SMÅTT OCH GOTT
SMÅTT OCH GOTT

En vacker kväll med bara vinnare, trots att Lindberg avgjorde

► Nicklas Lasu kunde lämna Scandinavium med högt huvud även om Frölunda tappade 3–1 till 3–4 mot Skellefteå. Detta var bra – av alla inblandade.
► Krönikan här, och så mina fem bästa i Frölunda. 

42 Kommentarer

  1. Som kapten skrika och håna Frölundas bås efter slutsignal. De är jävligt löjligt av Pudas, men han har ju stora problem den spelaren. Så otroligt trött på denna tönten. Han gnäller varje match och så fort någon säger något illa om hans byggd och klubblag då blir han en kärringen. Den dagen han slutar med hockey kommer många jubla…

        • Tror inte heller Skellefteå har en chans mot Frölunda i ett slutspel. De har några spelare som sticker ut och Frölunda har ett lag som hotar. Sen har Skellefteå spelat slut på Mann och Lindström ser inte hur han ska komma in dominera i ett slutspel när han varit skadad så länge?

          • Pudas pojklagsbeteende glöms inte, det blir tändvätska inför nästa möte som bara ska vinnas!

    • Håller med dig, att han inte fick 2 min efter andra perioden när han vägrar gå av isen utan försöker flera gånger ta sig fram till någon Frölunda spelare är konstigt. Slutade bara med att domaren blåste hårt j pipan.

      En klockren analys av Leman,. Var irriterad när man gick direkt efter visslan, men när man sansat sig så insåg man att vilken match Frölunda ändå gjorde med dom 5 borta.

    • Ja, det anstår inte en lagkapten, att bete sig på det viset.
      Det måste ha svärtat mycket hårt för honom vid de tidigare förlusterna mot FHC.
      * Han ”halvtörnade” (från eng. turn around; slå slint i skallen) – tidigare iaf bruklig beskrivning till sjöss. 😉

    • Det är tuffare i ett slutspel, att vara så beroende av en stark femma är ofta inte det bästa. Titta på Leksand som var oerhört hypade ett år med en bra första femma, åkte ut med 4-0. Jag sa innan det slutspelet att tar man bara bort dem så ryker de direkt. Skellefteå är bättre än Leksand då men ja vi får se om de tar sig till en final.

  2. Retlig förlust – när det ändå var så nära.
    Längtar efter OS-avbrottet så att ”sjukstugebarnet” Frölunda får komma ifatt bättre.
    * Det var väl Jari Tolsa som också var med i hyllningskören till Nicklas Lasu, eller?

  3. Tack för mycket bra krönika och dito intervjuer från igår!

    Var på förhand nervös för denna matchen men känner mig rätt så lugn nu. SAIK kunde ta sina poäng tack vare några onödiga bjudningar, bättre de kom igår som läropengar än i en slutspelsmatch senare i vår! Synd bara för Lasu som inte fick vinna sin hyllningsmatch, men hann vann ju iaf i match 1000!

    Den 26/2 är det revanschläge när SAIK kommer hit igen, den matchen ska bara vinnas! Då, och i ett slutspel så vill jag se en kedja med 12, 17 & 31 som matchas mot Lindbergs dito och gör varje minut på isen till en pest för dem!

  4. Givet förutsättningarna såklart en svår match på pappret, men så som den såg ut, där Skellefteå verkligen inte spelade sin bästa hockey så tycker jag det är grymt irriterande att ”slarva” bort 3-1. Jag vet inte om man spelar på resultat eller varför man blir så himla passiv, varje puck som slängs in i det farliga området är som en het potatis.

    Sedan har jag inte Tömmernes på min topp 5 igår, han hamnade på -2 och hans spel i förlängningen var ingen höjdare, även om han såklart hade ett par bra aktioner.

    Friberg, Lasu och Tömmernes hamnade för övrigt samtliga på -2 igår. Är fortfarande förvånad över att Friberg slår icingen så Skellefteå får tid att mobilisera ytterligare i spelet med 6 mot 5…

    Summa summarum, den sved.

  5. Reagerade också på istiderna.
    Born såg pigg ut igår, skapade dessutom lite, men fick bara 08.47. Kanske drabbades han och Noah Hasa av att de gick med orutinerade Toresson i en kedja?

  6. Jag tycker så här : Frölunda hade nog vunnit mot vilket lag i SHL som igår kväll men det räckte inte mot Oscar Lindberg !

    • Sun Tzu – The Art of War (ca 500 f.Kr.)

      “Känner du fienden och känner dig själv, behöver du inte frukta utgången av hundra slag.”

      Mycket att lära av denna sura förlust – tror man lär sig mer av en förlust än en vinst – det är matcherna till våren som gäller. Från soffan/läktaren plockar jag med mig:

      – Vi kan spela jämnt mot seriens mest formstarka lag trots 5 ordinarie indisponibla
      – Vi har svårt att stänga matcher trots 2 upp i 3e
      – Vi är grymma 3 mot 5 men tappar kassar i 5 mot 6
      – Vi har inte en toppspelare i samma klass som Lindberg
      – När Folin är frånvarande har vi ingen riktigt som kliver fram som med pondus tar ledartröjan på is. Tom ibland, Lasu ibland ….

      Min take på denna upplaga av Frölunda är att det är jäkla gott gäng som finner sätt att vinna matcher på grymt målvaktspel, en häpnadsväckande effektivitet och 4 ganska jämna femmor. Rönnbergs diciplin/struktur sitter kvar och det känns som Robban har adderat mer puckhållande och tillåter mer flexibilitet hos spelarna och fler varianter i uppspelsfasen. Det svider att förlora mot Skellefteå och man blir frustrerad på Pudas (JJ apar ju sig iaf inte så mycket längre). Är säker på att Robban och gänget nu försöker förstå hur man kan stänga ner Oscar – hur undviker man att få in Pudas under skinnet – hur får man JJ ur balans och hur stänger vi matcher på ett bättre sätt. Viktigt nu tror jag oxå att hålla undan – hemmaplansfördel i slutspelet kan bli avgörande – för jämnt kommer det bli och enskilda studsar och domslut kan tippa över stridslyckan åt fel håll.

  7. Vad händer med Thorell? Han borde väl köra igång med lagträning snart… ska han komma tillbaka i början på Feb så är det väl dags nu…

  8. Detta är bara att glömma, resultatmässigt är säsongen total succe hittills med CHL och SHL. Vinner vi mot Örebro imorn ser det riktigt bra ut med seriesegern. Känns faktiskt bra att OS kommer snart och att det dessutom inte är nån tisdagsmatch kommande två veckor, för det laget behöver vila och få läka ihop nu!

  9. Ändå en rätt bra ”jävlar anamma” och ”vi mot hela världen” match i går. Tycker laget vi hade att tillgå gjorde det bra i går. Tycker SAIK är lite överhajpade de också. Inget märkvärdigt lag. Passar i grunden Frölunda väldigt bra. Ett lag vi definitivt tar över sju matcher i ett slutspel.

  10. Jag tycker att Frölunda kramade ur allt ur laget igår. Man hade en tuff match i CHL två dagar innan, Westergård flygs hem efter att ha spelat match dagen innan och bara en kedja intakt pga alla bortfall. Spelmässigt matchar man SAIK ändå. Dessutom matchar Niederbachs kedja Lindströms (intressant coachning att inte spela en checking-Line mot dem).

    Jag tror, son vissa andra, att SAIK har kört slut på Strauss. De har ingen målvakt som håller i ett slutspel och deras backar ser svaga ut. De är helt beroende av en kedja – vilken vi matchade igår. Ett skadefritt Frölunda bor kunna besegra SAIK i ett slutspel.

    Gällande Pudas och att skrika framför Frölunda; Jag kan bara hålla med Ivarsson.

  11. Såg rosseli Olsen på hotellet där vi bor precis, satt själv och kändes lite ensam. Hur mår han nu för tiden någon som vet? Kunde inte Frölunda erbjudit honom ngt jobb inom föreningen ? Känns alltid ledsamt när spelare måste avsluta karriären pga hjärnskakningar.

  12. Förlusten suger från igår… Hade nog inte känts så om Frölunda legat under hela matchen men att tappa 3-1 när det är 15 min kvar känns surt även om man blir imponerad av att vf kan matcha Skellefteå så bra … Men men om vf vinner i morgon så lär det kännas bättre
    ❤️💚❤️

  13. Pudas fick tydligen matchstraff efter slutsignalen igår.
    Jag såg det inte själv, stängde av 1 sek efter avgörandet 😛

Det går inte att kommentera detta inlägg

Prenumerera
För bara 69 kronor i månaden följer ni med i Frölundas alla öden och äventyr, får matchtexter, nyhetstexter, krönikor, reportage … allt vad ni kan tänkas vilja ha.

Senaste nytt

Två dominanter i svensk hockey – en blick tillbaka i tiden

► Två klubbar har dominerat SHL en lång tid. Till och med en ännu längre tid. Frölunda?...

Långa bollar utan Bengt – tio från Frölunda om Sverige och VM

► Bryr sig Frölundas hockeyspelare om VM? ► I så fall – hur tror de att det går...

En vecka kvar, sedan är NHL-hotet borta: ”Inget som de flaggat för”

► NHL-risken gällande Patrik Puistola och Tobias Normann. Den där ”toppcentern”? ► Så här är läget, snack med...
Senast kommenterat

Sant, de har väl det gamla storlaget Öster? Kanske ett innebandylag också.

Av Karl Forsberg
2026-06-11 00:32

Inte riktigt rätt spelartyp. Frölunda behöver någon med mer rydlig offensiv uppsida.

Av Henrik Leman
2026-06-10 21:17

Någon säger att SAIK o Växjö har bättre verksamhet. Det skulle jag vilja ha definierat. Inte för att skribenten har fel, för det vet jag ju inte. Om det är A-lagsverksamheten som menas är det ju en sak, om det är HELA verksamheten från U och uppåt, då TROR jag att Frölunda är bäst. Men, det är olika...

Av lgk
2026-06-10 20:32

Det bästa laget vinner alltid guld. Vi hade det klart bästa laget 2005 och 2016. Det var inte små marginaler som gjorde att vi vann.
Saik och Växjö är bättre på att få ihop riktigt bra lag som vinner de tajta matcherna. De har hårdhet med också riktigt spets.
Vi faller på att alla ska producera....

Av Sventon
2026-06-10 18:12

Han vill lira i finska ligan!

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Det handlar ju om att vinna guld, där är inte Skelleftå så bra.

Av Frölundaminichian
2026-06-10 18:04

Varför gick inte Frölunda på puustinen?
Han kommer bli väldigt bra för Luleå tror jag

Av Hampus Olofsson
2026-06-10 17:32

Bra finska nyförvärv Luleå hittat.

Av nissejiteg
2026-06-10 16:32

Enig med dig, Claes. Vi har stagnerat litegrann, men tror fortfarande att vi är bäst på att utveckla osv. Det är Skellefteå, tyvärr. Spelar knappt något roll vilken spelare de värvar, spelaren blir bättre och inte bara lite bättre utan mycket bättre. Se bara på backen Grahn från Södertälje, som han ...

Av Jojje
2026-06-10 14:53

Karl Forsberg Växjö har defentivt konkurrens från fotbollen i sin region.

Av kilberg28
2026-06-10 14:17

Spontant kan man ju ändock säga att Frölunda HC är det bästa svenska ishockeylaget i CHL-sammanhanget.

Av EDWARD 51
2026-06-10 14:08

Uppföljningar här kan komma i sensommar/höst. Inte nu i sommar.

Av Henrik Leman
2026-06-10 14:01

Jag tycker Evertssons styrka är att få till lagbyggen som är anpassade efter Växjös spelmodell. Han värvar ju sällan de allra största namnen men lyckas ändå alltid få till en helhet som är extremt svårslagen och som i slutändan hittar ett sätt att vinna.

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:50

Man kan se det på lite andra sätt också hur klubbar går in med lägre spelarbudget för att sedan spetsa till i slutet av serien och för ett slutspel samt föreningar som kämpar för att stanna kvar hur de värvar in spelare under året.

🏒 SHL – värvningar under säsong per lag (2013–2026)
Lag \ Säsong...

Av mike
2026-06-10 13:49

Intressant sammanställning som jag tycker visar att Frölunda över tid har en hög lägstanivå, men skulle behöva bli ytterligare något spetsigare för att nå en en högre högstanivå som gör att man på allvar kan utmana om SM-guldet.

Leman, om du träffar Sjöström så får du gärna fråga honom om vad han...

Av Kalle Kula
2026-06-10 13:47

Henrik Evertsson har förstås varit en avgörande person för Växjö. De har ju heller aldrig haft SAIK:s talangfabrik och fyllt på den vägen i någon större utsträckning.

Av HenrikM
2026-06-10 13:14

Intressant då Skellefteå eller för den delen Växjö aldrig har dyraste truppen. Ofta långt ifrån.
Duktiga tränare, bra och kloka lagbyggen.

Av HenrikM
2026-06-10 13:02

Bekräftar min bild över hur det ser ut.
Tyvärr har SAIK och Växjö en bättre verksamhet än vad Frölunda har.
Rögle och Luleå är där och nosar efter dem.
Frölunda är bra men inte bäst utan det blir en kvarts-/ semifinal.

Tror Frölunda måste lämna lite av det gamla bakom sig och våga testa n...

Av Claes Olsson
2026-06-10 12:17

Intressant, kul läsning , men ganska förväntat.

Det riktgt intressanta är vad Skellefteå och Växjö gör annorlunda, vilka är deras framgångsfaktorer?

Jag förstår att det inte är lika matematiskt enkelt att räkna ut. Men det skulle vara väldigt intressant läsning om du kunde gräva fram några fö...

Av Karl Forsberg
2026-06-10 11:56

Mer en som kan gnugga reklam...
Skämt å sido. Det motsatta är de ute efter.

Av Jojje
2026-06-10 10:45