► Frölunda orkade inte spela lika uppoffrande en kväll till. Sådant händer.
► Problemet är ett annat. Ett stort.
Ett brandskattat Frölunda stod på öronen rejält i Timrå (0–5).
Om laget hade haft ett power play värt namnet kunde det faktiskt ha slutat annorlunda, i alla fall hade vi kanske sett en match med lite spänning ett tag.
Detta är ett mycket större Frölundabekymmer än en enstaka svag insats.
EFTER EN MINUT hade Timrå 1–0 (Jonathan Dahlén). Efter 6.43 2–0 (Anton Wedin). Efter en period hade Frölunda tappat fler puckar, bjudit på fler omställningar, förlorat fler närkamper än på de föregående fyra segermatcherna tillsammans.
Om det var den tidiga 0–1-chocken? Kanske.
Om det var så enkelt att Frölunda (med tre tunga pjäser borta) till slut inte hade ork nog för att göra ännu en så där förbaskat ramstark defensivmatch med maximal uppoffring i varje situation? Kanske.
Anders Grönlund var olycklig vid 0–1, 0–2 och 0–3, bänkades sedan. Frederik Dichow var olycklig vid 0–1 och 0–3, byttes sedan ut mot Lasse Johansson.
Men Frölunda föll inte på individuella misstag, även om dessa kanske var talande – det var liksom slut på mental och fysisk ork.
Efter första perioden sa Nicklas Lasu till C More;
– Vi har haft bra tävling sista matcherna, det har varit skitbra. I dag pratade vi om att ha bättre spel med pucken, så tummar vi istället lite på det vi varit bra på. Fyra, fem turnovers som vi inte haft på flera matcher. Slarvigt är ordet.
Ibland blir det så här. Man kommer fel in i det. Man har inte riktigt energi. Sådant händer alla lag. Då gäller det att ha något annat. En bakdörr, förmågan att hitta en väg in.
Power play – en nyckelfaktor i sådana lägen.
PP kan ge mål. PP kan bygga tro, fylla på energiförrådet.
Men – här är Frölunda impotent. Fullständigt impotent. Det betyder att man helt saknar livlina de kvällar spelet inte stämmer, då spelarna inte håller önskvärd standard.
Det här, det är ett jätteproblem. För det går nämligen inte att begära att ett hockeylag i varje match ska orka spela med maximal offer- och kampvilja, knappt göra några defensiva misstag.
Frölunda fick en PP-chans i läge 0–1, tre chanser i läge 0–3, men det såg ut precis som vanligt – nämligen som att det aldrig skulle bli mål.
I PP1 letar en stillastående Ryan Lasch efter öppningar motståndarna inte bjuder på, i PP2 finns inte mycket kvar sedan man inte fått spela, och får Jere Innala någon gång en skottchans så kan han ju inte dra till direkt.
Det kan förresten inte Jacob Nilsson i PP1 heller.
Spelarna ser ut som att de fullständigt förlorat tron, mest att de passar lite hit och dit utan att på allvar räkna med resultat. Totalt renons på desperation.
Visst, Andreas Borgman saknas. Men jag tror ändå Frölunda måste göra en helrenovering av sitt PP-tänk, tiden är förbi när Ryan Lasch kan stå still och leta spelare för sina passningar med kirurgisk precision.
Tillbaka till ritbordet, rensa alla pjäser, tänk om, börja om. PP är ett alldeles för viktigt moment för att det ska se ut så här.
Noterbart:
## När Timrå kom tre mot två direktsköt Albin Lundin 3–0. När Frölunda kom tre mot en tog Mats Rosseli Olsen emot pucken och fick inte till ett bra nog avslut, han gav David Rautio tid att täcka.
## Ryan Lasch gör ett bra jobb i fem mot fem. Men han har ju ingen att spela fram. Loui Eriksson fortsatt långt från godtagbar standard, han tog i slutet den 2+2-utvisning som ledde fram till Timrås 4–0 och 5–0. I cirka 34 minuter höll Frölundas box play-svit, förresten.
## Vilken njutning det är att se Jonathan Dahlén, Anton Lander och Emil Pettersson lira hockey.
## Räkna med Lasse in the kasse mot Brynäs på lördagseftermiddagen i Gävle. Det hade inte skadat om Anthony Grecos huvud hållit för spel då. Utan både amerikanen och Jan Mursak (avstängd ännu en match) är Frölunda enormt tunt offensivt.
## Roger Rönnberg talade, får vi hoppas, med väldigt mycket besvikelse i skallen när han till C More sa att han inte riktigt lyckats varna sina spelarna för Timrås offensiv. Varna? Vilken spelare visste inte? Rönnberg talade också om att han inte lyckats förbereda spelarna tillräckligt väl. Det där tror jag var nonsens. I längden orkar man inte vara tokfokuserad i varje situation i varje match. Det är då livlinan behövs.
***
Målen:
1–0 (1.00) Jonathan Dahlén (Lander)
* Christian Folin fick inte ut pucken långt nog via sargen, Timrå vände snabbt i mittzonen, Anton Lander fann Dahlén, denne blåste förbi Anders Grönlund som kom alldeles fel (på ”mellis”) och Timråstjärnan sköt hårt mellan benen på Frederik Dichow.
2–0 (6.53) Anton Wedin
* Frölunda förlorade en sargduell, inte alls rejält nog, Anders Grönlund olycklig, Loui Eriksson otajmad, Wedin högg, sköt med Christian Folin som ”screen”, pucken satt högt, första krysset.
3–0 (35.18) Albin Lundin (Svensson)
* Anders Grönlund slarvade i mittzonen, fick inte ner pucken, Timrå ställde om snabbt, tre mot två, brett pass och snabbt skott av Lundin. Pucken ”igenom” Frederik Dichow som inte hann med i sidledsförflyttningen, utbytt mot Lasse Johnsson sedan.
4–0 (56.07) Nick Halloran 5/4 (Hanzl, Lyytinen)
* Fint PP-spel, inspel till tom yta, Frölundas svit sprack efter sisådär 34 minuter.
5–0 (59.59) Robin Hanzl 5/3 (Halloran, Alvarez)
* Tjecken styrde in pucken med skridskon.
Ständigt återkommande dessa magplask. Rönnberg har inte lyckats få bort magplasken.
Agerar åt helvete för senr under matcherna. Powerplay fortfarande sorgebarn för Frölunda.
Saknas målskyttar något enormt. Powerplay fungerar inte men Rönnberg låter eländet Fortsätta. Kraven på Burström verkar obefintliga. Lalla vidare så kanske målwn kommer??? Not.
Ehn gör en brutalt ful knätackling som han drar ut benet på, intressant se bedömningen på den.
Mr Nilsson 67 kan man passa eller tänka så konstigt i en match igen utan roger ser det är fan ett under. BÄNKA HAN
Bättre o bryta kontraktet med han, för dålig för SHL hockey. Nu har han fått tillräckligt matcher i sig, men han har inte det i sig.
Både trupp och spelarmarknad är för tunn för att kunna göra det i nuläget, och de juniorer som finns tillgängliga är för dåliga för att kunna ersätta.
Håller med … obegripligt att han forsätter få chans i pp1 när han verkar rädd att skjuta. Otroligt svag länk i laget
Problemet med att inga av våra tränare är taktiker är att man inte begrep från början att Nilsson inte är en toppspelare. Det blir något fbk och dumpade honom. Våra brunkartränare insåg det inte och köpte in honom.
Frågan är om de fortfarande inte förstår att Nilsson aldrig kommer att bli den spelare de tror att han är?
Blir något=insåg.
Fiaskomatcher kommer alltid hur bra laget än är. Vad som är viktigare är hur laget svårare kommande matcher. När det gäller pp har väl tränarna privat allt i PP. nä, just det. Flytta på Joel får ju inte testas. Det får inte tänkas och inte diskuteras. Vi kör på som vanligt. Där är ett problem.
Joel är INTE det stora problemet i PP.
Hur vet du det. Att spelare som är helt borta i ett år nu utan motprestation lär ju säga musten ur vilken trupp som helst.
Joel är med i PP1 för att vi skall kunna vinna tekningen och få tryck direkt. I början av säsongen var han inte med i PP1 och då var det ännu sämre och vi tappade pucken med än gång och minst 20 sek innan vi kanske kom in i anfallszon. Jag är heller inget fan att ha Joel där längre men vi har ju ingen tillräckligt bra tekare för PP1 som kan ta Joels roll.
Så om det inte funkar så är det de andras fel men Joel kan lalla vidare. Att tappa 20 sekunder kan vara ett lite problem om man har rörlighet spelare som hittar avslut. 100# tekningarvinstwr vinner du inte matcher. Det är mycket len som räknas. Problemet är inte bara den här säsongen utan även tidigare. Fungerar det inte köra några andra spelare ett tag. Tills något fungerar. Det handlar ju inte vem som spelar utan att pucken hamnar i kassen. Är så komiskt att ha heliga kor på elitnivå som inte behöver prestera för att spela.
Det stora problemet med PP är Ryan Lasch. Inte bara hans eget fel men när han allt som oftast står still, sänker tempo, samtidigt som alla puckar ska gå via honom, då är det väl inte konstigt att det inte händer något? Han är sönderläst, många av hans genomskärare når inte ens fram, försvararna vet vad han letar efter och bryter ofta. Pucken går upp till backplats först efter att Lasch noggrant prövat om ngt av alternativen Joel eller Nilsson är möjliga, då blir det stängt för backskottt också för boxen behöver knappt röra sig i det extremt låga tempot. Sen är det en annat problem att skulle genomskärarna gå igenom finns det ingen som har kvalitet nog för vettiga avslut. Vare sig Innala tidigare eller Jacob Nilsson senare kan ju skjuta direktskott.
Precis, problemet är inte Joel, han gör det bra framför mål och det viktigaste, han vinner teckningarna. Problemet ÄR Ryan Lasch, han dra ner tempot till division 6 nivå, helt bedrövligt, ett PP ska gå fort, fort, fort, boxen måste flyttas på hela tidens och målvakten ska ha sidledsförflyttningar att han bli helt svag i ljumskarna. Ryan står helt still, det händer inget och Jacob ska vi inte ens prata om. Prova någon annan än Lasch, och sätt Loui på Jacobs plats och få igång hans direktskott.
SPARKA BURSTRÖM!!
Men flytta på Rajjan då. vad är problemet. Jo Rajjan och Joel bestämmer över PP.
Lägg din energi på Fakers istället. Otroligt löjligt hur du håller på, agget mot Joel…
Hur i hela Hisingen kan fokus inför en bortamatch mot ett lag med vass offensiv samtidigt som man själv är kraftigt brandskattade vara spel med pucken? Det sänder ju signalen att det här är en match där vi ska gå ut och vara spelförande, vilket vid det här laget borde vara uppenbart för lagledningen att truppen inte är mottaglig för den sortens budskap. Till råga på allt står en förvånad Roger och säger att han inte lyckats varna sina spelare för Timrås offensiv. Istället för att bli förvånad kanske han skulle börja fundera på vad han förmedlar till sina spelare inför match. Men viljan att vara ett spelförande lag verkar allt för lätt ta överhanden med resultatet att vi återigen ser en genomklappning i stil med ett antal av lördagsförlusterna där mindsetet varit alltför offensivt. Frölunda anno 22-23 måste bygga på en stark defensiv och kämparvilja. Att tro något annat är fullständigt verklighetsfrånvänt, åtminstone med nuvarande spelartrupp.
Att Lasch har sina glansdagar bakom sig med den typen av PP han vill lira är ju helt uppenbart. Att man sedan värvar in stackars Loui och dessutom sätter honom i PP är ju bara ett tecken på fullständig desperation. Innala, Nilsson, Greco var dem som skulle göra målen och dem kan ju inte skjuta, kanske Greco men ändå. Tro att man kan vinna matcher enbart på att keepern skall släppa 0-2 puckar går bara inte. Näe ta bort Lasch lira med två backar i PP
Old School och skjut för att ta returer
+1
Allt är värt att testa i detta läget!
Minns en match mot Djurgården jag såg på plats i Sthlm för länge sen, när DIF hade PP så körde med två backar som bara bombade på och skapade tok-tryck, till slut så ramlade så klart en puck in!
Man kanske kan testa med Borgman och Filip på backplats, Greco och Innala på varsin sida och Mursak framför mål?
Låter värt att pröva.
Kan ju inte bli sämre.
Pröva allt nytänkande.
Brynäs med fyra raka, klara förluster…är det ens någon idé att spela på lördag?
Frölunda brukar vara bra på att bryta såna sviter…
Men nu får dom fan göra nåt, behövs spets som tillåts vara det med.
Problemet med icke-fungerande PP har funnits sedan i våras. Precis som Leman är inne på, det här att Lasch ska stå still och leta smörpassningar fungerar inte. Gör om.
Fast en sak har blivit bättre med PP, man har inte släppt in något baklängesmål i den spelformen på ett tag! 😛
Skämt åsido, PP är ju så klart katastrofalt, precis som tränarstabens oförmåga att hjälpa laget när man hamnar i underläge! Man borde tagit timeout redan vid 2-0 och bytt in Lasse redan då, inte för att Dichow släppte in just det målet men för att få till en förändring och skicka en signal till laget! Efter 3-0 var det ju definitivt kört.
Just denna ovilja till förändringar, såväl under matcher som däremellan driver mig till vansinne!
Känns som att vi slutade tänka på vårat usla PP (Som för övrigt var lika tandlöst mot Leksand, Örebro, LHC och Luleå) efter att vi vann en bunt matcher p.ga ett riktigt bra defensivt spel med Lasse i centrum och en stabil bunt backar runtom.
Nu ger verkligheten sig till känna och ger oss en fet örfil på käften. Och man vet inte vad som ska tas till. Vi gnällde som barn på Roger före uppehållet och det verkar ju ha gett resultat. Spelet ändrades, nya gubbar kom in och plötsligt började vi vinna igen. Kanske om vi fortsätter gnälla så blir PP:t bättre?
Skämt åsido, Burström måste börja få mera krav på sig och leva upp till dem, om inte det tycker jag att han har gjort sitt.
Det är ju allmänt accepterat att våra tränare är för lika och att ingen av dem är någon större strateg. Därför kan vi så sällan vända matcher eller vinna matcher på smartness.
Det enda sätt vi kan vinna på är genom hårt arbete och strikt defensiv.
Jag har svårt att förstå varför Frölunda accepterat att vi inte har någon strateg eller taktiker i tränarkåren.
Vi är som Luleå. Grovjobbande grå massa helt utan förmåga till sprakande offensiv.
Tyvärr dör matchen redan efter 7 min. Två mål som dichow ska ha tycker jag. Ibland har man dåliga dagar i kassen och idag var en sån dag. Bara att komma igen dichow. Du har gjort det bra tidigare. Kul att våra unga får chansen men hoppas alla inser nu att det ÄR skillnad på att slänga in juniorer eller om man spelar med herrar. Man läser på sajten ibland att en junior klarar av det den spelar gör just nu.. nä, dom gör ju inte det. Nån match kanske men i långa loppet, nej.
Enligt sanny och gänget i studion så var Luleås värvningar det bästa man kunde hitta på marknaden just nu… låter inte bra då vi letar efter forwards.. Greco och mursak in i laget igen ger oss en bra kedja men problemet är Lasch kedja. Joels kedja är bra i princip varje match men vi måste ha våra stjärnor i form oftare.
Gällande pp: dags att bänka Lasch, punkt! Kör med Borgman på point, greco på skott på ena sidan och möjligen Loui på andra sidan, Joel FRAMFÖR mål och inte vid sidan och sen kan mursak vara med där också. Högt pucktempo, skymning och skott. Nu har vi tre alternativ som kan skjuta.
Viktig match på lördag, hoppas verkligen vi kan vinna den. Sen är våra avstängda spelare tillbaka igen i nästa shl-match.
Att Lasch inte bänkas måste bero på hans kontrakt. Lasch har ju varit värdelös nästan hela säsongen.
Tack Roger. Denna match skänkte du bort innan den hann starta.
Att i ett redan brandskattat lag bänka lagets viktigaste spelare övergår mitt förstånd. Lasse J.
Timrå tackade och tog emot.
Har alltid gillat Roger men nu börjar även jag tröttna på hans fasoner.
Han har blivit en boork light.
Knepiga laguttagningar. Där till och med motståndarna höjer på sina ögonbryn av förvåning.
Jag börjar undra om det inte var medvetet. Alltså, att han visste att vi inte skulle vinna matchen och därför fick dichow stå. Jag vet, galna tankar men man undrar ju.
Ja, den här kvällen var inget annat än en lång gäspning.
Givetvis helt omöjligt att vinna när vi ger bort tre mål, mer eller mindre tavlor alla tre. Grönlunds agerande på mål 1 är något av det värsta jag sett i SHL. Hade han dykardojor på sig eller? Hur kan man vara så långsam och agera så lamt i en SHL match.
Filip Johansson var den ende som såg bra ut ikväll.
Nu är det ångest på lördag att vänta, det slår aldrig fel att lag med formsvackor bryter den just mot oss….
Inte en jävla rätt passning……inte en jävla vunnen närkamp….inte ett hotande jävla skott….utav högavlönade proffs…..hur fan e de ens möjligt???
Jag under samma :/
Passningen från Lasch till Filip (tror jag det var) som sedan serverade Loui öppet mål var väl en hygglig sekvens? Att Loui lyckades träffa stolpen var grovt oskickligt men passningarna var det inget fel på.
Avgå alla!
Egentligen är det enkelt, de som ska vara vår offensiva spets är högst medelmåttiga SHL-spelare: Lasch, Innala, Greco, Jacob Nilsson, Loui. Ja, alla av dem kanske inte ens håller för SHL?
Därför uselt PP. Därför ska vi inte försöka föra matcher, det är meningslöst.
Svagt lagbygge av Sjöström.
Så många spelare andra lag plockat in till denna säsong som hade lyft vår offensiv: Kalle Kossila i Växjö, Suomela i Oskarshamn, Riley Sheen i Rögle med flera.
Timrås förstakedja bjöd på ren utklassning och vi kan tacksamt se målbilden som blir supertydlig för hur en spetsformation i SHl behöver sättas ihop. PP är förstås viktigt men bara ett av instrumenten för en sådan?Kommer Frölunda lyckas attrahera såna spelare, de måste ju se hur illa matchade kedjorna varit hela hösten?
Blir för Grauers och styrelsen att öppna sparbössan för detta lag kommer inte att klara en minst fjärde plats. Det är ju Frölundas uttalade målsättning varje år. Men likt de senaste säsongerna, frånsett förra säsongen, kommer det bli omöjligt med detta lag att ta sig förbi kvartsfinal….. om man ens tar sig dit!
Tjaa, vilken klasskillnad. Kul att se hur hockey kan spelas, vilka passningar, vilken vass offensiv. Kan inte bli annat än imponerad av Timrå. Tyvärr tycker jag att Frölunda inte har spelare för att gå långt i årets upplaga av SHL. För många som passerat ”bäst före datum”, en kärna finns i Max Friberg, Folin, LJ, Innala, Borgman, Lasu. Joel kämpar denna säsong, Loui kan jag inte ens drömma om en förlängning, juniorerna behöver mer SHL träning. PP är totalt förlegad och måste göras om i grunden. Passningarna? Bara att titta på Timrå skötte detta. Och varför vänder backarna åt fel håll i många trängda lägen. Nä, Gör om, Gör rätt
Roger kommer aldrig ändra på något rörande pp. Han har ju satsat ALLT krut där på sina ”förtroendespelare” det skulle isåfall vara om spelarna ”bänkade” sig själva. Å inte fan har brunkare Burström något att tillföra, DET borde man insett för länge sedan.
Total avsaknad av ”planB” rulla på rulla på.
Hej på er
Visst kan man tycka att pp inte funkar osv. Men gubbar för fan…
Innan matchen igår så hade vi 6 raka utan torsk, 6 raka…
Dessutom så saknade vi kanske våra två bästa igår pga. avstängning,. En annan liten detalj vi inte får missa heller är att vi mötte ett bra lag som just nu är i zonen.
Bara för att 2 av lagets toppspelare saknas bör man ju fortfarande kunna passa.
Problemet är ju att vi har några laget som inte bidrar med mycket. Förutom mursak och Greco som var borta så är Loui nedtränad, Lasch är sådär, Jacob Nilsson är väl också sådär och så hade vi två ungdomar som kämpade men kanske inte är redo för shl just nu. Det blir en del forwards som är sådär just nu och det håller inte mot något lag i shl, speciellt inte när pp är uselt. Men däremot, när Greco och mursak är med igen så har vi en kedja med spets och kan vi få in en bra forward, vilket blir svårt eftersom marknaden är kall, så kanske vi får två spetsiga kedjor. Då är vi med i matchen igen.
Bara inse att det skiljde rejält i klass igår.
Timrå har 2st linor av mycket hög SHL-klass.
Vi håller fast vid det gamla och har en nostalgisk tro på att spelare som Loui skall göra 25 mål i år.
Dags att bygga en ny era.
Hemvändare (som fortfarande håller hög klass) kryddat med välscoutade spelare som har SHL-vana.
Håller med i mycket men ”Loui Eriksson fortsatt långt från godtagbar standard” känner jag gäller många under gårdagsmatchen i så fall. Det var ändå Loui som hade/borde gjort vårat ändå mål och tycker han sett lite piggare ut senaste matcherna(bortsett igår)
Lasch är verkligen långt från godtagbar standard och har så varit hela säsongen. Visst det kommer en och annan passning men % lyckade är ju alldeles för låg för att inte tala om spelet i övrigt, blir ofta av med pucken i känsliga lägen nära egen zon, när det skulle behöves lite lugn i spelet i början på ett PP (om man nu lyckats etablera spelet) slängs ofta en skott iväg av lasch från nästan omöjlig vinkel och sedan är ofta PP slut för då är chansen stor att man ej kommer in i zon och kan etablera. Dock ska sägas att han har ”ibland” jobbat bättre defensiven än tidigare men likväl har jag aldrig sett Lasch ha en så lång period ur form som i år.
Lasus kommentar förklarade allt. Vi ville lira mer.
Man inser tydligen inte vad för sorts lag man befogar över. Laget är inte skickligt nog för att lira ut motståndarna, vi måste spela tight och spela på misstag. Men den dagen två av våra bästa spelare är borta – då vill Lasu och gänget lira mer. Jag tar mig för pannan.
Precis därför tränarna måste bytas och laget byggas om. Igår hade vi lagets kärna på isen. Vår identitet. Joel, Lasu, Friberg, Purre och MRO är vår kärna. Alla var med igår. Är det inte dessa spelare som ska leda vårt lag? Som ska visa de andra vår identitet? Och Lasu vill lira mer? Så verklighetsfrånvända vissa spelare är. Hur kan man tro att man kan lira hockey när man nästan helt saknar offensivt spel eller offensiva spelare?
Ut med RR och Sjöström och in med nytt blod (och därmed Sundström)….
Det är helt enkelt odugligt att i December inte ha ett PP som kan skapa en farlighet…
Enda sättet det här laget kan vinna på är genom hårt defensivt arbetet, sportchef och RR har misslyckats så enormt att det måste göras något om vi skall kunna säkra kontraktet..
RR har ingen talan om PP och offensiven, det är Burström.
En PP trend (i både SHL, NHL och andra ligor) som jag har noterat är att PP-uppställningen fokuserar på snabba direktpass för att få boxen i gungning för att SEN hitta en lucka. Titta på Timrås 4-0-mål här:
https://www.shl.se/play/video/194942?provider=staylive&autoplay=1
Visst, det står 3-0, VF:s SH är väl inte 100% på tå men det är så man måste agera i PP. Pucken ska helst minst en gång ha svängt från pucksida till sovande sida innan man försöker med avslut eller hittar med insticket till mitten.
Frölundas problem är att man för tidigt visar vad som är avsikten och alla kan numer läsa de kirurgiska insticken från #81. Och de gånger de lyckas är för få för att PP% ska vara acceptabel (20-25%).
Men även om man vet hur man ska spela PP måste man ha spelare som kan utföra detta.
Powerplay Frölunda
Johan Lundskog
Grundserien 2016/2017: 22.49 %
Slutspel 2016/2017: 20.93 %
Grundserien 2017/2018: 25.68 %
Slutspel 2017/2018: 4.17 %
Grundserien 2018/2019: 21.14 %
Slutspel 2018/2019: 34 %
Viktor Stråhle
Grundserien 2019/2020: 24.71 %
Anders Burström
Grundserien 2020/2021: 18.79 %
Slutspel 2020/2021: 12.00 %
Grundserien 2021/2022: 24.40 %
Slutspel 2021/2022: 16.67 %
Grundserien 2022/2023 so far: 17.14 %
Enough said.
Jadu tänk om Roger skulle kolla på all statistik som verkligen inte är till Frölunda och hans fördel, då hade han inte kunnat haft sina barndomskompis bredvid sig i båset!
Kanske är liknande BP sen näsan kom också?!
20/21 dras dessutom siffran upp rejält av magiskt PP på hösten för att totalt fallera på våren (och så fortsatte det i slutspelet)
Tydligt att lasch är läst men ett större problem är bristen på kompetens – spelskicklighet, skott – i omgivningen.
Jag upprepar mig igen. Vårt stora problem är att det saknas skarpa hockeyhjärnor i föreningen. Ett ytterligare exempel på det är motivet till att vi köpte tillbaka Lasch. Vi hade grymma problem med vårt pp efter att Lasch drog vidare. Hur skulle vi lösa detta, var föreningens fråga. Våra tänkare satte sig ner och funderade. Efter alla stenar var vända kom lösningen – Köp tillbaka Lasch! Det fungerade i några månader tills andra lag hade läst klart hur Lasch spelade. Sedan har vi åter hamnat i samma problem med ett illa fungerande pp.
Jag har inga illusioner om att våra tränare har förmåga att komma tillrätta med vårt pp, varken att sätta ett spel eller att värva rätt personer.
Nu går tankarna runt men svaret blir nog detsamma. Vi ger Lasch mer förtroende att styra upp det. Det är lösningen, eller inte…
Tränarna vet väl om att de inte har några idéer eller funderingar som kan hjälpa i pp. Lasch är ju inköpt för att lösa pp.
Känns som ett smart drag att slänga in brunkarduon Lasu och Rosseli med offensivt impotente Purre, för att lösa powerplay-problemet. Eller, jag vet inte…..
Så är det. Korrekt analys.
Men jag tror inte problemet bara ligger hos tränarna, jag skulle säga att vi saknar offensiv skills i laget med ett par undantag.
Absolut saknar vi offensiv spets. Men det faller tillbaka på tränarna som inte inser behovet av det.
De inser väl behovet av det, problemet är kanske snarare att man trott att dels innala skulle vara en skarpskytt, likaså Jacob Nilsson. Det är dålig scouting och/eller övertro på att man förvandla spelare till målskyttar. Den ende med målskytt på CVt (låt vara att det är gammalt och att han ytterst sannolikt inte kommer att komma tillbaka till den formen), Loui, sätter man bakom mål i PP.
Som jag skrev igår så blir jag inte jätteupprörd över gårdagens förlust. Timrå vann rättvist pga vassare offensiv, vunnen målvaktsmatch osv.
Det som gör mig mycket fundersam är dock hur Lasch efter 23 omgångar inte försöker ändra sitt spel i PP. Han är ju ingen dum hockeyspelare. Ser han inte att det inte fungerar att stå still vid tekningacirkeln, dra ner tempot och konstant leta avgörande pass. Här måste han antingen ändra sitt spel eller så får RR ”man up” och antingen instruera honom eller bänka honom i PP. Varje PP ser ju identiskt ut. Utan ett fungerande PP och i lvrigt trubbig offensiv så räcker inte bra målvaktsspel och tight försvar.
PP är mer än impotent. Tittar man spelare för spelare så borde man definitivt kunna prestera bättre, inget snack om det. Sätt ihop fem spelare från Korpen och de skulle skapa mer.
Passa runt, runt och ännu mera runt är verkligen inte melodin när ingenting fungerar – lägg pucken på mål och skapa andrasituationer. Nu vägrar man nästan skjuta helt och då är vi ännu längre ifrån att näta.
Det är häpnadsväckande hur svagt PP är.
Ja, det blev ett rejält magplask för Frölunda igår kväll.
Varje gång Frölunda har PP, så tänker jag ofta så här nuförtiden: Nu går två minuter förlorade av matchtiden helt i onödan och där inget positivt kommer att hända resultatmässigt till Frölundas fördel och kanske närmast i stället med en förtretlig risk bakåt. Ett andra alternativ kan också vara när det närmar sig slutet av en match och där Frölunda väl leder och får PP – ja då ska i varje fall inget behöva ske baklänges.
Och så var det ju det här med de gröna matchtröjorna och som jag många gånger långt tidigare har gnällt över. Exempelvis som när FBK och Rögle BK möts – så ser det ut som rena rama s(m)örjan av japanskt sjögräs därute på isen. Gårdagens afton var det ju inte heller bättre med denna sak och då med tanke på det övervägande röda – där både Timrås hemmaställ och Frölundas bortaställ gick ihop som några änna riktiga Gränna-polkagrisar tillsammans på den vita isen.
Det var faktiskt lite svårt emellanåt att kunna särskilja spelarna åt när sändningen av matchen zoomades ut (till och från) – oavsett hur stor bildskärm du än tittar på. 😉
Fredagsfrågan. I vilket annat lag i SHL skulle en spelare med Joels spelskicklighet ta plats i PP¿
Ska vi ha undvika bottenstrid och ha chans på topp 6 – jag vet, tveksamt – så räcker det inte med en forward in. Krävs ett par toppspelare för att få någon påverkan.
Kan inte se att vi hittar det.
Rögle och Växjö (Evertsson lär inte tveka att spendera mer nu, guldvittring) lär hugga på det som kommer i spetsväg.
Växjö leta en vinge men marknaden är tuff.
Vill ni ha ligans bästa skott kan Frölunda troligen få Joachim Blichfeld som kan stå och ladda i PP.
Vem är skadad ?
Sundström skulle väl vara värd en chans där?
Godmorgon GBG. Jag har all förståelse för Er frustration. Många besvikna kommentarer de senaste säsongerna om Er tränarstab, och jag är böjd att hålla med Er. En gammal sanning att tränare blir kvar ” för länge”. Ofs kan det gälla även spelare. Men trots allt är det ledarstaben som sätter riktningen på hur verksamheten ska bedrivas. Nya kvastar sopar INTE alltid bäst, men lite nytt blod mår man som regel bara bra av.
Se på mitt AIK SKELLEFTEÅ. Robert och Pierre har jag redan tackat Er för. AIK hade en oprövade junis 18 år i mål igår….Gick det också.
Även om jag erkänner att 2 p mot Växjö var ” stöld” och nog stavas Söderlund
Ha en bra helg och vänd nu mot Brynäs i morron.
Usch, måste du påminna oss om att Robban och Pierre lika väl hade kunnat vara hos oss om vi hade varit smarta.
Det var en julklapp. Växjö la alla puckar utan för och Rosen lägger den i stolpen med öppet mål och några minuter kvar. Vet ärligt talat vad det var med avsluten men väl kämpat av Skellefteå. och snygg straff av junioren.
Jadu Stoea Notrland, jag saknar verkligen Robban u Frölunda. Duktig och sympatisk ledare. Han har gjort det bra däruppe hos er.
Rönnberg har kört fast de senaste 4 säsongerna och har inte några nya ideer.
Jag blir helt tokig på vår ledartrio när jag ser vårt PP. Alla kan konstatera att det inte fungerar, då det är helt stillastående, allt ska gå genom Lasch, inga skott utifrån och inget hot från någon position. Ändå så bara fortsätter vi på exakt samma sätt…Det måste till en förändring! Gör något!
Ibland känns herrarna i båset så jäkla inkompetenta att man blir mörkrädd.
Rönnberg har ju själv sagt att Lasch ska styra powerplay. Rönnberg och hans 2 lakejer har inga idéer hur man förbättrar powerplay.
Lasch är kvar i 1.5 säsong till, sen kan man börja hoppas på ombyggnad.
Jag skrev i en annan text om min pp-uppställning. Dags att bänka Lasch, givetvis inte för alltid utan för att han inte levererar just nu. Min uppställning som jag tror hade kunnat funka är följande: Borgman på backen. Greco på ena sidan och Loui eller nån annan leftare på andra sidan. Joel FRAMFÖR mål, inte vid sidan utan framför målvakten. Sen hade jag slängt in mursak också. Högt tempo och massa skott. Det SKA komma skott från alla håll och kanter. Testa det och se om det kan ge resultat.
Du kan drömma vidare, Daniel. Du vet mycket väl att det aldrig kommer bli så där…
Jag vet manne. Men man kan hoppas.
Det är och har knappast varit någon hemlighet att mycket av uddlösheten beror på att man förlitar sig alldeles för mycket på Lasch och hans väldigt speciella sätt att spela.
I powerplay blir det övertydligt att precis ALLT ska gå igenom och från Lasch när han är på isen vilket han är 80% av tiden med flerspelare på plan…
Visst när det stämt tidigare (som stora delar ifjol) har han varit ovärderlig och mycket bra vilket hans poängfacit också visat men som denna säsongen när det inte gjort det blir det enorma problem..
En Lasch utan sitt gamla självförtroende i kombination med medspelare som mestadels är oförmögna att ta till vara på lägena som faktiskt skapas ger inga mål! Sen blir det ännu sämre då tempot dras ner enormt när Lasch tillåts leta sina avgörande passningar hela tiden och hotet blir således väldigt centrerat kring honom vilket blir mycket enklare att försvara sig mot.
En Lasch som inte riktigt lyckas sätta sina inspel och framspelningar från vänsterkanten eller snett från vänstersarghörn är HELT ofarlig!
Alla lag vet detta den länge också…
Visst han gör ändå sina poäng här och där men sett till den rollen, verktygen han besitter och all speltiden i just PP har han inte producerat tillräckligt hittills i höst.