Frölunda gillar sin indian – men vad tycker ni?


► Luleå går tillbaka till sitt gamla klubbmärke – det med stålmannen.
► Kan Frölunda tänka sig byta bort indianen?
► En del supportrar vill, det vet jag.
► – Det är inte aktuellt, säger klubbdirektören Christian Lechtaler som dock inte stänger dörren helt:
► – Alltid intressant att höra vad marknaden säger.

Rakapuckar.com bild

Från nsd.se – det är klubbmärket till vänster som gäller för Luleå i framtiden.


NI SÅG KANSKE att Luleå, efter att ha gjort en varumärkesundersökning, valde att till nästa säsong återgå till den klassiska stålmannen.

Bort med björnen – även om den förlorade knappt, 46,2 mot 49,7 procent.

Jag testade klubbmärkesfrågan på Frölundas klubbdirektör Christian Lechtaler, ville veta om den varit på tal inom föreningen, och så var det alltså icke.

– Nej, det är inget vi ens diskuterat, svarade han.

Som läget är nu är alltså indianen här för att stanna ett bra tag till, även om Lechtaler medgav att det förstås inte går att veta vad som händer om tio, 15 år.

Just nu diskuteras inget byte av symbol.

Just nu diskuteras inget byte av tröjfärg (tillbaka till rött är ju annars något som många supportrar vill).

Rakapuckar.com bild

Men vi hade en intressant diskussion, Lechtaler och jag, och han gav förändringsbenägna, eller möjligen konservativa, Frölundafans ett litet hopp genom att säga:

– Det är inget som finns på vår agenda, men det är alltid intressant att höra vad marknaden säger, jag förstår diskussionen. Vi får väl se. Tröjorna var ju vita från början, har varit gröna, röda, så gröna igen. Vi har i alla fall ringat in färgerna …

** Men inga planer på att byta tillbaka till rött inom den närmaste framtiden?   
– Nej.

Vad gäller klubbmärket finns alltså inget snack om att byta bort indianen, det finns heller inte i pipelinen att åter bli ”Västra Frölunda”, trots att väldigt många i Hockeysverige fortfarande kallar Frölunda för just detta, eller bara ”VF.”

Lechtaler:

– Vi har ju haft många klubbmärken, frågan är vilket folk vill ha. Det kan väl du undersöka? 

Visst, vi kastar ut frågan här så ser vi.

Det finns ju det klassiska märket från 60-talet, ni ser det på Tommy Holls bild nedan (Lasse Lundvall och salig Sura-Pelle Pettersson), sedan finns det vanliga Västra Frölunda-märket, vi har det som användes när Frölunda HC bröt sig ut VFIF 1984, och så har vi dagens indian.


Möjligt att det finns ytterligare några fler gamla, men dessa är väl de mest kända.

Ni kan ju fundera: vilket hade ni velat se?

Meningslöst? Mja, vem vet – bara för att det inte är aktuellt med förändring i dag så vet ju ingen hur det är om fem år.

Rakapuckar.com bild

Lechtaler stängde inte dörren helt, det märkte ni säkert, så vare sig det gäller röda tröjor eller klubbmärken … visst kan supportrar och medlemmar alltid påverka.

Det kan ta tid. Men vill man så …

Min åsikt? Tröjfärgen är en icke-fråga för mig, vad gäller klubbmärket så … tja, säg så här:

Man ska verkligen tänka igenom en sådan här fråga noga.

Klubbmärke/varumärke är inget man byter som kalsonger.

Men jag håller med Lechtaler, det är en intressant diskussion.

Hoppas ni tycker det också.

***

Slutliga beskedet om rakapuckar.com får ni ge er till tåls med några dagar, kommer med ett sådant i början av nästa vecka.

Men förhoppningarna är goda.

Den som vill förbättra oddsen kan ju alltid gå in och skriva in namn och mejladress här – men det har ni väl redan gjort ...? 

Ge det några sekunder, det är en småseg länk. 

Rakapuckar.com bild

 

KommenteraTillbakaNästa inläggDela på FacebookDela på Twitter
79 kommentarer
  • Kommentar avatar
    Hans Åsberg , 2 månader sedanSvara

    Behåll indianen återgå däremot till röd tröja

    • Kommentar avatar
      Jerry, 2 månader sedanSvara

      Håller med föregående talare, behåll indianen men byt tillbaks till röda tröjor.

      • Kommentar avatar
        JT, 2 månader sedanSvara

        Behåll indianen

        • Kommentar avatar
          Ana, 2 månader sedanSvara

          Gärna behålla indianen, men självklar tillbaka med röda tröjan, allt annat vore fel.

          • Kommentar avatar
            Patric Agblad , 2 månader sedanSvara

            Behåll indianen men utan texten, så den blir lite mer rund.

            • Kommentar avatar
              Oscar , 2 månader sedanSvara

              Ta bort indianen och återgå till rötterna. Gillar loggan dom hade på utomhusmatchen mest!

              • Kommentar avatar
                Martin Jansson., 2 månader sedanSvara

                Jag är inte så glad i dem vita borta tröjorna. Jag hade gärna sett att den röda tröjan kommer tillbaka som hemma eller borta tröja så kan dem ju även ha kvar den gröna. Nu vet jag redan att borta-tröjorna i SHL måste vara vita så mitt förslag kommer inte att gå. Men man kan ju få drömma.

                  Kommentar avatar
                  Gammelwargen , 2 månader sedanSvara

                  Finns egentligen inget i förbundets regler som hindrar bortaspel i annan färg än vitt. det enda som står är att det skall vara kontrasterande färg. Sedan kan ju SHL ha någon annan överenskommelse.

              • Kommentar avatar
                Thorbjörn Wikström, 2 månader sedanSvara

                Röd tröja med Indianen på bröstet och gamla loggan på axlarna .

                • Kommentar avatar
                  Anna Agdestein, 2 månader sedanSvara

                  Har inget emot indianen, men kan lika väl vara utan...
                  Helst röda tröjor, mycket snyggare... ;)

                  • Kommentar avatar
                    Ray, 2 månader sedanSvara

                    Behåll loggan, byt till rött.

                    • Kommentar avatar
                      Legenden, 2 månader sedanSvara

                      Behåll indianen och ta tillbaka de röda tröjorna!

                      • Kommentar avatar
                        Kometen, 2 månader sedanSvara

                        En indian på röd tröja. Allt annat är bara fel.

                        • Kommentar avatar
                          Robert Ågren, 2 månader sedanSvara

                          Indianen är ett självklart val. Tillbaka med dom röda tröjorna tack. Längtar till hösten.

                          • Kommentar avatar
                            VS, 2 månader sedanSvara

                            1984 helt klart!

                            • Kommentar avatar
                              Lars, 2 månader sedanSvara

                              Behålll indianen. Men gör den större för bövelen. Nu är den så liten att den gör ju knappt någon nytta. Det är all reklam som tar plats för loggan. Sen återgå till den röda dressen. Att återgå till den gröna för att det är ”vår historia” och att vi hade grönt innan. Med det resonemanget borde man byta logga också. Vilket är en ickefråga för mig.

                              • Kommentar avatar
                                mike, 2 månader sedanSvara

                                Loggan är ok, även om äldre loggor som VF är snyggare. Namnet Indians går dock bort. Sedan som andra redan nämnt - den röda tröjan är snyggare.

                                • Kommentar avatar
                                  Johan, 2 månader sedanSvara

                                  Behåll indianen alternativt originalet. Men då får nån gå in och göra en Brynäs och köpa all reklamplats! Det ser för bedrövligt ut med massa reklam på tröjorna! Ingen reklam på tröjor och ingen på is är det optimala!

                                  • Kommentar avatar
                                    Henke, 2 månader sedanSvara

                                    Ta bort alla jävla reklam på tröjorna

                                      Kommentar avatar
                                      generalen , 2 månader sedanSvara

                                      attår

                                      Kommentar avatar
                                      generalen , 2 månader sedanSvara

                                      står du för dom intäkterna vi går miste om då?

                                  • Kommentar avatar
                                    Daniel K, 2 månader sedanSvara

                                    Vill ha kvar indianen och en återgång till röda tröjor. Vill minnas att det fanns en fråga om tröjfärgen i en enkät som Åsa Nathell stog bakom förhoppningsvis var vi många som svarade att vi vill se dom spela i röda tröjor!

                                      Kommentar avatar
                                      Kalle Kula, 2 månader sedanSvara

                                      Det stämmer den var med i enkät i vintras. Däremot så var den inte med i en liknande enkät som skickades ut efter säsongen.

                                  • Kommentar avatar
                                    Tony , 2 månader sedanSvara

                                    Behåll indianen och gå tillbaka till dom röda tröjorna

                                    • Kommentar avatar
                                      Karl, 2 månader sedanSvara

                                      Bort med all reklam, kan Brynäs måste väl Frölunda kunna dett också, grymt fult med all reklam på tröjorna!
                                      Indianen med reklamfria tröjor i rött!

                                      • Kommentar avatar
                                        EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                        Vet iaf att jag är en bland många andra som har varit mycket tidigt ute och sagt vad jag tycker om matchtröjorna.
                                        Läs gärna igen min kommentar(om ni har missat) från inslaget "Elias Show-hur kan någon klaga då?" utav HL, alldeles efter Växjö blev svenska mästare för drygt en månad sedan.
                                        Tycker faktiskt själv att jag fick sagt där för en sista gång vad jag tycker om Frölundas tröjor+medhåll av Conta-vilket självklart gladde mig. :/

                                        • Kommentar avatar
                                          Rasmus, 2 månader sedanSvara

                                          Rösta blått så kan vi spara det röda till tröjorna och kasta grönt från både politiken och tröjorna? ;)

                                          • Kommentar avatar
                                            Conta, 2 månader sedanSvara

                                            Indianen får gärna vara kvar.
                                            Men byt till Röda tröjor.
                                            Mycket snyggare och är den färg jag förknippar med Frölunda Indians.
                                            Om nu ledningen i Frölunda ej lyssnat på våta synpunkter amngående spelartruppen så kan dom väl ta och lyssna någon gång på supportrarna.Röda tröjan nu!

                                              Kommentar avatar
                                              EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                              Ja Conta, jag tycker faktiskt som Du att Frölunda bör hörsamma oss medlidsamma! ;)

                                              Kommentar avatar
                                              Mattias C, 2 månader sedanSvara

                                              Beror ju helt på tidsperspektiv. För mig är Frölunda gröna (och vita) tröjor. Inte röda.

                                              Kommentar avatar
                                              Mattias C, 2 månader sedanSvara

                                              Beror ju helt på tidsperspektiv. För mig är Frölunda gröna (och vita) tröjor. Inte röda.

                                              Kommentar avatar
                                              Conta, 2 månader sedanSvara

                                              Tack Edward51.ja någon gång måste ledning i Frölunda lyssna på oss supportrar.

                                          • Kommentar avatar
                                            Gustav, 2 månader sedanSvara

                                            Behåll indianen och tillbaka med de röda tröjorna. Inget snack.

                                            • Kommentar avatar
                                              Mattias, 2 månader sedanSvara

                                              Indian kvar o byt till rött!!

                                              • Kommentar avatar
                                                Molle, 2 månader sedanSvara

                                                Jag vill ha indianen kvar, HERREJÖSSES

                                                • Kommentar avatar
                                                  #18, 2 månader sedanSvara

                                                  Skiter i vilken färg man har på tröjorna men jag vill ha tillbaka FiB Aktuellt reklamen! Skål och trevlig helg.

                                                  • Kommentar avatar
                                                    Boisvert_10, 2 månader sedanSvara

                                                    * Röda tröjor hemma(!!)
                                                    * Svarta på bortaplan(bara i drömmarnas värld...jag vet...men hård & tuff färg på tröjorna att möta)
                                                    * Våga göra som Brynäs!! Skitfult med all reklam på vår julgranströja. Vi blir ju hånade!
                                                    * Större Indinan och ingen fjantig Indianas text!

                                                      Kommentar avatar
                                                      EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                      Den var bra den Boisvert med svart bortaställ! När f-n var det när Frölunda glömde sitt bortaställ i ett möte mot Brynäs och de då fick spela(låna) deras gamla "replika"-ställ?

                                                  • Kommentar avatar
                                                    Rallyclay, 2 månader sedanSvara

                                                    Bort med indianen, har inget med Göteborg att göra. Sedan är ju benämningen ”indian” lite tveksam när det gäller ursprungsbefolkningen i Amerika. Dvs om man frågar dem själva.
                                                    Grönt och Vitt är färgerna och loggan från 1984 är för mig den riktiga.
                                                    Håller med om att FiB Aktuellt reklamen borde tillbaka. En klassiker som vi säger :-) / Claes

                                                      Kommentar avatar
                                                      EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                      Kul Rallyclay att Du nämner det här om Fib Aktuellt! Vill minnas att när Anders Broström spelade på sin tid så hade Frölunda den reklamen på sina matchtröjor. Skulle nog allt idag betraktas som icke "PK"!? Men jag tycker iaf bara för att Christofer Columbus inte visste var han var någonstans när han var ute och "seglade" att man för den skull fråntar "Native Americans" dess värdighet genom att vi fortfarande kallar dem för Indians än idag, snarare tvärtemot med tanke på den styrka som vi nog ändå allt tycker att de besitter. Även Chicago Blackhawks har väl också ett Indian-huvud i profil i sin Loggo?

                                                      Kommentar avatar
                                                      Daniel B, 2 månader sedanSvara

                                                      Fib, vad är det?

                                                      Kommentar avatar
                                                      EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                      Folket i bild, t.o.m. naket.

                                                      Kommentar avatar
                                                      Rallyclay, 2 månader sedanSvara

                                                      Hej Edward, just vad ursprungsbefolkningen vill kalla sig för inte helt enkelt. Termerna natives, american natives och indians används ibland de själva. Alla gillar inte alla beteckningarna och det finns nog inget som är mer accepterat än andra om jag tolkar det jag läser i deras egna medier. Däremot är ju uttryckert ”redskins” rent rasistiskt. Det jag mest hänger upp mig på är att Indianer har ingen koppling överhuvudtaget med ett hockeylag från Göteborg. Så ser jag på detta / Claes

                                                      Kommentar avatar
                                                      EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                      Tack Rallyclay för replik! Kopplingen är väl den att man i Frölunda tycker, att indianer som en etnisk grupp i Nordamerika besitter en form av styrka(som jag tidigare nämnde) och skall på så vis få symbolisera det också. Fastän det är ganska så känt att ibland många av dem idag har sociala problem, så tycker jag man ändå lyfter fram dem som grupp och genom att de kunna få framträda på det här sättet, är bara en hedersvärd handling till dem. Frölunda är ju inte ensamma om detta, men däremot sist med att välja denna typ av klubbmärke tror jag, efter att man säkerligen tidigare har kikat lite "over there" vad som redan fanns där då och på så vis kunna bli ett ännu mer "internationelt ishockeylag". T.ex. Cleveland Indians i baseball tog tydligen detta namn redan för över hundra år sen.

                                                      Kommentar avatar
                                                      Rallyclay , 2 månader sedanSvara

                                                      Hej igen, köper dina argument. För två år sedan bilade jag i Montana, Wyoming och Syd Dakota. Träffade många stolta människor och några som hade det lite jobbigare. Men denna tråden skall ju inte handla om Amerikas (!) urinnevånares sociala och ekonomiska verklighet utan om Frölundas klubbmärke :-) OM man skulle haft något annat än 1984 loggan så skulle jag tänka mig en logga som anspelade på havet, fiske och varven. Det är för mig mer Göteborg. Ha en bra lördag, Claes

                                                      Kommentar avatar
                                                      EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                      Bäste Rallyclay(Claes?), för det första, många tack för hövlig ton! Känner att jag också måste ge Dig kredd för Din tankegång. Kanske skulle man ha döpt Frölunda 1984 till endast FF("Frölunda Fishermen"), t.ex.! Det också med en stor anknytning till en urstark yrkesgrupp här på västkusten och med en logo utav den gamle fiskaren i sydväst. Det hade kanske varit mera originellt med tanke på varifrån "vi" kommer ifrån, men jag är rädd för att man på den tiden skulle ha tyckt, inte tillräckligt utmanande(coolt) eller hur man nu skall uttrycka sig om den saken? Kanske skulle vi istället då med det namnet kunnat bli förknippade med "vanliga" FritidsFiskare och kanske också Malmö "iFiF" och det skulle ju inte vara lika bra. Allt detta är bara en massa kollriga tankegångar från min sida. Ha själv en god sen härlig lördag sommarkväll, Edward.

                                                      Kommentar avatar
                                                      EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                      *...till en "stolt" urstark yrkesgrupp...

                                                  • Kommentar avatar
                                                    Håkan, 2 månader sedanSvara

                                                    Vill ha tillbaka 80-tals loggan, alltså 1984.

                                                    • Kommentar avatar
                                                      Håkan, 2 månader sedanSvara

                                                      Vill ha tillbaka 80-tals loggan, alltså 1984.

                                                      • Kommentar avatar
                                                        Håkan, 2 månader sedanSvara

                                                        Vill ha tillbaka 80-tals loggan, alltså 1984.

                                                        • Kommentar avatar
                                                          Anders Olsson, 2 månader sedanSvara

                                                          Jag tror att det vi ser på sociala medier ger en viss missvisande bild också. Ofta är det så att de som skriker om förändring syns medan de nöjda lutar sig tillbaka.
                                                          Däremot vore det intressant att se resultatet av en undersökning som görs and märket och som görs igen om 5 och 10 år för att se förändringen i % i takt med att de som är uppväxta med Indianen blir äldre och börjar tjäna pengar så de kan börja gå fler av matcherna.

                                                          • Kommentar avatar
                                                            Fredde, 2 månader sedanSvara

                                                            Dom kan ha vilken logga dom vill så länge dom byter till röda dräkter!!

                                                            • Kommentar avatar
                                                              Stina , 2 månader sedanSvara

                                                              Har inga problem med indianen, men gärna en återgång till den röda tröjan.

                                                              • Kommentar avatar
                                                                Dannis, 2 månader sedanSvara

                                                                Är 100% för 1984-loggan men tycker snarare att man skulle integrera båda. Tror inte klubben tjänar förtroende från många supportrar på ett lappkast här. För många starka åsikter helt enkelt. Eller så är det bara så att för många har en sån tatuering. Men jobba in 1984 i profilen för klubben så att både den och indianen kan samsas. Går säkert att hitta bra balans mellan dessa två.

                                                                • Kommentar avatar
                                                                  Hockey, 2 månader sedanSvara

                                                                  Ta tillbaka klubbmärket hur det såg ut förut. Gärna från mitten på 80 och fram tills denna Indian kom till. Byta klubbmärke och färger på hemmatröjor är för mig helt off. Någon som kan tänka sig IFK Göteborg, Gais, AIK, New York Rangers, Philadelphia, Leksand osv byta klubbmärke?

                                                                  • Kommentar avatar
                                                                    Hockey, 2 månader sedanSvara

                                                                    Ta tillbaka klubbmärket hur det såg ut förut. Gärna från mitten på 80 och fram tills denna Indian kom till. Byta klubbmärke och färger på hemmatröjor är för mig helt off. Någon som kan tänka sig IFK Göteborg, Gais, AIK, New York Rangers, Philadelphia, Leksand osv byta klubbmärke?

                                                                    • Kommentar avatar
                                                                      Mattias C, 2 månader sedanSvara

                                                                      Lite pinsamt med en indian som symbol för ett svenskt lag. Mycket vag koppling ("Vilda västern"...) som yngre fans knappast har en aning om.

                                                                      • Kommentar avatar
                                                                        Lars-Owe Johansson , 2 månader sedanSvara

                                                                        Indianen och RÖD tröja!

                                                                        • Kommentar avatar
                                                                          Martin , 2 månader sedanSvara

                                                                          Ta tillbaka 1984 loggan.
                                                                          Grönt och vitt ställ.Bort med den patetiska indianen.

                                                                          • Kommentar avatar
                                                                            Hockeyråttan, 2 månader sedanSvara

                                                                            Behåll indianen o Röd tröja på. Kan du inte höra me klubbdirektören om de går att variera sig, lördagsmatcher hemma röd tröja, grön på veckodagarna?

                                                                            • Kommentar avatar
                                                                              Niklas , 2 månader sedanSvara

                                                                              Behåll indianen , men tillbaka till röda tröjor . Å försök att placera sponsor trycken lite bättre .. hela tröjan är bars reklam .

                                                                              • Kommentar avatar
                                                                                Niklas , 2 månader sedanSvara

                                                                                Behåll indianen , men tillbaka till röda tröjor . Å försök att placera sponsor trycken lite bättre .. hela tröjan är bars reklam .

                                                                                • Kommentar avatar
                                                                                  Niklas , 2 månader sedanSvara

                                                                                  Behåll indianen , men tillbaka till röda tröjor . Å försök att placera sponsor trycken lite bättre .. hela tröjan är bars reklam .

                                                                                  • Kommentar avatar
                                                                                    Henning 50, 2 månader sedanSvara

                                                                                    Ska Frölunda Indians använda något av klubbmärkena med VFIF på får de fråga den föreningen om det är ok och betala för att få använda en annan klubbs loggor.

                                                                                    • Kommentar avatar
                                                                                      Nike, 2 månader sedanSvara

                                                                                      Hej Leman. Har du sett Karlskronas sportchefs uttalande om att Frölunda misshandlar sina juniorer? (Förstå ordet korrekt) :)

                                                                                      • Kommentar avatar
                                                                                        EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                                                        Ja, nu har jag läst igenom ganska så noggrant samtliga kommentarer ang. Frölundas matchtröja och det genomgående för de flesta här är att de förespråkar den röda och det är väl ändå inte så konstigt då de flesta och största triumferna för Frölundas del "hittintils" har skett i "rött"!
                                                                                        Detta kan ju inte Frölundas ledning blunda för!
                                                                                        Men ju mer vi tjötar om detta, så känns det som på samma liknande vis som när den istadiga lokalpolitikerledningen här i GBG håller fast vid sitt beslut ang.Västlänken. :(
                                                                                        Ps. Corr. For God Save, glöm det poltiska!!!

                                                                                        • Kommentar avatar
                                                                                          Kemal, 2 månader sedanSvara

                                                                                          Inte Indian för det är rasisistk. Bättre gammal klubbmärke.

                                                                                            Kommentar avatar
                                                                                            EDWARD 51, 2 månader sedanSvara

                                                                                            Ja Kemal, där dök Du upp plötsligt! Är Du "PolisKonstapel"?

                                                                                        • Kommentar avatar
                                                                                          Hysén, 2 månader sedanSvara

                                                                                          Klart som fan att indianen ska vara kvar.

                                                                                          • Kommentar avatar
                                                                                            N, 2 månader sedanSvara

                                                                                            Indian, rött , svårare behöver de inte vara

                                                                                            • Kommentar avatar
                                                                                              Conta, 2 månader sedanSvara

                                                                                              Är inget rasistiskt med en indian på tröjan.Frölunda kakades ju flrr för vilda västern och indianer var tappra krigare som stred för sitt folk.precis som våra indianer
                                                                                              Är Chicago Blackhawks också rasister då?
                                                                                              Nej lägg ner det skitsnacket.

                                                                                              • Kommentar avatar
                                                                                                Jocke Sjöö, 2 månader sedanSvara

                                                                                                Skall vi ha den gröna tröjan så kräver jag att vi tar in FIB Aktuellt reklamen oxå.

                                                                                                • Kommentar avatar
                                                                                                  Joe, 2 månader sedanSvara

                                                                                                  Jag tycker vi borde byta till loggan dem har på bröstet i bilden. Iallafall om vi ska byta annars tycker jag indianen är bäst. En av dem snyggare loggorna i SHL iallafall.

                                                                                                  • Kommentar avatar
                                                                                                    Joe, 2 månader sedanSvara

                                                                                                    Jag tycker vi borde byta till loggan dem har på bröstet i bilden. Iallafall om vi ska byta annars tycker jag indianen är bäst. En av dem snyggare loggorna i SHL iallafall.

                                                                                                      Kommentar avatar
                                                                                                      Lars L , 2 månader sedanSvara

                                                                                                      Sorry, men hur svårt kan det vara att hålla ordning på de och dem? ”Byta till loggan DE har på....” Jag vet, men blir så störd av oförmågan att hålla koll på svenska språket.

                                                                                                  • Kommentar avatar
                                                                                                    Dallasm3, 2 månader sedanSvara

                                                                                                    Röd Indiana tröja

                                                                                                    • Kommentar avatar
                                                                                                      Lars L, 2 månader sedanSvara

                                                                                                      Indianen och röd tröja. Enkelt val enligt mig. Färg har betydelse och vad jag förstått så signalerar rött styrka och självförtroende.

                                                                                                      • Kommentar avatar
                                                                                                        Matte, 2 månader sedanSvara

                                                                                                        FHC färg är naturligtvis rött hemma och en större indian.
                                                                                                        Varför är det så konstigt?

                                                                                                        • Kommentar avatar
                                                                                                          robert ström, 2 månader sedanSvara

                                                                                                          Indianerna är ju helt perfekt och ja fattar inte varför frågan kommer upp...

                                                                                                          • Kommentar avatar
                                                                                                            Daniel johanzon, 2 månader sedanSvara

                                                                                                            Behåll indianen!

                                                                                                            • Kommentar avatar
                                                                                                              Hannah, 2 månader sedanSvara

                                                                                                              Indianen är det minsta problemet. Fokus bör ligga på att vi har en trupp som är sämre än på många år. Att tro att "ett samtal med spelarna" ska räcka för att vi ska ta guld är galet dumt. Jag är övertygad om att tex MRO, Hjalle, Bröderna, ja varenda spelare ville göra fler mål även 17/18. Om det nu hjälper med ett samtal, varför hade man inte det här magiska samtalet i kvarten mot Malmö ? Nej 18/19 får vi bekanta oss med den nedre delen av tabellen. Kul.

                                                                                                                Kommentar avatar
                                                                                                                Conta, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                Ja truppen saknar offensiv spets. Ja löjligt tro att ett samtal får spelare att börja producera mera mål.Ja men borde tagit ett snack med spelarna i kvartenmot Malmö. Då hade ju Frölunda gått vidare med 4-0 i matcher.och 6 mål framåt minst i varje match? Nej patetiskt hur Frölundas ledning agerat. Eller rättare sagt inte agerat. Man har gjort som strutsen.kört huvudet djupt ner i sanden.Man skulle utvärdera säsongen noggrant och man skulle vara hänsynslösa??? Jo jo.Mycket snack och tomma floskler.

                                                                                                            • Kommentar avatar
                                                                                                              GöranA , 2 månader sedanSvara

                                                                                                              Indianen skall givetvis vara kvar. Ungarna gillar den och frölunda får in pengar på att sälja indiangrejer.

                                                                                                              • Kommentar avatar
                                                                                                                GöranA , 2 månader sedanSvara

                                                                                                                Indianer kallades rödskinn. Givetvis skall vi spela i röda dräkter.
                                                                                                                Fast kanske av helt andra anledningar.

                                                                                                                • Kommentar avatar
                                                                                                                  Henrik Leman, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                  Noterar att en övervägande majoritet av er här inne vill ha röd tröja. Det tycks viktigare än klubbmärket. Intressant.
                                                                                                                  Spännande att se om Frölunda läser, tar till sig, kanske till och med gör en undersökning likt den Luleå gjorde, fast mer med tröjfokus då.

                                                                                                                  • Kommentar avatar
                                                                                                                    Putte, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                    Behåll grönt, indianen men ta bort reklamen, blir så mycket snyggare dräkter.

                                                                                                                    • Kommentar avatar
                                                                                                                      Elisabeth, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                      Indianen ska vara kvar. Rött eller grönt spelar ingen roll.

                                                                                                                      • Kommentar avatar
                                                                                                                        Simon, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                        Man kommer inte återgå till någon VF-sköld, eftersom Frölunda Hockey Club inte heter "Västra Frölunda" längre. Den nyare skölden, som kom i samband jubileet 2004, vore i så fall ett bättre alternativ.

                                                                                                                        • Kommentar avatar
                                                                                                                          Gammelwargen , 2 månader sedanSvara

                                                                                                                          "... men det är alltid intressant att höra vad marknaden säger,..."
                                                                                                                          HAHAHAHAHAHAHA
                                                                                                                          Lechtaler är på samma floskelnivå som *insert polititian of choice*

                                                                                                                          • Kommentar avatar
                                                                                                                            Bäckmörten , 2 månader sedanSvara

                                                                                                                            Känns som att vi här och nu kan bestämma oss för indianer och röda tröjor. Verkställ.
                                                                                                                            Kan väl också önska att indianen flyttas upp några cm så den hamnar på bröstet och inte långt ner på magen, och att reklamblafforna smälter in lite bättre.. sen är jag nöjd.

                                                                                                                            • Kommentar avatar
                                                                                                                              Axel, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                              Indianen kvar och RÖD tröja.
                                                                                                                              Frölunda hissar RÖDA tröjor i taket, stolarna i Scandinavium är Röda och på dessa befinner sig oftast supportrar klädda i Röd tröja. Hemsidan domineras av Rött, men på isen spelar ett lag klätt i grönt...
                                                                                                                              Igenkänningsfaktor mellan lag och supporter; noll.
                                                                                                                              Bort med den gröna tröjan, jag tycker vi ser ut som en sämre kopia av Färjestad.

                                                                                                                              • Kommentar avatar
                                                                                                                                Fredrik, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                Indian och röd tröja - för mig en självklarhet.

                                                                                                                                • Kommentar avatar
                                                                                                                                  Fredrik, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                  Indian och röd tröja - för mig en självklarhet.

                                                                                                                                  • Kommentar avatar
                                                                                                                                    Richard, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                    Jag förknippar Frölunda i grönt och vitt. Lite mer vitt i ärmarna så blir det snyggt. Skulle vara kul med snedställd text (Frölunda)på bröstet och indianen under. Snälla ....bort med reklamen

                                                                                                                                    • Kommentar avatar
                                                                                                                                      Leif Nordlund , 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                      Indianen är bäst och snyggast på röd botten.
                                                                                                                                      Min gamla gröna är nopprig, å då bara måste jag köpa en ny.
                                                                                                                                      VF-märket på axlarna kan bli pricken över i-et...

                                                                                                                                      • Kommentar avatar
                                                                                                                                        Sonny , 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                        Indianen ska vara kvar!!Ganska självklart kan jag tycka. Shls snyggaste logga och något som verkligen säljer. Vilka barn/ungdomar skulle vilja köpa souvenirer med den gamla loggan??Dessutom har vi vunnit 3guld med Indianen så för mig är det självklart och det är det nog för ca 85% av alla fans!

                                                                                                                                        • Kommentar avatar
                                                                                                                                          Sonny , 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                          Glömde att säga att tröjan ska vara RÖD OCH MED INDIANEN! Em oslagbar kombination.

                                                                                                                                          • Kommentar avatar
                                                                                                                                            Tro, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                            Väck med indianen!!

                                                                                                                                            • Kommentar avatar
                                                                                                                                              Conny, 2 månader sedanSvara

                                                                                                                                              Bort med indianen. Har inget med Göteborg/Sverige/Frölunda att göra. Bara pinsam. Ta fram ett helt nytt koncept baserat på den nya arenan och dess namn. Ta ett helhetsgrepp på marknadsföringen, souvenirer, klubbmärke och klubbens image. Dock, inget töntigt!


                                                                                                                                              Lämna en kommentar