Frölunda fortsatt skadedrabbat – mer Martin en no-brainer


► Frölunda är fortfarande skadedrabbat, till lördagsmötet med Djurgården återkommer nog bara Robin Alvarez. 
► Med Anders Grönlund avstängd lär sex man saknas igen. Än mer speltid för Simon Edvinsson, 17.
► Kristoffer Martin i Frölunda till 2025. En no-brainer, känner jag.

Rakapuckar.com bild

SEX SPELARE UR A-lagstruppen saknades när Frölunda stod på öronen mot Brynäs (1–7) i lördags. Det i sig hade ytterst lite med förlusten att göra, likväl fakta.

Ingen match den här veckan förrän lördag då Djurgården kommer på besök.

In i laget då: anfallaren Robin Alvarez.

– Bara han så här långt, sa tränaren Roger Rönnberg nyss när jag frågade honom om vilka som tillkommit.

Målvaktstränare med förlängt kontrakt. Anfallare som är frisk och spelbar. Kristoffer Martin respektive Robin Alvarez. Foto: FRÖLUNDA


Alvarez var krasslig, testade negativt för covid-19, med och tränar igen, inga konstigheter.

Men i övrigt ska det till rätt mycket för att någon av de övriga fem ska finnas med på lördag.

Rakapuckar.com bild

## Theodor Lennström – backen behandlas som vore det hjärnskakning även om en sådan inte fullt ut konstaterats. Är försiktigt på is, ej i lagträning.

## Mattias Norlinder – det där covidtestet verkar ta tid, vare sig Rönnberg eller sportchefen Fredrik Sjöström hade svar, men det spelar mindre roll, för axeln är ännu inte spelduglig. Norlinder var med ett pass i förra veckan men det är anpassad träning som gäller, inga kamper. Så comebacken dröjer även för den här backen.

## Elmer Söderblom – foten håller för isträning på egen hand, inte mer. Tar tid. Den store anfallaren får blicka mot nästa vecka.

## Johan Sundström – har samma typ av fotskada som Söderblom (stukning) men inte lika allvarlig. Ingen lagträning än. Mycket tveksamt om centern som blev ytterforward är spelduglig redan på lördag.

## Linus Nässén – knäet klarade sig som bekant bra, däremot fick sig övre vadmuskeln en rejäl törn, den är fortfarande svullen vilket gör undersökning och exakt prognos svår att ge. Comebacken dröjer för den unge anfallaren. När svullnaden lagt sig finns nog mer detaljerade besked.

Rakapuckar.com bild

Släng in att backen Anders Grönlund är avstängd efter sin armbågstackling mot Brynäs och ni ser att Frölunda högst sannolikt saknar sex man även mot Djurgården på lördag. Med tre backar borta går Simon Edvinsson, 17, in på sex och lär se sin speltid öka högst väsentligt. 

Djurgården som under några veckor får klara sig utan stjärncentern Jacob Josefson. Ni som vill kan se laget mot Brynäs i kväll, själv ser jag nog HV71–Luleå.

Hur mår Frölunda efter 1–7 i lördags? Vad beror de svaga bortainsatserna på? Vad är Roger Rönnberg mest nöjd med så här långt, vad gillar han skarpt med säsongens Frölunda? Text kommer någon gång under onsdagen. Håll koll.

Rakapuckar.com bild

***

JOURNALISTIK KOSTAR. Regelbundna läsare behöver betala för sig. Läs mer härSwish: 0736-854501

FÖLJ PÅ FACEBOOKGör det här – då får ni veta när en ny text ligger ute.
FÖLJ PÅ TWITTERGör det här – av samma anledning.
FÖLJ PÅ INSTAGRAMGör det här – för bilder och "stories."
DELA OM NI GILLAR. Bidra gärna till ökad läsning. Dela-knappar finns under varje text.

***

Snart dags för Samuel Fagemo att lämna Södertälje. Från Sveriges östkust till USA:s västkust.

***

Kristoffer Martin, Frölundas målvaktstränare, har förlängt sitt kontrakt till 2025. Sett till hans resultat genom åren, vad han gjort med målvakter som till exempel Lasse Johansson, Johan Mattsson och Niklas Rubin, så var det här en så kallad no-brainer för mig.

– Vi är jättenöjda med ”Kribba”. Han har gjort ett grymt jobb hos oss, hans track record talar för sig självt, och han är en glädjespridare, säger Frölundas sportchef Fredrik Sjöström till klubbens webbsajt.

Här kan jag inte göra annat än att hålla med.

Rakapuckar.com bild

Övriga tränares kontrakt:

Roger Rönnberg – 2025
Kristofer Näslund – 2024
Erik Lignell – 2024
Anders Burström – 2023

Sedan har ni ju lärt er att kontrakt för tränare inte alls spelar roll på samma sätt som för spelare, vill en tränare lämna så gör han. Det är mer en avsiktsförklaring. 

Rakapuckar.com bild

 

KommenteraTillbakaNästa inläggDela på FacebookDela på Twitter
14 kommentarer
  • Kommentar avatar
    Herr Lakers, 1 månad sedanSvara

    Hur går det för ehn egwntligen?

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

      Inte synts till så mycket i de matcher han gjort. Rätt väntat, ligger ju långt efter med träning. Viktigast att han i form när tre, fyra killar lämnar under JVM.

      Kommentar avatar
      Herr Lakers, 1 månad sedanSvara

      Men han är med iallafall? Har inte sett mycket av frölunda sista veckorna.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

      Ja, det är han. I och med skador/frånvaro i laget kom ju Ehn in innan han riktigt var redo, så att säga.

  • Kommentar avatar
    Peter Smögen, 1 månad sedanSvara

    Man får väl hoppas att Edvinsson går före olyckan Grönlund alla dar i veckan.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

      Oj då ...

      Kommentar avatar
      Manne, 1 månad sedanSvara

      Grönlund hade en kanonsäsong, den första. Då utvecklades han väldigt mycket. Sedan har det stannat av. Han kan göra någon riktigt bra match emellanåt, men oftast är det inget som sticker ut. Godkänd back, gör sitt. Men inget av det extra.

      Kommentar avatar
      Peter Smögen, 1 månad sedanSvara

      Precis Manne, just därför man bör satsa på ungdomarna före medelmåttiga spelare.....

  • Kommentar avatar
    HL, 1 månad sedanSvara

    Sundström och Lennström...skickliga, men tyvärr glaslirare.

    • Kommentar avatar
      Zakka , 1 månad sedanSvara

      Nåt nytt om Fabian Lysell?

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Han är uppe i Luleå och hälsar på. På något vis löser det sig säkert med klubbyte.

    • Kommentar avatar
      Daniel B, 1 månad sedanSvara

      Jag kommer nog också kika på hv-Luleå. Får se hur Luleå känns med tanke på att dom hade match både lördag och söndag och idag. Får se om bensinen är slut som Frölunda hade mot leksand.

        Kommentar avatar
        Nolte, 1 månad sedanSvara

        Har jag svårt att tro. Skulle säga att Luleå hade total soppatorsk mot Frölunda senast dom möttes och precis hade haft Corona. Då slutade resultatet 0-2. Luleå skulle aldrig torska med 4-0 & 7-1 som Frölunda.

        Kommentar avatar
        Daniel B, 1 månad sedanSvara

        Ja du nolte. Vi får se hur det går ikväll.. Blir intressant i alla fall att se om dom är trötta. Match Tors, lör, sön och tisdag. Dom borde vara lite slitna. Om inte, då får man fundera på varför Frölunda har soppatorsk då och då. Dåligt tränade? Tränar lite hårdare under säsong?

        Kommentar avatar
        Manne, 1 månad sedanSvara

        Det blir i alla fall ingen förnedring för Luleås del.

        Kommentar avatar
        JL , 1 månad sedanSvara

        Inte förnedrat men likväl förlust 5-1 för Luleå

    • Kommentar avatar
      Thomas s, 1 månad sedanSvara

      Hej.
      Är inte nässen uttagen till JVM??

        Kommentar avatar
        Christoffer , 1 månad sedanSvara

        Han är för gammal, ej junior längre.

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Stämmer. Nässén är 00a, det här är 01ornas VM.

    • Kommentar avatar
      Gustav, 1 månad sedanSvara

      För er som drömt om Viktor Stålberg kan nog sluta drömma. Det verkar som att han lägger av, om han inte får förlängt nere i Schweiz efter denna säsongen.

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Har aldrig riktigt känt att det varit nära, om jag ska vara ärlig. Men vem vet i dessa coronatider.

        Kommentar avatar
        Gustav, 1 månad sedanSvara

        Jag håller med dig. Men jag vet andra här inne som hoppats :)

        Kommentar avatar
        Rasmus, 1 månad sedanSvara

        Japp Stålberg och Pettersson. Samma svar där.

    • Kommentar avatar
      Guppy, 1 månad sedanSvara

      Undrar var Johansson och Nilsson hamnar nu när dom fått sparken från HK Sochi

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Inte i Sverige i alla fall. Då skulle de tvingas skatta bort alldeles för mycket.

        Kommentar avatar
        Aha!, 1 månad sedanSvara

        Det svenska skattetrycket är en svår belastning för svensk idrott.

    • Kommentar avatar
      Kalle, 1 månad sedanSvara

      Synd att RR inte lärde sig läxan av robban när han slutade att det kan va bra å ta time out. DIF hade tydligen varit total utspelade av Brynäs tills TO å efter de gjorde man 3mål på en minut!
      Kan ju faktiskt vara en läxa å lära sig även om jag tycker Roger gör och alltid gjort ett föredömligt jobb!
      Och ja jag vet att han inte är en sån tränare men även gamla hundar kan lära sig!

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Just i TO-fallet tror jag han har sin åsikt klar. Nog bara för er fans att gilla läget. :)

        Kommentar avatar
        Kalle, 1 månad sedanSvara

        Tror jag också, fortfarande frustrerande bara! Iaf när man verkligen ser att det kan ge resultat!

    • Kommentar avatar
      Daniel B, 1 månad sedanSvara

      Brynäs är nere på jorden igen efter 7-1 sist.

        Kommentar avatar
        Daniel B, 1 månad sedanSvara

        ”Jobbigt att förlora när vi är bättre”. Det sa ass coach i Lule efter 5-1 mot hv. Jag såg sista perioden så jag kan inte uttala mig om hans uttalande men torskar man med 5-1 så har jag svårt att se att man är ”bättre”.

        Kommentar avatar
        Nolte, 1 månad sedanSvara

        Såg matchen. Luleå vinner skotten med 33–17 och är spelförande hela matchen, men HV hade Max-utdelning. Men visst, spelar man bra förlorar man ju inte med 5-1, man gör inte misstag och går bort sig som man gjorde idag.

        Kommentar avatar
        Daniel B, 1 månad sedanSvara

        Ok. Tack nolte. Så effektiviteten var skillnaden då.

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Luleå var inte bättre eftersom man bara gjorde ett mål och HV till slut fem. HV var vasst i avsluten, målade i PP, utnyttjade spelvändningar, stred bra framför Alnefelt. Luleå hade mycket puck, missade en del, kom inte in nog bra framför mål. Alltså – HV bättre. Sedan kunde Luleå ha skjutit 108 skott.

        Kommentar avatar
        Christoffer, 1 månad sedanSvara

        Hmm Leman, måste säga att jag håller inte med dig. Såg inte matchen så i denna specifika match har du kanske rätt men rent filosofiskt tycker jag det är en väldigt bristfällig logik. Att göra fler mål än motståndaren gör att man vinner matchen, men det är inte samma sak som att man var bättre. Att göra mål i hockey är till stor del slumpmässigt, pucken studsar på någons rumpa in i mål, eller som t.ex. Lasus klackspark tidigare i säsongen som råkade gå i mål. Eller en sådan enkel sak som att en försvarare fastnar 0.1 s med skridskon i isen och tappar sin markering som öppnar upp yta. Att säga "dom gjorde mål, alltså var dom mer skärpta, sköt bättre skott" (som jag tolkar dig) kan vara sant, men det kan också vara "tur" eller slump. Ta t.ex. och jämför Brynäs mot Växjö, där man spelade bra, men inte lyckades göra några mål, för att sedan spela på samma sätt mot Frölunda och då vinna matchen genom att man sköt 4 mål på 4 skott.

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Gör man fler mål än motståndaren är man alltid bättre på det som räknas (mål) i den enskilda matchen. Sedan kan det andra laget ha ett spel som visar att man över tid bör vara bättre, komma högre i tabellen o.s.v. Men så länge sporten går ut på att göra mål är man alltid bättre om man vinner. Där och då. Men kanske inte över tid.

        Kommentar avatar
        Christoffer, 1 månad sedanSvara

        Jag är ledsen, jag kan inte hålla med. Att definiera bättre på det sättet är fruktansvärt oanvändbart, att bara titta på resultat och inte prestation hjälper inget när man skall analysera särskilt i en sport som är så slumpmässig som hockey är. Tycker du att Frölunda var bättre än Skellefteå match 6 - 2017, bara för att pucken råkade studsa på en klubba som låg på isen in i mål?

        Kommentar avatar
        Henrik Leman, 1 månad sedanSvara

        Naturligtvis - eftersom sporten GÅR UT PÅ ATT GÖRA MÅL!! :=) Hur ska du annars kunna definiera b-ordet? Omöjligt. Ta EM-finalen i fotboll 1992, Tyskland totaldominerade men på något märkligt sätt vann Danmark med 2–0. Var Tyskland bättre på vad sporten går ut på? Nej. Spelade de kanske bättre så till vida att de skapade fler chanser? Jösses, ja. Var de således bättre i den unika matchen? Nej, naturligtvis inte. Hade de vunnit åtta av tio gånger om matcherna spelades om? Med stor sannolikhet. Men – i en enskild match, gör man fler mål än motståndaren är man bättre. Punkt. I alla fall så länge sporten går ut på att göra mål. Det är därför det är fullständigt omöjligt att prata om att lag vinner "orättvist" eller "rättvist", det bygger på en missuppfattning av vad orden betyder.

    • Kommentar avatar
      Johan, 1 månad sedanSvara

      Många matcher i benen, dålig fokus, respekt för motståndet, lägre kampmoral, samt inte samma trygghet och självförtroende som på hemmaplan var det sist mot Brynäs...
      Dem hade lika gärna kunnat ge bort matchen på WO..
      Brynäs fick en gratisbiljett redan i början av matchen då Frölunda fortfarande var kvar i bussen...

      • Kommentar avatar
        Manne, 1 månad sedanSvara

        Tittat på match 7 mot Skellefteå hemma 2017. Vilken match och vilket tryck i Scandinavium. Vad man längtar tills det blir fulla läktare igen, enormt.

          Kommentar avatar
          Herr Lakers, 1 månad sedanSvara

          Ja, kan inte vara nykter där om det var drag i skandinavium?

          Kommentar avatar
          Herr Lakers, 1 månad sedanSvara

          Vilka vann matchen?

          Kommentar avatar
          Manne, 1 månad sedanSvara

          Ett fullsatt Scandinavium slår lilla Vida Arena alla dagar i veckan.

          Kommentar avatar
          Herr Lakers, 1 månad sedanSvara

          I antal besökare, ja inte annars.

          Kommentar avatar
          Manne, 1 månad sedanSvara

          Både och. Har varit i Vida Arena många gånger. Går det lite, lite emot. Då är det väldigt tyst på läktarna.

          Kommentar avatar
          Rasmus, 1 månad sedanSvara

          Jag har varit på fullsatta matcher i scandinavium som har varit öronbedövande bra tryck i, och jag har varit i fullsatta matcher där bortaklacken låter betydligt mer och man har tur om det klappas när det blir mål.

          Kommentar avatar
          Facemelter, 1 månad sedanSvara

          Ja det ekar på Vida när Lakers ligger under. Och senaste åren knappt ens fullsatt

      • Kommentar avatar
        Conta, 1 månad sedanSvara

        Tycker många ärväl hårda mot Grönlund.
        Han är värvad för utfyllnad.
        Tycker det är värre med Eliot. Han är värvad för att vara ledande back. Det är han inte ännu tycker jag,. Han har en bit kvar.

        • Kommentar avatar
          LG, 1 månad sedanSvara

          Även om Martin är en "no-brainer" skulle det ju vara aktuellt och intressant att höra varför båda målvakterna tappar den - på tidiga säsongen - omtalade bålstyrkan. Puckarna flyger in över axlarna i parti och minut på målvakter som gör sig små och samtidigt försöker få upp en axel för att stoppa pucken. Det är ju en ganska svår manöver att lyckas med eftersom axeln sitter ihop med kroppen. Låt vara att det har varit många "klass-avslut" dock ej lika många "klass-räddningar".
          När kommer klassavsluten från Frölundas forward, utanför eller rakt i magplattan. Svårt att veta om de tränar på att hänga dom högt, troligtvis inte.


          Lämna en kommentar