SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Frölunda–Färjestad 220215 – försnack och eftersnack

► I två perioder spelade Frölunda stor hockey. Dramatiskt i tredje – men Johan Sundström säkrade segern (6–4) mot Färjestad med mål i tom kasse.
Här snabba analysen. Mer senare på sajten.

 

SNABBA ANALYSEN

LYSSNA PÅ KLIPPET

 

Så var matchen

Första perioden
Mål:
0–1 (4.26) Lucas Forsell (Åslund)
* Grymt bra skott högt på Niklas Rubins plockhandssida.

1–1 (10.51) Ryan Lasch 5/4 (Lundqvist, Borgman)
* Lasch tog skottet, Lundqvist högg på returen, Lasch vallade in sin 100:e fullträff.

2–1 (15.11) Ryan Lasch (Borgman, Elliott)
* Fint släpp av Elliott, ännu finare skottpass av Borgman, Lasch i stolpen och sedan tom kasse.

3–1 (18.04) Theodor Niederbach (Johansson)
* Filip Johansson hårt på kassen, Niederbach bra placerad för att plocka upp skräpet, snabbt skott.

## En av Frölundas absolut bästa perioder i vinter, vill jag hävda. Lucas Forsells riktigt vassa skott gav Färjestad ledningen, men 2 x Ryan Lasch och Theodor Niederbach vände på steket.

Frölunda dominerade perioden, lyckades kombinera attackvilja och finfin rörelse med att inte gå bort sig, inte tappa tålamodet och bjuda på spelvändningar mer än någon gång.

Ryan Lasch passerade 100-platån, gjorde sedan också mål 101.

Stefan Elliotts och Andreas Borgmans förarbete vid 2–1 utsökt.

Filip Johanssons, Nicklas Lasus och Karl Henrikssons attackvilja vid Niederbachs 3–1 ett exempel på hur Frölunda ska spela hockey.

Långt ifrån avgjort – men det här var kul att se på.

Joel Lundqvist har förresten 389 assist nu, är förbi Niklas Andersson, leder ju även match-,mål- och poängligan genom historien.

Andra perioden.
Mål:
3–2 (20.23) Albert Johansson 5/4 (Nygård, Wikstrand)
* Brett pass, Niklas Rubin hann inte riktigt med i sidledsförflyttningen, Johanssons puck gled retfullt in mellan Frölundakeeperns ben.

4–2 (26.11) Theodor Niederbach (Rosseli Olsen, Lasu)
* Skottpass, ”Rosse” nära göra mål, åter Niederbach på rätt plats där pucken hamnade.

5–2 (37.08) Elmer Söderblom (Lasch, Carlsson)
* Starkt sargjobb av Patrik Carlsson, tvåetta, Lasch passade på Söderbloms blad.

## Färjestads tidiga reducering gav inte så mycket nerv som jag trodde, Frölunda fortsatte ha tålamod, bjöd inte på något, tog tag i spelet, skotten 12–4 (19–9 i första) sa en del.

Fortsatt Frölunda som driver.

Fortsatt Frölunda som imponerar – med rejält spel, fyndigt spel, och aggressivitet.

4–2 kom efter ett fantastiskt byte av Theodor Niederbach, 5–2 efter ett stenhårt sargjobb av Patrik Carlsson som banade väg för omställningen. Utan Carlsson inget utrymme för superbt Lasch-pass.

Detroitlegendaren Nicklas Lidström valde en bra kväll att gästa Scandinavium. Två mål av dominante Niederbach, mål och bra insats av Elmer Söderblom, mål även av Albert Johansson.

Tredje perioden
Mål:
5–3 (50.19) Michael Lindqvist (Nygård)
* Lindqvist vände och drog iväg en snabb backhand, pucken studsade ut från Rubin, Lindqvist petade in returen.

5–4 (53.43) Per Åslund (Forsell)
* Läcker styrning som ställde Rubin. Dramatiskt nu.

6–4 (58.55)  Johan Sundström 5/6 (Borgman)
* Från egen zon, backhand i tom kasse.

 

***

FAKTA INFÖR MATCHEN Frölunda–Färjestad.
Vad: SHL, grundserie.
Var/när: Scandinavium/19.00
TV: C More Hockey (samt cmore.se), 18.45.
Senaste matcherna, Frölunda:
Malmö (b) 2–1 (straffar)
Oskarshamn (b) 4–7
Linköping (b) 1–2
Färjestad:
Malmö (b) 5–1
Skellefteå (b) 1–4
Djurgården (h) 1–3

Se matchen med andra:
O’Learys Avenyn.
Boka bord genom att klicka här eller ring 031–7304900.

Så startar Frölunda.
Kedjor:
25 Elmer Söderblom–72 Patrik Carlsson–81 Ryan Lasch
21 Karl Henriksson–20 Joel Lundqvist–9 Jan Mursak
51 Mats Rosseli Olsen–31 Nicklas Lasu–27 Theodor Niederbach
46 Liam Dower Nilsson–28 Johan Sundström–22 Linus Nässén
44 Ludwig Persson
Saknas: Jacob Nilsson, Max Friberg, Michael Spacek, Radan Lenc.

Backar:
7 Simon Edvinsson–6 Mattias Norlinder
74 Andreas Borgman–16 Stefan Elliott
10 Jens Olsson–5 Filip Johansson
15 Anders Grönlund
Saknas: Christian Folin, Viktor Ekbom.

Målvakter:
41 Niklas Rubin (1 Viggo Andrén)
Saknas: Matt Tomkins.

Så startar Färjestad.
Kedjor:
11 Joakim Nygård–79 Patrik Lundh–13 Daniel Viksten
10 Marcus Nilsson–14 Victor Ejdsell–34 Michael Lindqvist
4 Oscar Lawner–22 Per Åslund–29 Lucas Forsell
31 Carl Jakobsson–24 Sigge Grunditz–67 Pontus Widerström
23 Alexander Artursson
Saknas: Linus Johansson, Gustav Rydahl, Jacob de la Rose.

Backar:
6 Mikael Wikstrand–71 Jesse Virtanen
33 Albert Johansson–37 Adam Ginning
28 Mattias Göransson–26 Joel Nyström
8 Anton Berglund
Saknas: Jens Westin, Theodor Lennström.

Målvakt:
38 Dominik Furch (35 Dennis Hildeby) 

Inför matchen:

## När Frölunda och Färjestad möts är det alltid något alldeles extra, oavsett tabellposition. Två lag med en rivalitet som går långt tillbaka i tiden, det finns känslor, det finns en hetta som brukar gå att ta på,
Vem kan väl ha glömt 6–5-matchen från i höstas?
I kväll är publiken tillbaka, lagom till klassikermatchen. Härligt!

## Elmer Söderblom spelar trots gårdagens magproblem. Den här gången är smarte centertypen Liam Dower Nilsson inne på tolv forwards, mer blev det inte av mer målfarlige Ludwig Persson. Nå, han kanske får några byten ändå?

## Båda lagen lagen saknar OS-spelare, bedöm själva vilket lag som lider mest.
Frölunda:
Matt Tomkins
Christian Folin
Max Friberg
Michael Spacek
… och så Radan Lenc, om nu den nye tjecken ska räknas in innan han gjort sin debut.
Färjestad:
Gustav Rydahl
Linus Johansson
Jacob de la Rose
… och så nygamle Theodor Lennström, samma reservation där som vid Lenc ovan.
Oavgjort i ”OS-matchen”, kanske? Fast kanske viss fördel Frölunda totalt sett, Färjestad får i kväll klara sig utan även Martin Johansson, en av centervikarierna.

## För Frölunda och Oskarshamn, och även för Rögle, var det bra att Schweiz lite överraskande slog ut Tjeckien. Michael Spacek och Radan Lenc, bröderna Tomas och Hynek Zohorna (Oskarshamn) samt Vojtech Mozik (Rögle) kan nu flyga till Sverige och ansluta till sina SHL-lag. Fullt möjligt med lördagsspel för frölundaiterna mot Skellefteå, så är i alla fall planen, som jag förstått det.
Jag hade den här texten i ämnet tidigare i dag.

 

## Även utan sina OS-centrar har Färjestad ett antal forwards som kan avgöra matcher. Det är ju på papperet ett riktigt starkt manskap som Johan Pennerborn förfogar över, efter en lite jobbig start på säsongen har det också börjat se allt bättre ut.
Det började med ett lite förenklat spel i egen zon. Fortsatte med fler poäng.

## Frölundas spelare ger sig själva chansen att vinna när de har tålamod, inte stressar fram saker, inte spelar onödigt svårt, inte tar för stora risker.
Handlar inte alls om att ”lägga sig på försvar” eller ”parkera bussen”, så kan ju inte ett Roger Rönnberg-tränat lag spela, det vet alla, däremot spela med förstånd, ta pucken framåt, fortsätta på det som var bra i Malmö – sedan bygga på med mer av ”kasta puckar på mål”-attityden.
Viktigt att inte ryckas med av storpubliken.
Viktigt bevara kylan i skallarna.
Så här skrev jag i förmiddags.

 

## Full fart på ryktesspridningen inför värvningsdeadline vid midnatt.
Luleå, med flera backskador, har fått in tjecken Fillip Pyrochta från finska SaiPa. Växjö försökte tydligen med Magnus Hellberg  (Sotji) men gick bet. Örebro hugger på lille Daniel Audette (Vitiaz Podolsk) enligt aftonbladet.se, Mira Aaltonen enligt Mr Madhawk., Flera andra namn cirkulerar också, klubbarna går en match mot klockan.
Ni får själva hålla koll under kvällen, men räkna med att all information kanske inte kommer finnas förrän i morgon bitti.
Ser att några klagar på att Roger Rönnberg och Fredrik Sjöström hade för bråttom med Radan Lenc, att det nu finns bättre spelare lediga, men det är ett alldeles galet resonemang.
Frölunda hade följt Lenc länge, ville ha honom redan när han drog till KHL. När chansen nu uppenbarade sig, när tjecken köptes ut av Amur Chabarovsk, då var det okänt att KHL skulle slå stopp för sin grundserie.
Att en massa spelare skulle bil lediga, detta visste ingen när Lencaffären gordes upp. Frölunda agerade efter den vetskap man hade i det läget, gjorde förstås rätt eftersom laget skrek efter en forward.
Lenc kanske blir en jätteflopp. Eller så blir han en hit, gör Michael Spacek bättre, visar sig mer värd än de spelare som nu nämns i media. Kanske landar han någonstans mitt emellan.
Ingen vet, bara att vänta och se.
Det går förstås utmärkt att tycka att Frölunda borde ha värvat mer, inte bara en Jacob Nilsson-ersättare, kanske ha kickat någon i truppen, fullt relevant resonemang om man känner så – men det är något helt annat.
Detta bara för att förtydliga så ni har fakta klara för er.

## Sex dagar kvar till Frölundas extra medlemsmöte om klubbmärket. Om någon glömt.

 

252 Kommentarer

  1. Blir sååå trött på Roger, ännu en center junior som ska spela som vinge bland 12 forwards! Vafan lira en renodlad vinge och tänk på framtiden någon gång!!! Kan inte ha 2tredjedelar av laget som spelar på fel position tillslut!

  2. Så mycket snack om att man alltid ska värva. Vad har vi för målskyttar i våra yngre led? Var är våra unga målskyttar som skulle ha tränats upp för 3år sen. Har alla ett kvartaltänk i ishockeyn?

    Vi producerar klassbackar men inge anfallare.

    Garanterat billigare än att värva in folk. Sen gammalt när man har en ”top of the line” ungdomssektion så kommer a laget att gå bra ett par år senare.

  3. Är detta roligt längre? Pengar pengar pengar. Deadlines å importer? Chl,landslag å skit. Varför bry sej? Känns som att man lika bra kan koncentrera sej fortsättningsvis på Hollywoodligan over there.

    • Snart blir hockeyn lika genomkommersialiserat som fotbollen. Pengar pumpas in från kommuner och miljardärer och köpfesten är total.

  4. Ludwig Persson gör ju en del mål i J20 men Rönnberg namncoachar ju konstant, det ska vara Joel eller Lasch, Purre eller MRO som ska ösa in målen och avgöra matcher.
    Inte ge förtret mer till någon junior, nej bättre tydligen att juniorer ledsnar och söker sig till andra shl klubbar..
    Och Frölunda haft ögonen på Lenc länge säger du Leman? Precis så sa Sjöström om Elliot också. Elliot är en katastrof, fattar inte att han inte får sitta på läktaren tills han drar självmant

  5. På plats. Gott med hockey igen. Inte Växjö men blir nog hyfsat spel ändå. Skönt utan vaccinpassvakter utan bara att glida in.

    • Nu är det klart, du är allt annat än en Lakej. Växjö spelar i afton och du ser inte den matchen. Slagit i huvudet?

    • Där blev det bevisat att du inte är en äkta supporter haha 🙂 ja tänker mig in i samma sits, att jag hellre skulle gå och se Växjö live än att kolla MITT lag på cmore. Men men, du får följa ditt älskade Växjö på jumbotronen i Scandinavium ikväll då 🙂 lycka till

      • Vad bra. Då kan ni släppa det. Nöjer mig med att se hockey live igen. Hur äkta är ni på en skala som inte är på plats…

        • Jag är på plats herr Lakers 🙂 men hade ja bott i Växjö hade ja ju inte gått och kollat Växjö live om Frölunda spelat samtidigt, då hade det blivit soffan 🙂

  6. Ludwig Persson är en målskytt.
    Därför får han ingen plats i Rogers lag.
    Frågan till Roger kvarstår, vem f-n skall göra målen ?

  7. Lenc är nog välscoutad. Och finns säkert potential till förlängning om det skulle visa sig falla väl ut.
    I övrigt helt rätt att inte värva mer. Bättre hålla i pengarna!
    Lennström kommer nog bli en flopp i FBK. Vad betalar de för honom? Två mille för två månaders spel? Horribelt!

    • Elliot var ju också välscoutad enligt Sjöström.
      Nr16 Elliot en katastrof som slukar nästan 250.000 per månad

  8. Lite jackpott för Frölunda ekonomiskt (sportsligt?) att det var ”Covid-uppehåll” i 3 veckor då det var restriktioner. Så i stället för 3-4000 kan det bli fullsatt på det matcherna som skulle spelats då.

  9. Måste vara jag som för de galna resonemanget, som en av dina läsare så vill jag bara förtydliga vad jag menar lite. Jag tycker inte Frölunda gjorde fel när de tog in Lenc och förstår såklart att de inte kunde veta att KHL skulle stängas ner. De jag menar är att Frölunda inte verkar vara intresserade av att satsa idag, när kvalitativa spelare bjuds ut till diverse SHL-klubba. Att säga att de är försent stämmer inte eftersom deadline inte passerat.

  10. Stora ord från Rönnberg innan match, upp till bevis då för helvete. Kör över kaffe bönderna.
    Seger är det enda som räknas ikväll.

  11. ”Sätta passningar på bladet” ”sätta pucken i mål” vem pratar Rönnberg om?! Ett pojklag? Elementära saker som inte fullblodsproffs klarar av. Dags att leverera ikväll 6-7 baljor framåt Tack!

  12. Jävla sopan Elliot flyger som en vante i närkamperna vid sargen. Man kan ju tro han är en juniorspelare på 60kg typ.
    Han har väl aldrig vunnit en enda närkamp?

  13. Trenden fortsätter. Är förvånansvärt enkelt att göra mål på Frölunda. Behövs knappt en målchans……

  14. Ser ibland folk skriver att FHC inte dumpar mer än andra lag, men har noterat att vi har slängt, skarvat osv mer puckar mellan röd o blå än kontrollerade ingångar hittills och det är den känslan man haft länge..

  15. Våra forwards skjuter bäst i hela Shl.
    Finns inget annat lag som träffar målvakten så mycket som Frölundas forwards.
    Duktiga..

  16. Frölunda har idag, mot Färjestad, en forward som är kul att se, Elmer gör sådant som ingen annan gör. Resten är hårt arbetande i systemet. Ja, inte Lasch kanske, men han har tappat en hel del efter säsongsinledningen.

  17. FBk:s junior Forsell var den som gjorde målet, 0-1.
    Ge Ludwig Persson chansen nu. Bänka MRO eller Nässén. Den sistnämnde ger alltid 100 men är tyvärr helt uddlös framåt, skapar inte ens. Skulle må bra av att spela i Hockeyallsvenska j ett år i en mer offensiv roll.
    Skönt med ett PP-mål, bra för självförtroendet.

  18. Älskar när Sanny är kommentator! Spelar ingen roll att vi möter det lag han va kapten i så är han endå helt neutral och har fan rätt i allt han säger!
    Synd att alla ”experter” inte är lika!

  19. Det är så här vi behöver spela. Inte harva i hörnorna hela tiden, utan in på mål så fort det går. Bara att fortsätta mala kaffe.

  20. Men snälla domaren, det var inte utvisning på borgman. Men den domaren har nog ett horn i sidan till Frölunda.

  21. Tycker Rubin steppat upp rejält efter baklängesmålet. Kul att se. Bra period av Frölunda totalt där man går på mål. Borgman är en klassvärvning.

  22. Bra första! Lika många skott i första som man haft totalt i en del matcher. Mer attackmentalitet och kamp framför mål. Lasch ser mer påkopplad ut idag. Murre med bra energi! Rör sig bättre än på hela säsongen!

    Man började lite överambitiöst och gick bort sig men rättade till det. Borgmästaren mycket bra! Rubin ska kunna stänga första stolpen men i övrigt helt OK.

  23. Bra första av Frölunda. Fbk lite ringrostiga.
    Men vem f-n har hittat på regeln att en klockren brytning blir utvisning?

    • Ja, du. Tidigare var det alltid, puck först – ej utvisning. Nu är det utvisning om man fäller spelaren, oavsett om man nuddar pucken först. Sett massvis med gånger där det varit bra brytningar, puck först – men ändå utvisning. Märklig regel.

  24. Oavsett vad man tycker om Mats Grauers som ordförande i Frölunda måste man ändå beundra hans och styrelsens helomvändning i klubbmärkesgate. Sen har han sanerat ekonomin och lagt en stabil grund för framtiden, han har gjort mycket gott för föreningen.

  25. Tyvärr så kan vi inte bjuda upp till dans idag! Som jag trodde med 4 centrar borta! Frölunda klart bättre så rättvist

  26. Conta och PP:s :s kommentarer är så jävla patetiska! Bara en massa trackande på våra egna, med sådan vänner behöver man fan inga fiender….

  27. Det absolut sämsta sättet att börja en period på.
    Faktum kvarstår, det är ofta löjligt enkelt att göra mål på vårt lag.

  28. Den typen av målvaktsspel som Rubin så ofta står för skapar ju osäkerhet hos hela laget.
    Backarna börjar överarbeta, skydda mål osv.

  29. Vad ärvdes för djävla domarnivå? Tar ut 74 för en touchoch sen släpper en tydlig interference på MRO i ppt som följer

  30. Jag fattat inte snacket om niederbachs genombrott, han har ju fan varit fenomenal stora delar av säsongen, gjort fler mål än dom flesta men får aldrig spela med offensiva spelare, aldrig PP och ibland knappt spela alls!
    Sen är han 19år man kan väl inte begära att han ska vara bärande spelare i detta svintråkiga Frölunda!
    Niederbach har redan fått ett genombrott iår!!

  31. Rönnberg, matcha Niederbach mer nu.
    Låt Joel vila nästa powerplay. Niederbach är het idag, låt han spela mera

  32. Helt klart en av de jämnare och bättre prestationerna denna säsong. Bra rörelse, faktiskt lite spelglädje hos spelarna med.

    Gäller bara att hålla ihop det över 3 perioder med. Men idag känns det faktiskt som man gör det.

  33. Idag går man rätt in på mål iaf. Och det ser stundtals lysande ut. Nu ska vi komma ihåg att tre centrar saknas i tösera. Men… ett fall framåt

    • Vi har våran bästa back borta efter borgmästaren, bästa målvakten, bästa centern borta och inte glömma energi knippet Friberg.

      • Jo, men att ha sina tre toppcentrar borta går inte att snacka bort. Bästa backen spelar ikväll…
        Friberg famlar efter formen efter skadan. Tomkins måste upp två snäpp i jmfs med i höstas. Kommer dom upp i form så ser det bra ut.

  34. Vilket klassmål! Eller är vi bara inte bortskämda med mål i öppna lägen? Oavsett vilket, otroligt vackert.

  35. Niederbach har skills. Gäller bara att han får förtroende och får lov att spela efter sina styrkor. Måste få nytt kontrakt. Vi kan riva andra.

  36. Så trött på cmore snack om att Färjestad saknar spelare! Vi då? 5 spelare på os som hade gått in i vilket shl lag som helst.

  37. HL – kolla gärna med Niederbach och Sjöström vad som gäller för nästa säsong.
    När en så ung talang inte förlängt så här långt in i säsongen brukar det betyda att de lämnar.
    NHL och Detroit kan ju inte spela roll, han kan lämna för dem när han vill.
    Samma med Elmer, har ju heller inget nytt avtal I Elmers fall lär Detroit dock vilja plocka över.

  38. Gillar att vi spelar rejält och distinkt i egen zon också. Inget jäkla kladd. Lägger sarg ut också när vi är pressat. Bra!

    Bara att fortsätta mala kaffe i tredje.

    För övrigt så ska Niederbach ha nytt kontrakt, men det luktar inte så. Skulle inte förvåna mig om han är klar för någon annan SHL-klubb.

  39. Niederbach måste man ju förlänga med. Man ser hur tydligt som helst att killen har potential. Skulle dessutom sett att han & Nässen byter kedjor plats i kedjorna.

  40. Elliott är riktigt lysande sedan han fick Borgman bredvid sig. Det stora är att han spelar back och inte drar iväg på en massa äventyr, vilket han gjorde i tid och otid förut.
    Nu vet att han Borgman sköter det offensiva och då kan han sticka fram när det finns möjlighet och bra läge för det, istället för att som tidigare jaga och stressa fram det offensiva.

    Mycket lovande.

  41. Jens Olsson på efterkälken som vanligt. Jag hoppas verkligen att detta är det sista vi ser av honom här.

  42. Ska vi in i ett ev slutspel med två målvakter som inte ska vara kvar i klubben? Rubins returer har en del frågetecken att lämna efter sig.
    Frölunda blir passiva när vi backar hem.

    • Rubin är helt ur position- står han rätt spelar inte styrningen nån roll, det är fri sikt. Han ska ta det ändå. Röten

  43. Jaha… som jag sa efter halva matchen, spelar bra idag men gäller att hålla ihop det i 3 perioder med..

    Vad händer, varför kan man ALDRIG spela ut i 3 hela perioder?!?!

  44. Så uselt av Frölunda, leder med 5-2 och släpper in Färjestad i matchen.
    Lasu nedragen innan framför färjestads målbur..

  45. Känns som rubin Alltid är dålig på hemmaplan men han kan göra bra bortamatcher, har han inga nerver tro?

  46. Frölunda pissar ned Färjestad matchen igenom men Rubin räddar färre puckar än en matkasse. Den gubben måste skickas långt bort.

  47. Sjukt. Vi gör årets kanske bästa match, är överlägsna, har gjort fem mål men kan ändå torska detta.
    En bra målvakt med en bra dag hade tagit alla fyra FBK-mål.
    Åslunds chans nyss nära gå in, Rubin så liten i målet. Känns så darrig och det klart backarna känner av det.

  48. Fy fan vilken pinsam 3e period av Frölunda… exakt så dåligt som dom kan spela och spelat stora delar av året..

    Säljer knappast fler biljetter med denna perioden.

    Försöker dom ens?

    • Problemet med Rubin när han släpper en puck som 5-3, hela laget blir så nervösa helt sjukt!!
      Han skapar verkligen inte någon trygghet!!

      • Han är bedrövlig i dag, så darrig nästan varje gång FBK är nära. När han räddar känns det mest turligt. Bra att vi går vidare utan Rubin nästa säsong

  49. Att det skall vara så jäkla svårt att stänga en match. Man släpper in några billiga mål samtidigt som man tappar allt eget spel.
    Som tur är tar fbk ut målvakten så Frölunda kan avgöra.

  50. Domarna sitter på McDonalds och vräker i sig Happy Meal efter Hapoy Meal.
    Pennerborn har lämnat sitt bankkort i kassan på McDonalds

  51. De måste lära sig att inte backa hem och spela på resultat. Det gör de inte så värst bra.

    Annars en riktigt bra match. Fin-malet kaffe, underbart. Fast, Löfbergs smakar illa.

  52. Med tanke på att du ser ut som sångaren Nordman kanske du borde dra till med en låt efter matchen Henrik Leman?

    • Tufft sakna fyra centrar, centrallinjen (dock inget problem om det varit vi, här finns fyra centrar till att slänga in :-))

  53. Rubin visar återigen att han inte är en SHL-mässig målvakt. Kan absolut göra någon bra match då och då, men absolut inte över tid.

  54. Rönnberg, detta är ta mig fan inte okej att rasa ihop totalt i 3e perioden. Nu räcker det.
    En jävla uppryckning krävs hädanefter.
    Turen rädda oss från förlust idag.
    Bedrövligt svagv3e period av Frölunda.
    3e perioden brukar ju vara Frölundas starkaste.
    Nej Niederbach, Persson och Söderblom ska ha mer istid. Var Nr20 och Nr 31 och Nr72 med idag???
    Jävligt anonyma

    • Eller kan man välja att hylla Frölunda för de två första perioderna istället för att alltid leta efter något att gnälla på…

      • Man kan se det på två sätt.

        Frölunda gör det jättebra i två perioder.

        I tredje perioden faller man ihop och riskerar att tappa segern.

        Kan man diskutera bägge? Ja, absolut. Kan man diskutera det ena utan att ta upp det andra? Ja, rimligen.

    • Fy fan vad du gnäller på allt! Det var ju drömhockey i 2 perioder, men som vanligt väljer du att koncentrerar dej på 2 insläppta i 3e…..

  55. Just nu sitter Leman inne på presskonferensen och njuter av våra sponsrade pengar.

  56. Äntligen Frölunda hockey i 50 minuter. Tunga, täta det och när vi kuggar i så så maler vi bra. Lasch på plutonium i afton. Men kvällen måste ända anses vara Niederbachs. Jösses. Får lite Fagemo/Lehkonen vibbar av den utvecklingen. Kan växa ut till en joker i slutspelet om han fortsätter den här utvecklingen.

  57. Rolig match, kul att vara på plats igen (även om man satt bland en massa Karlstafolk).

    Norlinder och Borgman var väldigt bra idag, kul att se Söderblom dominera så kallade stjärnor i FBK och hålla undan med sin styrka och teknik.

    Enda minuset var väl att Rubin släppte busenkla skott matchen igenom.

  58. Jaja dessa sk supporters till Frölunda! Herre jävlar säger jag bara! Värst som vanligt Conta och PP, Frölunda spelar drömhockey första 2 perioderna och ändå sitter man och avbryter njutande av hockeyn med att kommentera (bara) vissa spelares ev. misstag då speciellt Elliot som i våra andras ögon gjorde en bra match.
    Fy fan med vänner som er! Då behöver man fan inga ovänner…
    Inte fan kommenterar dessa damer när Borgman eller andra gör ett misstag, fy fan vad sorgliga ni är!

    • Håller helt med, detta jävla gnäll. Herregud vi har börjat OS uppehållet med 2 raka segrar! Dessutom föll både Rögle och Skellefteå hemma idag. Allt gick vår väg idag så finns inget negativt idag överhuvudtaget! Nu tar vi Oskarshamn på torsdag!

    • Borgman gör misstag han med visst, men Elliot gör massor. Idag lyckades han äntligen tackla en motståndare. Otroligt Elliot
      Jo Frölunda var fantastiskt i 2 perioder men klappa ihop totalt i 3e
      Det duger inte om man har ambitionen för en lång säsong. Men många här kanske är nöjda med uttåg i kvarten för Frölunda?

  59. Tack så mycket! Jag gjorde mitt bästa ikväll och har verkligen ansträngt mig att lära mig Svenska så jag kan svara er alla.

    • Du kanske kan lära Abbottarna att prata svenska? De har bott här i 20 år och förefaller helt immuna mot svenska språket.
      Finns det inte SFI i Skåne?

  60. Conta… Den pojken alltså.. Har ALDRIG stött på någon som gnäller lika mycket som honom. Jag förstår inte hur han orkar? Finns några här inne som bara vill förstöra, men conta tror jag fan är den värsta av dom alla. Är du så här jobbig IRL så kan du varken ha familj eller vänner kvar.

  61. Imponerande insats idag mot ett förvisso blekt FBK. Men viktigt seger såhär under OS-upphehållet. Viktigt nu att få upp samma energi mot Oskarshamn för att säkra tre poäng till. Ligger lite baksmälla i luften.
    Kul att Elliott verkar ta steg.
    Elmer, kung.
    Niederbach – får joker i vår.
    Sundström liknade 2016 års Sundström

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Brynäs med 90 miljoner i partner- och sponsorintäkter - nästan dubbelt mot Frölunda.

Av HenrikM
2026-06-18 16:12

Undrar vad Djurgården betalar i hyra för Hovet? Gissar långt under Got Events pris

Av HenrikM
2026-06-18 15:21

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35