SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Frölunda–HV71 221103 – här kommenterar ni matchen

► Okej, dags för Frölunda att göra ett nytt försök på hemmaplan. Ta en seger, alltså. Det gick inte mot Växjö i tisdags, kan det gå mot HV71 i kväll?
► Storpublik väntas. Vilka fans hörs mest?
Här får ni laguppställningar och fakta, här kan ni snacka med varandra om det som händer på isen. Välkomna.

FAKTA INFÖR MATCHEN
Frölunda–HV71.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Scandinavium/19.00.
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 18.30.

Frölundas senaste matcher:
Växjö (h) 2–4
Malmö (h) 0–2
HV71 (b) 3–2 (straffar)

HV71:s senaste matcher:
Luleå (h) 0–3
Frölunda (h) 2–3 (straffar)
Färjestad (b) 1–4

Nästa match för Frölunda:
5/11: Skellefteå (h)

Se matchen/ladda upp med andra: Glenn Ullevi.
Boka bord genom att klicka på annonsen nedan.
Glöm inte: ni som prenumererar på rakapuckar.com får tio procents rabatt på notan. Uppge koden KÅLLESEUM 1971

Efter matchen här på sajten.
1. Snabb analys att lyssna på.
2. Text med kommentarer.

***

Jag får flera frågor om det här med Radan Lenc, Loui Eriksson och hela cirkusen, kanske har jag varit oklar, låt mig försöka förklara, så som jag förstått att det gått till.

1. Frölunda visste från början att man nog skulle komma att behöva plocka in något på forwardssidan, gick ju in i säsongen med elva friska seniorer och två juniorer. Inget har slagit speciellt väl ut hittills, varken de nya eller de unga, och behovet av tillskott har blivit tydligare.

2. Loui Eriksson lockades av HV71, svängde när han förstod att Frölunda börjat tänka om (nej, Joel Lundqvist har inte sprungit och ”vädjat” varje dag hos Fredrik Sjöström, däremot har Joels och andra Frölundaspelares åsikter varit kända från dag 1 och vid tillfälle uttryckts igen).

3. HV-bossen Kent Norberg ringde Sjöström och kollade om det fanns spelare denne kunde avvara. Med vetskapen att någon/några ska in i truppen sa Sjöström ja, valet (tror jag) var Radan Lenc eller Anthony Greco, och tydligen finns fortsatt en tro på amerikanen (även om jag undrar hur kul han tycker livet i Göteborg är). Lättare då att dumpa Lenc som aldrig riktigt fick spela i en miljö där hans skott fullt ut kom till användning; självklart hade han själv också ett ansvar.

4. Lenc (som ska spela Karjala Tournament för Tjeckien)  hamnade i HV, nu kommer Frölunda att agera, låt oss se på vilket sätt. Men tvivelsutan, vad som än sägs utåt, så är ledningen självfallet inte nöjd med vad som visats upp.

***

Okej, laget i kväll, ni vet ju att Tom Nilsson har problem med en ljumske, att Roger Rönnberg & ledningen därför tvingas göra om en smula i backparen.

Så här startar Frölunda
Kedjor:
67 Jacob Nilsson–20 Joel Lundqvist–12 Max Friberg
21 Jere Innala–72 Patrik Carlsson–81 Ryan Lasch
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–9 Jan Mursak
46 Liam Dower Nilsson–22 Linus Nässén–28 Anthony Greco
27 Otto Stenberg

Backar:
25 Pontus Johansson–2 Christian Folin
40 Petteri Lindbohm–5 Filip Johansson
15 Anders Grönlund–6 Filip Hasa
18 Lucas Nordsäter

Målvakt:
1 Lasse Johansson (80 Frederik Dichow)

HV71 är likt Frölunda ett förlorande lag, dras dessutom med tunga forwardsskador. Se här:

Mikkel Bödker
Joonas Nättinen
Mattias Tedenby
Simon Önerud

Bödker, det kanske ni minns, tacklades hårt men schyst av Christian Folin när lagen möttes i Jönköping, ådrog sig en hjärnskakning. Backen Daniel Glad (tidigare Bertov) forward i kväll så att HV får ihop fyra kedjor. Radan Lenc spelklar till nästa omgång.

***

Att kika lite extra på.

1. Hur ser Frölundas spel ut? Kan man få till lite snabbare spelvändningar, fastnar man i det lite långsammare, driver spel, försöker nöta ner HV71, trycka in puckar men får svårt?

2. Jag fascineras av detta litande till statistik. I gårdagstexten (nedan) styrde Roger Rönnberg åter in på den vägen – men statistik har aldrig vunnit en hockeymatch. Skapa flest chanser ger inga poäng – de måste utnyttjas. För detta krävs kvalité, ett sinnestillstånd där man får fram sitt bästa. Om Frölunda inte kan släppa loss här, bli bättre, då är man illa ute.

 

3. Power play. Standardgrejen här inne. Senast ingen chans i den spelformen, men om sådan ges … ser vi några förändringar personellt, spelmässigt? Någon ska ju ta Radan Lencs plats – om nu PP2 får spela. Liam Dower Nilsson?

4. HV71 kommer ha massivt stöd från läktarplats, det lär krävas något alldeles extra från hemmapublikens sida för att inte HV:s fans – likt Leksands – ska ta över Scandinavium.

5. Emil Andrae, HV-backen, är fantastiskt finurlig och fantasifull. Kan stressas till misstag, men så är det med den spelartypen. High risk, high reward. Andrae är sevärd, mycket sevärd. Missa inte.

6. Pontus Johansson bänkades till förmån för Filip Hasa en bit in i Växjömatchen, kom tillbaka när Tom Nilsson gick sönder. Nu spelar Pontus med Christian Folin och ser ut … hur då?
Lucas Nordsäter är sannolikt den back som kommer lånas ut när Andreas Borgman är tillbaka efter uppehållet (förutsatt att Tom Nilsson då är okej). Mora hetaste alternativet, enligt Expressen.

7. Filip Johansson stod för en riktigt stark insats i tisdags, viktigt – i Andreas Borgmans frånvaro – att han fortsätter så. Saknas backar som kan driva spelet framåt.

 

289 Kommentarer

  1. Ångestmöte ikväll. Frölunda har nog inte råd med en usel insats till, då är nog måttet rågat från supporterhåll.
    HV71 i sin tur måste ju börja vinna snart för att inte halka efter ännu mer. Borde bli målsnålt och tillknäppt

  2. Spelarmarknaden verkar vara iskall, det är nog därför Greco är kvar.
    Har gjort sina mål men svag in spelet. Konstigt, han gjorde 20 + 39 i Hartford så klart killen måste ha spelsinne. Han har mer spännade skills än Lenc med sin fart, Lenc tycker jag hade svårt med skridskoåkningen.

  3. Tror det blir en vanlig Frölundamatch: ett skenbart spelövertag med massor av alibiskott vilket ger en räddningsprocent på runt 95 och sedan gör HV mål…Skottet som gick in kunde Lasse J räddat när han var i KHL-form…

  4. Statistik är på pappret! att göra mål är fakta på isen!
    Inget annat kan vinna matcher, Rönnberg får nog börja inse detta nu! Puck jävel måste sitta i nätter 1 gång mer en motståndarn, ganska enkel att förstå! Eller?

  5. Joel fick inget gehör hos Frölunda. Då väljer han att gå ut i media. Vips så bänkas Lencen och försvinner någon dag senare. Du måste ju förstå att det inte ser bra ut och att luktar mer kompislag än baserat på prestation. Som hejare på lag kan jag förstå att man vill att det ska hända något. Met Joel har skickat iväg många konkurrenter om istiden och nu ska Eriksson in på vilka meriter? Förlänga med lenc, förlora Spacek, Teodor och Sundström för att satsa på framtiden i Loui och Joel och Rajjan. Känns som Frölunda bygger ett oldtimers lag.

    Fördelen är att Loui spelat nära målvakten och kanske slipper man se Joel där någon match om Loui kommer. Men högst tveksam om någon vågar ta Joels istid.

  6. Frölunda är på en åttondeplats med 23 poäng efter 16 matcher att jämföra med fjolårets 34 poäng och en andraplats.

    Alltså 11 poäng mindre än i fjol.
    Den enda statistik man behöver. Egentligen.

    • Enda fördelen är att vi kan spela utan press idag sämst i ligan och väldigt lång skadelista och sen bortaplan så ser mörkt ut men kanske kan slappna av och bara köra på.

  7. ”Hockey professorn” kör vidare med Innala Lasch Carlsson.
    Ren idioti och resursfördärvning.
    Så dumt att det saknar motstycke.

    Och stackars greco. Att inte få chansen att visa upp sig med riktiga ishockeyspelare. Helkorkat.

  8. Tror dock att Frölunda vinner idag.
    Tror, men är långt ifrån säker.

    Är samtidigt ett ”drömläge” för HV71 att möta ett Frölunda som spelar sin sämsta ishockey på mycket lång tid.

  9. HV med flera forwards borta – tunt framåt! – ska vi bara slå hemma. Annars är det total kris.

    • Det är tyvärr upplagt för hemmatorsk ikväll, vet inte hur många på förhand givna vinster jag har sett Frölunda sumpa!

  10. Härligt med matchkväll!
    Frölunda vinner, kören i forumet vrålar om Roger och Sjöström avgång.
    I en jämn och kul serie (utan dåliga lag!) är Frölunda alltid sämst. Oavsett. Ikväll kommer det sedvanligt klagas på fantasilös hockey, Rogers floskler och urkasst PP trots vinst.
    Fram med popcornen….nu laddar vi!

  11. Sjöholm utlånad till Södertälje. En back som kommer bli riktigt bra. Har en otroligt ljus framtid.

  12. Nilsson/Greco ska ju lira med Lasch. Ge våra bästa skyttar möjligheten att spela med bästa passaren.
    Innala med Nässen och Mursak.
    Två mer skickliga lines och två ganska skickliga checkinglines.
    Hade vart jävla kul om Roger hade coachat o spelat de lines som är hetast oavsett vilka det är.

    7-2

  13. Tips: Blir det inte 3 ganska säkra poäng i kväll kommer mina förväntningar bytas ut mot förhoppningar under ganska lång tid framöver.

    3-1 till Frölunda!🥂

  14. Leksand kan få tillbaka Max Verenau till jul, skriver Sportbladet.
    Vilken enorm spets de har. Redan nu.
    Hrivik, Ruohomaa, Lang, Camper, Kloos, Heineman, Elvenes, Quenneville med flera. Wow. Lite skillnad mot vårt forwardsuppsättmning.
    Sportbladet skriver också att bland annat HV och LHC jagar Abols i Örebro. Hade varit en perfekt ersättare till Joel om han lägger av. Bara 26 år. Ledartyp. Grym tekare.

  15. Rönnberg ändrade om i slutet på förra matchen
    Då blev det lite mer fart så varför inte fortsätta så

  16. Undrar om vi kan få något PP ikväll.
    1 mot Malmö och 1 mot Växjö. Undrar om det beror på domarna eller inkompetensen hos laget

  17. Bättre att satsa på junisar – då kan stekande bli bra om några år. Som man startat så kommer det inte gå så bra – med den spelidén som alla vet om. Inga ändringar eller finter där. Tyckte inte Lenc var den som borde bytas…. Tråkigt.

  18. Fan jag håller med Petter Rönnqvist när han pratar negativt om Frölunda! Annars tycker jag han gnällt för gnällandets skull, nu har han fan helt rätt!

  19. Leman! Kanske har missat att du skrivit om det men har du pratat med Rönnberg om varför han har Lash och Innala i samma kedja?

      • Man skall nog hålla vetenskapen högt och visa sina metoder tydligt samt att de har en korrelation på utfallet. Där är vi inte de senaste åren. Om inte kan man bli anklagad för kvacksalveri eller psuedovetenskap som vara en person begriper.

  20. Över mitt förstånd hur många hör inne tycker Lasu gjort sitt i laget när man bara dunkar in en hv spelare i plexit, tar pucken, åker ut från egen zon, lite senare får man ”farlig” målchans lite senare!
    Utan Lasu skulle detta aldrig hända! Våran bästa center!

  21. Wow vilket pp, mycket wow, fantastiskt.

    Ursäkta ni som inte ser problemet med Frölunda detta år, vafan har ni för syn? 🤣

  22. Kommer Loui Eriksson så har han ett drömläge. Det kan ju omöjligt bli sämre med han. Blir inte ens sämre med Grause mormor i laget…….

  23. Skicka norrmanen tillbaka till Storhamar! Hur f-n kan man vara så korkad så man tar en utvisning i anfallszon!!!

  24. Nu är Innala inne i systemet. Vänder ifrån målet hela tiden och det händer ingenting. Chanserna rinner ut i sanden.

  25. Greco vet hur man gör, snabbt in med pucken mot mål. Det skall vara en gubbe därinne. Och där var nässen.

  26. Men Frölunda måste spela smartare kan inte jaga 2-0 läge när de är 10 sec kvar, så blir de kontring & nära 1-1 istället.

  27. En talande scen i början, nummer 40 tar in pucken, gör ett drop till forward, åker mot målvakten, men när forward ska skjuta då åker nummer 40 snabbt som fan ifrån skymningen, alltså va fan e detta?

    • Dom senaste åren har Frölunda haft två spelare som vågar stå framför mål, Ehn och Sundström, ingen av dom är kvar för då gör man något som Roger inte vill!

  28. Nu ska jag inte säga för mycket, men detta kan vara det som behövs för att Lasse ska få in stabilitet.

  29. Är Lindbohm den segaste backen vi haft i Frölunda? Dessutom undviker han varje närkamp. Bedrövlig

    • Alla dagar i veckan.
      Men kanske bra att roger inte får tillfälle att förstöra Born.
      Bättre att den nya tränaren nästa år får förädla Born.

  30. Lasch o co inne o till slut blir det en i röva. Men i Rönnbergs statistik syns det säkert inte.

    • Inte troligt det kommer ske så länge RR styr, det är väl Lasch som vill ha det så och då blir det så.

  31. Hahaha jag finner inga ord hur jävla usla vi är! Och Sjöström säger att detta laget skulle kunna vinna guld 🤣🤣

  32. Är det mindre än 2 minuter kvar av perioden, spela Joels och lasus kedjor. Detta är inte första gången dom är inne på mål i slutet på perioden..

  33. Vi ska nog lyckas torska denna matchen med…
    Återigen gör coacherna en tabbe som har inne Purre kedja med lite tid kvar. Men, just det, den kedjan är ju bäst enligt Roger…

  34. Hur många mål skall Lasch få ge bort, hittills idag har han gett ett 2 mot 1 läge och är 100 procent ansvarig för målet. Han skall vara där och störa istället står han 1 meter ifrån och tittar på.

  35. Seriöst vi måste verkligen bli av med Lindbohm han gör mer skada än nytta. Hur kan han få vara kvar

  36. Lindbohm klart sämst i ett dåligt lag.
    Bara lasse j får överbetyg.

    Mitt tips kvarstår: Frölunda får det tufft att undvika kvalspel.

  37. Otroligt usel underhållning. Skönt att få se ett lag som är sämre än oss. Men det sena 2-1 målet kan bli förödande, den här matchen kan förloras

  38. Alla som sa att man inte kunde säga nej till Lindbohm bör ta på sig en dumstrut direkt. Köttsäcken är nog den största floppen i konkurrens med Kramskoy och Jablonski

    • Underbar kommentar, var en fantastisk säsong med Brunetta/Jablonski/Lundell och Dyre’n….

  39. Förlåt men Purre har blivit frukansvärt kass, han gör inte mycket rätt, Blivit så mycket sämre bakåt oj oj.

    • Svårt att säga vem som är sämst idag, Purre eller Lindbohm. Helt klappkassa, bänka dom några matcher så de fattar!

    • Inte hjälper det att spela med Lasch. Förstår ärligt talat inte hur man kan se en uppsida med Lasch i 5/5 om han inte kompletteras med otroligt starka spelare. I Frölunda av idag är han snarare en belastning.

    • Purre har kvaliteer men han är 35 år, kan inte hålla nivån över en säsong? Ett år kvar på avtalet.
      Få, ytterst få, spelare blir bättre i den åldern. Tycker avtalet hade en säsong för mycket. Hoppas framtungt avtal så lönen går ner rejält kommande säsong, alternativt att Frölunda har option att bryta. Men tror knappast det. Men vi behöver ha in ett par nya centrar för att detta ska lyfta i vår eller till nästa säsong.

  40. SHL just nu två sämsta lag på isen, herregud sådan skit hockey! + för Hv71 i andra, men allvarligt Frölunda backspel är under all kritik!
    Dom skulle behöva skicka minst 4 man till i detta ihåliga hockeylag!
    Och vad skall L Eriksson tillför till detta lag är en gåta!

  41. Positivt: Lasse steppat upp rejält, bättre för varje match. Mycket stabil, kan ta oss till seger idag.
    Numera vill man se topplagen vinna, bottenlagen förlora.

  42. Detta vänder HV71.
    Frölunda har en hel del att fundera på.

    Varje spelare måste ställa sig frågan. ” varför skall just jag spela i Frölunda ?”

  43. De va la trist för ”positiv-klubben”. Hur fasen kan man ta ut så mycket negativt i förskott. Man kanske gillar det……

  44. När man är 5 mot 3 behöver ta tillvara på ytorna, men vi spelar så himla nära mål så att det blir som att spela 5 mot 4.

  45. Jag är glad för poängen! I övrigt en medioker tillställning.
    Obegriplig sammansättning av kedjorna. Alla utom Roger ser att Innala och Greco har kemi

  46. Lasse J och Lindbohm .
    Hoppas de kommer igång nu efter denna match. Två riktigt bra spelare i normala fall.

  47. Lasch – Purre – Loui
    Greco – Nässen – Innala
    MAx – Joel – Nilsson
    Mursak – Lasu – MRO

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51

Tack för säsongen! Njutbart att läsa dina artiklar med grymma analyser. Självklart behåller jag prenumerationen under sommaren.
Trevlig sommar!

Av anders.emanuelson
2026-06-16 20:09

Glad midsommar och hoppas du får en fin sommar med lite ledighet. Tack för grymt bra texter och information om vårat favoritlag.

Av Jonas Wallin
2026-06-16 20:07