mål, Växjö hade bara fyra utespelare i egen zon.

## Stor skillnad matchinledningen, ser man bara skotten 15–3 tror man ju Frölunda tokdominerade, men så var det verkligen inte. Mycket mer speldrivande Växjö, både före och efter  Richard Gynges 1–0. Dock få skott, bra försvarsspel av Frölunda.

Som hämtade sig, fick igång skridskoåkningen, aggressiviteten, dominerade kraftigt mot slutet, det läckra Patrik Carlsson-målet var ett PP-mål egentligen, och hade även PP1 fått till det kanske det stått 2–1.

PP2 startade dock andra gången.

Bra där.

Den enheten ser bra ut, i dag har förresten Andreas Borgman och Mattias Norlinder bytt plats.

1–1, ovisst, men värdefullt för Frölunda att rätt snabbt kunna kvittera.

Andra perioden
Mål:
2–1 (26.08) Nicklas Lasu (Niederbach, Rosseli Olsen)
* Läckert backhandpass av Theo Niederbach bakom mål, Lasu pricksköt i nättaket.

2–2 (27.51) Richard Gynge (Kellman, Lycksell)
* Massivt slarv, Ryan Lasch, Simon Edvinsson och Elmer Söderblom var inte rejäla nog när pucken skulle ut, sedan missade Christian Folin, då hade Lasch och Söderblom redan stuckit på anfall, till slut hönsgård där Växjö spelade bort Folin och Edvinsson.

2–3 (31.07) Richard Gynge (Lundberg, Josefsson)
* Andreas Borgman föll bakom mål, Växjö tackade, till slut en enkel backhand som Matt Tomkins släppte igenom sig.

3–3 (35.34) Michael Spacek (Mursak, Norlinder)
* Spelvändning där Janne Mursak till sist fann Spacek med ett brett pass för skott.

## Den här matchen har Frölunda gjort sitt bästa för att kasta bort, efter Nicklas Lasus superskott så skedde detta:

Slarv i egen zon, nonchalant agerande – till slut kunde Olle Lycksell-kedjan spela snyggt och kvittera via Richard Gynge.

Andreas Borgman ramlade bakom mål, Matt Tomkins släppte in en enkel fösning.

Efter att Jan Mursak spelat fram Michael Spacek till 3–3 (videogranskning, Radan Lenc bedömdes intryckt i målgården) hade Frölunda flera chanser, man driver spelet, 31-10 i skott, men inget är givet med det här laget. Inget.

Positivt: Trots motgångar syns ingen tvekan, inget nedsatt självförtroende, spelarna kör.

Negativ: Det bjuds för mycket, PP fungerar inte, Växjö lyckas ofta matcha Olle Lycksells stekheta kedja mot Ryan Lasch & Co. Livsfarligt för Frölunda som borde få in en annan enhet här.

Tredje perioden
Mål: inga

## Jaha, då har vi en förlängning igen då.

Klart jämnare i tredje, 12–7 i skottfavör för Växjö som hade grymt tryck mot slutet, megalångt byte för flera Frölundaspelare, och dessutom hade Robert Rosén nästan öppet mål i PP. Frölunda var tröttkört, slarvade dessutom ofta i egen zon.

Men — Frölunda startade i rasande fart, hade tre, fyra stora chanser att avgöra. Jan Mursak i stolpen, Mats Rosseli Olsen över. Till exempel.

Frölunda har slarvat bort seger efter ordinarie tid genom att bjuda på mål och ta för dåligt betalt av egen dominans.

Å andra sidan, Växjö växte i tredje och kunde ha avgjort.

Rysare. Igen.

Omöjligt att förutspå.

Fjärde perioden
Mål:
4-3 (64-52) Stefan Elliott (Rosseil Olsen, Niederbach)
* Retur efter hårt tryck.

***

FAKTA INFÖR MATCHEN Frölunda–Växjö.
Vad: SHL, kvartsfinal 3.
Ställning: 2–0.
Tidigare matcher: Frölunda–Växjö 4–3 (förlängning, 69.45), Växjö–Frölunda 4–5 (förlängning, 84.59.
Var/när: Scandinavium/19.00.
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 18.30.

Se matchen med andra:
Glenn Ullevi.
Boka bord genom att klicka här.

Så startar Frölunda
Kedjor:
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
75 Radan Lenc–43
 Michael Spacek–9 Jan Mursak
25 Elmer Söderblom–72 Patrik Carlsson–81 Ryan Lasch
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–27 Theodor Niederbach
22 Linus Nässén
Saknas: Jacob Nilsson.

Backar:
7 Simon Edvinsson–2 Christian Folin
74 Andreas Borgman–16 Stefan Elliott
6 Mattias Norlinder–5 Filip Johansson
8 Viktor Ekbom
Saknas: Anders Grönlund.

Målvakter:
90 Matt Tomkins (41 Niklas Rubin)

Så startar Växjö
Kedjor:
22 Tobias Rieder–29 Pontus Holmberg–37 Glenn Gustafsson
33 Julius Nättinen–87 Robert Rosén–27 Martin Lundberg

31 Olle Lycksell–26 Joel Kellman–10 Richard Gynge
41 Ludvig Nilsson–60 Erik Josefsson–17 Emil Forslund
9 Victor Stjernborg

Backar:
8 Ludvig Claesson–94 Joel Persson
52 Arvid Lundberg–53 Ben Thomas
2 Amil Krupic–53 Michael Kruti
6 Theodor Jonsson
Saknas: Hardy Häman Aktell, Juuso Vainio, Miika Koivisto, Peter Andersson.

Målvakt:
32 Emil Larmi (70 Adam Åhman)

Inför matchen:

## Sannolikt fullsatt eller nära på i kväll. Magisk stämning i fredags, Goa Gubbar och Sektion 84 var bra på att få med resten av arenan. Jag njöt av att få arbeta under sådana förhållanden, hoppas således stans politiker tänker till, tänker om. Texten nedan får ni gärna läsa om ni inte redan gjort det.


##
Frölunda startar med precis samma lag som förut, samma målvakt (Matt Tomkins), samma backar, samma kedjor. Allt annat hade väl varit förvånande, eller vad säger ni?

## Sent besked, Olle Lycksell gav klartecken och testar att spela, trots att Växjö Lakers sociala medier gick ut med att han inte skulle medverka. Enormt viktigt, givetvis. Åter saknas Hardy Häman Aktell. Backen Ben Thomas gör dock comeback, i mål den här gången Emil Larmi.

## Elmer Söderblom, tycker jag, har visat klart bättre spelsinne på slutet, gör så mycket mer än agerar ”bulldozer” på väg mot mål. Bättre bedömningar, bättre helhetsspel. Testade i går tankarna på Roger Rönnberg, ni läste kanske hans kommentar?

## Växjö har hamnat i underläge i båda matcherna, jobbat sig i kapp, men till slut har Frölunda ändå vunnit. Tålamodet i Frölundas spel har varit viktigt. Men – hur agerar hemmalaget om Sam Hallams gäng gör 1–0 i afton?
Om det här med tålamodet har jag skrivit de två nedanstående texterna, om någon missat.


##
Frölunda skulle må väldigt gott av att få igång sin namnkunniga PP1-uppställning, det ser sällan mer än okej ut, inte alls det pucktempo, passningsspel och chansskapande som vi såg tidigt på hösten. Här bör finnas mer att ta ut. Noterbart att PP2 faktiskt får mer istid nu, målet i söndags kom ju från Filip Johanssons klubba.

## Växjös PP håller hög klass. Även om Frölunda bättre lärde sig att hantera det i söndags, en nyckel är nog ändå att ta så få utvisningar det bara går.

## Ett litet förtydligande från mig: Andy Fagerström ”praoar” inte bara som materialförvaltare, eller hur jag nu uttryckte det för några dagar sedan, han har redan börjat sin anställning i Frölunda. Lite tidigare än väntat, men den här sympatiske filuren från Oskarshamn var ändå hemma, gick ledig utan något att göra, så både Frölunda och han tänkte: ”Vi kör.”
Fagerström ersätter Magnus Jansson (kallad ”Vargen”) till nästa säsong.

***

Eric Engstrand, den förre Frölundajunioren, ska vara klar för en fortsättning i Malmö enligt Mr Madhawk. Inte helt oväntat lutar det åt samma sak för Fredrik Händemark. Som jag var inne på, det här med att den store centern ryktades till andra SHL-klubbar, bland dem Frölunda, var nog mest förhandlingstaktik.

***

I kväll är det jippodags i en av pauserna. Gillar ni?

 

 

389 Kommentarer

  1. Läste att någon skrev att Larmi står ikväll för Lakers, hoppas att det stämmer för då vi vinner vi lätt.
    4-1 blir väl bra👍

  2. Tycker ni verkar lite nervösa här. Tyder det på att växjö vinner fyra raka matcher nu.

    • Ja, Växjö imponerar ju stort. Speciellt backarna i egen zon! Har de glidmedel på klubbladen månne?

  3. Jag tror att något av laget kommer vinna komfortabel ikväll .Fråga mig inte varför men det är en magkänsla jag har. Hoppas givetvis på Frölunda men fruktar att Växjö får allt att stämma bara för att måste egentligen men skulle Frölunda kugga i ordentligt och få ett par måls ledning så kanske Växjö inte orkar komma igen ytterligare en gång är kanske en tanke ?

  4. Tycker Roger skall gå till domarna och påpeka den behandling som Lasch utsätts för precis som Abbot gjorde.

    • Den stora skillnaden där är ju att domarna är livrädda för Cam Abbott, Rönnberg tycker domarna att det är roligt att reta upp.
      Domare kan inte se allt men om dom kunde se och ta utvisning på 20 procent av alla överfall på Lasch, ja då blir bara Växjös målvakt kvar på isen. Skandal att domarna blundar för alla fula tilltag mot Lasch

    • Kag jade hellre kört Åhman. Ryckar han är tätare och mindre spektakulär. Men nu kan det var vär att chans och se om det kan ge resultat och pressa fram en till match i Scandinavium. Vote tipptoppen med mer hockey.

    • Är du säker på Lycksell?

      Han står i officiella laguppställningen uppdaterad 1733?

  5. Larmi står. Ben thomas spelar men hjälper tyvör inte Hardy ör borta igen. Fan! Ett steg framåt två tillbaka. Hehe

  6. är sundström bänkad resten av slutspelet eller vad är tanken egentligen, han skulle ju kunna vara grym i ett slutspel

    • Han är nog påväg bort från Frölunda.

      Samtidigt så ändrar man inte ett lag som äntligen börjar vinna matcher.

      Om man inte heter Max Friberg. Då ska man spela oavsett.

    • Tycker Joel tappat massor denna säsong. Inte samma klipp i steg eller klubba. Men i jämförelse med Sundström så har han vart bättre om man ser till säsongen som vart. Dessutom så tycker jag Joel steppat upp i slutspelet här. Han har nog tacklats mer under de här två matcherna än under hela grundserien.

  7. Har Växjö redan gett upp serien, och ställer några spelare vid sidan av för att ha något att skylla på när dom åker ut i fyra raka? Verkar ju så i alla fall. 🤣

  8. Man körde in Häman Aktell för tidigt, helt enkelt. Som jag var inne på under en annan text här inne. Svårt att tycka sååå synd om Växjö när de delvis nog har sig själva att skylla.

  9. UPPDATERAT igen: Sent besked från Växjö, Olle Lycksell kommer trots allt till spel.

  10. Olle l i spel. Kanske besannas det onyå att man chanser med halvfriska spelare.
    Eller försöker man med pokerface?

    • Kanske. Men är mer bekymrad över backarna. Forwards har ju intw alls samma skador.

  11. Känslan är att Frölunda snart nog får bra betalt för allt hårt jobb och framför allt alla chanser man skapar. Varför inte redan i kväll. Tycker att allt fler bitar börjar falla på plats igen och börjar se ut som början av serien före jul.

    • Nej Manne är i ngen medgångssupporter.
      Han skrev här i forumet även efter Frölunda förluster. Däremot tror jag han tröttnade på dina ständiga påhopp.

      • Herr Lakers: Prata inte om sånt du inte har någon som helst aning om. Säsongskort i Scandinavium i 15år. Har 45 mil enkel resa. Är på majoriteten av alla hemmamatcher. Åker även på många bortamatcher.

        Medgångssupporter? Förklara gärna.

      • Konstigt då han förföljde mig i varje post så var nog tvärt om. Men jag skämtar bara alla har väl sin anledning att följa lag så ta det med glimten i ögat.

  12. Alla ser att den passningen ska komma, utan Elliott…Fullständigt miserabel inledning!

  13. PW och wikegård. Matchen har pågått i 5 och en halv minut. Och de har bara snackat och hyllat Växjö. Ensidigt att lyssna på.
    Men växjö har börjat bäst.

    • Jag är inget stort fan av PW men tycker han kontrolleras bra när han är i sällskap med någon. Helt ok de senaste matcherna ändå.

  14. För helvete rör er ni står ju och tittar ingen som stöter och pass på bortre har vi sett det förut. Sätt lite närkamper och växla upp lite annars blir det klara siffror idag. Riktigt dålig start

  15. Att Frölunda inte har läst av gynge att han alltid står vid högra stolpen är stor skandal och slapphet!!!

  16. Äsch, redan i andra bytet såg man ju detta komma. Fem backhandsflipp på offensiv blå efter tre minuter. Det innebär torsk.

  17. Hoppas verkligen detta är sista säsongen med Elliot. Även om han inte varit katastrofal så är han långt ifrån en duglig import.

  18. Talande för denna upplagan av Frölunda. Två skapliga matcher och sedan ett år bottennapp. Varit så hela säsongen. Det här laget har inte vad som krävs.

    Tomkins är ett såll och varit sedan nyår. Glad att han inte står i vårt mål kommande säsong.

  19. Pw och wikegård är under all kritik.
    Hissar växjö och dissar Frölunda.
    Hela tiden.
    Hackar på Frölunda hela tiden.
    Fruktansvärt dåliga match kommentarer.

    • Jag delar din uppfattning om Wikegård. Tycker att det är oansvarigt av Cmore att ge honom matcher som expertkommentator när Frölunda spelar. Han har vart, han är och kommer alltid att vara negativt inställd till Frölunda. I går statuerade han återigen sin inställning när han beskriver icingpuckar. Frölunda slår ifrån sig och Växjö försöker med långa öppnande passningar

  20. Vilket geni han är Roger, byter Borgman/Norlinder i PP, som om det är den positionen som är problemet för PP1? Norlinder, dessutom?

    PP2 visar däremot på fart och rörelse, precis vad som saknas hos PP1.

      • Eller ännu bättre, spela PP2? Joel är i dagsläget inte ett problem i PP1, vidhåller att Spacek är en svag punkt i PP1.

  21. Vad är det för fel på Wikegård?! Hur kan första slashingen vara en tveksam utvisning?! Fan kan inte Sanny få vara expert någon gång!

  22. Sanslösa utvisningar växjö åkt på i första perioden. Nu har äntligen PP1 bänkast. Sanslöst att det ska ta mer än en halv säsong.

    • Haha, det saknas minst 2 st 2or för Växjö om domarna hade följt regelboken. Hakningar och fasthållningar varje gång Frölunda är i anfallszon

  23. Wikegård om du för en gång skull kunde försöka vara neutral när du refererar Frölunda det börjar bli patetiskt.

  24. Norlinder, lamt skott. Träna skott efter matchen… Ja Wikegård ja, stackars sate, brynäs borta, djurgården ner i hockeyallsvenskan.
    Då byter han lag till Växjö…

  25. Det tog sig på slutet.
    Men oj så trist att se vårt pp1. All skuld på Roger att det inte funkar.

  26. Finns en hel del som borde rannsaka sig själva. Spacek, Niederbach, sållet (läs Tomkins), Mursak, Joel, m.fl.

    Norlinder? Orkar inte ens kommentera. Sätt in valfri människa från kiosken och insatsen hade varit bättre. Vårt PP eller brist på är skillnaden på att kunna gå långt och åka ur tidigt.

  27. Sannerligen ingen bra insats. Tomkins ingen guldmålvakt. Det håller inte att ha den låga procenten i ett slutspel

    • Hade någon av de fyra ordinarie backarna kunna spela hade han inte spelas. Han togs in som en billig juniorback när det saknades backar. Tanken var inte att han skulle spela ordinarie i ett slutspel.

  28. Jag förstår inte varför Hallam envisas med att spela Krutil. Maken till svag back. Vakna nu Hallam.

  29. Tomkins tar ju inte något extra, herregud.. 88.7% sämst i slutspelet.. Här blir det inget guld. Ikväll 33%… 😅

  30. Bra att Roger insett att PP1 inte fungerar. Däremot, att sätta in en formsvag Norlinder i PP1 på en position som inte är det stora problemet med PP1, det är förvånande.

    Borgman ska kanske inte spela så mycket i PP som han gör (alltför ofta små marginaler) men det är en annan sak. Hur vore det att lyfta bort Spacek som ändå oftast hamnar i sargdueller där han tappar puck?

    • Norlinder är fruktansvärt nonchalant. Glider mest runt och spelar med små marginaler. Sedan ser han helt ointresserad ut dessutom.

  31. Svag inledning men bättre ju längre tiden gick. PP är inte bra…och speciellt inte PP1. Ingen fart eller attack.

    Kommentatorerna…du milde! Vi är ju vana vid en pajas, ikväll är det två…:)

    • Två pajaser, man blir rakt förbannad att höra de två.
      Smaklöst agerande av pw och wikegård

  32. Men helvete pw och wikegård, lägg av.
    Ni har fullt fokus på Växjö och dess spelare.
    Fruktansvärt enögda.
    Ni sitter inte hemma i soffan och snackar utan ni är i direktsändning!!
    Korpnivå i kommentatorsbåset

  33. Herregud…tror Folin och Edvinsson att de spelar i knattelaget…!!!??? Sämsta jag sett!

  34. Men vad i helvete, slarvar återigen bort en ledning. Alla tittar på puckförande spelare endast. Pojklagshockey
    Wikegård sket på sig av glädje

    • Edvinsson må bli världens bästa back om ett par år men just nu håller han inte SHL-nivå. Svag i defensiven, kan inte passa pucken och står ofta felplacerad. Ser hellre en Jens Olsson än denna grabb.

  35. Tomkins kan inte göra någonting på målet. Men både backarna går på samma spelare. För svagt.

  36. Folin och edvinsson är pucktittare det är dags att sära på dom, passar inte varandra!!

  37. Vi behöver skjuta tre ggr fler skott än motståndarna för att göra mål och sedan bjuder vi på minst hälften av deras mål. Tröttsamt!

  38. Vilket spel i egen zon och en iskall målvakt! Herregud, nästa steg är att vi skjuter in pucken själv i eget mål eller lämnar WO

  39. Frölunda är tillbaka i gamla synder igen, 2 vinster sedan kom hybrisen igen. Ni har inte vunnit ett skit ännu Frölunda.har ni inte högre ambitioner än såhär????

  40. Nu är vi som vanligt! Har bjudit motståndarn på 3 mål på 8 skott, och som vanligt impotenta framåt!
    27 skott 2 mål! Nej nej helt allvarligt hur i helvete kan det se ut så här!

  41. Borgman totalt klappkass hittills i slutspelet. Spelar svårt. Bommar på blå i varenda PP.

    Tomkins har hittat sin nivå de senaste månaderna. 50 procentig. Sista skottet hade knappt styrfart.

  42. Går ju aldrig att vinna nåt guld med två så ruttna målvakter. Särskilt inte när vi har så svårt att göra mål själva. Den ekvationen håller inte i längden.

  43. Oavsett hur det går i kvarten så kommer vi aldrig längre med en så sjukt dålig defensiv.

  44. En vägkona skulle ha högre räddningsprocent är Tomkins denna match. Har han helt checkat ut?

  45. 2 suddenvinster de 2 första kvartsfinalerna och mitt hopp tändes för Frölunda igen.
    Men nu svagt spel återigen. Rönnberg står och sover, likaså Tomkins

  46. Vinner vi inte fler närkamper och trycker ned dom så förlorar vi detta. Växjö är inte bra men Hallan är bättre coach och spelar 100 % på sitt material

  47. Fan va nervös man ska vara vid varje mål! Vare sig dom ringer eller inte så känns det som alla.mål kan bli bortdömda hur solklara dom än är!

  48. Ganska tydligt spel från Växjö lägg allt mot mål deras målvakt är svag. Och försvaret är rörigt

  49. Tackla Gynge mer, tackla Växjös backar mera. Mangla ner dom i varje byte.
    Joel, Folin, Borgman kom igen

  50. Hur länge skall Wikegård sitta och gråta ut i TV om hur orättvisa Växjös utvisningar har varit?

  51. Borgman skjuter mitt på målvakten gång på gång Herrejösses back???
    Ja på att träffa målvakt

  52. Rönnberg för helskotta börja match!
    Ta bort Växjös bästa formation direkt! Sätt fysik på den omgående!

    • Tänkte också på det, med tanke på att vi har hemmaplan borde vi åtminstone kunna se till att vinintresse matchar Lasch mot dessa.

  53. Mycket som går emot Växjö åndå är de med i matchen. Mål och donslut. Bra hockey i övrigt med två helt jämna lag.

    • Ja, det var riktigt otur för Växjö att Borgman tappade skäret. Hade han inte gjort det hade säkert fakers gjort 3-4 mål till.
      Att vara ha 3 mål på 10 skott är ju oerhört jobbigt. Borde vare minst 7.
      Stackars fakers med all oflyt.

    • Kvitteringen är solklart mål. Säg åt din kära vän Krupic istället att inte trycka in en motståndare i egen målvakt.

  54. Wikegård pratar som om han är tränare i Växjö.
    Inget är utvisning, jo Friberg skall ut.
    Tveksamma utvisningar. Oj oj oj.
    Dags att byta ut Wikegård hos c more.
    Wikegård har gjort sitt
    Wikegård är bara tröttsam att lyssna på.

  55. AIllt går med frölunda. Mål och domslut ändå är det 3-3 och helt jämnt i tre raka matcher.

    • Allt går med Frölunda,Växjö varit utspelade i 3 matcher och gör mål på allt! Så vad ser du för matcher?:)

  56. PP är så jävla uselt. Hur kan de ens vara så dåliga. Kommentatorerna är så urusla, de håller Tomkins-nivå.

  57. Sjukt trist att vi inte kan spela defensivt. Rena pojklaget i egen zon. Inte en chans att vi kan vinna några pokaler med en så usel defensiv samtidigt som vi har den mest trubbiga offensiven av alla topplag.

  58. Gynge är … ruskigt svår att markera. Merparten av Växjös mål gör han pga att överlistar Edvinsson.

  59. Vi vinner denna match lätt om de tar bort gynge kedjan, enda kedjan som skapar något & gör målen…

  60. Märklig match…vi bjuder hela tiden in Växjö. Känns som om det är deras tur att vinna idag.

    Snälla Roger, släpp prestigen och matcha rätt PP-uppställning

  61. Wikegård levererar ser jag. Jösses! Jag är inte förvånad. Bitter nu också när Djurgården åkt ur.

  62. Wikegård är patetisk.
    Fördärvar en bra hockeymatch med sitt skitsnack och gnäll på domslut.
    Och sitt hackande på Frölunda.
    Hoppas c more skickar wikegård åt helvete.

  63. Hade vi haft ett vettigt försvarsspel så hade det lätt varit 4 raka. Nu bjuder vi på två av målen. Det håller ju aldrig i längden. Även om Tomkins inte står på huvudet så är ju försvaret under all kritik. Pojklagsnivå.

  64. Henrik…… Är regeln att bortalaget ska byta först borta??
    För inte fan utnyttjar Roger den fördelen iallafall.

  65. Rönnberg och hans assisterande tränare har haft 52 grundseriematcher att få ordning på försvarsspelet. Men misslyckats grovt.
    Hönsgård i egen zon för ofta

  66. Wikegård och övriga 08:or måste ta igen favoritlagets uttåg. Då är Frölunda hatobjektet nummer 1

  67. Helt otroligt att man släpper in så mycket mål.

    10 mål på tre matcher. Är det verkliga ett bra försvar?

    Hur länge orkar vi göra 4 / 5 mål framåt???

    • Heltklart ör viktig asspekt. Båda lagen släpper förmycket bra chanser och mål. 2 mål är bra tre okej men mer får det inte bli.

  68. Det här vinner vi. Hur det kan florera den här negativismen bland kommentarerna förvånar mig. Vi för spelet, tacklingarna på Växjös backar ekar i hallen, leder skotten stort. Att ett par felstudsar betyder 3-3 är fan bara roligt. Njut av blodtrycket boys. Härligt med domare som inte faller för Hallams SirVäääs-aktiva påtryckningar.

  69. Fan va gnäll det är på Mats. Köp och bygg en egen arena med sponsor. Att klaga på hyran och vill att skattebetalarna ska stå för notan för en ny arena. Trams

  70. Denna utvisningen va alltså solklar men när man slår upp en klubba på läktaren ur händerna på en spelare då är den tveksam?! Bra där wiken!

  71. Diving
    Jaså Wikegård gillar inte cross checkingar??
    Den var ny, han brukar ju annars säga att det är en liten knuff…

  72. Domaren har fan inget lätt jobb men man måste hålla en jämn nivå kan inte hålla på att blanda och ge

  73. Lasch måste börja gå in i närkamperna i egen zon. Tittar bara på och Växjö kan lätt erövra puck.

  74. Edvinsson va grym så länge han va ödmjuk och va glad för varje byte. Nu tror han sig va stjärna och har fullständigt tappat det. Dribblar och tappar position som den junior han är. Ledarproblem att inte adressera detta isf att hyllas oavsett hur det ser ut!!

  75. Känns som FHC kom in till matchen med inställningen att det mer eller mindre va klart, och sen har man svårt att komma in i verkligheten.

  76. 3 gånger har Edvinsson haft pucken helt solo i egen zon under tredje perioden och fipplat med den så att Växjö tar tillbaka den i vår zon. Rönnberg vågar inte ta tuffa beslut.

  77. Konstigt att de inte vilar Edvinsson. Som han spelar nu är ju risken stor att han orsakar en förlust.

  78. Edvinsson och tjeck-kedjan. Herregud så usla de varit i slutspelet. Borde inte få lön denna månad.

    • Spacek/Lenc harr verkligen inte varit skoj att se i slutspelet. I synnerhet den förre är otroligt blek. Hade gärna sett Sundström in i nästa match istf Spacek.

    • Jämt? Ni är så utspelade så det är löjligt, hade frölunda inte get er 3mål per match så hade detta snart varit över.

      • Itspelade vet jag inte. Då skulle det inte varit helt jämn efter tre matcher. Sedan spelar ju lagen lote olika och Frölunda driver ju lite mer spel men utspelade är att ta i. Om du räknar skott mot mål kanske. Men vem gör det som kan hockey.

  79. Växjö klart bättre i tredje. Låt Edvinsson duscha. O kom upp nu, har varit ett jävla tjat genom åren hur bra tränade man är. Så visa det då

  80. Edvinsson en katastrof i egen zon!
    Tyvärr är det soppa torsk på många gubbar idag!
    Förlust idag så får Växjö momentum och då tror jag det är slut för Shl impotentaste lag!

  81. En seger vi mer eller mindre slängt bort ikväll. Det känns som om vi måste skjuta 100 skott för att göra mål, medan Växjö gör mål från ingenting…

    Coachningen är så tveksam. Efter varit nedpressade i egen zon en evighet och lyckas byta en spelare, skickades Lasch in??? Vår kanske sämste defensive spelare???

    Edvinsson hade mått jättebra av att vila ikväll. Spela Ekbom istället.

  82. Kommer vi få utdelning på något av våra femtioelva skott eller blir det hönsgården som avgör?

  83. En seger vi mer eller mindre slängt bort ikväll. Det känns som om vi måste skjuta 100 skott för att göra mål, medan Växjö gör mål från ingenting…

    Coachningen är så tveksam. Efter varit nedpressade i egen zon en evighet och lyckas byta en spelare, skickades Lasch in??? Vår kanske sämste defensive spelare???

    Edvinsson hade mått jättebra av att vila ikväll. Spela Ekbom istället. Puuhhh…ovisst!

  84. Klaga på Edvinsson?? Fattar. Verkligen. Inte. Killen är en skapande back som försöker och försöker. Kudos till junisen. Eller skapa ytterligare en sarg-ut back. Killen är magisk att skåda.

    • Inte idag. Han har varit riktig svag i defensiven. Blir värre ju längre matchen lider. Han spelar med panik i kroppen. Går bort sig alldeles för lätt.

    • Otroligt svajig bakåt idag. Valpig framför mål och vid sarg. Farligt i ett slutspel.
      Spelsklig, visst. Men räcker det?

    • Försöker, helt klart. Har dock haft en tyngre afton i egen zon, sett trött ut och tappat mycket puck i en annan utsträckning än tidigare. Lite turligt har det inte resulterat i mål.

      • Håller verkligen inte med… men uppskattar att vi tycker olika. Tycker Simon driver på bra bakifrån. Som en Lars i Metallica ungefär.

        • Haha, Ulrich :). Alla i laget lär veta men kanske hetsa Detroit-killarna att Lidas sitter på läktaren. In och avgör. Elmer har haft svårt att komma loss idag.

  85. Backspelet i egen zon helt oorganiserat! Ofta två backar i samma hörn eller bakom målet släpper markering framför målet. 43 75 ser slitna/vilsna ut Hur är flåset för nr 6 verkar inte orka?

      • Conta: Jag vet redan vad du kommer få för svar. De skickar ett och samma svar varje gång.

    • Ja det är sorgligt att behöva stänga av ljudet och stämningen för Cmore har 2 fullständiga idioter som kommenterar. Wikegård är tom värre än Åsa Nisse

  86. Frölunda skjuter 40 skott och gör 3 mål
    Växjö skjuter 21 skott och gör 3 mål
    Ingen trevlig statistik
    Hoppas att Lasu kan sätta 4-3 nu i sudden, eller MRO? Mest oväntade målskytten?

    • Hela säsongen har ju varit i det tecknet, tyvärr. Nu har vi ändå fått lite mål på brunkarna men ineffektiviteten är slående.

    • Det spelar väl ingen roll hur många skott man skjuter.

      Är det växjö som är kassa som enbart får iväg 21 skott?.

  87. Frölunda jobbar röven av sig!
    Men detta kommer tyvärr inte hålla i längden eftersom dom behöver runt 40 chanser till att göra mål varje match för att överhuvudtaget ha en chans att vinna!
    Tyvärr är problemet vi har inga killers som sätter puckarna!
    Vinner Växjö idag tror jag de vänder match serien!

  88. Tjeckerna och deras kedja tjänar 800 tkr/mån ihop. Tamejfan skamligt när man ser vad de presterar, eller inte presterar.

    • Vad har lönen något med spelet att göra? De blir inte bättre för att man skulle ge dem 50k eller 5 miljoner.

    • Det typiska med målet är att Frölunda tar tag i taktpinnen i periodens start, vinner pucken högt och närkamperna framför mål. Är glad att det inte bara är kliniska avslut à la Lasu och Carlsson (vilket dock är bristvara) som går in idag.

  89. Vi är ruskigt bra i sudden! Kul att #16 fick avgöra. Bäste backen den här matchen!

  90. Positivt att vi vågar gå för att vinna, det har vi gjort i varje övertid. Det gör inte Växjö och det straffar sig.

  91. Starkt att vinna en sån här match fast inte försvarsspelet funkade. Och sånt är skönt att ta med sig.

  92. Så härligt, såg mörkt ut ett tag.
    3 suddenvinster på raken.
    Otroligt, har det hänt förut i shl slutspelet?

  93. Herr Lakers Petter Rönnqvist har helt rätt när han säger. Visst är det en puck som studsar turligt till Elliot men det är inte tur att Elliot tar åkningen och det är inte tur att Frölunda har pucken nästan hela övertiden. Så det är alltså inte tur att Frölunda vinner.

    • Ja visst är det så tur förtjänar man. Men under alla år som jag spelat och kollat hockey har jag nog aldrig varit med om något liknande med studsar och domslut. Säger alltså inte att de är fel utan det går frölundas väg konstant.

      • Tycker precis tvärtom. Växjö har medstuds i sina få avslut. Må vara att de har bra skills men de lägen vi bränner står inte ens på Aftonbladet.
        Oavsett Växjös sista är det vår svaghet och inte Växjös styrka att det blir sudden 3ggr.
        Denna matchserie är inte över oavsett resultatet

  94. Äntligen har vi lite flyt med studsar osv, det har Frölunda verkligen inte haft med sig i grundserien.
    Men tur förtjänar man när man spelar bra sägs det, vi har INTE varit bra i grundserien och det är bara erkänna!!

    • Samtidigt tycker jag att karaktärsspelarna lyft sig ett par snäpp jämfört med grundserien (Joel, Friberg, Lasu, MRO mfl), tacklar mer och hårdare och vinner fler kamper. Framförallt är fler avslut bra även från normalt trubbiga spelare (exvis Purre, Lasu idag), mot kryssen snarare än magplattan. Tyvärr har Spacek en negativ formkurva liksom Lenc, får man igång dem också kan det bli skoj.

  95. Hur många blytunga tacklingar satte Lasu idag? MRO, Friberg, Joel, Henriksson. Många som var bra idag.

  96. Aldrig har man känt sig så osäker på att en slutspelsserie är avklarad. Väldigt jämnt med två skickliga lag. Eller åtminstone två ganska, för tillfället, jämnstarka lag.
    En sak som jag tycker är kul här är att inte mycket i dessa matcher händer för att ett lag är sämre. Det är två bra lag som matchar varandra. Man kan tycka att Edvinsson ska hålla koll på Gynge vid några mål, men Gynge är också väldigt duktig. Alla gånger han inte gör mål är ju Edvinsson eller någon annan där…osv.
    Nåja. Nästa runda blir det Skellefteå eller Färjestad för Frölunda eller Växjö. Om Frölunda går vidare hoppas jag Wikegård får andra matcher att kommentera.

    • Wikegård kan få köra ismaskinen på djurgårdens matcher i hockeyallsvenskan istället..

  97. Kul att Elliot får göra det avgörande målet i matchen.
    Känns som att kommentarerna om Elliot på rakapuckar vänt den sista tiden från påhopp till något som är mer åt det positiva hållet. Frölunda har verkligen hittat en trygghet i sitt spel till slut. Laget skakar av sig motgångar nu som tidigare i serie lunken många gånger gjorde att man förlorade matcherna. Men Frölunda tar fortfarande för lite betalt för sitt spel övertag långa stunder i matcherna.

    • Alla i Frölundas organisation har väl krävts på sin avgång i detta forum. Likaså på Facebook. Till och med Joel och Rosseli som man nästan alltid vet var man har har legat pyrt till emellanåt.
      Kanske är så för alla lag, men Frölunda känns väldigt beroende av sina fans. Går det bra blir det ett en kedjereaktion och fansen ger tändvätska. Går det dåligt blir det också en kedjereaktion och fansen pissar på elden i stället ;-).
      Men som du säger, effektiviteten är ett nyckelord. Frölunda tar för dåligt betalt. Växjö gör i denna match mål på var sjunde skott och Frölunda nästan på var tionde skott. Funkar det i en eventuell semifinal?

  98. Man blir nästan mörkrädd när man läser Rylander i GP, lösningen på Frölundas problem i PP är alltså Jens Olsson. Tror inte det har ngn betydelse vem som spelar på den positionen i PP1, de har problem att både ta sig in i zon och behålla pucken, mycket för att de saknar fart och har ett par forwards med sämre form.

    Däremot kan jag tänka mig att man tar in Olsson och låter Edvinsson vila lite, men då för att stärka defensiven. Det som talar emot är att Olsson knappast avslutade säsongen på topp.

  99. Kanske testa Rubin i nästa?
    Matcha Kedjorna efter motståndarna
    Matcha PP2 istället i PP.
    Där kan serien vända om vi inte kan få PP att stämma

  100. Tomkins lyfte sig i period tre och gjorde några riktigt bra räddningar när Växjö skapade sina längre anfall.

    Tidigare i matchen såg han väldigt osäker ut. Han söker efter den där riktiga formen.

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51