Morning Mailbag #17 – vem ska Raymond peta om ...?


► God morgon. Vad har ni på hjärtat i dag?
► Det är ju måndag, Morning Mailbag, chans att ännu en gång snacka hockey med mig, ställa frågor.
► Kanske om Dagiskedjan 2.0? Eller annat. Ni bestämmer. Kör hårt!

Rakapuckar.com bild


JAG HAR INTE grävt i statistiken, men förra veckan bör ha varit en av Frölundas bästa på väldigt länge.

Tisdag: Färjestad 8–2.
Torsdag: Leksand 7–1.
Lördag: Linköping 4–1.

Urladdningen mot Färjestad förmådde alltså fyllas upp, och hade jag varit supporter tror jag just den mentala aspekten glatt mig kanske mest av allt.

Den rörliga offensiven var trevlig att beskåda, själv imponerades jag av det defensiva uppträdandet.

## Bra ”hålla på utsida”-hockey under press.

## Lite enklare spel i egen zon, lite snabbare, en ”ta pucken framåt”-attityd som gav hopp om framtida framgångar.

## Som vanligt: högklassigt målvaktsspel vem som än stod.

Rakapuckar.com bild

Värdefull matchvila fram till torsdag (Oskarshamn), Joel Lundqvist och Johan Sundström får läka ihop, Karl Stollery bör vara redo för spel, och händer inget oförutsett är Frölunda ordinarie när matchveckan inleds.

Det för mig osökt in på lördagens succématch för Lucas Raymond, 17 – tvåmålsskytt i en kedja där Samuel Fagemo, 19, var 1+1 och där Patrik Carlsson först var centern, sedan kom Jacob Peterson, 20, in och assisterade till Fagemos 2–1.

Ni var många som jublade och ville se den ungdomstrion igen, som drog paralleller till gamla dagis- och dragkedjan med Jari Tolsa, Joel Lundqvist och Magnus Kahnberg.

En viktig skillnad: på den tiden saknade Frölunda pengar, var tvunget satsa på de unga. I dag är situationen en helt annan, ekonomin är god, bredden på truppen är enorm, det finns på torsdag 14 forwards att tillgå om herrar Lundqvist och Sundström är spelbara.

Rakapuckar.com bild

Jag har flera gånger tidigare fört fram åsikten att även hockeyspelare borde kunna fixa en rotationsmodell för att hålla alla igång, Frölunda har valt att alltid spela bästa laget, och jag antar att det finns goda skäl till detta.

Jag vill inte tänka åt er, så ni som vill spela Raymond och Fagemo ihop även på torsdag, ge den 17-årige göteborgaren chansen att rida på sin lördagsvåg, vilka forwards hade ni petat?

Det är bara måndag, tre dagar till match, så något ska vi ju prata om …

Som vanligt är det ni som bestämmer, är det annat ni hellre vill ta upp – bara kör.

Morning Mailbag är er chans. 

Rakapuckar.com bild

***

Väntar på en partner till, sedan ska jag avslöja summan jag kommer sätta in till Frölundas Movember-kampanj.

Förlåt att det dröjt, men det är ju för en god sak.

***

Elmer Söderblom SHL-debuterade i lördags med 2.06 i segermatchen mot Linköping.

Tydligen gav det en kick, dagen efter gjorde Söderblom hattrick i J20 när Frölunda vände till 6–5 borta mot Södertälje.

Han toppar J20:s poängliga, 17+18 på 22 matcher.

En mycket spännande spelare att följa, store Söderblom. Det vet ni ju redan, ni som läser den här sajten.

Frölundas J20 är annars utan flera offensiva stjärnor just nu, Karl Henriksson på lån i Södertälje, Lucas Raymond med A-laget, Arvid Caderoth och Jonatan Lundin Andersson spelar med ett ofta  förlorande Hanhals Kings i division I. 

Frölunda J20 är ju redan slutspelsklart, då kan andra få chansen. Som unge Fabian Lysell. Och mer utrymme för spelare som Theodor Niederbach, Daniel Torgersson och Isac Andersson att skina.

Rakapuckar.com bild

J20-keepern Hannes Kollén backade upp Victor Svensson mot Södertälje, sedan åkte han till Vimmerby och stod i 3–6-förlusten där. Bra utbildning. 

***

Tack för att ni förstår detta:

rakapuckar.com är beroende av att läsarna visar förståelse och betalar för sig.

1 kr/dag, alltså 30 kr/månad, är minimiavgiften.

Det är fullt tillåtet att överskrida den …

Betalningsmodeller:

Swish: 0736-854501
Bank: SEB 5001 00 769-13 
För er utomlands behövs:
IBAN: 1950000000050010076913 
Bic: ESSESESS

***

På Twitter diskuterade vi i går Robert Bortuzzos vidriga crosscheckingar, nu vet vi att Viktor Arvidsson blir borta fyra till sex veckor och att Bortuzzo slapp undan med bara fyra matchers avstängning.


Jag kanske återkommer i annan form, men det finns två aspekter här. Dels är Bortuzzo en återfallsförbrytare och borde haft ett längre straff, dels vet ni hur ofta jag tagit upp det här med crosschecking inom hockeyn, att detta är vedertaget, att det är något sporten måste göra något åt.

På så vis var Bortuzzo bara ett symptom på vad som är fel. 

***

Till sist: "Henke" eller "John" som du också kallar dig, jag upprepar mig, ber dig en gång till tagga ner med dina Max Friberg-sarkasmer. Möjligt att någon tyckte det var roligt en gång, men folk börjar tröttna på att du förstör. Glad om du mognar lite. Tack!

 

Rakapuckar.com bild

 

KommenteraTillbakaNästa inläggDela på FacebookDela på Twitter
29 kommentarer
  • Kommentar avatar
    Anna Agdestein, 1 år sedanSvara

    Jag är jätteglad att de orkade ladda om mentalt efter CHL-matchen. Tidigare säsonger brukade en sådan match följas av sämre insats. Har inte sett det alls denna säsongen.
    Jag är också glad att jag fick chansen att uppgradera mitt movemberbidrag samtidigt med betald prenumeration för Raka puckar i dag. :)

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Påpassligt av den, o trogna supporter. :)

  • Kommentar avatar
    Peter Smögen, 1 år sedanSvara

    Godmorgon!
    Grattis till grabbens examen!
    Jag tycker man ska fortsätta med Raymond, Fagemo, Peterson. Tror dom känner en viss trygghet i att spela med varandra, nu imponerade dom stort, skulle kännas märkligt om dom inte fick chansen igen.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Tack! Så vilka ska bänkas på torsdag? Två måste ju bort (en 13:e, en läktaren) om de tre unga ska lira vidare.

      Kommentar avatar
      Peter Smögen, 1 år sedanSvara

      Det är det RR har betalt för:) Jag köper tänket att alltid spela bästa laget, men tycker väl att man kan rotera runt på Mustonen, Stålberg, MRO... tre rätt lika men ändå olika spelare,

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Absolut, men grejen är ju som jag skriver att Frölunda valt att INTE rotera. Så två måste bänkas. Nå, vi får se hur det blir.

      Kommentar avatar
      Peter Smögen, 1 år sedanSvara

      Ja, det blir intressant att se.... 11,44,18 gjorde det ju inte lättare för ledningen om man säger så. I längden blir det ohållbart. Nån av Stålberg eller Mustonen lär få ge vika, gissar på att sistnämnda inte får förlängt

  • Kommentar avatar
    Peter, 1 år sedanSvara

    Det är hur som helst lite tilltalande och spännande att ha 44,18, och 11 i en formation, det såg väldigt tilltalande ut mot LHC.
    Men samtidigt vet vi hur konkurrensen är, den är mördande bra!
    Men det var roligt att se ungdomlig entusiast!

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Mm, spännande och intressant är det.

  • Kommentar avatar
    Juel, 1 år sedanSvara

    Hej Henrik,
    Skulle uppskatta och älska en intervju med M. Plüss i Leman möter. Förstår svårigheten att genomföra en sådan men oj vad roligt det skulle vara att höra hans syn på hur det kändes när han tvingades bort av Nubben. Kan han fortfarande svenska, följer han Frölunda något, känner han något för klubben?
    Återigen, förstår svårigheten men där har du en intervju som jag tror att många med mig hade gillat.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Mm, den är lite svår, den. Men är jag någon gång i Schweiz så... Eller om någon ger mig förutsättningarna att lösa på annat sätt.

      Kommentar avatar
      Juel, 1 år sedanSvara

      Jo förstår som sagt problematiken. Kanske mejla klubben och be om någon form av skypeintervju eller något sånt?

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Intervjun i sig inga problem, men jag ska ha tekniken att förvandla den till en ljudfil som kan göras till podd, och jag har inte riktigt de förutsättningarna, den ekonomin, eller de personen som kan lösa detta.

      Kommentar avatar
      Juel, 1 år sedanSvara

      Ahh, ok. Synd att ingen här inne är ljudtekniker.. :-) Annars lät Peters förslag om att bjuda hit Plüss sannerligen spännande.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      :)

  • Kommentar avatar
    Rallyclay, 1 år sedanSvara

    Tycker gott att man kan rotera både ibland forwards och backar. Minsta skavank så kan man vila en match så att alla får regelbunden matchning. Tillför ingenting att ha Stålis på läktaren varje match. Så dålig har han ju inte helt plötsligt blivit!
    Annars så bör man kunna rotera MRO- Musten - Stålberg. Rätt liknande speltyper som alla tre tillför något eget.
    Ungdomskedjan kan man gott testa fler gånger och då måste man rotera, det funkar ju inte annars.
    Även Bergman bör få matcher med mer förtroende/ minuter för att utvecklas.
    Ingen i dagens trupp är så dåliga att de skall spendera längre tid på läktaren och det är inte nu man kämpar om guldet :-) / Claes

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Kan också tycka det, ja. Med roterandet. Men här är alltså ett beslut fattat.

  • Kommentar avatar
    Filip, 1 år sedanSvara

    Jag skulle ställa över Rosseli för att ge Raymond mer speltid, inte så att Mats varit dålig men man borde ge en spelare som gjorde två mål på begränsad istid nya chanser.
    Något i stil med detta:
    40 20 12
    59 28 81
    72 31 49
    18 44 11 (51), 17 på läktaren

      Kommentar avatar
      Filip, 1 år sedanSvara

      51 skulle kunna komma in och spela boxplay fortfarande då.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Intressant, tack! Spontant är jag tveksam till varje uppställning där Hjalmarsson inte är center.

      Kommentar avatar
      Filip, 1 år sedanSvara

      Haha ja jag tänkte på det också, det är ett svårt pussel att få till om man ska ge ungdomarna chansen. För många bra centrar helt enkelt.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      :)

  • Kommentar avatar
    Peter Smögen, 1 år sedanSvara

    Ett event innan någon lördagsmatch där ex Plüss bjuds in, en ”live-intervju” vore väl något? Engångsbetalning från intresserade? Hotell o flyg är inte så dyrt, givet att intervjuobjektet är intresserad då

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Oj, du tror att läsarna skulle betala för det? Vilken spännande idé. Jag kanske är för fantasilös och försiktig, men ... har inte ens tänkt tanken. Men låt mig bära med mig den.

      Kommentar avatar
      Peter Smögen, 1 år sedanSvara

      Ja det tror jag! Lite mat, en pilsner, umgänge, intervju sen vandra till match. Tror jag hade lockat många, lördagsmatch tror jag är nyckeln. Så vi resande har möjlighet

  • Kommentar avatar
    Per, 1 år sedanSvara

    Nån som vet hur det går för lille Tim Söderlund?

      Kommentar avatar
      Nolte , 1 år sedanSvara

      7 matcher i AHL 0+1 på dom

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Tack, Nolte. :)

      Kommentar avatar
      Per, 1 år sedanSvara

      Tack för info! Vet du vilken roll han har i laget?

      Kommentar avatar
      Nolte, 1 år sedanSvara

      Nej inte den blekaste

  • Kommentar avatar
    Jock, 1 år sedanSvara

    Angående dessa förbannade crosscheckingar så är jag helt med dig, detta hade varit bra för hockeyn om man fick bort. Men det är ju inte den första på Arvidsson som orsakar någon skada, och det är ju där kommentatorn säger ”a little crosscheck...”. Det är den andra som är riktigt ful och orsakar en skada. Ser ut som något ledband kan ha fått stryk där, benet ligger i en riktigt otrevlig vinkel när han crosscheckar neråt på Arvidsson där...

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Absolut, det är den andra som skadar. Men hela situationen hade aldrig uppstått om det inte varit vedertaget att det är okej att crosschecka i hockey.

      Kommentar avatar
      Jock, 1 år sedanSvara

      Helt korrekt :) Vad jag har ännu svårare att förstå är hur NHLs players safety kommer fram till att det vara skall vara fyra matcher för Bortuzzo?! Han är ju uppenbart en återfallsförbrytare med identiska situationer där det crosscheckas en-tre extra när spelaren redan ligger nere på isen helt försvarslös! Så fegt så jag vet inte vad. Och det tas ju upp i domen det uppenbara att den andra cc kommer i ren frustration av att han ser att domaren tar en utvisning.... suck! Borde varit 7-10 på detta tycker jag, då kanske spelare börjar dra sig från att medvetet göra dessa idiot saker som bara är till för att skada motståndaren

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Ja, jag hoppades på en markering här. Den kom inte. Tyvärr.

  • Kommentar avatar
    Peter, 1 år sedanSvara

    Att bänka R,O 51 är för mig fökasligt, så bra som han är nu tror jag han aldrig varit, han är Frölunda mest drivande spelare både fysiskt och spelmässigt, 40 kan jag köpa men inte 51!

      Kommentar avatar
      Jock, 1 år sedanSvara

      Det är nog en sjukt knivig situation hur man än väljer att se på detta. Om Frölunda inte belönar sina unga spelare när de presterar bra, då kommer det i förlängningen bli så att unga talanger väljer andra klubbar att spela i. Sedan när vi har ett lag där den ”sämsta” hade platsat i vilket annat SHL lag som helst så blir det ju svårt för ledarna att peta ytterligare en etablerad för en junior... kul med bredd, men jag avundas inte Rogers situation när han måste bänka bra spelare...

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Det är en jättesvår situation där ingen lösning är optimal i ett läge där alla är friska. Jag inser att "rotera" är ovant för hockeyspelare, att en och annan kan känna att de kommer ur rytmen, att det blir som en petning, men ... tja, de andra alternativen är liksom inte heller så bra.

  • Kommentar avatar
    Benji , 1 år sedanSvara

    Svår fråga HL vem skall ställas över.... närmast är ju Stålberg, MRO samt Mustonen. Tycker dock att Mustonen förtjänat sin speltid nu med bra fart! Både MRO och Stålberg är bra men det känns som det finns fler av deras spelartyp i laget, Lasu mfl. Känns dock som det är nu det skall testas och inte i mars april.. trevlig dag

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Mm, svårt är bara förnamnet. Samma till dig!

  • Kommentar avatar
    Peter Smögen, 1 år sedanSvara

    Det här med spännande intervjuer, är bara GP i vårt område som har dom ekonomiska musklerna, det kostar väl 119 i mån att prenumerera på GP, då ingår flera tidningar men då är det tiotusentals prenumeranter, så ekonomiska verkligheten för en oberoende journalist är stentuff. Sen får var o en värdera vad man är intresserad av, men 200 spänn för ett event med intressant gäst är väl högst rimligt?

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Låt oss se vad som kan göras. Spännande tanke. Glad att du är så positivt inställd.

  • Kommentar avatar
    Ted, 1 år sedanSvara

    De viktigaste just nu e o hålla humöret uppe på dom som inte får spela. Alla kommer att behövas under säsongen, men hur ska dom känna sig behövda när dom inte får visa upp sig på flera matcher??
    Ska ju inte hoppas på skador.
    En annan grej:
    Tyckte mig känna samma känsla borta mot Rögle som man fick i bortamatchen mot Hv i våras innan chl finalen. De kuggar inte i till 100% men de e bara lite extra som gör det. Sen kom chl matcher o fokus e på topp. Känns ibland som man behöver stora matcher för o tända till riktigt. Laddar man så långt innan mot viktig match el känner dom sig mätta/ nöjda typ en tisdag borta mot leksand??

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Tror ingen är "mätt och nöjd" i en match, däremot är det ju så att människan har en förmåga att plocka fram det där lilla extra när hon måste. Man får extra styrka, kan lyfta en bil (typ ...) när ens barn är i fara och så vidare. I en avgörande slutspelsmatch finns något extra, det kommer liksom automatiskt. Däremot upplevde jag inte att det saknades speciellt mycket just mot Rögle, det är tufft att skapa chanser på abbottarnas lag, med lite mer desperation och in på mål-attityd hade Frölunda nog vunnit. Eller en turlig studs någon gång. Inget lag maxpresterar varje gång, det är omänskligt. Däremot behöver du en hög lägstanivå.

  • Kommentar avatar
    Ted, 1 år sedanSvara

    Håller med dig, men som supporter vill man ju se max alltid. Vet ju vilken max det finns, då kan man bli lite besviken när de ser ut som om man kör på en skridsko.
    Kör man som supporter en tisdag i november o offrar familjetid o typ 1000 kronor på bensin, mat o biljett så önskar man full satsning från laget.
    Man såg fler sådana tendenser för några säsonger sedan.
    I övrigt tack för bra sida.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Det förstår jag verkligen att du vill se om du lägger tid och pengar. Men, tyckte du verkligen att de såg att "åka på en skridsko"? Jag tror man måste förstå att i en jämn liga maxpresterar man inte alltid, man förlorar ibland, och en poäng borta mot ett bra lag är inte så jäkla pjåkigt. Det var ju inte som 1–7 i Örebro, direkt ...

      Kommentar avatar
      Ted, 1 år sedanSvara

      Missförstå mig inte, håller med dig. De e ju de jag menar, de va inte alls så mycket som skilde som folk vill ha det till. Possitivt spel o lite lite som fattades, samma som man kunde se mot Hv i våras som jag skrev. De va på gång o blev till succé mot Färjestad.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Ah, förlåt, det var slarvigt läst av mig. Ber om ursäkt. Sitter med en annan text också. Ska skärpa mig. Vi är nog rätt eniga då. Haha.

  • Kommentar avatar
    Henke, 1 år sedanSvara

    @Leman: Okej. Jag avslutar mitt "medlemskap" och kommer inte skriva, läsa eller betala rakapuckar.com mer. Ni får ha det så bra, nu kan ni alla bara hålla med varandra hela tiden och inte tycka olika. På din fråga: Friberg, Mustonen, Stålberg, MRO borde alla vika hädan för Raymond. Hej!

      Kommentar avatar
      Daniel B, 1 år sedanSvara

      Tråkigt att du avslutar men ska vi vara ärliga så skrev du i princip bara saker om Friberg och hånade honom. Det är inte ok. Sen har du rätt till din åsikt men jag och flera här kände att du gick för långt.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Hej, Henke. Du är ju inte ärlig här, och de vet säkert du också. Du är MER ÄN välkommen att ha åsikter, ingen behöver hålla med den andre, här inne diskuteras högt och lågt, det står alla fritt att tycka den och den borde petas, den och den borde spela istället och så vidare. Alla håller långt ifrån med varandra. Men om du inte kan kritisera och ha åsikter på normalt vis utan måste använda samma typ av sarkasm 20, 30 gånger i rad, då blir det i längden för jobbigt för andra här inne. Jag har märkt att flera personer tröttnat på dig, och jag vill inte skrämma bort folk. Du är hjärtligt välkommen att läsa, att kommentera, men det går ju att göra annat än konstant använda precis samma typ av sarkastiska stil om en och samma spelare – eller?

      Kommentar avatar
      Per, 1 år sedanSvara

      Åja, så himla högt i tak är det väl ändå inte? Dock håller jag med om att upprepade personliga påhopp på enskilda spelare är allt annat än trevligt.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Här är väldigt högt i tak, skulle jag säga. Så länge man inte går in för att håna eller bara bete sig allmänt illa är olika åsikter SYNNERLIGEN välkomna. Jag har flera gånger fått påstötningar att vissa kommentarer skulle tas bort, att vissa kommenterare skulle spärras, men jag försöker vänta in i det längsta, just för att åsikten är fri, man FÅR tycka saker som andra kanske anser tokiga, MEN ... man måste då inse att folk (eller bara jag) kan vilja argumentera emot. I Henkes fall har jag väntat ett tag, självfallet får man vara sarkastisk och kritisera en spelare några gånger, men det blev liksom för mycket, mest upprepningar och jag såg att flera reagerade. Därför tyckte jag det var dags att sätta ner foten. Henke är ytterst välkommen att vara kvar och kritisera spelare han inte gillar, men gärna med lite mer variation. kanske något mindre nedlåtande.

  • Kommentar avatar
    danpåkuul, 1 år sedanSvara

    Framförallt så har ju "valparna" görsköj på iden.
    Nog så viktigt idagens hockeytempo

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Japp, det var smittande kul att se.

  • Kommentar avatar
    Daniel B, 1 år sedanSvara

    Ja du HL, måste en människa bli invalid innan man tar dessa crosscheckingar på allvar?? Den andra bertuzzo delar ut Är riktigt ful och skulle givetvis ge 10 matcher i mitt tycke. Sen en annan sak HL, vad tycker vi om Rögle? Menar att dom börjar tappa i toppen, är detta en tillfällig svacka eller har verkligheten kommit ikapp? Tycker dom spelar en bra hockey och har ett bra lag men det är kanske det som skiljer Rögle mot andra etablerade topplag och det är att man vet vad som krävs en längre tid för att hålla sig i toppen.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Svårt med Rögle, man ska komma ihåg att det varit och är ett skadedrabbat lag också. Fixade livet utan Ted Brithén, klarade avstängning på Nils Höglander, men sedan försvann Dennis Everberg, mot Frölunda Mattias Sjögren, och även om Brithén nu är tillbaka, det är inte BARA så att Rögle blivit sämre. Men visst, nu sätts lagets karaktär på prov när man genomgår svårigheter. Spännande att se hur det blir. Lätt att tappa tron när man förlorar mycket, tycker ändå här finns stora kvalitéer, absolut ett lag som konkurrerar om topp 6.

      Kommentar avatar
      Daniel B , 1 år sedanSvara

      Just det, dom har haft det tufft med skador på viktiga spelare. Givetvis så spelar det in men precis som du säger så ska det bli intressant att se hur laget klarar av denna tunga period.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Craig Schira också. På skadelistan. Kanske någon mer. Så det är viktiga pjäser. Men igen, intressant att se hur Rögle hanterar svårigheterna.

      Kommentar avatar
      Gunnar , 1 år sedanSvara

      Trots allt är nog RBK dom som imponerat mest av våra motståndare hittills...

      Kommentar avatar
      Daniel B, 1 år sedanSvara

      Ja, möt Frölunda så har dom spelat grymt bra. Men jag har inte sett Rögle mot andra lag.

  • Kommentar avatar
    Mary Eriksson, 1 år sedanSvara

    Jag blev så gla när jag såg att Ståhlberg fick spela mer.
    Duktiga Talanger vi har men de kommer alltid att få sina chanser tll spel.
    Jag har swishat 60 kr

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Många gillar Stålberg. :) Tusen tack, Mary.

  • Kommentar avatar
    Mattias L, 1 år sedanSvara

    Otroligt starkt att vända som man gjorde mot Färjestad, nästan lika starkt att följa upp som man gjorde. Nu är det låångt kvar, men det känns nånstans som det här kan bli en betydelsefull vecka. Vändning och seger i en slutspelsmatch och avancemang, målskytte som lossnar, två målvakter som gjorde det riktigt bra, Friberg fick göra mål, unga spelare som fick chansen (och tog den). Man kan väl ändå, utan att ta ut vidare framgång i förskott, slå fast att veckan kunde gått sämre...
    När det gäller överfallet (milt uttryckt) på Arvidsson, sorgligt att det bara gav fyra matcher. Och förvånande. Trodde man skulle markera tydligare.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Det trodde jag också. Förvånad. I övrigt medhåll. :)

  • Kommentar avatar
    Alfred, 1 år sedanSvara

    Jag tror att om Raymond skall ha en ordinarie plats i laget så är det 40 eller 44 som ryker.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Ok. Mm, någon/några måste det ju bli.

      Kommentar avatar
      Gunnar , 1 år sedanSvara

      Varför alktid detta snack, det kommer Junior-VM, skador, extra CHL-matcher (förhoppningsvis). Vi roterar målvakter, det kan vi göra även på andra positioner... Alla kommer att behövas, inklusive Sigalet som vi köper tillbaka i ett senare transferfönstret

      Kommentar avatar
      Christoffer , 1 år sedanSvara

      Nu kanske jag missförstod Alfred. Men jag såg mer "ryker" som att dom får sitta på bänken, inte ryker som att dom blir skickade någonannanstans.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Så tolkade jag också. Och meningen med min lilla fråga i mailbagen hade inget att göra med "för evigt" eller ens flera matcher i rad, jag syftade bara på närtid, torsdagsmatchen, när 11/40/18 kommer från succéinsatsen mot LHC. Ville visa på svårigheten när Frölunda inte vill rotera och någon/några därför måste stå åt sidan.

      Kommentar avatar
      Alfred, 1 år sedanSvara

      exakt. Jag var lite otydlig

  • Kommentar avatar
    Gunnar, 1 år sedanSvara

    Allra först - vilket styrkebesked, på många fronter. Naturligtvis främst vändningen mot FBK ('Sveriges bästa lag f n', enligt 'experterna') ☺️
    Sedan bredden, viljan, tekniken, att ta lärdom (av för många utvisninga, av lite för runt spel, och Rubins återkomst efter Karlstad).
    Så stolt och imponerad... har liksom blivit bäst när det gäller som mest... ❤️VF

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Mycket intressant det här med att ta lärdom. Inte minst vad gäller utvisningar.

  • Kommentar avatar
    Stefan Hansson, 1 år sedanSvara

    För min del ska alltid bästa laget spela om man inte valt en rotationsmodell och det har man ju inte. Och bland de bästa tycker jag inte Raymond är. Inte just nu i alla fall. Vill inte ha honom inne "bara" för att är ung och en supertalang. Ska man peta någon så är det någon av de mer produktiva spelarna och det lär han aldrig göra. Ser att många tycker #17, #40, #51 och det är givetvis fritt att tycka men jag tycker de spelartyperna behövs, t ex i BP. Ståhlberg är väl den som är närmast, delvis att han spelat sparsamt på slutet och då inte fått visa så mycket. Men att ha Raymond som trettonde, nej.
    Om det är så att han får chansen p g a avstängningar/skador och börjar producera så kan min uppfattning ändras.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Du har förstås rätt där, Raymond är – och ska inte vara – en Rosseli Olsen eller Mustonen.

  • Kommentar avatar
    Lövet, 1 år sedanSvara

    En liten fundering så här i början på veckan. Är det inte så att VF drar på sig mindre 2-minutare nu för tiden?

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Jo, det känns som ett viktigt steg framåt, som att spelarna bättre kan hantera adrenalin och vilja, håller armar och klubbor i styr.

  • Kommentar avatar
    Andreas, 1 år sedanSvara

    Jag är kanske hopplös romantiker, men jag tycker att det här OCKSÅ kunde/borde vara ett problem (extrema crosscheck) där ledare tar ett större ansvar. Nej, inte ensamma - klart att det är ett strukturellt problem med strukturella förändringar som lösning. Jag har fortfarande inte glömt lillKentas bänkning av Nisse Ekman efter idiotöverkörningen på Henke. Han gjorde mycket fel i VF, lillKenta, men det agerandet var fanimig ryggrad och heder så det räckte och blev över. Ja, jag fattar att det är komplext och att ligor måste agera om det ska crosscheckas mindre. Men ledare (och medspelare) kan också agera.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Rätt, så till vida att man som tränare kan agera mot en våldsverkare som Bortuzzo. Men vad jag vill åt är den allmänna acceptansen för att cross-checking är okej. Det är eftersom den acceptansen finns, acceptans för "lagom" crosscheck, som sådana som Bortuzzo lätt passerar gränsen. Här kan inte enskild tränare, enskilda lag, agera – här krävs att ligor bestämmer sig.

      Kommentar avatar
      Andreas, 1 år sedanSvara

      Den allmäna acceptansen, och en "lathet" i försvarsspel som en konsekvens av att man tillåts använda klubban, där är vi helt överens. Kanske saknar jag bara fler aktioner som Kentas.

  • Kommentar avatar
    Andreas, 1 år sedanSvara

    ... när nu spelare gör idiotgrejer, som Bortuzzo, alltså.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Jag är med. Delar den uppfattningen.

  • Kommentar avatar
    Nils, 1 år sedanSvara

    Tycker det är väldigt konstigt att det ens lyfts på en del håll att Jacob Peterson ska bänkas? Grabben är så där "lagom" bra för att Dallas ska vilja vänta men ändå tillräckligt skicklig redan nu för att vara en top 6 gubbe i Shl. Ledningen borde inse att detta är en kille man kan ha nytta utav i minst en 2-3år innan han blir aktuell.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Han väntar liksom på att explodera, känner jag. Kylan i avsluten saknas, men det finns stor potential.

  • Kommentar avatar
    Lillen, 1 år sedanSvara

    Hur svårt kan det vara det är så enkelt! Bänka valpen Raymond och Fagemo

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 år sedanSvara

      Ni behagar skämta, förstår jag. :)

  • Kommentar avatar
    brenda greg, 1 år sedanSvara

    Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    • Kommentar avatar
      McNorrman , 1 år sedanSvara

      Att bänka vara sig 40, 51 eller även 17 för den delen är snudd på tjänstefel... Även om Raymond gjorde en hyfsad match senast så här han ett gäng mediokra matcher i bagaget och jag tror trots hans lysande framtid att han behöver mera J20 och mer muskler innan han är ordinarie ...


      Lämna en kommentar