HV71:s jättelyft under Lundh – bäst i SHL


► HV71 är SHL:s klart bästa lag sedan Stephan Lundh tog över. 
► Tolv vinster, två oavgjorda, tre förluster.
► – De där tre stör lite, skojar Lundh.
► Vad gjorde han med HV egentligen? På lördag får Frölunda upptäcka det. Och varför tog det "Lillis" så hårt när Johan Lindbom fick sparken. Ni läser det här.

Rakapuckar.com bild

Tro fasen att Stephan Lundh ler – hans HV71 är ligans bästa lag sedan han tog över ansvaret 25/11. Foto: HV71 


DET VAR DEN 25/11 som HV71 berättade att man sparkat huvudtränaren Johan Lindbom.

Spelet var ofta rätt bra.

Poängutdelningen desto sämre.

Till slut gick det inte längre. 

Assisterande tränaren Stephan Lundh, ”Lillis” med hela Hockeysverige, guldmakare med Frölunda 2005, tog över.

Han började med tre segrar i rad, och i princip har framgångståget aldrig slutat rulla.

HV var 6 4 10 -7 med Lindbom.

HV är 12 2 3 +19 med Lundh.

Remarkabel skillnad. Svårt uttrycka det på annat sätt. HV är klart bäst i SHL under den nya tränarregimen, klicka på tabellen till höger så ser ni.

– Det är inget hokus pokus, vi är ett bra gäng, fyra gubbar som jobbar jävligt tajt, och vi har jobbat hårt, var rätt bestämda med vad vi ville förändra, berättar ”Lillis.”

Han snackar om ”vi”, just det för att det är ett sådant, han själv, Nicklas Rahm, Jonas Holmström och William Rahm.

Men det är rutinerade ”Lillis”, 59, som är högste ansvarig av tränarna, och han berättar om ”nya” HV:

– Vi tycker att vi fått upp farten, vi kände att vi var långsamma, ineffektiva, det tyckte vi själva, nu är vi där vi ska vara.

”Lillis” tar upp offensiva detaljer som förändrats, spelare som inte rusar på riktigt lika mycket, tänker sig för mer, men ändå lyckas behålla farten.

Rakapuckar.com bild

Inte en endaste HV-supporter kan klaga på resultatet, nu drömmer man om SM-guld i Jönköping med omnejd igen.

”Lillis” vet vad många funderar över:

– Den frågan får man förstås när man varit bredvid: Varför sa du inget när du var där?

Ja, det är lätt att undra: hur kan en assisterande tränare, låt vara med Stephan Lundhs fina meritlista, få ut så mycket mer när han har ensamt ansvar? Kunde han inte ha sagt något tidigare? Stod Lindbom i vägen?

Kanske ligger svaret i att det framför allt är huvudtränaren som spelarna lyssnar på.

Kanske är det också så att i en superjämn liga kan små, små förändringar spela stor, stor roll.

– Ibland kan förändringen vara i hur du säljer in det, vilken typ av övningar du väljer och sådan bitar. Däri kan skillnaden vara, säger ”Lillis.”

I Corsi-tabellen var HV bra med även under Johan Lindbom, de rent spelmässiga kvalitéerna var lätta för alla att se, och de små marginalerna blir tydliga när man kollar på Lindboms tre sista matcher:

Alla uddamålsförluster. Två av dem efter straffar.

Sedan vann HV med uddamålet i Rögle, följde upp med 4–2 i slaget om Småland mot Växjö, gjorde 6–0 på då svaga Mora, fick självförtroende, och känslan av att det nya var kul, fräscht och bra tog fart på allvar.

”Lillis” tvekade aldrig när han fick frågan om att ta över, men det kändes inte helt bra när tränarrookien Lindbom fick sparken:

– Jag tog det hårt på något vis eftersom jag var här, tillsatt för att försöka stötta och hjälpa och göra Johan till en ännu bättre huvudtränare. Jag kände att det var en utmaning för mig, en rolig uppgift, så det är klart att det känns tufft. 

”Lillis” vet hur det är att få sparken, två SM-finaler i rad med Frölunda (2005, 2006) räckte inte, han fick ändå gå hösten 2006, något som satte igång en tränarkarusell som snurrade fram till det att Roger Rönnberg hoppade av Norrlandståget i Göteborg 2013.

– Man är ingen idiot, ingen värdelös människa för att man får sparken. Det är viktigt att minnas. Johan och jag pratade när det hände, kom överens om att ta en kontakt igen när allt lugnat ner sig.

Rakapuckar.com bild

Efter hemmaförluster mot Luleå och Skellefteå är HV tillbaka på vinnarspåret, 3–2 på Brynäs, 4–2 på Växjö, hela 7–1 på Timrå – och i kväll är Robin Figren & Co i Mora för att ta sig an Spencer Abbotts gäng.

Resa hem på fredagen, ingen träning, och lördag kväll är det prestigefajt mot Frölunda – som är spelledigt den här torsdagen.

Vilket av lagen gynnas av det förhållandet, tro?

Figren, förresten – trea i interna poängstatistiken (10+11), något mer offensiv roll nu, spelar power play.

***

Rätt mycket Frölundakoppling i HV71, har ni tänkt på det?

Ledare:
Stephan Lundh (2004–2006, 2010/2011)
Nicklas Rahm (2000–2002)

Spelare:
Christoffer Persson (2002–2005, 2011–2016)
Joakim Andersson (2005–2010)
Robin Figren (2004–2006, 2013–2017)

***

Stephan Lundh kom till Frölunda 2004 som erkänt stor profil efter många år i Djurgården och Malmö, vann SM-guld 2005 och SM-silver 2006 efter finalförlust mot Färjestad. På hösten 2006 fick han sparken, men har ni koll på vad han gjort sedan?

2007–2010: Huvudtränare för U18-landslaget.

2010–2011: Assisterande tränare i Frölunda, först till Ulf Dahlén, sedan till Kent Johansson.

2011–2014:  Huvudtränare för det ungerska, något svårstavade, laget Dunaujvarosi.

2014–2016: Huvudtränare för Pantern, tränade upp laget från division I till allsvenskan.

2016–2018: Assisterande tränare till Johan Lindbom i HV71.

2018–??: Huvudtränare i HV71. 

***

C More live 2 sänder Mora–HV71 i kväll, jag tänker bänka mig framför TV:n för att se ligans hetaste lag mot det som gett Frölunda så stora problem i vinter.

Jag varnade för Mora senast (4–1) på Brynäs, det skulle inte förvåna om Mats Lusths gäng kan störa HV också.

Coolbet betalar 2,98 för Moraseger, HV är favorit och står i 2,13.

Direktlänk till alla spännande hockeyodds om ni klickar här.

Fint välkomsterbjudande till nya kunder här.   

Rakapuckar.com bild

***

HV71 har förre Frölundabacken Christoffer Persson långtidsskadad, Filip Sandberg är borta för resten av säsongen, veteranen Martin Thörnberg hann knappt göra comeback innan han tvingades av igen.

Men det är ett starkt lag ändå. Så här ser det sannolikt ut mot Mora i kväll:

Kedjor:
Mattias Tedenby–Markus Ljungh–Andreas Thuresson
Simon Önerud–Joakim Andersson–Robin Figren 
Johan Johnsson–Anton Bengtsson–Oscar Sundh
Isac Brännström–David Gustafsson–Christoffer Törngren
Sebastian Wännström

Backar: 
Nils Andersson–Mikko Lehtonen
Kristofer Berglund–Didrik Strömberg
Alexander Ytterell–Markus Lauridsen
Martin Fehérváry

Målvakter
Jonas Gunnarsson, Felix Sandström

***

rakapuckar.com är inte en låst sajt, det är fritt fram att provläsa, men den är beroende av att läsarna betalar för sig.

1 kr/dag, 30 kr/månad, är rekommenderat minimipris.

Swish: 0736-854501
Bank: SEB 5001 00 769-13

***

Gillade ni läsningen? Dela gärna på sociala medier. Knappar för detta finns nedan. Följ gärna med på Facebook och Instagram där Mathias Pelkonen ofta bjuder på fina bilder.

 

KommenteraTillbakaNästa inläggDela på FacebookDela på Twitter
19 kommentarer
  • Kommentar avatar
    JPB, 9 månader sedanSvara

    Känsla dags för FRÖLUNDA att göra samma sak snart.
    Oavsett hur bra en tränare är så behövs det nya röster i omklädningsrummet.

    • Kommentar avatar
      Claes, 9 månader sedanSvara

      Men lugn nu. Kommer inte behövas något tränar byte. Kan ju vara så att spelarna inte kommer upp i rätt nivå!

        Kommentar avatar
        JPB, 9 månader sedanSvara

        ....och det kan bero på?

        Kommentar avatar
        Adam, 9 månader sedanSvara

        Jag skulle tro på att spelarna inte är tillräckligt bra för att nå upp till just den nivån som man gärna hade velat. RR med tränarstab har gjort ett fantastiskt arbete, men ingen kan blunda för att årets trupp är den svagaste på dom fem åren han varit här. Man kan inte göra underverk med vad som helst, Queensville hade inte tagit Timrå till SM-guld heller med dagens lag. Frölunda har gått i från sitt koncept lite med att vara spelförande och ha backar som var spelskickliga, där är känslan att det ligger. Visst, de var en flopp att åka i kvarten mot Malmö, men 8 av 10 gånger vill jag hävda att Frölunda hade vunnit den kvarten. Frölunda är idag som Malmö var förra året och statistiskt kan man absolut vinna en matchserie men det är högst osannolikt att vinna semifinalen och finalen också. Därför rök Malmö i fyra raka mot Växjö, ett lag som hade utdelning på dom chanser man skapade och hade ett spelarmaterial för att vinna guld.

    • Kommentar avatar
      mike, 9 månader sedanSvara

      Man skulle önska lite mer av RR just i matcherna, men där är väl hans akilleshäl tycker jag. Tycker allt att man skall behålla Rönnberg. Lundskog däremot......

      • Kommentar avatar
        Henrik Leman, 9 månader sedanSvara

        Tanken var ju inte att den här texten skulle leda er in i ... "Nu ska Rönnberg sparkas", det var mer – tyckte jag – ett intressant snack med en stor tränarprofil och vad som hänt i HV71. Stephan och jag berörde förresten, något som inte fick plats i just den här texten, vikten av kontinuitet bland ledare, extra värdefullt i dag när så många spelare byts ut. Men ... alla gör de kopplingar som de vill, förstås. :)

          Kommentar avatar
          Adam, 9 månader sedanSvara

          Du gör ett härligt arbete och artiklarna är alltid intressanta och läsvärda.

          Kommentar avatar
          Per, 9 månader sedanSvara

          Vikten av kontinuitet? Men texten handlar om positiva effekter av att tränaren fick gå? Dessutom är det Jonas Holmströms förtjänst till mycket stor del. Att han är Sveriges bäste tränare råder inget tvivel om.

      • Kommentar avatar
        Nolte, 9 månader sedanSvara

        HV börjar kännas som en vass guldkandidat, påminner väldigt mycket om deras guldsäsong. Kommer mycket väl ihåg hur dom spelade väldigt bra ishockey den säsongen, men hade svårt att hänga dit pucken i stora delar av grundserien. Tror Frölunda vann samtliga möten den säsongen mot HV, men va rejält spelmässigt underlägsna i varje match. Även då hade HV som sagt bra underliggande siffror och fick det att lossna framåt slutet av säsongen.

          Kommentar avatar
          EDWARD 51, 9 månader sedanSvara

          Var det inte under HV71:s guldsäsong i en utav de fyra första matcherna just emot Frölunda, som Chris Abbott gjorde ett "självmål" i slutperioden på hemmaplan? Avsedd passning upp till det blå, men pucken gick istället rätt över hela plan in i den egna tomma buren? Reserverar mig för kortslutning! ;)

          Kommentar avatar
          Nolte, 9 månader sedanSvara

          Jo det stämmer! HV låg på för ledningsmål och så skickade han den i egen kasse och Frölunda vann matchen

          Kommentar avatar
          EDWARD 51, 9 månader sedanSvara

          Nolte, precis som Du skrev om HV:s överlägsenhet vill jag minnas ytterligare en match just mot dem på hemmaplan, strax före jul 2016 som vi vann med 2-1 till sist. I den matchen var vi verkligen i långa stunder helt utspelade av HV och den som räddade oss att komma undan med blotta förskräckelsen, var faktiskt JG-himself.

      • Kommentar avatar
        Joxi, 9 månader sedanSvara

        Bra reportage Henrik.
        Kul att läsa en text på ett lite mer ”avslappnat” sätt om du förstår...

        • Kommentar avatar
          Mike, 9 månader sedanSvara

          Det kan vara både klockrent och katastrof att få möta ett såpass formstarkt lag just nu för Frölunda.
          Förlust känns troligast men det kan mycket väl bli islossning i PP och uddamålsvinst.

          • Kommentar avatar
            Jenny, 9 månader sedanSvara

            Det finns ingen tränare i världen som kan göra våra spelare till grymma målskyttar. Vi har 1 (EN!) spelare som är grym i Frölunda och det är Lasch. Resten av laget är 3dje-4de kedje spelare. Sedan har vi en 16 åring som förtjänar att spela med Lasch, men det sätter RR stopp för. Den här säsongen är över redan nu, ingen ide att prata som slutspel osv, vad ska vi där att göra ?

              Kommentar avatar
              Epoe, 9 månader sedanSvara

              Raymond saknar konditionen för att spela i shl. Men visst. Spela sönder honom så han aldrig blir bra

              Kommentar avatar
              Jenny, 9 månader sedanSvara

              Det var det dummaste jag läst på länge. Du tror på fullaste allvar om det är som du ponerar att Raymond har spelat/tränat hockey hela sitt liv men har i Feb -19 "för låg kondition" men i Sep - 19 så kommer han vara full tränad och redo (Det är då som RR gång på gång pratar om att han skall ta en plats i A laget).

              Kommentar avatar
              Manne , 9 månader sedanSvara

              Jenny: Fagemo, en spelare för en tredje, fjärdekedja. Jo, tjena..

              Kommentar avatar
              Jenny, 9 månader sedanSvara

              Manne: Ja i min värld är Fagemo bra, men han bör nog husera i en 3dje kedja. Fagemo är tex inte en Artturi Lehkonen precis.

          • Kommentar avatar
            Sibone, 9 månader sedanSvara

            Mycket bra reportage, Leman! Får man önska ett reportage/ intervju med FHC´s målvaktstränare? Kanske lite ifall de jämför JG & JM med andra målvakter i SHL gällande stilar, positionering spelteknik, etc. Varför blir JG så "platt" i vissa lägen (simmandes) och ur position så ofta osv. Hur jobbar man för att få JG och JM bättre? Varför "hatar" inte våra målvakter att släppa in puckar och blir förbannade och skäller ut backarna när de inte gör sitt jobb, likt Henke gjorde på den gamla goda tiden? Nu känns de mer "likgiltiga" och rycker på axlarna.
            Sedan håller jag med. Det behövs en ny röst i båset. En ny offensiv kraft som kommer med nya friska ideér och som kan skälla på spelarna när de faller ur gameplan. Till nästa säsong är det nog dags för Lundskog att lämna. Kontrakt eller ej...

            • Kommentar avatar
              Hockeyråttan, 9 månader sedanSvara

              Sebastian W e han utanfør laget? kanske nåt før Sjøstrøm??

              • Kommentar avatar
                Bäckmörten , 9 månader sedanSvara

                Mmh, höstsäsongen 06-07 var inte rolig.. men jag har alltid gillat lillis.

                • Kommentar avatar
                  Q, 9 månader sedanSvara

                  Att sparka Roger Rönnberg vore det bästa för Frölunda innan dom åker ner ett par DIVISIONER

                    Kommentar avatar
                    Hm, 9 månader sedanSvara

                    Wow, då ser man verkligen inte problemet i årets lag. Om man tror att en ny tränare hade gjort sådan extrem skillnad... Men klart killen som varit den mest framgångsrike tränare vi haft och som i dagsläget ligger bland topplagen ska sparkas... väldigt logiskt.

                    Kommentar avatar
                    Pelle, 9 månader sedanSvara

                    Håller med , Frölunda har överpresterat med det spelarmaterial dom har i årets trupp, det är där skon klämmer. Man behöver se över laget, precis som diskussionen var förra säsongen. Jag tror inte de hade hjälpt ett skit att sparka RR och heller inte befogat.

                • Kommentar avatar
                  MordApan, 9 månader sedanSvara

                  Mycket läsvärd artikel.
                  Av tradition är det svårt att få tränare att öppna sig och prata kring dessa frågor.
                  Bra gjort HL!

                  • Kommentar avatar
                    Christoffer, 9 månader sedanSvara

                    Ang. HV så tror jag att man skall ta båda deras resultat med sina tränare med en nypa salt.
                    Dom har spelat bra hela säsongen, men hade otur med Lindbom, både vad gäller räddningsprocent och mål/skott.
                    Omvänt gäller nu att dom har lite tur.
                    När det gäller att sparka RR så tror jag inte det hade gett någon positiv effekt nu, då jag skulle vilja påstå att man spelar över sin egen förmåga.
                    Däremot, beroende på hur denna säsong slutar så borde man kanske se över hela "front office" och då kanske framförallt verkligen se över de ansvariga över dessa två saker:
                    *Dels personerna som är ansvariga för hur man bygger laget och vilka spelare man rekryterar (RR och Sjöström antar jag är huvudansvariga) då lagbygget känns underligt.
                    *dels den som basar över PP (Lundskog antar jag) då det här varit väldigt dåligt över väldigt lång tid, och knappt gjorts en förändring.
                    Kanske även ta en titt på Målvaktstränarens ansvar i att målvakterna inte utvecklats.

                    • Kommentar avatar
                      Guest, 9 månader sedanSvara

                      Frölunda kräver publikbaserad hyra!Frölunda borde kräva spelarbaserade spelarlöner!

                      • Kommentar avatar
                        Q, 9 månader sedanSvara

                        Skulle va kul att få reda på varifrån Johan simmaren Gustavsson har fått sin målvaktdutbildnig den stilen han har är han nog ensam om i SHL

                          Kommentar avatar
                          GöranA , 9 månader sedanSvara

                          Moderklubb Najaden....

                          Kommentar avatar
                          Peter Smögen, 9 månader sedanSvara

                          Tänkte gissa på Neptunus!

                      • Kommentar avatar
                        GöranA , 9 månader sedanSvara

                        Att sparka en tränare kan vara bra.
                        Men ingen garanti för att det per automatik blir bättre.
                        Frölunda skall inte sparka någon huvudtränare. Absolut inte nu.
                        Vi har en sportslig mellansäsong likt den ifjol, bara att acceptera.
                        Finns ingen ny tränare som kan göra ett guldgäng av årets lag.
                        Laget är liksom byggt för att ligga och skvalpa i mellanmjölkens rike,dvs undre halvan av tabellen.
                        Men att byta ut någon av hjälptränarna efter säsongen är närmast självklart.
                        Plus en stor omsättning i spelartruppen, det är den viktigaste åtgärden om nästa säsong skall bli lite trevligare.

                        • Kommentar avatar
                          Rallyclay, 9 månader sedanSvara

                          Bra och intressant artikel. / Claes

                          • Kommentar avatar
                            JonasG, 9 månader sedanSvara

                            Det är intressant att se hur många tränare kan vara glödheta och välja och vraka mellan toppklubbarna för att sedan bara försvinna från radarskärmen. När han fick lämna huvudtränarjobbet hos Frölunda kommer jag ihåg att han var väldigt ifrågasatt och att hans delegerande och inkluderande ledarskap fick mycket kritik (Han blev väl ersatt av gaphalsen Pelle Bäckman??).
                            Eftersom han alltid framstått som en väldigt sympatisk människa är det extra kul att se honom få "revansch" hos HV.

                              Kommentar avatar
                              Per, 9 månader sedanSvara

                              De med lite kunskap vet att det är Holmströms förtjänst. Lillis är mer av kuttersmycke.

                              Kommentar avatar
                              JonasG, 9 månader sedanSvara

                              De med ännu mer kunskap vet att det inte är ett enmansjobb att leda ett SHL lag. Kanske kompletterar tränarstaben varandra på ett bra sätt. Kanske är det Lillis ledarskap som ger utrymme för, exempelvis, Holmström att bidra mer än tidigare.

                              Kommentar avatar
                              Per, 9 månader sedanSvara

                              Fel. Annars hade väl Lillis inte harvat i pantern och som assisterande och fått sparken osv?

                              Kommentar avatar
                              JonasG, 9 månader sedanSvara

                              Fel? Min poäng var ju just att det var kul att någon som haft en något sladdande karriär tar chansen när han får den... Detta utan att hävda att Lillis är bästa tränaren på planeten....

                              Kommentar avatar
                              Per, 9 månader sedanSvara

                              Syftade på att det skulle vara Lillis ledarskap som ger Jonas utrymme. Jonas är ytterst kompetent. Gedigen meritlista. Inte alls som vår Lundskog.

                              Kommentar avatar
                              JonasG, 9 månader sedanSvara

                              Jag tänker utifrån att ledarstaben också är ett team som skall ledas. Lillis erfarenhet (som han ju har) ihop med en väldigt ödmjuk ledarstil kan ju vara precis det som Holmström behöver i sin utveckling från J20 till SHL tränare. Och att han få ett stort genomslag på lagets spel.


                          Lämna en kommentar