► I fjol efter åtta hemmamatcher: 72 331. I år: 78 851.
► Det blev inget publiktapp för Frölunda – istället en rätt bra ökning.
► Så här långt tycks folket gilla det här arbetarlaget.
► En sak till – vi kör hockeyquiz på John Scott’s Avenyn igen. Välkomna 3/12.

MINNS NI SNACKET från i sensomras, att det här svaga Frölundalaget skulle komma att spela inför ett halvfullt Scandinavium?
Nä, ni var inte alla så där negativa, men jag fick ett antal sådana kommentarer.
Laget skulle inte räcka till.
Publiken skulle svika.
Facit mitt i november är detta:
## Frölunda är tvåa i SHL-tabellen.
## Frölunda har ökat publiksnittet om man jämför åtta hemmamatcher nu och i fjol, från 9041 till 9856, leder som vanligt publikligan (klicka till höger för siffrorna).
Innan ni går loss, två saker.
1. Ja, jag vet, corsin är svag, det är bara november, finns ingen garanti om beständig succé. Rätt så. Lik förbaskat ser vi ett lag som sitter ihop, som är svårbesegrat, som borde kunna växa när (om?) spelare som Rhett Rakhshani och Tim Söderlund lyfter, eller om Fredrik Sjöström hittar en spetsig förstärkning istället.
2. Ja, jag vet, för att fullt ut jämföra publiksiffror får man titta på motstånd, på speldagar, men kom igen – 9041 till 9856 skojar man inte bort.
Alltså: Frölunda modell 2018/2019 står så här mitt i november starkare än vid samma tid förra året.
Spel- och resultatmässigt, absolut. Men också i form av stöd från läktarplats.
Ett vinnande lag lockar (nästan) alltid mer åskådare än ett förlorande, men kan det inte också vara så att vinterns upplaga, ett hårt arbetande lag snarare än stjärnspäckat sådant, uppskattas av supportrarna?
Ni får gärna ha åsikter här.
Bara några snabba lördagstankar från mig.
***

Nyhetsbrev ska finnas i mejlen för de av er som anmält er. Om inte: kolla skräpposten.
Av någon anledning består det där problemet.
Utanför min kontroll. Webbmannen är åter påtalad om saken. Kan inte göra mer.
Jag upprepar dock för alla här och nu (men kommer förstås tipsa fler gånger:
## Vi kör hockeyquiz igen, Mathias Pelkonen och jag.
När: måndag 3/12.
Var: John Scott’s Avenyn.
Tid: 19.00.
Anmälan: till mig via mejlen. henrik.leman@gmail.com
Ingen stress, precis som förra gången är det bra om jag vet hur många som kommer i alla fall fredagen före (30/11), men sent anmälda stängs säkert inte ute …
Vi var runt 40 förra gången. Bra siffra. Kanske ännu fler nu?
Samla ihop lag, tipsa gärna andra, ett presentkort på 500 kronor ställer John Scott’s-Tim upp med som pris.
Vi hade roligt senast. Det tänkte jag vi skulle ha igen.
Förresten – vill ni ha nyhetsbrevet men är inte anmälda? Skriv mejladress i kommentarsfältet nedan så lägger jag in.
***
Hockeyhelg utan Frölunda, men den inleddes med ett skönt besked igår:
Lille trollgubben Filip Sandberg kommer hem till HV71.
Nummer tre i raden på kort tid, efter Axel Jonsson Fjällby (Djurgården) och Michael Lindqvist (Färjestad).
Sätter finfin extrafärg på SHL, detta.
I dag ser jag nog … Färjestad–Växjö.

