SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27
SMÅTT OCH GOTT
2026-06-15 16:27 | Ingen NHL-oro i Frölunda 10

Finnemang av Frölunda, utmaningen nu – bli ännu bättre

Jere Innala och Arttu Ruotsalainen stod ut i Frölundas 3–0-seger borta mot Luleå. På tisdag i Ängelholm kan det vara några andra. Det är en styrka.
Jag skriver om detta, om hur bra domare i Gävle gladde mig – och ni får förstås även mina fem bästa frölundaiter.

39 Kommentarer

  1. ”Finnemang” – Den dô (götebosska)! 🙂
    Finfina finnar som tar de två första platserna av ”Mina fem bästa i Frölunda.” – denna gång.

  2. Ruotsalainen var dominant igår. Den gubben måste man försöka förlänga med. Kul för Innala att få igång målskyttet. Han var också riktigt bra, så klart.

    Laget känns väldigt harmoniskt och stabilt. Tuff match på tisdag, tycker dessa två lag sticker ut lite extra så här i början. Skellefteå är också bra men lite dopat av förstakedjan kanske.

    Ödesvecka för HV som möter lag i det undre skiktet. Tabellen börjar sätta sig nu. Anton måste nästan ha slagit något slags rekord i flest matcher med sämst poängsnitt utan att få sparken. Kombon Liljander/Blomman blev inte lyftet HV hoppades på. Två lite oprövade kort i större klubbar.

    • Problemet är inte Blomqvist. Problemet är HV:s ständiga värvningskarusell där de plockar allt de kommer över, sedan noll kontinuitet på det när skiftena från säsong till säsong är så pass stora. Håller inte. Måste få lite kontinuitet, lugn och ro i klubben. Det får man inte genom att sparka tränare till höger och vänster.

  3. SHL silar mygg och sväljer elefanter.
    Filmningen av Brynäs Trevigno är säsongens mest solklara men den anmäls alltså inte. Tragiskt

  4. Laget är så oerhört stabilt för tillfället. Robban har haft en mycket positiv inverkan, sedan han tillträdde.

  5. Och så var det – det här igen om det lite tokiga användandet av ordet seriefinal.
    Expressen sport: ”Härnäst väntar en tidig seriefinal för Frölunda, då man ställs mot Rögle på bortaplan.”
    * Med reservation – ’tidig’.

  6. Dom särklass bästa två perioder i år på borta is, 2 och 3 perioder detta mot ett bra Luleå! Det imponera stort!
    Sedan förlänga omgående med våra finnar! Lås upp plånboken om det behövs !
    Rögle, Växjö och Färjestad nästa vecka innan november uppehållet!
    Snacka om heta matcher!

  7. Känslan är att Frölunda hittat den där goa känslan vi hade -04/-05 under NHL lockouten. När spelet och fysiken bara tuggade på från start genom hela serien och sen slutspelet! Då vann vi väl serien med typ 15 poäng eller nåt mot tvåan…
    Jag tror verkligen vi är det laget i år igen som fixar sig igenom säsongen utan svackor.

  8. Förläng gärna med finnarna, men inte förrän Tom Nilsson har skrivit på en förlängning. Kanske inte lika offensivt flashig som Tömmernäs eller dom stora tacklingarna som Fohlin, men är bäste back just nu enligt mig.

  9. Förstår inte att du kan försvara Anton Levtchis tackling?
    Borde varit utvisning och borde anmälts..
    Armbåge i huvudet på Tom Nilsson, fult
    Nicklas Lasu kan tackla så med ibland?
    Ja men aldrig att anmälan till disciplinnämnden uteblir då inte

      • Hej, Conta. Fullt så hemsk var den inte. Som jag skrev, onödigt hög armföring, förstod Toms reaktion, jag hade inte protesterat mot en tvåa, men att Levtchi skulle anmälas (vilket alltså inte skedde), det trodde jag inte.

        • Är en ful armbåge,och inte första gången Anton Levtchi håller på såhär, återfallsförbrytare

    • Trams med dessa förmildringar när det passar. Det var en ful tackling som definitivt kunde anmälts. Att domarna väljer att fria är ju skandalöst, men de slutade ju blåsa i tredje perioden. De vågade väl inte stå emot pöbeln på läktarna hela matchen

      • Hade Tom slängt sig ner som döende svanen, ja då är det 5 plus game och minst 3 matchers avstängning.
        Det är oseriöst

  10. Gällande Levtchis tackling så blir efterspelet en funktion av utfallet, nämligen att Tom reser sig upp, inte en funktion av agerandet, vilket objektivt är en satsning mot huvudet bakifrån på en spelare som redan spelat ifrån sig pucken. Kort sagt en instruktionsvideo på den typ av tackling som SHL i ett par års tid har famlat för att få bort. Meningslös tackling, sen, snett bakifrån rätt i huvudet. Hade Tom legat kvar hade det blivit game plus fyra matcher. Rent beklämmande hanterat.

      • Tack och lov följer Frölundas spelare Rönnbergs mantra,i Frölunda åker vi till båset..
        Skådespelare finns det massor av redan i shl

        • Ja, tyvärr spelar det rent generellt roll om en spelare ligger kvar eller ej. Borde inte, men det är lätt hänt att det blir så, domarna får ju en chans att se situationen i repris.

  11. De släppte ju årets filmning igår. Föga oväntat var det en Brynässpelare. Tyvärr är SHL inte riktigt seriösa då de bara verkar anmäla ibland, när det passar

    • Tittar man noga på den situationen, Jan, så är det lite som med Max Fribergs. Ser ut som en tydlig filmning i förstone, sedan ser man något annat. I det här fallet att skridskon slår i sargen, att det fäller Trivigno. En uppmärksam läsare tipsade mig om detta.
      Sannolikt därför Trivigno inte blev anmäld. Precis som när Fribergsituationen tittads på i efterhand.

        • Naturligtvis kan man göra det. Man kan jämföra en elefant med en myra. 🙂 Men i just det här fallet, inte så olika situationer eftersom man upptäcker något som först inte syntes. Sedan kan jag förstås inte veta med någon säkerhet att det var p.g.a. sargen som Trivigno föll, absolut inte, men att det finns likheter mellan situationerna är ju givet.

  12. Domarna i SDHL skulle kunna lära sig en del av den sekvensen. För många matchstraff och horribelt matchstraff idag på Ella Sköldebäck mellan Färjestad-SDE. ca 9 minuter in i första.

  13. Helt rätt av domarna i gävle.
    Fbk-killen stod ju helt still och blev pååkt av brynäskillen som får skylla sig själv.

  14. Den största filmaren alla kategorier bor i madrid.
    Spelar inte ens ishockey.
    Utan fotboll.
    Tröja nr 7 hos ”marängerna”.

    • Förutom ”marängerna” i Madrid, så finns det också i staden de s.k. ’madrass-tillverkarna’ (Los Colchoneros).
      * Här i sista fallet åsyftar man på Club Atlético de Madrid:s hemmadress (röd-vit randigt) och som gamla mönstrade bäddmadrasser förr i tiden kunde se ut – i varje fall i Spanien. 🙂

  15. Hej Alla,

    Jag har varit bortrest men ser att det ryktas om att Lassi Thomson är klar. Stämmer detta?

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Vi kommer fortfarande ses, kära läsare – bara inte lika ofta

► Det är den tiden på året igen. Sommar – med lite färre texter. ► Här får ni...

Fem frågetecken med Frölundakoppling – och snart är det måndag

► Vad händer med Lars Eller, John Klingberg och andra ex-frölundaiter med utgående kontrakt i NHL? ► Snart...

Frågor och svar om draften, om Stenberg – läs och haja mer …

► Så här fungerar NHL-draften; lite fråga/svar för den som är nyfiken. ► Så här tror jag om...
Senast kommenterat

Trevlig midsommar, en skön sommar och semester önskas herr redaktör……. 🌞🍦⛱️😃

Av Kjelle
2026-06-18 00:44

Vi kör året om!🙏 trevlig sommar bäste Leman!

Av platax1953
2026-06-17 21:55

Fantastisk rapportering här på Raka Puckar hela säsongen, stort tack för det! Uppskattar mycket att rapporteringen är neutral och inte färgad av att journalisten dessutom är supporter. Glad Midsommar!

Av Lamprologus
2026-06-17 14:26

Tack för alla texter Henrik. När Frölunda bara va i topp halva säsongen så levererade du toppresultat heltiden.
Härlig midsommar och semester till dig och alla RPläsare.
Fritzen 👋🏻👋🏻

Av fritzkrabby
2026-06-17 12:45

God o varm sommar önskas till Leman och alla här inne!

Av KLH
2026-06-17 12:00

Ha en go sommar du med Henrik!

Av bertillundin
2026-06-17 11:09

Tack detsamma👍😀

Av Tommy Henningsson
2026-06-17 08:38

Till skillnad från Frölunda så höll du samma höga nivå hela säsongen.
Ha en bra sommar!

Av Claes Olsson
2026-06-17 07:47

Ha en bra sommar Leman o alla andra.

Av kaj_jarefjall
2026-06-17 07:29

Ha en skön sommar Leman, och alla andra här inne, prenumerationen fortsätter naturligvis över sommaren med.

Av R@Y
2026-06-17 07:03

Önskar en riktigt fin sommar! Tack för alla bra texter

Av Henke81
2026-06-17 00:20

Philp är väl inte klar än, va? Han vill nog helst bli kvar i Nordam.

Av Henrik Leman
2026-06-16 23:17

Glad midsommar och ha en trevlig sommar önskar jag alla här inne.

Av Ante
2026-06-16 22:27

Helt med jag också. 😀

Av Henrik Leman
2026-06-16 22:11

Absolut. Helt med. Min poäng var mer att pengar finns, vilket många verkar tro att det inte gör.
Sen respekt för att man försöker hålla ner lönerna

Av Christian
2026-06-16 21:40

Mysak till HV71. Philp till HV71.
Ändå relativt bra centervärvningar, sen skall ju HV få ihop det, vilket de fatalt misslyckats med de senaste säsongerna

Av Christian
2026-06-16 21:39

Klart att prenumerationen rullar på.
Du ska väl leva även på sommaren.
Trevlig "semester"
Som man brukar säga, den Svenska sommaren.... Bästa dagen på hela året.

Av hasse0101
2026-06-16 21:36

Ha en riktigt bra sommar, självklart betalar man året runt, väldigt billigt för så mycket information.

Av Bengan
2026-06-16 21:35

Mm, krävs nog något sådant.

Av Henrik Leman
2026-06-16 21:18

Tack för säsongens alla briljanta texter, tankar och intervjuer. Ha nu en Glad Midsommar och en skön (välbehövlig) semester. Syns framöver!

Av STM
2026-06-16 20:51