► En underhållande, intensiv och häftig hockeymatch mellan Frölunda och Skellefteå (4-3) – efter den skriver jag om sportens essens.
► Jag är glad. Jag är också oroad.
Hockey är underhållning. Hockey är delaktighet spelare/publik.
Det värmde att höra Christian Folin tala om detta.
Hockey är också tuffa tacklingar. Måste få vara det.
Men jag fick mig en fet, jävla tankeställare i går. Tyvärr.
SKOTTET SOM GAV Frölunda 1–0 mot Skellefteå på tisdagskvällen var av typen: ”Va, hade Christian Folin det i sig?” Så vasst, alltså. Ni kan läsa mer om det (och matchen) här. Jag reagerade på det Folin sa efteråt när vi diskuterade hans sköna jubel, det såg ut som han ville ta sig igenom glaset för att kramas med hemmasupportrarna:
– Det är kul att se glädjen i människors ansikten, man står fem, sex meter ifrån och ser hur glada de blir – då blir man glad själv.
Människor går på hockey för att leva ut sin passion, betalar rätt dyrt för att få känna sig som ett med laget – i alla fall när det går bra.
När Folin talade om att glädjen i supportrarnas ansikten gjorde honom glad, när han och lagkompisarna så tydligt visade hur mycket en hemmapublik betyder … ni tycker kanske jag är töntig, men jag kände verkligen att Frölundabacken – förmodligen utan att tänka så värst mycket på det, han talade från hjärtat – var inne på något viktigt.
Under den förbannade pandemin var samspelet spelare/supportrar utraderat.
Måtte vi aldrig uppleva något liknande igen.
Idrottare tjänar pengar för att supportrar betalar – det är vackert när symbiosen kläs i ord och bilder.
Kul, förresten, när Folin sa:
– Jag hade velat kliva upp, du vet så där lite fotbollstänk, coola mål, först glida på knäna, sedan upp på läktaren. Jag är lite begränsad i hockey …
***
I regelboken står så här (enligt @domarfraga på Twitter):
Regel 42, Charging:
En charging ska ådömas den spelare som åker på, hoppar in i eller som tacklar en motståndare onödigt hårt på något sätt. Med onödigt hård tackling menas en spelare som närmat sig en motståndare i hög hastighet och som ett resultat av detta tacklar en motståndare på ett våldsamt sätt.
Det går absolut att argumentera för att Nicklas Lasu kunde ha tagit det lugnare (och haft en bättre klubbföring) när han satsade mot Oskar Nilsson, det går – speciellt om man är en smula rädd för tacklingar – att få Lasus tackling till en tvåminutersutvisning.
Det borde aldrig gå att få den till ett matchstraff.
Det är detta jag stör mig mest på, denna matchstraffs- och avstängningshysteri som råder i svensk hockey. Det är som att hagelbössan måste plockas fram varje gång en mygga börjar surra.
En farlig väg. En som oroar. Visst, hockey är snygga mål, fart och finter – men hockey är precis lika mycket fysiskt spel, skrämselfaktorn, alltså tvinga motståndaren att skydda sig istället för att göra något bra med pucken.
Jag kände i går samma bedrövelse som när LHC:s Jesper Pettersson åkte på matchstraff i Scandinavium, som när Calle Klingberg gjorde det i Saab Arena. SHL:s ordförande, sportchefer, tränare, alla bör reagera nu – det handlar om att bevara själva essensen i sporten hockey.
Den som slarvigt tror att detta är ”domargnäll” – tänk igen. Svenska domare är mycket bra, att de inte ser allt som händer i hög fart, det är inget konstigt alls. Bara löjligt när det gnälls över en missad tripping eller offside. Det jag tar upp ovan är något helt annat, det är beslut som fattas efter förmånen att i lugn och ro studera repriser.
Lasu blev i alla fall inte anmäld, riskerar således ingen avstängning. Alltid något.
***
Skellefteås power play, det måste upprepas – wow! Lika vackert att beskåda som en solnedgång i Bohuslän, som … tja, Christian Folins 1–0.
Rent allmänt, Skellefteås passningsspel var klart bättre än Frölundas – trots så mycket folk borta. Imponerande.
***
Att Roger Rönnbergs gäng fick med sig två poäng mot Robert Ohlssons, nog var det en liten, liten julklapp ändå. Så svårt som Frölunda hade att komma ur egen zon när Skellefteå pressade och stängde sargerna, så svaga spelarna som ofta var på pucken, så rörigt som det ofta blev – hm.
Samtidigt – offensivt skapades gott om chanser, det var stundtals bra fart, fyndig hockey med skön ”på mål”-attityd. Och utan det där matchstraffet på Lasu så … tja, vem vet.
Mot ett lag som spelade bättre hockey, som hade hysterisk utdelning i power play, hängde Frölunda ändå i och hittade även ett sätt att vinna.
Det i sig sa något bra om lagets mentalitet, tycker jag.
***
Noah Dower Nilssons första hockeymatch för säsongen var med seniorerna i SHL – och jag tyckte verkligen 18-åringen gjorde något riktigt bra av sina 5.07.
***
Christian Folins mål.
Christian Folin smäller in andra målet för säsongen 🚨 Frölunda har fått en drömstart och leder med just nu med 2-0 efter mål av Folin och Tömmernes. pic.twitter.com/nr1GBllupK
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) December 19, 2023
Nicklas Lasus matchstraff.
Efter videogranskning – matchstraff på Nicklas Lasu ❌ pic.twitter.com/oWtIT8MJvd
— TV4 Hockey (@TV4_Hockey) December 19, 2023
Håller helt med dig att detta absolut inte var en utvisning.
Sen fick situationsrummet berätta för domarna att det var en hakning innan SAIKs mål, någon domare borde ju ha ögonen på vad som händer i målgården!
Sen glömde man av att man spelar 3 mot 3 under övertiden, var SAIK 4 eller 5 på isen en stund?
Men skönt med 2 pinnar innan jul 🙂
Solklart 5 spelare, Lasse Johansson viftar och skriker om det, domaren bredvid honom ser ingenting. Ytterst märkligt.
Lasu ser ut att klara sig från en anmälan trots att han hade 2 stycken tacklingar som kunde anmälts.
Däremot så är Ivarsson i Malmö anmäld, ja för vad kan man undra. Ser ut som en helt vanlig tackling.
Vad är det som händer hos SHL, några röda trådar kring anmälningarna är omöjliga att se
Ivarsson blev inte utvisad under matchen. Så lite beror tydligen på vilka domare som dömer.
Men oavsett är det ju inte domarna som anmäler spelarna, dvs samma personer bedömer ju helt olika varenda omgång som spelas.
Andreas Johnson misssde vi ju redan när vi inte tog in Jonathan .
Kan Sjöström att fundera på.
Det är väl en jäkla tur att Broström inte spelar nu för då hade han aldrig varit på isen en minut med dagens domar bedömningarna!
Säger inte det var bättre för, men hockeyn var fan så mycket roligare att se på! För det var känslor och tacklingar som hördes till Götaplatsen och då var det inget gnäll utanför isen!
Ja och samtliga spelare i båda lagen i finalen mot Luleå 1996 hade fått matchstraff….. 😂😂
Man undrar ju om det var Robban som fick VF att lira så fin hockey när han var här inte RR? För inte hänger väl allt på spelarna? I så fall är ju värvningarna dem senaste åren helt fel
Gick ju rätt hyfsat för Rönnberg mot Olsson i finalen mot Djurgården 2019…..
Av intervjun med Robban under och efter matchen så undrar jag inte om det är så att han kommer till frölunda när rönnberg kliver av? Fick bara en känsla..
Den svaga svenska domarkåren äventyrar hela sporten.
Vad krävs för att bli domare ? Att man är konfimerad ?
Utred om proffsdomare är rätt väg.
En personlighetstest ( inklusive syntest ) innan man blir godkänd för senior domarutbildning.
Ändring av regelboken. Ishockey är en kontaktsport där tacklingar är tillåtna.
Lägg större krav på mottagaren av tacklingen att skydda sig.
Bättre utbildning av var-domare typ fotbollen till situationsrummet.
Förstärkningar och rena filmningar skall bestraffas hårt. Längre avstängningar och dryga böter för föreningen bör utredas.
En domarinsats som gårdagens gör att iallafall jag tappar intresset för sporten.
Alla ser galenskaperna, men likväl inga diskussioner alls om domarstandarden i SHL. Jag tror att domarna varit bra en match av de matcher Frölunda spelat, annars har det var sanslösa missar åt bägge hållen i resten av matcherna.
Det är nog för få domare räcker inte med två. Får nog göra som i amerikansk fotboll en så där 20 stycken….. (ironi)
Antar att det handlar om prestige, kanske från båda håll, men hade ju varit klokt att försökt få in Loui före Brodecki till Spengler Cup. Lättränad. Om det sedan sett bra ut nere i Schweiz hade Loui kunnat få fortsätta.
Det är för mig ett mysterium att man släppte loui från första början.. håller med dig där.
Brodecki var ju allt annat än snabb på rören. Såg inte alls bra ut.
Brodecki en smärre katastrof.
Exakt den typen av spelare Sjöström gärna ger ett 3-årskontrakt.
Dower Nilsson var ju bättre än Brodecki helt klart.
Spelade Brodecki alls efter utvisningen han drog på sig?
Ja vem av Sjöström och Rönnberg kom på den briljanta idéen att kontraktera honom. ”Han fanns i staden” det är väl en dålig ursäkt. Finns egna juniorer som är minst lika bra.
Ser fram mot kontrakt när jag är i staden…
Jag är bra på att sitta på läktaren, har stor erfarenhet där!
Sjöström, hallå… 😉
Måste hända något på värvningsfronten nu under uppehållet! Håller inte att Sjöström säger att vi kikar i en månad till. Spets måste in.
Kan man inte lägga fram ett bra kontrakt till Peterson som härvar i AHL i ett av NHL:s sämsta lag? Som förslag:) Sen måste han vilja hem såklart. Men han är ju så ung att gör han 1-2 bra säsonger i SHL så kan han ju få chansen i NHL igen..
Kul att se att tömmernäs börjar hitta formen. Han är viktig för Frölunda.
Rydahl visar framfötterna direkt efter skada. Frölundas viktigaste utespelare.
Brodecki. Hade varit bättre att lyfta upp en junior tillfälligt. Såsom Skellefteå gör.
Eller har talangfabrikens källa sinat ? Juniorverksamhet flukturerar, vissa årskullar saknar talanger som är mogna för ett sådant steg. Helt i sin ordning i så fall.
Strömwall. Det vi ser är det vi får. Kommer inte att hända något positivt av avgörande betydelse där.
Hasa. Backen är riktigt bra. En etablerad shl-spelare redan nu.
Lill-hasa och dower nilsson. Deras insatser lovar mer. I framtiden. Riktigt kul att se.
Själv har jag svårt att se strukturen i Frölundas spel med puck. Men det är jag det.
I egen zon blir det lätt panikartat när motståndarlaget trycker på. Tur vi har lasse i mål. Frölundas klart viktigaste spelare och en av shl:s bästa målvakter.
Garanten för nytt kontrakt.
Folin. En bjässe. Så viktig för Frölunda. Nu dessutom målskytt. Så jäkla kul.
Jayden och Innala väger för lätt. Tyvärr.
Tom nilsson. Alltid stabil. En personlig favorit.
Pj. En duktig offensiv back som kan bli hur bra som helst. Lite erik karlsson över honom. Spännande att följa.
Klingberg. En gåta. Får inte ut mycket av sitt spel. Bör kunna utnyttja sin storlek och tyngd på ett mycket bättre sätt. En inställningsfråga ? Ja, vad vet jag.
Enig med dig i mycket.
Får vi utväxling på Tömmernes likt igår så är mycket vunnet.
Tycker att Jayden varit extremt underhållande att kika på. Fortsätter utmana, snabb på rören, såg du framspelningen i första perioden bakom mål? Herrejösses. Tog vid likt före uppehållet tycker jag. Betänk vilken highway-liga han kom från i höstas.
Går inte PJ in på fyra backar nästa år så är det ett enormt underbetyg till staben. Han har potential den killen.
Den framspelningen var värd ett bättre öde. Ormark-klass.
Omark heter han.
Du kanske menade Orm-mark. Finns väl det uppe i Burträsk?
Håller med om strukturen i Frölundas spel, Verkar inte finnas några spelingångar i anfalls zon utan mer vi kör på och ser vad som händer. PP är mer en risk än fördel känns det som när man knappt kommer ur egen zon. Kommer man väl i zon så blir det antingen kortvarigt eller för långsamt och förutsägbart. Var är fantasin och farten? Sen om man trots allt får en målchans, då ska man först dra med pucken så att situationen försvinner genom att pucken bryts eller täcks bort av försvarande spelare.
jovisst, nu klagar jag och jag kan inte göra det bättre själv. Så är det, men det gör ju inte att det jag säger blir mindre sant.
Jag och en kompis brukade säga när vi gick på hockey förr att ”Är du osäker, tveka inte” vilket förklarar sig själv. Vet du inte vad du ska görs så skjut.
SHL har ju kontinuerliga uppföljningar med klubbarna. Denna anmälningshysteri måste ju ha lyfts redan vid det här laget? Domarna är ju anställda av SHL och följer deras riktlinjer. Tycker likt övriga att situationen med Lasu inte skulle renderat i mer än 2 min, dock med förseelse för spel med hög klubba. Sanny belyser i sin blogg en intressant sak kring Lasu:s klubba när han går in i situationen. Hade klubban inte varit över huvudet utan i isen mot puck hade en uppåtgående rörelse varit svårare att åstadkomma vilket var en av anledningarna till detta matchstraff.
Delar, som jag skriver, uppfattningen att Lasu absolut kunde ha gjort saker bättre, att det inte är perfekt utfört på något vis, speciellt med klubban. Det bör ändå inte vara matchstraff. Det är min poäng.
Han hade inte behövt satsat så hårt. Då riskerar man att träffa huvudet. Hoppas han lärt sig en läxa av detta, då han indirekt orakade att laget tappade sin 2-0 ledning.
Känns lite som hockeyn håller på att bli en bedömningssport, där domarna ”tycker” att det är en utvisning eller ej. Inte att de dömer efter fakta. Typ, SAIK har 4-5 spelare på isen när det är tre mot tre, men blåser inte av för att de TYCKER att de inte påverkar. Kom inte och säg att de inte såg, för det var rätt svårt att undvika att de var för många på plan. Dessutom var det inte under en kort tid eller i Zonen nära båset.
Jämför med Frölundas utvisning när de hade en för mycket på banan så var den korrekt, inget snack, Men det påverkade inte heller spelet.
Var är det konsekventa dömandet? inte är det efter regelboken precis utan efter tycke och smak.
Jag tycker att de ska börja döma efter reglerna inte efter vad de tycker och känner. Särskilt när domarens beslut kan ge så stora konsekvenser som det ibland gör.
Enig
Det är fyra domare , då kan man väl tycka att dom borde se vad som händer vid målgården eller på mittplan när Saik är 5 på planen såna där uppenbara saker som hela publiken ser !
Väldigt ofta är det fyra personer som tittar på samma sak.
Stämmer, men de TYCKER inte det är något och blåser därför inte. Hade de dömt efter vad de såg och gällande regler hade de blåst.
Det är ju lite olyckligt, minst sagt.
I bland förvånar du oss här , Leman. Som nu när du plötsligt oroar dig för SHL och utvecklingen med domarnas bedömningar. Du om någon har alltid försvarat domarna och deras jobb. Det är ju så svårt att döma, det går ju så fort och alla kan göra fel. Men varför är du kritisk just nu. Många här inne, inte minst jag, har länge sagt och tyck att domarstandarden i SHL överlag är för dålig. I varje match ser vi exempel på hårresande domarinsatser. Detta har inte börjat nu, det har pågått länge. Hockeyns trovärdighet är snart borta genom domarnas svaga insatser.
SHL är en miljardindustri där varje match och varje enskild situation kan bli avgörande för utfallet på sikt. Ligan har inte råd med så många dåliga domare som fattar så dåliga beslut.
Du har alltid stått upp och försvarat domarna. Det må vara hedervärt i sig och det ligger väl inbyggt i det jobb du gör och frontar. Men detta försvar blir inte trovärdigt när domarnas svaga insatser staplas på hög. Domarna är heltidsanställda och därför har vi rätt att ställa högre krav på dem och på ligans ansvariga.
Ibland förvånar även du mig, min gode Zäta. Jag trodde verkligen du skulle förstå skillnaden mellan det slentrianmässiga gnället på domare/linjemän som inte hinner se allt som händer i full fart och att diskutera policybeslut som i sig inte fattas av enskilda domare utan högre upp.
Det är ju inte domarna i Scandinavium jag kritiserar.
Det är svensk hockeys farliga väg, alltså att domarna har order att vid minsta lilla tackling som kan anses på gränsen snabbt vara där och dela ut matchstraff.
Naturligtvis fullt möjligt att anse svenska domare vara bra (vilket de är) och ändå tycka att SHL bör se till så att det fysiska spelet inte allt mer hotas.
Men helt ärligt Henrik, tycker du domarna gjorde en bra match igår? Vi kan utesluta matchstraffet för där har du sagt att du tycker det är fel. Men i övrigt? Som när Skellefteå kvitterar, är väl brodecki som sitter då om jag inte minns fel. Han behövde ju inte göra mkt för att få den utvisningen samtidigt som domarna släppte flera Skellefteå spelare igår som gjorde liknande saker.
Så ja eller nej, tycker du domarna var bra igår?
Lite det farliga är ju att domarna har tillgång till Video i de fall de har ett högre straff på armen, men vidhåller bedömningen efteråt att det är fem + game, när det i värsta fall skulle vara en tvåa. Att det missas i hastigheten som är är förståeligt, även om jag tycker att de ser nog mer än de vill erkänna. Men har man tillgång till Video och ändå tar ett felaktigt beslut, då är vi illa ute i svensk hockey.
För stolta för att korrigera felet. De letar hellre upp nått och säger att det var korrekt från videon.. för de åkta väl ut för att kolla huvudtackling och inte charching?
Tror helt allvarligt att många som jag funderar på att lägga ner att följa SHL längre!
Domarna klarar ju inte av att utföra sina jobb, tycker man ska ta bort deras status som envåldshärskare och införa videodomare som sköts av förhoppningsvis kapabla personer.
Du får ju ändå inte konfrontera/diskutera med dom längre. Ligan har ett allvarligt problem och domarbasen borde ha fått kicken för för länge sedan.
Bara inte det är samma personer som sitter i situationsrummet, då kan vi lika gärna börja köpa lotter och hoppas på vinst där.
Förr var det en huvuddomare och två linjemän.
Man iförde en extra huvuddomare och tanken var väl att det skulle
bli bättre.Så tanken i sig god,man ville förbättra.
Men det är betydligt sämre nuförtiden.
Jag får känslan av att om ena domaren ser att kollegan ej reagerar på någon situation på isen,så skapas osäkerhet.
-Han ger inte tecken för utvisning…
-Kanske var det inget?Jag kanske inte ska agera?
-Jag vill ju inte stöta mig med kollegan?
Tror inte de är rädda för att stöta sig med varandra. De svarar nog för sig själva. Dock tror jag lite mer på att om båda ser en incident, men att den ena inte blåser, att den andra då kanske tänker att det var nog inget, så jag gör inget heller.
Det hade väl inte varit svårt och för mycket begärt av domarna i går att själva avgöra att Lasus tackling bara var värt en tvåa om ens det. De kollade matchbilderna och kunde väl själva se och bedöma. En 5:a i den situationen var helt horribel. Svagt agerande av domarna där. Nog sagt om dessa två. Och varför fick Oskar Nilsson som hade så ont och jämrade sig så spela i nästa byte. Han lurade ju domarna där. Är inte detta oskick något för ligan att spinna vidare på. Spelare som faller offer för ett matchstraff borde inte få spela vidare i matchen. En rimlig konsekvens tycker jag när nu matchstraffen delas ut till höger och vänster av osäkra, svaga domare.
Vet inte om jag fattat rätt. Finns det inte en skrivning om att om mottagaren av tackling, försätter sig i en utsatt situation, skall detta tas hänsyn till vid bedömningen. Det diskuterade dom åtminstone efter LHC spelarens tackling på Innala. SAIK spelaren var ju lika ”låg” som Innala.
Igår förstörde domarna min matchupplevelse genom att ha noll bollkänsla och fullständigt bli en central del i vad som kunde blivit en riktigt kul match. Tycker domarna generellt, i SHL, varit bra i år men vi har råkat ut för ett par knepiga situationer i år med missade huvudtacklingar och sedan felaktiga matchstraff mot oss som exempel.
Jag upplever det lite som ”bottenlags-otur” i vissa situationer för Frölunda (trots seger, och trots att de inte är någon bottenlagsplacering än) i den här matchen.
Skellefteå har sådan där tur som bra lag har mot sämre lag, för jag upplever Skellefteå som ett klart bättre lag både offensivt och defensivt än Frölunda. Deras grupp, spel och organisation är i en annan fas än vad Frölunda är just nu. Ett lag under ombyggnad mot ett lag under utveckling.
Många situationer, t.ex. med för många spelare på isen, tappade hjälmar som sattes på, insida stolpe och ut,..insläppt via en klubba på Lindström, Lasus matchstraff, missade utvisningar etc. Dock är jag väl en sådan där konstig typ som inte gillar videobedömningar, disciplinnämnder, anmälningar i efterhand och situationsrum; samt tycker att domarmissar och och beslut på isen är en del av hockeyn.
Det har ju också varit ganska stor omsättning på domare de senaste åren där många rutinerade slutade samtidigt och behövde ersättas med mindre rutinerade domare. det tar såklart tid för dessa att komma in i ligan precis som för spelare och tränare. Men sett till standarden i Europa så tror jag ändå inte jag hade bytt de svenska domarna mot några andra. Dock hade jag gärna bytt tolkning av regelbok till den i NHL och på så sätt haft ett utbytesprogram med domare som är bättre för att vidareutveckla hockeyn här.
Det finns ju såklart ingen vetenskapligt bakom påståendet om ”bottenlags-otur” men det känns heller inte helt orimligt. Därav kan en vinst i en sådan match när mycket går emot vara otroligt betydelsefull när man går in i uppehåll. Hoppas också Tömmernes återuppståndna offensiv kan stärka hans rätt svaga defensiv i år. Självförtroende är färskvara!
Trots prekärt läg; tabellplacering, underprestation på spelare, rykten om att sparkas, en domar och mediakår med negativt focus på RR och VF, hävdar jag att RR med, ibland blåssand kinder sköter sig utmärkt, både i båset och i media.
Frölunda är på åttonde plats sett till snittpoäng.
Kommer krävas minst en riktigt bra center för att vi ska kunna hugga på topp sex. Tycker vi krigar på bra men den offensiva spelet har brister, delvis beror det nog på materialet. Innala fortsatt inte i närheten av hur han såg ut före skadan, såg tyvärr inte hur han var i Finlands landskamper.
Det ser ut att finnas något att bygga på i dagens trupp, hoppas att man nu behåller spelarna och ger dem en chans att växa in i laget. Har vi tålamod så kanske RR avslutar sin sista säsong för klubben med guldhjälm på Avenyn.
Inget lag har någonsin vunnit serien där domarnas insats varit avgörande…, på samma sätt har inget lag åkt ur en serie där domarnas insats varit avgörande…Det jämnar ut sig under en säsong..
Bättre då att titta sig själv i spegeln på hur den egna truppen är byggd och egna spelet fungerar över tid!
Inte än nä.
Du tror att Frölunda missar seriesegern i år pga domarna, eller…?
Nä vem prata om VF, något lag skrev du.
Sett till snittpoäng är vi 8:a i tabellen.
Ett hårt jobbande lag, hyfsat stabila defensivt men med tydliga brister i det offensiva spelet.
Min bild är att det krävs en riktigt bra center, kanske ytterligare något offensivt tillskott, för att detta lag ska fixa topp 6.
Visst skulle vi behöva en vass center och kanske ytterligare en forward. Särskilt en som är duktig på att teka, vilket har varit väldigt märkbart sedan Joel slutade. Edstrom är vår bäste, på 27:e plats. Säger väl det mesta. På det stora hela tror jag dock inte att det skulle bli så märkbar skillnad rent spelmässigt. Vi får nog leva med det tills RR är utbytt, tyvärr.
En slående kommentar som kommit från många inom mitt (hockey) kompisgäng 🙂 under dagen är typ: Nej, nu skiter jag i detta. Domarna tar ju död på sporten
Om det är domarna eller regelboken, det tror jag är en blandning.
Självklart blir de ibland låsta av en regelbok likt en ”riktig” domare blir låst av en lagbok.
Men den saknaden av känsla för spelet som ibland saknas, ibland t.o.m helt saknas. Det är ju nånting som domarna står för.
Jag har inte kunskapen att avgöra om Lasus tackling på Oscar Nilsson är ett så grovt övertramp att de skall generera ett matchstraff.
Däremot reagera jag kraftigt på Oskar Nilssons beteende i situationen. Precis efter tacklingen tar han sig knappt till båset, 20-30 sekunder senare sitter han och skrattar i egna båset och när matchstraffet på Lasu förkunnas ler han. Därefter gr han in o spelar igen. Vilken moral, vilke sportsman borde han inte bli avstängd i efterhand ?
Också kul att han i Norran kallar Lasu för idiot, när hans eget agerande är de som kan klassas som idiotiskt, åker runt som fridlyst, spelar över som att han knappt kan stå på skridskorna och några sekunder senare spela..
Kronwalls säger det bäst ”man kan inte tro att man kan åka runt med en cigg i mungipan”
Yes Hasa klar
Jepp, 2 år!
Mycket bra!
HenrikM, sa ju detta till dig 🙂
Att de förhandlade men det som återstod var hur långt kontraktet skulle gälla.
Vågade inte lita på det 🙂
Kommer även en bomb, mer kan jag inte säga 🙂
Burström i 4 år till!
Nyförvärv?
Ni som är experter här. Är det någon som vet om Sprengler Cup visas på någon kanal eller finns att streama någonstans när det drar igång?
Pratas om TV4 men inte helt klart vad jag förstått….
2 min för lasu kan jag köpa men matchstraff när de ändå har tv bilder att granska. Nu visade det sig att det inte blev något mer vilket visar att det inte var så farligt. Tappade 1 poäng pga den situationen igår. Sedan måste domarna vara ångerfull för vi skulle haft 4 klockrena utv med oss igår. Återigen är saik 4 man i sudden på banan länge men ingen domare reagerar.
Hasa förlänger!!!!!grymt!!!!
Fantastisk nyhet! Såg det nyss!
JAAAAAAAAAA!
Skönt med Hasa. Trodde att han var förlorad.
Bra jobbat av Sjöström.
Så, två platser i försvaret lediga till nästa säsong. Förlänga PJ och Tom (om det går) eller är det andra backtyper vi behöver ha in?
Kan vara bra att köra samma backbesättning även nästa år för att de redan är sammansvetsade och inspelade i FHC då. Borde ge en kortare startsträcka?
Bra jobbat Frölunda. Hasa blir riktigt viktig framöver!!
Allt annat än Hasa klar, hade varit tjänstefel!
Grattis Hasa, Frölunda och publiken!
Läget nu är drygt 1.5 i snitt och över 52 matcher hade det gett plats 7 i fjol.
Dags nu att steppa upp. Kval till slutspelet brukar betyda ut i kvarten, som bäst.
Tyckte det var väldigt intressant att få svart på vitt.
Har inte alls varit övertygad eller imponerad av Frölunda modell 23/24 och trots att man på något vänster ändå överträffat sig själva med det spelet man oftast visat upp och tabellplacering är man ändå sämre än vid samma tid ifjol totalt sett.
Vid juluppehållet 2022 hade Frölunda vid 28 matcher 49 poäng och 3 plats.
I år vid juluppehållet har dom vid samma antal matcher 43 poäng på 5 plats.
Femte laget vid juluppehållet 2022 var FBK med 43 poäng på 26 matcher.