SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

Friberg om läckra målet: ”Det var väl det som stämde i PP i dag”

Bara 7078 i Scandinavium. De som valde bort hockeyn missade inte mycket. Men Frölunda vann trots allt (4–2) mot Örebro, och så detta:
Ett av målen var verkligen värt att minnas. Läckert till Max.

Två mål av Max Friberg när Frölunda vann 4–2 mot Örebro i en rätt dålig hockeymatch.

Frölundas 4–2 på Örebro går inte till hockeyhistorien. Men en sak stod ut i en tafflig match:
Frölundas 2–1-mål. I power play. Tro’t eller ej.
– Det var väl det som stämde i PP i dag, sa målskytten Max Friberg.

FRÖLUNDA FICK FEM chanser i power play. Ska vi vara ärliga, och det är väl bäst, så vara fyra av PP-försöken alldeles undermåligt utförda.

Knappt ett pass gick rätt.

Spelare missförstod varandra.

Typiskt att Örebro gjorde 1–0 (William Wikman, 18,36) med en man mindre, Pontus Johansson tappade puck högt, jobbade hem, hade lite otur och Lasse Johansson gjorde inget vidare ifrån sig.

Nicklas Lasu hade flyt med 1–1–målet (22.09), och när Linus Öberg åkte ut för en väldigt billig crosschecking kom så ögonblicket som var det enda för någon hockeyälskare att minnas.

Pontus Johansson, Radan Lenc, Patrik Carlsson och Max Friberg kombinerade så vackert att man undrade … var hade ni gömt det här spelet, boys?

Nog för att Joel Lundqvists enhet är den enda som ser ut som att den kan spela PP, men ändå …

Max Friberg sa om den intränade varianten som inte riktigt var det ändå:

– Inte exakt så, men idéerna och attacken efter tekning har vi jobbat på. Det var väl det (2–1) som stämde i PP i dag.

Ett mål på fem försök. 20 procent. I statistiken ser det bättre ut än i verkligheten.

Ryan Laschs PP matchas fortsatt något mer, tydligt att Frölunda vill spela igång den enhet som inte alls får till det. I slutet fick Pontus Johansson – inte alls lika bra som i premiären – dubblera som point man.

Det är ändå klart jämnare mellan PP1 och PP2 den här säsongen.

– Överlag tror jag det är bra, två enheter som kan sporra varandra. Om vår så kallade förstaenhet inte gör det de ska, så att säga, då är vi med där också, sa Max Friberg som satte 4–2 (59.56) i tom kasse och säkrade segern.

Frölunda var inte på någon som helst toppnivå i två perioder. Missade passningar, dålig synk. Örebro var ännu sämre. Lasus, Fribergs och sedan Mats Rosseli Olsens andraperiodsmål (3–1, Jan Mursaks finfina arbete) borde ha betytt en bra resa i tredje perioden – istället backade Frölunda ner i knäet på Lasse Johansson.

Christopher Mastomäkis 2–3-styrning (49.19) skapade nerv och oro, men ska man lyfta något mer i Frölunda än det där PP-målet så var det viljan och kampen.

Sista tio minuterna lyfte Roger Rönnbergs gäng lite.

– I två perioder är vi bra i 5/5. Sista perioden tar de över lite, men vi kommer tillbaka bra, analyserade Max Friberg.

***

Jan Mursaks kyla vid 3–1 var fin att se. Örebros försvarsspel svagt, men Mursak andades, var kall, hittade Mats Rosseli Olsen. Se där, en sak till att minnas, då …

***

Tre poäng är tre poäng, oavsett hur det ser ut. Efter 2–3 mot Timrå i lördags var det här enormt värdefullt för Frölunda. Kanske kramas klubborna mindre hårt i Malmö på lördag.

***

Kul för Tom Nilsson att få vinna mot just Örebro – som bröt kontraktet i somras.

Fortsatt tystnadsplikt gällande utköpet, men jag vet att det var några jobbiga månader för Tom innan Frölunda räddade karriären, så att säga.

***

SHL ska vara tuffare mot crosscheckingar i vinter. Älskar det! Men Linus Öbergs utvisning (Jere Innala föll) före Frölundas 2–1, jag vidhåller att det där var inget att blåsa för.

***

Målen:

0–1 (18.36) William Wikman 4/5 (Lajunen)
* Pontus Johansson tappade puck på offensiv blå, såg ut att rädda läget när Örebro kom två mot en, men pucken landade ändå hos Wikman som pillade in den mellan benen på Lasse Johansson. Den pucken ville Frölundakeepern garanterat ha tillbaka.

1–1 (22.09) Nicklas Lasu (Nilsson)
* Märkligt mål, Lasu bröt in från höger, la in pucken mot mål, den tog en båge, touchade möjligen en försvarare och Jhonas Enroth blev ställd.

2–1 (37.34) Max Friberg 5/4 (Lenc, Carlsson)
* Efter tre genomusla PP kom plötsligt ett ögonblick av briljans, klapp-klapp-hockey där även Pontus Johansson var inblandad. Mycket billig Örebroutvisning föregick, dock.

3–1 (38.32) Mats Rosseli Olsen (Mursak, P Johansson)
* Örebrobackarna Elias Pettersson och Marcus Hardegård kom inte överens, Jan Mursak jagade ifatt pucken, spelade in till Rosseli Olsen som nöp till direkt.

3–2 (49.19) Christopher Mastomäki (Ekström)
* Långt anfall, Frölunda föll ihop varje gång, styrning och mål.

4–2 (59.56) Max Friberg, tom kasse (Folin, L Johansson)
* Smart spelat av Lasse in the kasse, Christian Folin fann Friberg.

 

23 Kommentarer

  1. Pontus Johansson har ju lite att jobba med i försvarsspelet men tyckte han gjorde det bra framåt igen!

  2. Dags att ge Greco en ärlig chans i annan kedjan, spela med Jacob & Liam är verkligen inget att hurra för.
    Jacob är fruktansvärt urform och Liam är för klen, duttar i det han gör, känns som det går för snabbt för han.
    Låt han lira lite J20 och sätt in Ratkovic för honom.

    • Håller med. Den kedjan kommer liksom ingenstans just nu, mycket pga dåligt självförtroende tror ja. Greco kommer att bli guld värd tror jag . Men att testa honom i en annan kedja kanske vore det bästa.

  3. Finnarna såg ofantligt pigga ut ikväll!
    Likaså Mursak, Purre och MRO!
    Bara tugga på. Det är de ”dåliga” matcherna som smakar bäst vid vinst!

  4. Nilsson har varit klart sämst i de 11 matcherna som spelats i år (inklusive försäsongen). Greco har börjat komma igång lite med fräcka varianter och dylikt, men ser inte hemma ut i den kedjan. Hade vart kul att testa honom med typ Mursak, men det hade vart vanvett att bryta den kedjan såklart… Powerplay vet jag inte ens vad jag ska säga om… Katastrof förutom den oerhört fina snutten där det blev mål!

  5. Om behovet av en bärande center var stort inför säsongen, så är det nu gigantiskt. Jacob Nilsson är alldeles för svag på den fronten. Han behöver bli en offensivt ledande center om Frölunda vill vara ett lag att räkna med. Är han inte det i slutet av November/början av december lär Frölunda leta aktivt förstärkning. En bärande center att bygga runt är något man kommer behöva leta efter till kommande säsong oavsett.

    Anthony Greco inte heller tillräckligt stark. Hur länge kan man skylla på ”inte van vid stor rink”?

    PP1 såg vassare ut den gången PJ stod på blålinjen (slutet av tredje). Annars inte så underligt att PP1 inte fungerar när flera utav spelarna i den enheten är under isen, Nilsson, Greco och Filip Johansson.

    Defensiven i dessa två matcher visar sig fortsatt rätt stark. Backsidan imponerar ofta långa stunder defensivt, men det syns tydligt att puckskickliga backar saknas. En back som kan logga 20-25 minuter och bära puck offensivt behövs. Just nu är PJ den back med störst offensiv uppsida. Borgmans kvalitéer saknas enormt. Att ha en back som kan spela 20+ minuter och samtidigt vara delaktig offensivt är något som är väldigt viktigt, Folin – Lindbohm i all ära. Men det blir lite väl enformigt när dom spelarna skall logga de största minuterna.

    Offensiven stundtals bra, Innala en frisk injektion. En spelartyp vi saknat. Kreativ och hittar lösningar ingen annan klarar av att göra. Tillför något speciellt.

    Förhoppningsvis blir Borgman en positiv injektion som balanserar upp backsidan samtidigt som Greco och Nilsson börjar producera. Annars blir det tufft.

    • Hade gärna testat Greco i en annan omgivning, känns som att han står och stampar med LDN och Nilsson. Men samtidigt vill man inte bryta upp 51-31-9 och man vill fortsatt ge 81-72-21 förtroende.

      Tänk vilken enorm skillnad en ledande center hade gjort istället för Jacob Nilsson.

  6. Lasch är en börda när han är inne, spelar för svårt, backcheckar aldrig och glider omkring som en primadonna.

    Hade RR haft lite anamma så hade han bänkat Lasch men det lär ju inte ske…

      • Jo visst är han en belastning! Helt värdelös, vinner bara poängligan år efter år… Du är ju fan lika korkad efter match som du är i matchtrådarna med ditt hat mot alla och alla i Frölunda! Nog för att han inte är en försvarsjätte som Roselli eller Lasu, men det finns ju olika kvalitet på spelare….

        • Du måste ju vara helt borta, gubben bidrar ju inte ett skit just nu, han slänger bort puckar, drar ner PP något så fruktansvärt, han ska spela när han är i form, just nu är han inte det, att spela spelare bara för deras namn har Roger testat i snart fyra säsonger, går la så där va? Lasch lever lite på gammla meriter just nu, börja presterar eller nöt bänk.

  7. Typ alla matcher var jämna i SHL ikväll.
    Fyra poäng på två matcher, det är inte fy skam. Stundtals bra fart ikväll, stundtals bara hispigt.
    Whatever?
    Fan vad bra att Frölunda inte blir ”laget att slå” direkt. Det kommer att bli tajt i Malmö, men åtminstone en poäng.

  8. Instämmer mer Alfjoh- vi måste ha in en bärande förstacenter. Ett rätt kasst FBK valde att bryta med Jacob Nilsson för att han inte höll.
    Nu ska han bära en offensiv kedja efter ett års frånvaro, obegripligt
    Och nu måste RR och Burström överge sina PP-tankar. Filip, Greco och Nilsson har fått löjligt många chanser. Otroligt att de får fortsättamatch efter match trots så svaga insatser

  9. Inte mycket att säga om matchen som inte redan sagts, bara att buga för hockeygodiset (2-1)! Sen kan jag hålla med om att utvisningen kändes billig, men bara för att man har vant sig vid att spelare har fått crosschecka gränslöst utan att åka ut! Men om det inte var ett olycksfall i arbetet utan att tecken för att domarna vill stävja detta så är det ju bara att applådera, för det var en crosschecking, och därmed en tvåa!

    Sen en lite språkanmärkning på det inledande stycket, borde det inte istället för: ”Bara 7078 i Scandinavium. De missade inte mycket” ha stått:
    Bara 7078 i Scandinavium. De som stannade hemma missade inte mycket”?

    I övrigt får man tacka för en fortsatt bra sida!

  10. Jacob Nilsson har 33% i corsi efter två matcher där vi fört spelet i långa perioder. Oerhört dålig siffra.
    Förstår det är tufft komma tillbaka efter lång skadefrånvaro men fortsätter detta måste Liam DW Nilsson få testa som center, eller Linus Nässen när han är tillbaka

  11. Roger & co. har stått och trampat i tre säsonger nu där man inte får ut tillräckligt av sättet man spelar på, annat än i enstaka matcher. Inte heller får man ut tillräckligt av spelare som är hitplockade för att producera utan i vanlig ordning är det våra grovarbetare som får stå för fiolerna. Helt otroligt att kritiken mot ledarna inte är större, eller att Sjöström får glida obemärkt förbi med sina ”lustiga” kontrakstförlängningar på spelare som knappt visat upp sig. Eller som när man ”byter inriktning” och släpper tanken på en PP-back, för vi kan ju landa Lindbohm. Det beslutet slog igenom väl…..

  12. Jag vill inte höra talas om fler Lasch-dagar, istället vill jag höra att han gjort nya personbästa i marklyft och bänk.

    • För att sådana rekord betyder bättre hockey? Lasch huvudfokus skall vara att bevara sin kropp, inte bygga upp en bättre grund.

  13. Angående utvisningen före Frölundas 2-1 så anser jag den helt korrekt dömd. Örebros spelar har ingen möjlighet att stoppa Innela med en regelrätt tackling. Då använder han klubban, något mer ”spelförstörande” kan jag inte tänka mig….

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Först eventarenan, nu Gamla Ullevi – hur löser Göteborg detta?

► Som om det inte räckte med eventarenan – nu skriker Gamla Ullevi efter stora pengar. ► Hur...

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Rekordintresset för SHL driver spelbolagens satsningar på ishockey

SHL:s säsong 2025/26 blev ännu en publiksuccé. Grundserien satte nytt rekord med 2 565 027 åskådare och...
Senast kommenterat

Nybygget blir väl som i den gamla berättelsen om mäster skräddare…… 😜😜

Av Kjelle
2026-06-11 22:41

I Frölunda tänker vi backar och målvakt som en enhet. I Växjö och Skellefteå tycker jag mig skönja ett tänk som bygger på backar och centrar som en enhet. Frölundas svaghet senaste åren hävdar jag beror på centrar som inte hållit måttet. Mer fokus på backar och målskyttar.

Av #18
2026-06-11 20:49

Spets har vi. Jag skrev extrem spets. Spelare som ensam kan låsa upp ett tajt försvar. Saik och Växjö har sådana. Vi hade Lasch som genom ett genialt pass kunde låsa upp det mest tajta försvar.
Vem hade vi som låste upp Luleås tajta försvar de två senaste åren? Ingen, enligt mig. Vi torskade båda ...

Av Sventon
2026-06-11 20:48

Nu lär det ändå falla på att kommunen inte vill ge upp mark, så du kan slippa oroa dig. :)

Av Henrik Leman
2026-06-11 16:09

Att bygga i Kviberg hade varit katastrof. Är ju det som är hela grejen i Göteborg, att ha centrala arenor. Oavsett om man ska se Frölunda eller Blåvitt, man vill kunna sitta på barerna/restaurangerna på/runt avenyn och sedan enkelt promenera till arenan. Så ska det ju givetvis fortsätta vara. Att ta...

Av mackan85
2026-06-11 15:53

Det var väl problem med Nya Ullevi (namnet som jag är uppvuxen med) när det var rockkonserter och publiken stampade i takt så hela arenan kom i svängning. Därefter pålade man ner i gräsmattan vill jag minnas.

Av HL
2026-06-11 14:56

Bygg nytt på Kviberg. Riv båda Ullevi och Scandinavium samt Valhalla. Sälj marken där. Eller så kan väl alliansklubbarna få köpa in sig i Bravida arena? Eller varför inte vid Säve flygdepå? För att satsa pengar på något som faktiskt drar folk som fotboll och hockey verkar ju korkat. OBS!! Ironi.

Av ligula1962
2026-06-11 14:48

Ah, okej.

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:34

Jag tror HL skojar en aning.

Hoppa om ni älskar VF, hej.. hej..
I Scandinavium tex.

Av Jojje
2026-06-11 14:23

Förlåt om jag lägger mig i men just det där stämmer ju inte, Sventon. Strategi att ha fyra producerande kedjor. Alltså ... varje lag vill förstås att alla ska spelare ska kunna producera, så längt stämmer det, dock får jag känslan (rätta mig givetvis om jag uppfattar fel) att du menar att Frölundast...

Av Henrik Leman
2026-06-11 14:16

Fyndigt! 😀

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

En del av supporterkulturen. Frågan var uppe redan 2009 när problemen med vibrationerna i leran uppdagades.

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:55

Det är varmt i hörnet, Leman. Det vet du väl, 90 grader 😀

Av Jojje
2026-06-11 13:50

Håller inte med alls att vi vill värva extrem spets. Vi har ju haft en uttalad strategi att vara fyra producerande kedjor i många år. Och denna strategi ger en final på ett decennium.
För en förening som säger sig ligga främst är det underkänt. Tycker jag.

Av Sventon
2026-06-11 13:24

Varför hoppar supportrarna?😀

Av HL
2026-06-11 13:23

Ganz gut, mein herr!

Av Henrik Leman
2026-06-11 13:11

Helt rätt Kalle Kula. Det är inte bara Frölunda som är ute för att värva spelare. Vi skall vara glad att vi ligger så högt upp i hierarkin som vi gör så att vi kan konkurrera med övriga topplag i SHL. Sämre är det i Gävle Brynässupportrarna inbillar sig att så fort Brynäs ringer så tackar spelarna j...

Av kilberg28
2026-06-11 13:06

Trodde staden som avslutar med ett skratt var Toblach.

Av Nickekondens
2026-06-11 13:03

Klubben vägrar inte alls att värva extrem spets. Däremot så är det svårt att värva något som inte finns på marknaden. Spelare av t.ex. Oscar Lindbergs kaliber finns i princip bara tillgängliga som hemvändare. Så det man får hoppas på är att det man värvar växer ut till extrem spets.

Av Kalle Kula
2026-06-11 11:32

Jag är inte så säker på att Frölunda är bäst från U och uppåt. men vi är väl där i toppen och nosar.
Däremot så tycker jag Skellefteå och Växjö är bra på att "fynda" spelare som passar deras spelstil. Sedan har de en rejäl utvecklingskurva i de lagen

Av Christian
2026-06-11 11:15