Från 5 till 1 – halvtidsbetyg på Frölundas nya


► Mr Bang for the buck i höstens Frölunda – Anders Grönlund, så klart.
► Gjort mer än man kunde förvänta sig.
► Resten av de nya spelarna? Läs och se om ni håller med.

Rakapuckar.com bild

Anders Grönlund, Gustav Lindström och Rhett Rakhshani är några av spelarna som betygsätts nedan. Foto: FRÖLUNDA samt TOMMY HOLL


VI ÄR KNAPPT halvvägs in i SHL, man bör betänka det, precis som när jag tidigare i veckan skrev om ett antal spelare vars poängmässiga lyft inte kommit.

Halvvägs.

Inget slutbetyg.

Finns alla möjligheter till förbättrade siffror. Eller för den delen … tja, åt andra hållet.

Men viktigt att tänka på: detta är en mellantid, inte mer. Frölundas, och dess spelares, slutbetyg sätts till största delen efter hur prestationerna ser ut i slutspelet (förutsatt att det blir ett sådant).

Nå, mina betyg (1–5) i dag är av ”bang for the buck”-typ, alltså hur spelarna presterat sett till lönekuvert och förväntad prestation, betydelse för laget.

Nix, jag har inte grävt fram några siffror.

Jo, man kan utan större problem ana sig till vem som är lågavlönad och vem som inte är.

Okej, spänn fast er så åker vi.


BETYG 5
Anders Grönlund

23 0 1 1 6 -10 (matcher mål assist poäng utvisningsminuter plus/minus)
* Killen som kuskat runt i lag, ligor och länder kom från Pantern till Frölunda som 29-åring, hade aldrig spelat en SHL-match, var tänkt som ett slags försäkring som sjunde- eller åttondeback. Ingen hög lön, ingen risktagning för Frölunda – men jackpott.
Grönlund konkurrerade ut Kristoffer Gunnarsson så att denne skickades på lån till LHC, har inget av den egen zon-hybris man annars lätt smittas av i Frölunda, spelar enkelt och rejält, kan sätta bra förstapass och har vuxit ut till en viktig Chay Genoway-partner.
Nej, -10 är ingen smickrande statistik, men jag får verkligen anstränga mig för att minnas baklängesmål där den pianospelande norrlänningen var skyldig. Sett till lön och förväntningar – en femma för mig.
Prognos: Grönlund kommer fortsätta vara solid, bära vatten, backa upp andra.

 

BETYG 4
Patrik Carlsson

20 8 5 13 2 -3
* Hemma från Finland visade sig Carlsson vara ännu bättre än när han lämnade. Definitivt ännu viktigare. Till viss del på grund av Frölundas övriga anfallsbesättning, men tveklöst är Kungälvskillen ett snäpp vassare, tar mer plats. är mer delaktig. Har en förmåga att, lite grand som unge Samuel Fagemo, lyfta varje omgivning han placeras i.
Har förstås vettigt betalt nu, men i min värld är det inget snack om att han är mer än värd pengarna och förtroendet så här långt. Minusstatistik även här, -3, det säger en del om Frölundas problem i fem mot fem-spelet.
Prognos: Carlsson kommer fortsätta vara en viktig del för att Frölunda ska ha en offensiv god nog för att bråka med de bästa.
 

Rakapuckar.com bild


Gustav Lindström   
24 2 2 4 24 +5
* Spännande JVM-back som det fanns stort intresse för, men han var oprövad i SHL-sammanhang, det fanns inga garantier hur stockholmaren med djurgårdstatuering skulle klara klivet från allsvenska Almtuna. Nu vet vi – det var aldrig några problem.
Bra med pucken, full av lugn och spelförstånd, givetvis några misstag här och var, men totalt sett en kille på rookielön som verkligen uppfyllt förväntningarna och mer därtill. En ledande back ihop med partnern Jonathan Sigalet. Vad som återstår är lite fler skott som går igenom, lite fler poäng. 
Men totalt sett: jag är imponerad av Lindströms spelsinne, smartness, förmåga att kliva upp en nivå och se ut som han aldrig gjort annat än lirat SHL-hockey.  
Prognos: Ju fler matcher desto smartare blir han, lärt sig hantera egen zon, använda kroppen, nu kan det vara dags att få till lite mer framåt – och förutsättningarna finns.

 

BETYG 3
Viktor Ekbom

22 0 3 3 24 -1
* Tidig värvning, tidig signal att Frölunda ville biffa till sin backsida. Betalade för det, runt 140, 150 tusen om jag minns rätt. Vad man fått ut? En stabil pjäs som gör just det jobb han anställdes för att göra, varken mer eller mindre.
På försäsongen tyckte jag han hade några offensiva initiativ som stack ut, känslan var ”Oj, kan han det där, också?” I SHL inte fullt så mycket av den varan, mållös med tre assist, men Ekbom kom för att stadga, spela fysiskt, vara den Christoffer Persson Frölunda en gång slängde bort. Det har han absolut lyckats med.
Falköpingskillen är Frölundasupporter i grunden, satt i Scandinavium som liten, följde laget på TV när chanser gavs. Sådant ska inte underskattas.
Prognos: Mer av samma sak, kanske ett mål eller två när vi skriver 2019.

Chay Genoway 
25 1 9 10 10 -2
* Ett enda mål, och kanadensaren har inte mindre än 14 backar före sig i poängligan. Frölunda betalade för och hoppades på mer än så. Stundtals har det låst sig, Genoway har velat för mycket, letat för svåra lösningar istället för att nöja sig med det enkla. Det är det ena, det som kan kritiseras.
Det andra, det som gör att jag ändå sätter en trea, en svag trea, är ju att allt överkonstruktivt Genoway gör, det är i överambition, det är för att han vill massor, det är för att han ser vad andra ser, att ska något hända i Frölunda så får han lösa det på egen hand.
Okej, givetvis en överdrift, men jag ville hamra hem en poäng. Genoway snittar 21.46 per match, minuten mer än tvåan Sigalet, är instrumental i Frölundas vilja att vara konstruktivt från egen ände. Och det där med poängen (10), en hyllad landslagsman som Lukas Bengtsson (LHC) har 11. Så … lite sans och balans är bra.
Men visst – Genoway är betalad för, värvad för, att vara en ledare. Nu är det dags att visa det än mer.
Prognos: Löjligt ambitiös kille, med de positiva glasögonen på förutser jag att han allt mer vrider upp tempot och ibland nöjer sig med det enkla alternativet när så krävs. Med de negativa … då är det oroande för Frölunda. Men vi tar det då. 
 

Rakapuckar.com bild


BETYG 2 
Jacob Moverare
17 1 1 2 6 -6
* Jag gillar vad Jacob gjort, fått finna sig i rotationssystemet, säkert hade både han och Los Angeles Kings förväntat sig mer, men killen från Östersund har gjort det mesta av situationen sedan han kom till Frölunda på lån.
Att han var ”för bra för att säga nej till”, som Frölunda pratade om, är att dra saker för långt, men Moverare är klok, ställer inte till det, spelar inte flashigt men tar sig bra ur egen zon och sätter bra förstapass. 
Sådant är värt mycket. Jag gillar när man inser sina begränsningar.
Sett till att det inte är någon stor lönekostnad för Frölunda är Moverare självfallet nyttig. Det här är två plus.
Prognos: Mycket av samma, skulle jag tro. Med mer speltid kan det kanske bli några poäng till, för oäven offensivt är han inte. 


Tim Söderlund 
25 3 2 5 4 -3
* Nej, än så länge har ju lyftet inte kommit, än så länge har Tim inte sett ett skvatt bättre ut i Frölunda än i Skellefteå. Det större förtroendet, den ökade speltiden, blev mest en belastning; på slutet har Tim varit ut in och i laget.
Han vann dock matchen nere i Ängelholm åt Frölunda, har har gjort ytterligare ett mål, han har – som extraforward – ofta kommit in och satt fart, tvingat motståndarlaget att jobba hårt. På rookielön är han (med nöd och näppe) godkänd, men jag vägrar tro annat än att det finns betydligt mer att få ut. Tim är en individualist, en som haft problem att anpassa sig till Frölundas spel, men det vore verkligen ett misslyckande för båda parter om inte 20-åringen fick ut mer under andra halvan av säsongen.
Intressant nu med Samuel Fagemo på JVM – istiden bör öka. Störst ansvar vad gäller att göra något av chansen är förstås på Tim själv. Bättre samspel, bättre spelförståelse, mer utnyttja tekniken/farten och gå rakt på mål. 
Prognos: Det ligger något och puttrar här, nog borde väl locket lyfta något?  

 

BETYG 1
Rhett Rakhshani

15 1 5 6 16 -4
* En och en halv månad har han varit i Göteborg nu. Det är nog ingen överdrift om jag säger att alla förväntat sig mer. Smekmånaden är över, det går inte längre att – även för en snäll journalist som jag – hänvisa till en jobbig säsongsstart med träning på egen hand.
Rhett Rakhshani behöver göra mer, visa mer, producera mer för att leva upp till den lön och det förtroende Frölunda investerat i honom. Det är han förstås medveten om själv, sakta men säkert tycker jag också det börjat hända saker. Lite väl sakta, men ytterligare någon kasse som mot Brno, ytterligare någon lyckad manöver, och jag tror att en del knutar kan lösas upp.
Det här är en oerhört ambitiös kille, han stannar kvar efter träningar, nöter detaljer med offensive coachen Johan Lundskog, har idéer och synpunkter, är allt annat än en spelare på tillfälligt besök för att fylla på bankontot.
I längden räcker inte en god attityd, Rakhshani behöver göra betydligt mer på isen, men det är bra början, det är brutalt mycket bättre än motsatsen.
Prognos: ”Efter jul” har ju Roger Rönnberg sagt. Det är då Rakhshani ska vara som bäst.  Amerikanen gjorde 31 poäng på 37 matcher med Malmö förra säsongen, de kvalitéerna dog förstås inte under sommaren. Bättre blir det säkert, men hur mycket? Jag är osäker. Spännande att följa.  
 

Rakapuckar.com bild


***

Läckert, Lehkonen. Från i natt. Artisten Artturi.


***

rakapuckar.com är inte en låst sajt, det är fritt fram att provläsa, men den är beroende av att läsarna betalar för sig.

1 kr/dag, 30 kr/månad, är rekommenderat minimipris.

Swish: 0736-854501
Bank: SEB 5001 00 769-13

***

Gillade ni läsningen? Dela gärna på sociala medier. Knappar för detta finns nedan. 

Glöm inte följa rakapuckar.com på Facebook. Och så förstås på Instagram.

 

KommenteraTillbakaNästa inläggDela på FacebookDela på Twitter
24 kommentarer
  • Kommentar avatar
    Anna Agdestein, 6 månader sedanSvara

    "Slängde bort" är verkligen rätt uttryckt om Christoffer Persson...
    Gustav Lindström har kontrakt även över nästa säss0ong?
    Hoppas verkligen det lossnar för Rakhshani efter jul, då...(eller i nästa vecka).

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Lindström är på lån från Detroit, det troliga är väl att detta är hans sista säsong. Men vem vet, SHL får allt mer credd, känner Detroit att Lindström kan gynnas av ytterligare en säsong med GBG som bas, så ... vem vet.

  • Kommentar avatar
    Lövet, 6 månader sedanSvara

    Känns som att vi är rätt överens även om jag kanske hade Chay en 2:a p.g.a det uteblivna målskyttet/poängen. Tim kanske en 1:a av samma anledning men okej. Snittbetyg 3 enligt dig innebär det att det är okej?

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      2 är väl godkänd, 3 lite mer, 4 än mer, 5 mest. :) Jag tycker man måste se till vad Chay gör utöver poäng, detta i ett lag där det inte dräller av offensiva forwards han kan sätta upp för mål. Han vill massor, sprudlar av energi, och sådant är alltid värt saker i min bok. Vad gäller Tim, tvåan är svag, men nu var det ju "bang for he buck", och han går på rookielön.

      Kommentar avatar
      Henrik, 6 månader sedanSvara

      Chay är ju även 2a i totala poängligan i CHL som frölunda satsar hårt på. Det borde räcka för en 3a i betyg åtminstone..

  • Kommentar avatar
    Jenny, 6 månader sedanSvara

    BETYG IG/- (sträck). MRO, Hjalmarsson, Friberg, Stålberg

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Men de är ju inte nya?

      Kommentar avatar
      Jenny, 6 månader sedanSvara

      Nej, men de "förtjänar" ett betyg iaf tycker jag. Fast de kanske hellre hade vart utan :)

  • Kommentar avatar
    Mathias Pelkonen, 6 månader sedanSvara

    Tim Söderlund. Får han istid och en psykologisk touch åt rätt håll så kommer han göra underverk, det är jag säker på. Ser, och hoppas, lite av en Lehkonen-resa. Från ganska blek till en favorit.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Mm, känslan är att det finns så mycket mer. Ingen garanti för att det kommer fram, dock. Men om ...

      Kommentar avatar
      Per, 6 månader sedanSvara

      Tyvärr tror jag ni har fel. Lehkonen hade en helt annan känsla för spelet innan han slog igenom än vad Tim visat hittills. Tror nog saik och Bert vet vad de gjorde när de sa att han inte är en spelare för första eller andra linan. Lehkonen visade hela tiden glimtat av sitt kunnande via bra skytte och allmänt spelsinne.

  • Kommentar avatar
    Janne, 6 månader sedanSvara

    Hej.
    Håller med om precis allt fast jag gillar inte jämförelsen mellan Ekbom och Persson. Ekbom hade jag förväntat mig mycket mer av. Tycker tex Grönlund oavsett lön är mycket bättre.
    Skulle alla dagar i veckan bytt bort Ekbom och behållit Gunnarson!
    Men som alltid grymt jobbat HL

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Varför förväntade du dig mer av Ekbom än Persson? Samma typ av spelare för mig. Solida. Stora kroppar, stora hjärtan.

      Kommentar avatar
      Janne, 6 månader sedanSvara

      Kanske var otydligt i mon formulering. Tycker inte att Ekbom är den stora stygga vargen som Persson var. Och jag hade rent allmänt förväntat mig ett hårdare och tuffare spel från Ekbom. Mer så som Persson var. Har för mig att innan säsongen drog igång pratade tränarna om att Frölunda skulle utveckla fler spelare till att bli mer som Rahimi? Ekbom är absolut inte dålig men tror Gunnarsson hade blivit bättre med tid på isen. Grönlund och Sigalet är självskrivna som defensiva backar i mina ögon. //Janne

  • Kommentar avatar
    Conta, 6 månader sedanSvara

    Håller i stort med om betygen.
    Men Genoway värd max en 2a i betyg.
    Han har ställt för mycket med pucken,visat
    sig vara nonchalant för många gånger i spelet för att få 3a betyg.
    Värvades för att vara ledande back,då kan man ställa mycket högre krav.
    Max betyg 2.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Förstår och respekterar den åsikten.

  • Kommentar avatar
    Johan L , 6 månader sedanSvara

    Tycker listan är perfekt. Dock inte ur supporterögon, men sanningen svider ibland. Hoppas att alla kan komma upp ett eller två betyg (ej Grönlund då) så kan det bli bra.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Det finns onekligen förbättringspotential. :)

  • Kommentar avatar
    Nolte, 6 månader sedanSvara

    Ekbom åkte på en tidig avstängning där man med hjälp av det nya bötessystemet och Mr Madhawk utläsa att han hade runt 120K I månaden till och med tror jag, vet att jag blev positivt överraskad I alla fall för att han hade låg lön. Men skit samma. Summa kardemumma om man tittar på samtliga våra nyförvärv, så har det inte varit jättebra utdelning om man ser till helheten tycker jag. Lindström är en kanonvärvning, att plocka hem Purre va en såkallad no-brainer då man aldrig borde släppt honom I första läget. Och sen har Genoway gjort en hel del bra, MEN när man kollar närmre på det så hade en stundtals utskälld Matt Donovan MYCKET batter siffror för året, en Almqvist som vi inte fällde några tårar över när han lämnade satte också upp mer poäng. Poäng är inte allt, men en spelar som Genoway måste vara ett store hot offensivt. Vi gnällde förra året över att vi inte hade någon bra PP-back som kunde hota, men som sagt både Donovan/Almqvist framstår som store hot än vad Genoway gjort hitills i SHL skall poängteras.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Ekbom har mer än 120 K. Men never mind ... Goda tankar, och jag kan inte argumentera mot att Donovan gjorde 27 pinnar förra vintern. Ändå är min spontana känsla att Genoway bidrar och hotar snäppet mer, man måste nog se till att vinterns upplaga är ett offensivt så mycket trubbigare lag, klart färre "extrapoäng" att kassera in för Genoway än Donovan eller för den delen Almquist.

      Kommentar avatar
      Per, 6 månader sedanSvara

      Håller med om Geno. Han är värvad som en ledande back offensivt och det tycker inte jag han levt upp till. Men det kanske är en kille som steppar upp under slutspelet och minskar på slarvet, dvs pucktapp och bristande precision i skotten.

      Kommentar avatar
      Nolte, 6 månader sedanSvara

      Ja jämföra säsong från säsong kan bli lite som att jämföra äpplen & päron. Men hur som, Genoway behöver göra mer poäng, som du va inne på så har han 14 backar före sig. Den här truppen behöver verkligen en offensiv back som levererar, och det va garanterat de förväntningarna Frölunda hade/har på honom.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Absolut. Och inget tvivel om att Chay behöver göra ännu mer för att Frölunda ska må bättre.

      Kommentar avatar
      Nolte, 6 månader sedanSvara

      Saxat från Mr madhawk: ”Däremot fälls en annan spelare. Det handlar om Frölunda Viktor Ekbom. Han stängs av i tre matcher och får böter på 15.625 kronor. Innebär således en lön på 125.000 kronor i månaden för Ekbom.” Så ekbom va billigare än du trodde = ännu mer bang for the bucks :D för mr madhwak har aldrig fel?

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Det har kanske inte, men här vill jag minnas att jag fått rätt säkra uppgifter på något mer. Men det handlar väl också om vad som tas ut i lön, försäkring etc. Nå, big deal, känner väl jag ... ;)

      Kommentar avatar
      Nolte, 6 månader sedanSvara

      Ja det är inte så svart & vitt. Det spelarna avsätter i tjänstepension tror jag inte räknas in, i alla fall inte när Aftonbladet/GT gör sin kartläggningar. För avsättning till pension kommer inte med i taxeringen tror jag? Hur som, skit samma. Det finns garanterat många olika löneupplägg och skatteplaneringar som påverkar.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      De där "Så mycket tjänar stjärnorna" går ju strikt efter vad man tar ut i lön, om jag inte minns fel. Så där diffar det rätt mycket. Bötessystemet ska väl baseras på totalen, men ... äh, jag vet inte. Jag är lite för ointresserad av den här typen av detaljer, vad folk tjänar.

  • Kommentar avatar
    Henrik indian i exil, 6 månader sedanSvara

    Klockrena analyser, håller med om allt. Är fortfarande besviken på att man slängde bort Gunnarsson som på två matcher i LHC snittat 16:31 samt har makalösa 7 tacklingar och 7 blockerade skott i statistiken. Gunnar blir ännu mer värd i ett slutspel.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Kan förstå att du saknar Gunnarsson, och det här med att Frölunda inte fått utveckling på egna spelare är onekligen värt att fundera över. Samtidigt, vems speltid skulle ha ha tagit NU? KG måste ju få spela hockey, Frölunda kan inte stoppa honom från det.

      Kommentar avatar
      Henrik indian i exil , 6 månader sedanSvara

      Ligger en del i det du säger och jag hoppas innerligt att vi gör en Purre med Gunnar, d v s tar tillbaka honom ännu bättre till nästa säsong.

  • Kommentar avatar
    Mikael , 6 månader sedanSvara

    Jag tycker nog att man ska vara lite fundersam gällande johan lundskog .är man nöjd med det han fått ut???

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Det där är så svårt att bedöma, hur värderar man en assisterande tränares jobb? Sett till hur Olofsson och Grundström presterade? Sett till hur Tim Söderlund eller Mats Rosseli Olsen inte gör det? Jag är inte mannen att slå fast saker här.

      Kommentar avatar
      Per, 6 månader sedanSvara

      Det handlar inte bara om hur Lundskog utvecklat enskilda spelare. Det handlar ännu mer om hur det offensiva kollektiva spelet ser ut. Och där vill jag ge ett honom ett kraftfullt underbetyg.

  • Kommentar avatar
    Bengan, 6 månader sedanSvara

    Jag hoppas vi får se mer av Rhett och Tim under resten av säsongen, de har potential att göra skillnad, och viktigt för laget att de kommer igång. Grönlund måste ju bara ha en femma (som du gav), vem hade sig förväntat sig det han har visat upp.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Mm, svårt komma undan den betyget, just eftersom förväntningarna var små.

  • Kommentar avatar
    Herr Lakers, 6 månader sedanSvara

    Vilka överbetyg du slänger upp här. 5 och 5+? Inga höga krav här.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Läste du texten? Läste du hur betygsättningen var gjord? Och var stod det något om 5+?

      Kommentar avatar
      Herr Lakers, 6 månader sedanSvara

      Oavsätt vad de tjänar kan de ju inte förbättra sig med den här nivån?

      Kommentar avatar
      Per, 6 månader sedanSvara

      +5 avser inte lemans betyg. Det avser spelarens plus/minus.

  • Kommentar avatar
    Herr Lakers, 6 månader sedanSvara

    Aha. Läst plus/minus som betyg på vissa. Sorry.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Ok.

  • Kommentar avatar
    JonasG, 6 månader sedanSvara

    Värvning är svårt. Även på vanliga arbetsplatser är ju rekryteringar som inte levererar enligt förväntan en ganska hög procent (naturligtvis beroende på bransch och verksamhet) Det är ju mycket som skall stämma för att en spelare skall "kugga i" med lagkamraterna. Det är lätt att glömma att spelarna är vanliga människor som skall fungera i en ny grupp precis som vi andra löneslavar när vi byter jobb. Ibland fungerar det bara inte hur rätt bakgrund vi än har. Hoppas att spelarna ovan hittar tryggheten och sin roll så att de kan höja sig till andra halvan av serien.

      Kommentar avatar
      Henrik Leman, 6 månader sedanSvara

      Kloka ord.

  • Kommentar avatar
    EDWARD 51, 6 månader sedanSvara

    Apropå Anders Grönlund kopplar jag samman med Mats Wennerholms
    yttring idag i Sportbladet: "Som sagt. Det är aldrig försent." och att hårt arbete lönar sig. Där han framförallt hyllar svenske landslagsmålvakten Lasse Johansson och där även Timrå:s Anton Wedin också är med på ett hörn.
    Se upp för honom Frölunda, när det nu snart vankas ett dubbelmöte just mot dem! ;)

    • Kommentar avatar
      Nicke, 6 månader sedanSvara

      Är du inte och rapporterar från ledarnas match idag ? :)

      • Kommentar avatar
        Danne#1, 6 månader sedanSvara

        Kul med lite reflektion från dig HL. Själv hade jag kunnat skriva en avhandling om detta, men varken, du, dina lösare eller jag själv, har tid med det;-)
        Men Rhett får alltså ”godkänt”? Vi hade alltså inte högre förväntningar på honom? I min bok är han den absolut sämste spelaren i laget denna höst. Bidrar inte med någonting. Inte ens hårt jobb, utan ser allmänt seg och stabbig ut. Allt går i slow motion och varken kropp el huvud verkar hänga med. Väldigt förvånande måste jag säga. Ser nästan ut som om han gjort comeback efter 5 års frånvaro...
        Nej, han förtjänar ett stort minus så här långt. Tufft kanske, men är knappast välgörenhet som bedrivs. Nåja, RR verkar ju tro det, med tanke på vilka spelare som får förtroende och istid... vilket är än mer märkligare än Rhetts prestation så här långt;-)

          Kommentar avatar
          Nolte, 6 månader sedanSvara

          Rhett fick ju i och för sig 1a i betyg, vilket kan ses om underkänt.

          Kommentar avatar
          Danne#1, 6 månader sedanSvara

          Nolte: aha, som vanligt så läste jag för snabbt. Sorry. Även sorry till dig Leman:-) Då är vi överens i sin helhet:-)

      • Kommentar avatar
        mike, 6 månader sedanSvara

        När man har sett matcherna, så visst har Grönlund känts som mycket "bang for the buck". Statistiskt - not so much. Även om man inte är ensam om att vara inne på isen vid baklängesmål, så leder han den statistiken lite för stort för att ges betyget 5, även om det är delvis är satt pga den låga lönen. Det är ju inte särskilt jämnt i "minusligan" heller, utan Grönlund leder den ganska stort. Skulle nog fått en 3:a från mig. Men man ser olika på saker och ting. :)

          Kommentar avatar
          mike, 6 månader sedanSvara

          Hade nog bytt plats på honom och Lindström, som verkligen imponerat sin ringa ålder till trots. Lite juniormisstag får man leva med, men att vara så pass stabil redan, samtidigt som han toppar plus/minus bland backar, får nog ses som en rikitigt stark bedrift. 5:a!.

      • Kommentar avatar
        Elden , 6 månader sedanSvara

        Håller med listan, klockren, Rhett är ju tyvärr påväg att bli den totala floppen många fasade för, tycker det är en väldigt lat värvning av Sjöström; Grönlund

          Kommentar avatar
          Elden, 6 månader sedanSvara

          Är desto roligare, riktigt trygg ser ut som han spelat back i shl i år och dagar

      • Kommentar avatar
        Richard, 6 månader sedanSvara

        Intressant, du sätter betyg efter deras lön och förväntningarna, vilket är det optimala. Har du så bra insyn i alla avtal? En del läggs väl som bonus med låg grundlön och inte visar sig förrän nästa år.
        Hur som helst är 5 för Grönlund alldeles för högt. Men läser man de som skriver här så kanske det stämmer. Han har dock överraskat med enkelt spel.
        Jag tycker Lindström, Purre skall vara överst men som sagt, det är hur jag ser på det

        • Kommentar avatar
          Rallyclay, 6 månader sedanSvara

          Ja, värvningar/ nyanställningar är ju aldrig enkelt. Håller med dig om alla spelarna och hoppas på en utvecklande vår för Tim, Chay och Rhett. Kunnandet finns hos dem alla tre. / Claes

          • Kommentar avatar
            Janne, 6 månader sedanSvara

            Är betygen satta efter förväntningar eller lön? Tycker att Genoway är grym med pucken bla. Jag ser inte heller att Moverare gör några direkta misstag i sitt spel. Jag grundar mitt antagande på att Grönlund är den ända som får femma, men knappast sticker ut.

            • Kommentar avatar
              Rw, 6 månader sedanSvara

              Min lista
              Grönlund = 4
              Genoway = 1-2
              Carlsson = 4
              Lindström = 4
              Ekbom = 3
              Moverare = 2-3
              Söderlund = 2
              Rakhshani = -1

                Kommentar avatar
                EDWARD 51, 6 månader sedanSvara

                Rw, inte på något sätt alls missvisande! ;)

                Kommentar avatar
                Janne, 6 månader sedanSvara

                Antar att du är en av dessa hat-supporters som vi inte behöver.... 1-2 på Genoway? Vårt överlägset bästa spelande back och vad har moverare gjort dej för ont? Han gör ju inga misstag, men är inte lika spelskicklig som Genoway.

                Kommentar avatar
                EDWARD 51, 6 månader sedanSvara

                Hårda ord Janne! Jag är iaf absolut ingen hat-supporter, tvärtom älskar jag Frölunda oerhört mycket, men jag kan ändå inte blunda för vad jag upplever som "någorlunda" rättvisande, om Du nu riktar Dig mot mig? Moverare får dock ett medelbetyg och visst höjde sig Genoway sist mot Kometa Brno med sina två strutar. Men som jag har skrivit tidigare om honom, också många gånger alltför mycket trä o plexiglas-dunk.

                Kommentar avatar
                Rw, 6 månader sedanSvara

                Vet inte om du syftar på mig eller EDWARD, otroligt dum kommentar iallafall, Genoway har varit otroligt dåligt defensiv, detta är vad vi får ut med tanke på lön, Genoway är nog en av dom dyraste spelarna i laget, då bör vi få ut mycket mycket mer. betyget 3 för mig är (vad man förväntade sig) jag förväntade mig mycket mer. Moverare fick 2-3, då är som sagt 3 vad man kan förvänta sig... förstår inte alls vart denna otrevliga kommentar kommer ifrån.

                Kommentar avatar
                Rw, 6 månader sedanSvara

                Anledningen att Moverare har 2-3 av mig är att värvningen känns onödig då vi blev tvungen att skicka iväg Gunnarsson, Moverare är inte mycket bättre direkt och han drar efter säsongen.

                Kommentar avatar
                EDWARD 51, 6 månader sedanSvara

                Rw, upplever absolut inte heller att Du skulle vara en s.k. hat-supporter, hur mycket man än hade velat höja betygsskalan. Det blev nog allt lite fel därifrån Janne! Ha överseende och sov gott! ;)

            • Kommentar avatar
              Magnus J, 6 månader sedanSvara

              Bra utvärdering, håller med i stora drag.
              Ser att många har minus-statistik.
              Hur ligger Frölunda till i plus/mins i spelet 5 mot 5.
              Oroande om vi spelar minus i 5 mot 5 och blir väldigt beroende av PP och BP.


              Lämna en kommentar